הוראות הפעלה: איך משיגים חברים חדשים מעל גיל 30?

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

המטרה: להכיר חברים חדשים אחרי גיל 30. האמצעים: לשחרר מחשבות מגבילות, לצבור אומץ, לפתח תחביבים ולתת לזה זמן. מדור הוראות הפעלה דיבר עם המומחית הבינלאומית לחברויות וגילה שאין דבר כזה מאוחר מדי

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ביסודי היית החברה הכי טובה של מלכת הכיתה ורק תשעה קולות הפרידו בינך לבין תואר מלכת הנשף. בתקופת הצבא היית נוסעת כל בוקר עם שירן לבסיס, אוכלת צהריים עם אודי ונטלי ובערב יוצאת לדרינק עם דקלה. אחרי שהחזרת את הציוד, טסת לנקות את הראש חצי שנה מסביב לעולם, נחתּ קהת חושים, עזבת את עיר הולדתך ואחרי עשור וחצי מצאת את עצמך עם קשרי חברות רופפים ולא מספקים, המגיעים לשיא אחת לחודש בפרלמנט שישי הקבוע בבית הקפה השכונתי. הפייסבוק אולי לוחש לך 2,496 חברים אבל התחושה הפנימית שלך מספרת משהו שונה לחלוטין, ועובדה שביום ההולדת האחרון קיבלת עשרות הודעות על הוול המאחלות לך יושר, תושר וקונפטי אבל הברכה היחידה שריגשה אותך באמת הייתה שיחת הטלפון מאימא שלך. לפתע מצאת עצמך מתמודדת עם המחלה של המאה ה־21, הבדידות.

"כשאנחנו מתבגרים החיים משנים פאזה ונעשים עמוסים יותר. רבים עוזבים את מקום הולדתם, משאירים מאחור קשרים ישנים ורודפים במקומם אחר השכלה אקדמית, קריירה ויחסים רומנטיים. היכרויות חדשות הופכות למשימה מאתגרת", אומרת איירין ס. לוין, דוקטור לפסיכולוגיה חברתית מארצות הברית שזכתה לכינוי The Friendship Doctor (בתרגום חופשי: חברולוגית) בשל עיסוקה הרחב במחקר מערכות יחסים.

למתבגרים יצירת קשרים היא דבר של מה בכך. כמבוגרים חלון ההזדמנויות נסגר?

"לחלוטין לא. הרבה אנשים יוצאים מנקודת ההנחה שלכולם יש חברים, אבל שוכחים שמערכות יחסים הן דינמיות ומשתנות ללא הרף. בנוסף, פחד מדחייה מונע מרבים אפילו לנסות ליצור קשר ראשוני".

למה הרבה חברים בפייסבוק זה לא מספיק?

"הרשת היא פלטפורמה נהדרת שמאפשרת ליצור קשרים חדשים ולחזק את הישנים, אבל היא לא יכולה להיות תחליף לקשר בינאישי", מסתייגת לוין. "כיום רבים חושבים שחברות אונליין תספק אותם, אבל אין זה המצב".

מחקר משותף שערכו אוניברסיטאות וירג'יניה וטורונטו וכלל כ־7,000 אמריקאים, בחן את הקשר בין טיב מערכות היחסים ובין שינויים גיאוגרפיים שאנשים חוו בילדותם. מהממצאים עולה כי קביעות ויציבות היא אחד הדברים המשפיעים ביותר על היכולת לייצר קשרים, מה שיכול להסביר למה את סוחבת חבר מהצבא ולא מהעבודה שאת מחליפה כל שנתיים. ד"ר לוין מגלה כי אינטראקציה חברתית מגבירה לא רק את הבריאות המנטלית, אלא גם את זו הפיזית.

מה תייעצי למי שרוצה חברים חדשים?

"קודם כל לא לקבל את הקלישאות שזה מאוחר מדי. אין דבר כזה. עם זאת, חשוב לא לפתח ציפיות מוגזמות. חברויות הן דבר שמתפתח עם הזמן, ולפני שחברה הופכת לחברה, היא מכרה. אם תיראי נלהבת מדי את עלולה להיתפס כתלותית, ואת לא. תהיי מוכנה לחוש דחייה ולהתמודד איתה, אבל אל תיקחי זאת באופן אישי. האנשים שנמצאים בצד השני עשויים להיות עסוקים מאוד או לא פנויים לקשרים חברתיים חדשים. זוהי אינה סיבה לייאוש".

ומה בנוגע לפרקטיקה?

"הרשמי לחוגים ומפגשים והצטרפי לקבוצות העוסקות בנושאים שמעניינים אותך. כך ייפתח בפנייך עולם שלם של אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, שיספקו בסיס לקרבה. התנדבות היא דרך מצוינת להשיג שתי מטרות: גם תכירי אנשים חדשים בעלי מטרה משותפת, וגם תיתני מעצמך לאחרים מה שתורם לא פחות להרגשה האישית. השתתפי באירועים חברתיים שונים. אחד היתרונות של הרשת החברתית הוא שאפשר להתעדכן באירועים, מכירות והופעות אינטימיות.

חשוב לציין שמציאת חברים חדשים דורשת אומץ, ודורשת לצאת מאזור הנוחות שלך, ליזום ולנהוג באופן חברותי מאוד, אפילו אם את לא מרגישה כך באותו הרגע. אל תפחדי לעשות את הצעד הראשון, לשמור על ראש פתוח, להימנע משיפוטיות ולגלות עניין רב בצד השני".