בדיקת פוריות לגבר – מה זה באמת אומר?

זה נורמלי שמרבית הזרעים לא יהיו תקינים | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Peeradach Rattanakoses, Shutterstock
זה נורמלי שמרבית הזרעים לא יהיו תקינים | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Peeradach Rattanakoses, Shutterstock

קשיים בכניסה להיריון נגמרים לעתים בגלל איכות זרע נמוכה. מה קובע את איכות הזרע והאם ניתן להיכנס להריון באופן טבעי גם כשאיכות הזרע נמוכה? דברים שכדאי לדעת על בדיקת פוריות לגבר

88 שיתופים | 132 צפיות

מחקרים עדכניים מראים שאחד מכל חמישה זוגות יסבול מבעיות פריון בניסיון להביא ילד לעולם. מבין אותם זוגות כ- 40% יתקשו בשל בעיות פוריות של האישה, 40% נותרים יתקשו בשל בעיות פוריות של הגבר ואצל-20% הנותרים מדובר בשילוב של שני הצדדים או מסיבות לא ברורות.

אצל מרבית הזוגות הניסיונות להרות יישאו פרי במהלך השנה הראשונה. לכן כאשר ניסיונות ההתעברות לא צולחים במשך למעלה משנה, הדבר עשוי להצביע על בעיה שדורשת בירור מעמיק.

מה קובע את איכות הזרע?

אחד השלבים הראשונים בתהליך הבירור הוא בדיקת הזרע. לא פעם כאשר מתקבלות התוצאות, הגבר נשאר עם סימני שאלה רבים לגבי התוצאות ומה הן אומרות לגביו. אז מה בכל זאת צריך לדעת כדי להסיר לפחות מקצת מסימני השאלה?

ראשית, בואו נבחן את המדדים הקובעים את איכות הזרע:

נפח כמות הנוזל ורמת החומציות שלו

בשלב הראשון יש למדוד את נפח כמות הנוזל – כאשר הנבדק "התנזר" במשך יומיים מינימום, הכמות הנורמלית היא 1.5-6 מ"ל. בשלב השני מודדים את רמת החומציות של הנוזל. כאן הטווח הנורמלי הוא 7-9 יחידות. בחומציות נמוכה מדי או גבוהה מדי, נחשוד בבעיה חסימתית או בדלקת, וזאת בהתאמה לסעיף הראשון (נפח הדגימה).

ריכוז תאי הזרע למ"ל

גורם נוסף שעולה מהבדיקה הוא ריכוז תאי הזרע למ"ל. משרד הבריאות העולמי קבע ב-2011 כי המדד התקין ירד ל-15 מיליון למ"ל (זאת בשל הירידה העובדתית במספר תאי הזרע עם השנים). בשלב הבא נבדקת תנועתיות התאים. חשוב שלפחות 45% מכלל התאים יהיו בתנועה ובתנועה מתקדמת (תיתכן גם תנועה מקומית).

צורת התאים

השלב האחרון הוא בדיקה מורפולוגית, כלומר צורתיות התאים. ישנן שתי שיטות לקביעת צורתיות. מרבית המעבדות בארץ הולכות לפי השיטה המחמירה – שיטת קרוגר. לא הרבה יודעים, אך מספיק 4% צורתיות תקינה כדי לקבוע פרמטר זה כתקין. טווח הנורמה בשיטה זו הוא 4%-14%.

צורתיות הזרע נבחנת בשלושת חלקי תא הזרע- ראש, צוואר וזנב.

ראש התא – בראש התא יימצאו בדרך כלל רוב פגמי הצורתיות של התא: ראש אמורפי, זווית חיבור לזנב (צוואר התא) בצורה חדה מדי, ראש מאורך או ראש חץ (המעיד על תהליך שהתרחש בתא מוקדם מהמצופה).

צוואר– בצוואר התא מתאכסן המאגר האנרגטי של התא, ולכן שבירה, כיפוף חד או עודף נוזל תאי (ציטופלסמה) באזור זה עלולים להפריע להפריה הטבעית.

זנב – אחראי על תנועת התא, ולכן שבירה או קיפול יתר או חסר שלו יפריעו בהפריה.


הבדיקה המורפולוגית נקבעת על ידי הביולוג הבודק באמצעות הסתכלות במיקרוסקופ. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | Serdar Tibet, Shutterstock

מה אומרות תוצאות הבדיקה המורפולוגית?

למרות כל האמור למעלה, לפני שממהרים להסיק מסקנות על בעיות בתאי הזרע ולחרוץ גורלות, חשוב לחדד מספר נקודות ולציין מספר עובדות חשובות לגבי תוצאות הבדיקה המורפולוגית:

1. תא זרע לא תקין מורפולוגית, אינו מביא ליצירת ילד פגום. מורפולוגיה לא תקינה עלולה להעיד על קושי בסיכויי הפריה טבעית, אולם אין הדבר מעיד על היעדר אפשרות להביא ילד בריא לעולם.

2. נקודה נוספת וחשובה ביותר היא שיש לקחת בחשבון כי הבדיקה המורפולוגית הינה בדיקה סובייקטיבית, כלומר היא נקבעת על ידי הביולוג הבודק באמצעות הסתכלות במיקרוסקופ. לכן, פעמים רבות מתקבלים שינויים בתוצאות בין מעבדה אחת לשנייה.

3. בדיקת קרוגר, הבודקת את מורפולוגית (צורתיות) תאי הזרע, הנה בדיקה מאוד קפדנית. ישנם מספר פרמטרים מסוימים שקובעים האם התאים לא תקינים מורפולוגית, אך עדיין ייתכן כי גם זרעים כאלו יאפשרו הפריה טבעית.

4. הפריה טבעית מתרחשת במצב של כ-20 מיליון תאי זרע לביצית אחת. ישנם מנגנונים ומחסומים במערכת הנקבית אשר מנפים את הזרעים הלא תקינים ובכך דואגים שרק הזרע הטוב ביותר יפרה את הביצית. לכן, זה נורמלי שמרבית הזרעים לא יהיו תקינים!

לסיכום- פרמטר המורפולוגיה הנו פרמטר מאוד חשוב. אך יש לזכור כי עדיין תיתכן הפריה גם כאשר המדדים מצביעים על חסרון בתוצאה של סעיף זה.

דר' תדהר זן בר, אמבריולוגית וגמטולוגית ומנהלת המרכז הארצי לפריון, תדון בנושא "חשיבות איכות הזרע בכלל ומורפולוגית הזרע בפרט בתהליך ההפריה " בכנס הארצי "מפריון להריון" שיתקיים במכללת אפקה ב–19-21 ביוני. הכנס ייקחו חלק מיטב המומחים בישראל בתחום הפריון. הכנס פתוח לקהל הרחב והינו הגדול והמקיף בישראל בתחום הפריון. פרטים נוספים והרשמה באתר