ברוכה הבאה וג'יקרנה: עושים סקס הודי

מהי תדירות הסקס המומלצת, באיזה בעיות מטפלת שיטת וג'יקרנה ואיך פותרים בעיות פוריות: כל מה שצריך לדעת על מין לפי הרפואה ההודית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ליל ירח מלא. מיטה נוחה. סביבה יפה. גדות נהר. אלו הם המרכיבים היוצרים על פי תפישת האיורוודה אווירה רומנטית שתורמת לחיזוק התשוקה בין בני זוג ולעוררות מינית שמובילה לקיום את הציווי של "פרו ורבו".

"תחום המיניות, אחד משמונת ענפי ההתמחות העיקריים באיורוודה, המכונה וג'יקרנה vagikarana) – ואג'י – סוס; קרנה – לעשות), שמשמעו "לתפקד כמו סוס" ולחתור להפוך את תפקודו של הגבר לזה של סוס במובן של כמות הזרע ואיכותו", מסביר עמי ריין, מרכז מגמת האיורוודה במכללת רידמן, ומתאר בהרחבה את התייחסותה של הרפואה ההודית המסורתית לנושא של הגברת האון המיני והפריון אצל הגבר והאישה.

לדבריו, אחד היעדים של ענף התמחות זה הוא חיזוק התשוקה המינית ופיתוח היכולת המינית, שבאמצעותם ניתן להביא לפריון ולשפר את הדור הבא. המטרה היא להביא למספר רב של צאצאים בריאים, ובה בעת למנוע מחלות שעלולות להיגרם מעודף פעילות מינית.

כל גבר והקצב שלו

גם האיורוודה מודעת לסתירה הקיימת בקרב מספר לא מבוטל של גברים, בין התשוקה המינית שלהם לבין יכולתם לקיים יחסי מין בתדירות גבוהה. כדי להמחיש את הדילמה הזאת, מציג ריין לדוגמה את הפיל והדרור. לדבריו, הפיל משחרר כמות עצומה של זרע איכותי והדרור כמות קטנה, אבל בניגוד לפיל המסוגל לקיים יחסי מין בתדירות נמוכה, הדרור יכול לקיים יחסי מין בתדירות מאוד גבוהה.

הגישה ההודית גורסת שיש גם לשפר את יכולתם של הגברים לקיים יחסי מין בתדירות גבוהה, אבל כמובן הכל בעתו, לפי מועדי השנה ואופיו של הגבר, המתבטא בסגולותיו ובמבנהו הפיזי והנפשי.

"הרפואה ההודית מתייחסת לאדם כמכלול של גוף ונפש ואין הפרדה ביניהם", אומר ריין ומדגיש כי בדומה לרמב"ם, הרפואה ההודית גורסת שיש להתאים לכל גבר את קצב פעילותו המינית.

"לפי הגישה של האיורוודה, קיימים שלושה יסודות שמשקפים את שלושת התפקודים הבסיסיים בכל חי: ואטה – משקף תנועה (המניע); פיטה – משקף ייצור אנרגיה (מטבוליזם ועיכול); כפה – משקף את מבנה הגוף".

כלים טיפוליים נוספים הם אישה מושכת

כלי טיפולי נוסף הוא אישה מושכת

מהי רמת הפעילות המומלצת?
"רמת הפעילות המומלצת נגזרת מעונות השנה ומאפיונו הטיפוסי של הגבר. לטיפוסים שאצלם הוואטה דומיננטית יותר ומתאפיינים בדרך כלל במבנה גוף רזה יותר ותדיר נמצאים בתנועה, מומלץ למעט יחסית בפעילות מינית; טיפוסים שבהם הפיטה דומיננטית, שהם בעלי כושר מנהיגות, נטייה לכעס ומתאפיינים בעור אדמומי, יכולים לקיים פעילות מינית בתדירות ממוצעת – פעם בשבוע בקיץ ופעמיים בשבוע בחורף.

טיפוסי כפה, המאופיינים במבנה גוף רחב יותר, אינם מוגבלים מבחינת פעילותם המינית, ופעמים רבות היא מומלצת להם כטיפול התורם לבריאותם. הם זקוקים לפעילות גופנית, בין אם מדובר בספורט או ביחסי מין.

איפה נמצאת האישה בתמונה?
"המגבלות לגבי פעילות מינית רלוונטיות בעיקר לגברים. אצל נשים, בדרך כלל, עודף פעילות מינית הוא פחות בעייתי, שכן להבדיל מהגבר שמאבד נוזלים חיוניים מהגוף במהלך קיום יחסי מין, הנשים חפות מהיבט זה. אצל הגבר, עודף פעילות מינית עלול להפחית מהליחה הטבעית של גופו ולהאיץ את הזדקנותו".

מהי שיטת הטיפול בווג'יקרנה?
"הטיפול שנועד לשפר את הפריון ולהבטיח את הדור הבא, מבוסס על שלבים ועושה שימוש במגוון כלי טיפול איורוודיים, כגון הקפדה על אורח חיים, תזונה, צמחי מרפא, טיפולי שימון (עיסויים עם שמנים מיוחדים), טיפולי הזעה וטיפולי ניקוי.

"הטיפול מתחיל באבחון שמטרתו לזהות מהן הסיבות לחוסר פריון, אין אונות ובעיות מיניות אצל האישה והגבר, תוך התייחסות ממוקדת יותר בגבר. השלב הראשוני באבחון הוא תשאול והתרשמות שנועדו לזהות את הטבע המולד של האדם ואת מצבו הנוכחי. במהלך התשאול, המתייחס באופן הוליסטי אל האדם, הוא נשאל לגבי מערכת העיכול שלו, מצבו המנטלי, הרגשי, החברתי, עיסוקו וכן עולים על הפרק היבטים הקשורים בילדותו.

"מהתשאול המקיף, שנמשך כשעה וחצי, תמיד עולה שיש קשר בלתי נפרד בין מצבו הבריאותי הכללי של האדם לבין בעיות המסתמנות אצלו במערכת המין. אדם שלוקה בחוסר איזון יסבול מבעיות שונות גם בתחום המיני. אם נטפל רק בסימפטומים של הבעיה באמצעות כדורים, כפי שנהוג במערב, בלי להחזירו קודם לכן לאיזון, גם אם הבעיה תחלוף זמנית, במרוצת הזמן היא תצוץ ותופיע. כלים אבחוניים נוספים הם בדיקות באמצעות הדופק, הלשון, בדיקת שתן ובדיקות פיזיות נוספות בהתאם לצורך".

גורמים לחוסר פוריות

שלב ראשון בטיפול הוא זיהוי הגורם לבעיה. קיימים שבעה גורמים עיקריים לחוסר פוריות:

1. אורח חיים לא בריא ותזונה שמחממת יתר על המידה, כמו מאכלים חריפים, חמוצים ומלוחים מדי. במקרה כזה המטפל יאבחן עודף של פיטה (המתבטאת במעין אש בגוף) המכלה את הליחה הטבעית.

2. המיינד המשפיע על ההיבט הרגשי ומתאפיין בטרדות, במתח נפשי, בחוסר שביעות רצון מבן/בת הזוג. אם האדם טרוד, גם אם נספק לו צמחי מרפא, לא נוכל לסייע לו. במקרה כזה, יש לטפל ראשית בשורש הבעיה ולהגיש לו טיפול נפשי.

3. עודף פעילות גופנית בכלל ועודף פעילות מינית בפרט וכן חוסר תזונה. במקרה כזה, ההוראה היא להפסיק קצת את הפעילות המינית ולהזין את המטופל כדי שיעלה במשקל, לתת לו טיפולי שימון ולעסותו בשמן.

4. סוגים שונים של פתולוגיות שלצורך פתרונן ניתן טיפול ספציפי בהתאם לבעיה. אחת הפתולוגיות עלולה להופיע בגברים, כמו נזירים או סגפנים, שמדחיקים את הצורך לפלוט זרע. לעתים מוצאים את התופעה אצל גברים שנחשפו לפרשנות המערבית של המושג טנטרה, המציגה אותה בהיבט המיני בלבד. גברים אלו נוהגים להחזיק את הזרע במהלך קיום יחסי מין ולא לפלטו. הנוהג הזה עלול לגרום להיווצרות אימפוטנציה או בעיות אחרות כמו פרוסטטיטיס (דלקת בפרוסטטה). במקרה כזה, ההמלצה הראשונה היא להפסיק לדכא את הצורך בשליטה בפליטה.

5. מחלות באיבר המין.

6. בעיה בהיווצרות הזרע על רקע בעיה מטבולית.

7. גורם מולד. במקרה ונולדים עם בעיית פריון, קשה או כמעט בלתי אפשרי לטפל בבעיה.

שלבי הטיפול בבעיות פריון

בשלב הראשון יש להסיר את הגורם לבעיה. בשלב השני יש לשחרר את האדם ממחלות אחרות שמסתמנות בגופו, כמו בעיה מנטלית או בעיה פיזיולוגית הקשורה בכבד או במערכת העיכול, לדוגמה. ניתן לדמות את מצבו של אדם למי שמנסה לשחק כדורגל לפני שהוא מסוגל לרוץ.

השלב השלישי הוא שודנה (ניקוי). לפני שמזינים ומחזקים את המטופל, יש לעשות לו טיפולי ניקוי ולסלק את הרעלים מגופו. זה נעשה באמצעות שימוש בתהליכים ביולוגיים כגון הקאה ושלשול. לפני יישומו של חלק זה מתבצע תהליך הכנה שנמשך כשבוע, שבמסגרתו האדם מקבל עיסויים וטיפולי הזעה ולאחריהם הוא מקבל פורמולת צמחים שגורמת לו להקיא או לשלשל מספר רב של פעמים.

לא פחות חשוב מההכנה הוא תהליך ההתאוששות. לאחר טיפול ניקוי המטופל אמנם נקי, אך חלש מאוד. לכן ההוראה היא להימנע מתזונה שקשה לעיכול. המטופל עובר תהליך הדרגתי של תזונה מוקפדת עד שהוא מתחזק ויכול לחזור לחיי השגרה. אחרי כל השלבים הללו, ניתן טיפול ממוקד למערכת המין המתבסס על אורח חיים בריא, תזונה נכונה וצמחי מרפא, כמו אשווגנדה (ashwaganda), שמגביר את כמות הזרע ומחזק את מערכות הגוף, קפיקצ'ו (kappikachu), שהוא צמח מעולה ליצירת תשוקה מינית המעלה את ספירת הזרע ומשפר את תפקוד הערמונית. מדובר באנטי אוקסידנט המשמש גם כתרופה יעילה מאוד לפרקינסון.

צמח השטוורי (shatavari), יעיל עבור מערכת הרבייה הנשית, משפר את תפקוד הרחם, תנובת חלב ואת מראה החזה של האישה. אפשר גם להיעזר בצמחים מוכרים יותר כמו אגוז מוסקט, שוש קירח וזנגביל, המגביר תשוקה וזרע.

שלב ראשון בטיפול הוא זיהוי הגורם לבעיה

שלב ראשון בטיפול הוא זיהוי הגורם לבעיה

ליל ירח מלא

כלים טיפוליים נוספים הם אישה מושכת ודמיון, הנחשבים לווג'יקרנה הטובה ביותר. כמובן שנשיותה של האישה נמדדת מזווית הראייה האישית של הגבר, אבל גם אם אינה אטרקטיבית במיוחד, הדמיון יכול לסייע לו, במיוחד אם המשחק המקדים יתבצע בסביבה יפה בחיק הטבע או על מיטה נוחה בליל ירח מלא. הכושר המיני צריך להיות מגובה באורח חיים בריא ובתזונה נכונה שמרכיביה כוללים חלב, ג'י (חמאה מזוקקת), ביצים, בשר, ביצי עז, אורד דאל (עדשי מאש שחורים), חיטה, יין ישן, שומשום, ענבים, ג'אגרי (קנה סוכר), תמרים וצמחי מרפא המחולקים לקטגוריות שונות בהתאם לצרכים.

מתי אתה מציע לבני זוג לגשת לטיפולי פוריות?
"אחרי ניסיון כושל של שנה להיכנס להריון, שמשמעו הוא שיש בעיה כלשהי".

האם אתה ממליץ על טיפול איורוודי כאלטרנטיבה לטיפול הקונבנציונלי או כמשלים?
"ברוב המקרים הייתי מציע את הטיפול האיורוודי כאלטרנטיבה ורק במצבים שדורשים התערבות כירורגית הייתי מפנה לרפואה מערבית".

איזה הצלחות יש לאיורוודה מול הרפואה המערבית?
"לאיורוודה יש הצלחות בעיקר בבעיות מערכתיות, כלומר, בקרב אנשים שסובלים כל פעם מבעיה אחרת, שכן הרפואה הקונבנציונלית מעניקה טיפול מקומי, סימפטומטי. לעומתה, האיורוודה מעניקה טיפול הוליסטי. לאיורוודה יש הצלחות בטיפול בבעיות של מערכת העיכול וכן בתחום הרגשי-מנטלי-רוחני, שם הטיפול מושתת על קשת רחבה של כלים, כמו תזונה, אורח חיים בריא, עיסויים וכדומה. הרפואה ההודית מוגבלת כשמסתמנת בעיה אנטומית המצריכה התערבות כירורגית.

"לאיורוודה אין מענה למחלות כמו סרטן או סוכרת, כשהאדם תלוי אינסולין. בשאר הבעיות לאיורוודה יש יתרון על הרפואה המערבית. הטיפול באיורוודה הוא אמנם ממושך יותר, אבל הבעיה נפתרת לעומק. אחד היתרונות של האיורוודה הוא שאפשר לאבחן באמצעותה בשלב מוקדם את נטייתו של האדם למחלות כאלו ואחרות, לאתר את נקודת החוזק והחולשה שלו, לטפל בו בעודו בריא ולהורות לו כיצד לנהוג כדי למנוע התפרצות מחלות ולשמר את בריאותו".

מי עשוי להיתרם במיוחד מהאיורוודה ולמי היא אינה מומלצת?
"הטיפול האיורוודי מתאים לאדם בעל אופי פתוח וזורם, שמוכן לשינוי משמעותי בחייו. הוא אינו מתאים למי שמחפש פתרון מהיר, למי שאינו מוכן לשנות את התזונה שלו ואת אורח חייו. הטיפול אינו מומלץ לאדם עם בעיה גנטית מולדת או למי שנזקק להתערבות כירורגית".

מהן ההמלצות שלך למי שמתחיל או נמצא בתוך תהליך טיפול מערבי כדי להגביר את סיכוייו לפריון?
"תהליך הפריון מכניס פעמים רבות את המעורבים בדבר לחרדות ובעצם גורם לתגובה הפוכה מהרצוי, ולכן חשוב לשמור על רגיעה, שלווה והרמוניה בין בני הזוג, לצאת לחופשה משותפת, לבלות בחיק הטבע ולעסוק לעתים מזומנות בפעילויות מהנות. מומלץ לקיים אורח חיים פחות לחוץ, להפחית את השימוש במכשירים אלקטרוניים וסלולאריים (במיוחד אלו הנתלים באזור החלציים). מומלץ להפסיק צריכה של סיגריות, סמים ואלכוהול. בניגוד לתרבות המערבית המודרנית שמתייחסת באובססיביות לסקס, אך משקיפה בנימה של זלזול על האקט המיני ורואה בו אקט טכני בלבד, הרפואה ההודית מייחסת לפעילות המינית הילה של קדושה".