טיפול מיני לזוגות

ואם לא בא לו? | צלם: ingimage
ואם לא בא לו? | צלם: ingimage

חוסר חשק, שעמום וחשדות על בגידה הם חלק מהבעיות שחווים זוגות רבים. מהם הגורמים, איך מתמודדים ומתי פונים לטיפול מיני? המטפל המיני ד"ר בני שכטר עונה

88 שיתופים | 132 צפיות

ייעוץ מיני הוא הכתובת לזוגות החווים בעיה הקשורה למיניות שלהם ולאינטראקציה המינית ביניהם. סיבת הפנייה היא תמיד הסקס: התדירות, האיכות, ההנאה וכדומה. אך לפעמים מסתבר במהלך הטיפול שהתקשורת המינית היא רק קצה הקרחון של בעיה עמוקה יותר, גם מעבר ליחסי המין.

סיבות הפנייה השכיחות ביותר לטיפול מיני של זוגות הן חוסר חשק, הצורך בגיוון, סימנים של בגידה, הבדלים בגישה ותדירות יחסי המין ואיכותם. בכתבה שלפניכם נציע כמה פתרונות לבעיות אלה.

בעיה 1: חוסר חשק

חשק מיני הוא נושא מורכב ורגיש מאוד, והוא ללא ספק הבעיה הנפוצה ביותר העולה בטיפול מיני. "היא כמעט לא רוצה", "הוא לא נמשך אליי" ועוד תלונות דומות המתארות את אותה התחושה: בן/בת הזוג לא חושק במין במידה המספקת את הצד השני.

החשק משתנה מבן זוג לבן זוג ומתקופה לתקופה (אפילו באותו החודש), והוא תלוי בגורמים רבים, סביבתיים או פיזיולוגיים. נהוג לייחס חוסר חשק לבעיה נשית, אך לא מעט זוגות מגיעים לייעוץ אצל סקסולוג בשל חוסר החשק של הגבר דווקא. בכל מקרה, החשק הוא כאמור נושא מורכב ולכן הייעוץ נפתח בשיחה שבה מנסה המטפל להכיר את בני הזוג (או את הנציג שהגיע) ולהבין את מהות הבעיה.

גורמים סביבתיים לחוסר חשק
אמנם חשק מיני הוא דבר גופני הבא לי
די ביטוי באמצעות סממנים פיזיים, אך חלק גדול מן העוררות ומן החשק תלוי בגורמים סביבתיים. לחץ, עייפות, כעס, דיכאון – כל אלה עשויים לפגוע בחשק. בנוסף, חוסר חשק עשוי להיות רק סממן לבעיות בתקשורת הזוגית, הבאות לידי ביטוי בהיבטים נוספים גם מעבר למין. גם חוסר הנאה מהאקט עצמו עלול לפגוע בחשק; אם יחסי המין אינם מספקים או שאחד הצדדים לא נהנה מהם, ברור שייפגע החשק למפגש מיני נוסף.

גורמים פיזיולוגיים לחוסר חשק
גברים ונשים כאחד עלולים להרגיש ירידה בחשק המיני בעקבות נטילת כדורים נגד דיכאון. כדורים מסוג זה מורידים את החשק המיני ובנוסף גם פוגעים בתחושה ולכן ביכולת להגיע לאורגזמה.

אצל נשים יש יותר סיבות פיזיולוגיות לחוסר חשק, ורובן קשורות לפעילות הורמונאלית. מצבים שבהם הגוף עובר שינויים הורמונאליים הם אלה שעלולים לפגוע בחשק. שינויים כאלה מתרחשים בתקופת ההריון, בעקבות נטילת גלולות נגד הריון או בגיל המעבר.

איך מטפלים בזה?

באמצעות שיחות, הסקסולוג מגיע לשורש הבעיה ומדריך את המטופלים כיצד לטפח שגרה "מעוררת חשק", שבה שני בני הזוג משקיעים באינטימיות שלהם גם מחוץ למיטה. כמו כן, אם מקור הבעיה הוא פיזיולוגי, הרי שניתן להתאים טיפול שיביא לפתרון.

בעיה 2: הצורך בגיוון

כל זוג שנמצא במערכת יחסים ממושכת נכנס בשלב זה או אחר לשגרת זוגיות קבועה. שגרה זו מתבטאת בסדר יום מסוים, בדרכי תקשורת קבועות וגם בדפוסי אינטימיות מוכרים. זוגות פונים לטיפול מיני מכיוון שהם חשים שהאינטימיות שלהם נפגעת בעקבות שגרה זו. הם מרגישים שיחסי המין פחות מרגשים, שהתשוקה יורדת ושהצורך בגיוון והתחדשות עולה.

גיוון והתחדשות ביחסי המין לא תמיד מצריכים מפגש מקצועי עם סקסולוג. מה אפשר לעשות לבד כדי לגוון?

• לקנות ספר הדרכה מינית, שהקריאה בו מוסיפה רעיונות וטכניקות.
• להוסיף אביזרי מין.
• לשלב משחקי תפקידים חדשים.
• להתחיל את החיזור המיני במקומות שאינם "הקבועים".
• להתנסות בתנוחות חדשות.
• לבקש מבן/בת הזוג לשתף בפנטזיות ולבדוק אם אפשר להגשים אותן.

עם זאת, זוגות רבים מעדיפים לגשת לסקסולוג, לדבר על הצורך בגיוון ולקבל עזרה מקצועית. באילו מקרים כדאי לגשת לסקסולוג? ייתכן שאת הצורך בגיוון חש רק אחד מבני הזוג ולכן הייעוץ דרוש כדי לצרף גם את הצד השני להרפתקה. ייתכן שיש מבוכה בתקשורת ביניהם והייעוץ מגשר על כך ומלמד אותם כיצד להיות פתוחים יותר זו עם זה. ייתכן שהניסיון לגיוון לא הצליח ללא עזרה מקצועית. הייעוץ משלב שיחות, הדרכה מינית, "משימות לבית" ובעיקר מעודד פתיחות ואינטימיות.

זוגות שמגיעים לטיפול מיני עם צורך בגיוון מרגישים את ההתחדשות גם במישורים אחרים בזוגיות, מכיוון שאי אפשר להפריד את המין מהתקשורת הזוגית כולה: גיוון דרכי הבילוי המשותפים והנפרדים, הארכת זמן האיכות הזוגי על אף השגרה והעומס, פתיחות רבה יותר ועוד. לכן, פנייה לייעוץ מיני מתחילה אמנם בצורך מסוים, כגון הגיוון, אבל בתהליך עולים גם צרכים אחרים בזוגיות וגם הם יכולים לקבל מענה בטיפול.


מרגישים צורך לגוון? נסו להתחיל את החיזור המיני במקומות שאינם "הקבועים". אילוסטרציה: ingimage

בעיה 3: סימנים של בגידה

ההגדרה הרחבה ביותר לבגידה היא מצב שבו במהלך זוגיות ממושכת ומחייבת (לאו דווקא נישואין) אדם בוחר לנהל מערכת יחסים נוספת, בהסתר מבן/בת הזוג הקבוע/ה – זאת למרות שהדבר סותר את ערכי הזוגיות שבה הוא נמצא ואת הנורמות המוסכמות בה.

בגידה, בין אם חד פעמית או ממושכת, עשויה לגרום לשינוי בהתנהגות של בן הזוג הבוגד. שינוי זה יכול להתבטא בעוררות מינית גבוהה ביחס לעצמו או בדיוק ההפך – ירידה בחשק המיני בבית בשל הסיפוק שמחוץ ליחסים. השינוי יכול להיות גם הצורך "לפצות" את בן/ת הזוג באופן חומרי או רגשי שלא אפיין את ההתנהגות לפני הבגידה. גם בעיה בתפקוד המיני עלולה לנבוע מבגידה, כגון בעיות זקפה אצל גברים או קושי להגיע לאורגזמה אצל נשים.

איך עוזר הסקסולוג? מעטים הם הזוגות המגיעים ישירות בגלל בגידה. התופעה הרווחת יותר היא זוגות המגיעים לייעוץ בשל ריחוק באינטימיות המינית, או בשל אחד מהסימנים שהוזכרו קודם. כל אלה עולים וצפים בטיפול והם עשויים להצביע על בגידה. תפקיד הסקסולוג הוא "לקרוא בין השורות" ולהבין אם מקור הבעיה הוא אכן קשר מחוץ לנישואין. הוא לא יחשוף את ממצאיו אך יכוון את הטיפול לחידוש האינטימיות והתשוקה, לאור הבגידה.

ישנם מקרים של בגידה הנחשפים לא בשל שינוי התנהגותי או תפקודי – אלא בעקבות אבחנה של מחלת מין. כשגבר ואישה מפתחים קשר מיני מחוץ לזוגיות הקבועה שלהם, הם בדרך כלל נמנעים מלבדוק את הבריאות המינית של הפרטנר/ית. הם מרגישים הגנה מפני הריון בזכות הגלולות או ההתקן, אך הם אינם מוגנים מפני מחלות מין.

כשאישה מקיימת יחסי מין אך ורק עם בן זוגה הבריא או כשגבר פעיל מינית עם אישה בריאה אחת בלבד – הסיבה המרכזי להדבקה במחלת מין היא בגידה. במצב כזה מומלץ לנדבק להגיע לטיפול דיסקרטי אצל רופא שהוא גם סקסולוג, וכך יינתן לו הטיפול התרופתי במחלת המין וגם ייעוץ מקצועי להחזרתו אל הקשר הקבוע שלו.

בעיה 4: הבדלים בגישה ובתדירות היחסים

זוגות רבים פונים לטיפול בשל חילוקי דעות משמעותיים בנוגע ליחסי המין ביניהם. הטענה הרווחת היא כי אחד מבני הזוג מעוניין בשינוי מסוים שהצד השני לא מעוניין בו כלל וכלל. השינוי יכול להיות תנוחות חדשות, אביזרי מין, משחק, לוקיישן מסוים, הגשמת פנטזיה מינית כלשהי וכיוצא בזה. כאשר אחד מבני הזוג חוזר ומבקש והשני מסרב שוב ושוב, גובר התסכול אצל שני הצדדים והם מגיעים לטיפול בניסיון לדבר על זה ולמצוא פתרון שכולם מרוצים ממנו.

נושא נוסף הנידון לחילוקי דעות רבים הוא כל מה שקשור לתדירות היחסים. הכוונה היא למצב שבו אחד מבני הזוג רוצה משמעותית יותר או פחות מן הצד השני. נושא זה קשור לנושא החשק, אך לא בהכרח החשק הוא הבעיה. ייעוץ מיני עוזר למצוא את הסיבה לצורך המוגבר/המועט ביחסי המין וכמובן למצוא את המכנה המשותף שיוביל לפתרון המשבר.

לסיכום, ייעוץ סקסולוגי מאפשר לבני הזוג לדבר עם איש מקצוע על הקשיים האינטימיים ביניהם ולקבל תמיכה וייעוץ מקצועי לשיפור חייהם המיניים. פעמים רבות, הייעוץ העוסק במיניות – מחלחל ומשפיע לטובה על ממדים נוספים בזוגיות.

ד"ר בני שכטר הוא מטפל מיני, בעל מרפאה סקסולוגית ברמת השרון ובבת חפר. למידע נוסף על טיפול מיני