תה וסימפטיה – חלק ב'

טיול בבוסטון בעקבות שרשרת אירועים שהובילה לעצמאות ארה"ב

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

ובל נשכח שופינג

עוד תחנה בנתיב החירות היא פניאל הול (Faneuil Hall). הבית האדמדם עם המגדל הלבן שימש בעבר שוק ומרכז לאסיפות, ובשל כך זכה בכינויים "ערש החירות" ו"בית חופש הביטוי". גם בימים אלה מאכלס הבית שוק וכינוסים חשובים, אך מטיילים רבים בוחרים לשלב את הסיור ההיסטורי בחוויית שופינג אמריקאית. בפניאל הול ובסביבתו יש חנויות של מותגים יוקרתיים, מסעדות, בארים ומופעי רחוב.

כאשר נדרשו לבחון אם אדם הוא בוסטוני אמיתי או מרגל, הוא נשאל מה מעטר את מרום המגדל של פניאל הול

המקום מציע גם סיורים מודרכים (בלי תשלום) המזכירים בין היתר שבימי המערכה על עצמאות ארצות הברית (1812) לא כל המתיישבים המקומיים תמכו במורדים. רבים נחשדו בריגול לטובת הבריטים, והאגדה מספרת שכאשר נדרשו לבחון אם אדם הוא בוסטוני אמיתי או מרגל, הוא נשאל מה מעטר את מרום המגדל של פניאל הול. אדם שלא ידע שמדובר בשבשבת בצורת חגב הוכרז מרגל ובוגד. כך או כך, סיפורה של מלחמת העצמאות האמריקאית איננו שלם בלי סיפור הפילוגים בתוך הציבור האמריקאי, אם מדובר בעשרות אלפים שתמכו בבריטים ועזבו לקנדה ואם בסכסוכים שכבר אז החלו בין אנשי הצפון למתיישבי הדרום.

מטיילים ישראלים יתעניינו אולי בסיפורו של מתיישב אחד, חיים סולומון שמו, סוחר יהודי ממוצא פולני, שהצטרף למהפכנים האמריקאיים, נשבה על ידי הבריטים, ברח מהשבי ועסק בלי לאות בניהולה הכלכלי של מלחמת העצמאות, שלה הקדיש גם את הונו הפרטי. יש האומרים שהכסף שהלווה לממשל האמריקאי (בשווי של עשרות מיליוני דולרים של היום) לא הוחזר לו מעולם והוא מת חסר כל. על פי אחת התיאוריות (שהיא חסרת בסיס ממשי), בכל זאת הוענק לו כבוד אחרון: כל המביט בשטר של דולר ימצא מעל ראש הנשר 13 כוכבים (המייצגים את 13 המושבות) מסודרים בצורת מגן דוד, וזאת לזכר היהודי שהיה ל"גזבר של המהפכה האמריקאית".



כמו לחיות בציור. סתיו בגן העירוני בבוסטון. צילום: צ'יוון ליאונג

כמו לחיות בציור. סתיו בגן העירוני בבוסטון. צילום: צ'יוון ליאונג

לא רק סיפורי מהפכה

כשעוברים את נהר צ'רלס, בדרך לתחנה האחרונה של נתיב החירות, ומטפסים ב-294 המדרגות למרום 70 מטר של האנדרטה לזכר קרב גבעת בנקר, רואים את התמונה בכללותה. מכאן בוסטון משתרעת עד קו האופק, הכבישים העמוסים, המפעלים, הנמל, המרכז המסחרי והפרברים. במבט מלמעלה בוסטון אינה נראית כה קומפקטית, ויש לה פנים רבות נוספות מלבד אתרי מלחמת האזרחים והמהפכה.

הפארקים העירוניים ונהר צ'רלס מספקים נופים טבעיים ומסלולי טיולים להנאת התיירים

בוסטון היא גם הרֵד סוקס, קבוצת הבייסבול המיתולוגית; היא הסלטיקס והפטריוטס, אלופות הכדורסל והפוטבול הוותיקות; היא מקום מוצאן של דמויות פוליטיות רבות עוצמה דוגמת בני משפחת קנדי, בנג'מין פרנקלין, ג'ון קרי ומייקל בלומברג. בוסטון היא הבית של אינספור סדרות טלוויזיה (אלי מקביל, הפרקליטים וחופשי על הבר, למשל) ושל משוררים ולהקות רוק אלטרנטיביות כמו הפיקסיז וג'ק קרואק.

הקהילה האירית הגדולה בבוסטון פתחה פאבים מעולים והרוב הקתולי בה הקים כנסיות מרשימות ברחבי העיר. כמה מהאוניברסיטות הטובות בעולם נמצאות בסביבתה ואיי הנמל, הפארקים העירוניים ונהר צ'רלס מספקים נופים טבעיים ומסלולי טיולים להנאת התיירים.

בבוסטון שוכנת גם אחת השכונות שובות הלב והעתיקות (והיקרות) בארצות הברית כולה – שכונת ביקון היל (Beacon Hill). את גבולה הצפוני תוחם רחוב קיימברידג', גבולה המערבי הוא נהר צ'רלס, גבולה הדרומי הוא רחוב ביקון והמזרחי – רחוב בודוין (Bowdoin). משפחות של נכבדי הקהילה האמריקאית קבעו בה את משכנן בשכונה וטיפחו בה בתי המידות, וכך התהדרה השכונה בשלל שמות מפורסמים: הסופרת לואיזה מיי אלקוט (נשים קטנות), הסופר מייקל קרייטון (זרע האנדרומדה, פארק היורה), המשורר רוברט פרוסט, המשוררת והסופרת סילביה פלאת' וכן הסנטור ג'ון קרי, שהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ואשתו תרזה היינץ (ממשפחת הקטשופ), דיוויד לי רות', אומה תורמן, קרלי סימון ואחרים.



ביקון היל, בוסטון. צילום: צ'י און ליאונג

ביקון היל, בוסטון. צילום: צ'י און ליאונג

רחובותיה של השכונה הבנויה על גבעה תלולה קטנים וציוריים להפליא, ובייחוד רחוב אייקורן (Acorn). האדריכלות שלה היא נקודת ציון נוספת במלחמת העצמאות האמריקאית: המתיישבים בנו את בתיהם בסגנון קונטיננטלי-ניאו קלאסי, כשהם מתרחקים מהסגנון הקולוניאלי הבריטי: בתים סימטריים ופונקציונליים מלבנים אדומות מאדמת המקום עם משקופים לבנים וחלונות ריבועי זכוכית קטנים. מרכז השכונה הוא כיכר לואיסברג המקסימה.

עוד שכונה יוקרתית ויפהפייה היא שכונת מפרץ בֶּק (Back Bay) שעל גדת נהר צ'רלס. השכונה נבנתה לאחר ייבוש הביצה הטובענית שהיתה במקום באמצע המאה ה-19, ומומלץ לבקר בה במהלך כל שעות היום, ובייחוד בשדרה החוצה אותה, שדרת קוֹמוֹנְוֶולְת' (Commonwealth Avenue, Comm Ave בפי המקומיים). שדרה מרכזית אחרת שלא כדאי להחמיץ, על שלל התיאטראות, המסעדות והחנויות שבה היא שדרת מסצ'וסטס, או מָס אֵב (Mass Ave, Massachusetts Avenue).

כל אלה, יחד עם נתיב החירות, הופכים את בוסטון לאחד מאתרי התיירות המעניינים בארצות הברית.

הכותב הוא עיתונאי ישראלי המתגורר בסטוקהולם

מדריך למטיילים בעקבות הכתבה

מרכז מידע למבקרים
מיקום:
Greater Boston Convention and Visitors Bureau, Two Copley Place, Suit 105, Boston, MA
טלפון: 1.888.see.boston
לאתר»

בית פול רביר
מיקום:
19 North Square, Boston, MA
פתוח: 15 באפריל עד 31 באוקטובר: 09:30-17:15; 1 בנובמבר עד 14 באפריל: 09:30-16:15
דמי כניסה: מבוגר – 3 דולר; ותיק וסטודנט – 2.50 דולר; ילד (17-5) – 1 דולר.
טלפון: 1.617.523.2338
לאתר»

בית הנבחרים הישן
מיקום:
Beacon Street פינת Park Street
פתוח: ב'-ו' 10:00-16:00
טלפון: 1.617.727.3676
לאתר»
הערה: יש לתאם הדרכה מראש.

בית האסיפות הדרומי
מיקום:
310 Washington Street, Boston
פתוח: נובמבר-מרץ: כל יום 10:00-16:00; אפריל-אוקטובר 9:30-17:00; סגור בחג ההודיה, חג המולד, 31 בדצמבר ו- 1 בינואר.
דמי כניסה: מבוגר – 5 דולר; ותיק וסטודנט – 4 דולר; ילד (18-6) – 1 דולר.
טלפון: 1.617.482.6439+
לאתר»

הכנסייה הצפונית הישנה
מיקום:
193 Salem Street, Boston
פתוח: נובמבר-מאי: 9:00-17:00; יוני-אוקטובר: 9:00-18:00.
טלפון: +1.617.523.6676
לאתר»

האנדרטה על גבעת בָּנקר
מיקום:
Monument Square, Charlestown (Boston).
פתוח: ביתן התצוגה: כל יום 9:00-17; האנדרטה: כל יום 9:00-16:30.
טלפון: 1.617.242.5641; לקבוצות: 1.617.242.5689.
לאתר»

פניאל הול
מיקום:
State Street, Boston
פתוח: ב'-שבת 10:00-19:00, א' 12:00-18:00
טלפון: 1.617.523.1300
לאתר»

 

מתוך: מגזין מטיילים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה