יש סקס אחר

סקס הוא לא רק אקט פיזי – הוא יכול להפוך לחוויה רוחנית עזה של התמזגות עם בן הזוג ועם היקום. באיזו רמה של מיניות אתם נמצאים ואיך מגיעים לחיבור רוחני במיטה?

88 שיתופים | 132 צפיות

במסע החיים, מיניות היא סוגיה הכרחית לחקירה, אך גם מורכבת ביותר להבנה וליישום. אפילו בתרגיל קצר, שבו נכתוב בראש דף את המילה "מיניות" ואז נאפשר לתודעה לדבר את כל מה שעולה בה בהקשר למילה זו, נגלה סבך אינסופי של רצונות, צרכים, תשוקות, תמונות, דימויים, קונפליקטים ופחדים.

בין מוסר וטראומות לתרבות הצריכה

מדוע זה מסובך כל כך? הסיבה המרכזית בעיניי היא מוסר דתי וחברתי שמגדיר מה נכון ומה לא נכון, מה מותר ומה אסור ועד כמה יאה לתת דרור לתשוקותינו. אפשר לומר שמוסר זה נכפה עלינו גם אם אנחנו לא דתיים ואפילו לא קונפורמיסטיים. מעצם היותנו בני אדם אנחנו מושפעים ללא הרף מהחוויות הקולקטיביות של האנושות כולה, וחולקים תודעה אחת המכילה בתוכה איסורים ומגבלות שנוצרו לאורך ההיסטוריה. רגשות של בושה ואשמה מלווים פעמים רבות את הרצון להיות מיניים, להתבטא ולזרום בחופשיות בתוך החיים.

הסיבה השנייה קשורה לטראומות מיניות ולזיכרונות שליליים הטבועים בנו הן מתוך חוויות החיים שלנו והן כהדהוד של זיכרונות קולקטיביים שהצטברו אצל נשים וגברים לאורך ההיסטוריה האנושית. במובן זה, איברי המין מכילים בתוכם רגשות שליליים מודחקים (גם אם בחיים אלה כל חוויותינו המיניות היו חיוביות והרמוניות). הנרתיק והרחם מכילים רבדים רגשיים של פחד, כאב, חוסר אמון, עצב, דיכאון וסגירות – כתגובה לפלישה חודרנית אגרסיבית, שלא היו בה אהבה ונתינה. במקביל, איבר המין הזכרי מכיל בתוכו רבדים רגשיים של אלימות, תוקפנות, שליטה ואנוכיות שהן תוצאה של אינסוף פעמים שבהן התרחשה חדירה לצורך סיפוק עצמי בלבד.

הסיבה השלישית היא תרבות הצריכה המערבית, המבוססת על סיפוק ועל הגברת העונג. אפשר לראות אותה בצורתה הבולטת ביותר בתעשיית הפורנוגרפיה, שכל כולה מבוססת על הקשר שבין דימוי ויזואלי לעוררות מינית. גם אם איננו צורכים פורנו באופן ישיר, הקלות שבה עולם הפרסום משתמש בדימויים מיניים כדי למכור מוצרי צריכה מגוונים משפיעה על המוח ומתנה אותו לקשר בין עונג לדימוי חזותי. מכאן הדרך לתקשורת מינית חסומה בין שני אנשים שרוצים לעשות אהבה – קצרה מאוד. אם העונג המיני תלוי בתנוחה מסוימת או בדימוי מסוים לגבי האופן שבו אנחנו צריכים להיראות, להתלבש ולהתנהג, הרי שאנחנו רחוקים מלהיות נוכחים במפגש הישיר עם האדם שנמצא אתנו במיטה.

הסיבה האחרונה קשורה למאזן הכוחות בין זכריות לנקביות בכדור הארץ. נכון להיום הכוח השליט הוא הכוח הזכרי. עובדה זו מתבטאת בכמות המלחמות שהאדמה עצמה ספגה, בשיטת הכלכלה הקפיטליסטית שמנהלת את העולם, באפיונים של החשיבה הפוליטית ובדומיננטיות הגברית בקרב בעלי ההון. כל אלה משפיעים על התודעה באופן ישיר ועקיף וגורמים גם למיניות להיות ממוקדת מטרה, מונחית עונג וסיפוקים מיידיים, טכנית במקרים רבים ומנותקת מחיבור לנקביות שלנו (כגברים וכנשים), במובן הרחב והעמוק של רכות ושל עשיית אהבה.


רגשות של בושה ואשמה מלווים פעמים רבות את הרצון להיות מיניים ומפריעים לתפקוד

ארבע רמות של מיניות

מהו הפוטנציאל הגבוה ביותר של מיניות על פני האדמה? אפשר להצביע על ארבע רמות אפשריות בהתפתחות המינית האנושית. אתם מוזמנים לזהות, מתוך הקשבה עמוקה וכנה, את הרמה שבה אתם מצויים וליצור עבורכם חזון לצמיחה ולגדילה כישות מינית, חופשייה ושמחה.

הרמה הראשונה – חוסר תפקוד מיני

ברמה זו האדם חווה קשיים פסיכוסומטיים בתפקוד המיני (קשיים שנובעים מבעיות פיזיות אינם שייכים לרמה זו) וחוסר יכולת להיכנס למערכות יחסים אינטימיות ומיניות בשל פחדים, חרדות, טראומות וזיכרונות שליליים. אצל נשים הדבר עלול להתבטא בכאבים בנרתיק בעת החדירה ובחוסר יכולת לחוש עונג ביחסי מין (עם עצמנו או עם אדם אחר); אצל גברים זה עלול להתבטא בשפיכה מוקדמת או באימפוטנציה. אצל שני המינים יכולות להופיע התנהגויות מיניות חריגות כמו סאדו-מאזו, פטישים אלימים, התמכרות לפורנוגרפיה ועוד.

הרמה השנייה – תפקוד מיני

ברמה זו האדם מסוגל להיכנס לקשרים מיניים, להתענג ולענג את הצד השני. המערכות המיניות מתפקדות בצורה תקינה; הסיפוק המיני מופיע בצורה אורגזמה ופורקן (בדרך כלל אורגזמת דגדגן אצל נשים ואורגזמה הנובעת מגירוי ישיר של איבר המין אצל גברים); הקשר המיני ממוקד בעוררות של איברי המין עצמם ללא חיבור עמוק לאהבה ולרגשות. ברמה הזו עדיין נעשה שימוש בדימויים לצורך מימוש פנטזיות מיניות (מאפיין בדרך כלל גברים) או הגשמת פנטזיות רגשיות (מאפיינת בדרך כלל נשים).


ברמת המיניות השנייה, הקשר המיני ממוקד בעוררות של איברי המין ללא חיבור לרגשות

הרמה השלישית – איזון והרמוניה מינית

האדם יכול לחבר בין מיניות לאהבה בצורה זורמת וחופשייה. ההגשמה של המיניות היא עשיית אהבה: מסוגלות להעניק לאחר לא רק סיפוק אורגזמי אלא גם מרחב בטוח של הקשבה, של נוכחות ושל שמחה. אדם שנמצא ברמה זו מסוגל להיכנס לקשרים אינטימיים ולא רק לקשרים מיניים מזדמנים. הוא מעוניין להעמיק את הקשר הרגשי עם הצד השני ומתוך כך גם לבוא אתו במגע פיזי.

המימוש של האהבה מתאפשר הודות לריפוי ולהתמרה של רגשות וזיכרונות שליליים הלכודים באיברי המין. ברמה זו האישה חופשייה לאהוב ללא צורך בביטחון. היא מוכנה לפתוח את לבה. גבר ברמה זו נוכח וזמין במפגש המיני, משוחרר מהצורך לממש פנטזיות מיניות ויכול באמת להקשיב לצרכים של האחר.

עבור רובנו, הרמה השלישית היא הרמה שאליה נשאף. היא מאפשרת את קיומן של מערכות יחסים עמוקות לצד חיבור למיניות פיזית נטולת דימויים, המתבטאת כשמחת חיים וכהענקה ללא תנאי.

הרמה הרביעית – מיניות מוארת

האדם יכול להגיע לרמה זו רק אם עבר דרך הרמות הקודמות. אי אפשר לקפוץ אליה דרך תרגולים טנטריים כאלה או אחרים, שכן היא דורשת חופש תודעתי רחב לאין שיעור. מיניות מוארת אינה משרתת את הפרט ברמה האישית כי אם את התודעה הרחבה ומהווה גשר או כלי לגילוי של העצמי כתודעת אינסוף. אדם שמגשים את מיניותו ברמה זו יחווה דרך מעשה האהבה חוויות רוחניות עזות של אחדות, של התרחבות התודעה ושל התמזגות עם בן הזוג ועם היקום.

היכולת לממש מיניות מוארת תלויה בכמה גורמים: הדחף הרוחני של האדם לשחרור ולגילוי של עצמו כתודעה רחבה וחסרת מגבלות; רמת המדיטציה שהשיג ויכולתו לשהות בדממה; היכולת לראות את האחר ולהיות שם בשבילו באופן טוטאלי; והיכולת לנקות דפוסים רגשיים שעולים בתוכו בנחישות ובהתמדה.

אפשר לתאר אישה ברמת המיניות המוארת כפתיחות אינסופית: היא רחבה לאין שיעור, טובלת בדממה ומשוחררת מצרכים רגשיים, ולכן היא יכולה להכיל את הגבר בתוכה ולאפשר לו לקבל הזנה אנרגטית ומדיטטיבית ישירות ממעמקי הווייתה. במקביל, גבר ברמה זו מעניק אהבה ללא תנאי. נוכחותו ממלאת את האישה ומאפשרת לה להיפתח יותר ויותר, בעוד הוא מטעין אותה בנתינה אינסופית.

רובד נוסף של המיניות המוארת מתגלה במערכת היחסים שלנו עם החיים עצמם כהסכמה להיחדר על ידם ולנוע איתם בריקוד אקסטטי לעבר התפתחות עמוקה יותר, מתוך תחושת אחדות עם תופעת החיים הכוללת.

הכותבת היא תרפיסטית וחוקרת מיניות, מדיטציה ופיתוח היצירתיות, בוגרת לימודי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וטיפול משפחתי וזוגי, מנחה בכירה בשיטת האור הלבן ובטכניקת השאלה, מאמנת אישית ועסקית, מנחה קורסים וסדנאות לנשים, לגברים ולזוגות ומובילה את מרכז "חוכמת אישה" בתל אביב. לאתר