מתי הזוגיות בעייתית?

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Monkey Business Images, Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Monkey Business Images, Shutterstock

יותר מדי שקרים לבנים, מעט מדי שיחות, עקשנות יתר או מקרים של חוסר כנות - איך תזהו אם מערכת היחסים שלכם הפכה לבעייתית ומורכבת?

88 שיתופים | 132 צפיות

בהתחלה הקשר נראה מבטיח. היו פרפרים בבטן שנמשכו ונמשכו עד שנרקם קשר רציני וארוך. אך עם הזמן התפתחו מהמורות בדרך, מצבים מעוררי ספקות שמצביעים על בעיות בזוגיות. מתברר כי יש לא מעט טיפוסים בעלי הפרעות אישיות שונות, המשפיעות בהכרח על מערכת היחסים.

איך תזהו מערכת יחסים בעייתית?


חוסר תקשורת או קושי לדבר על בעיות בזוגיות

אנשים שסובלים מהפרעת אישיות נוטים להיות בדרך כלל טיפוסי "פאסיב-אגרסיב". הם אינם מדברים במפורש על הבעיות שלהם, אלא מביעים את חוסר הרצון שלהם באמצעות שימוש במניפולציות, טקטיקות של הרחקה, שתיקות רועמות ועשיית "דווקא" לבן הזוג.

תחושה עקבית של ניצול או התעלמות

בעלי הפרעות אישיות משתמשים בקשר למילוי הצרכים שלהם – הערצה מצידו של בן הזוג, תמיכה וקירבה וכן הלאה. אם הצרכים של בן הזוג שונים מצרכי הסובל מההפרעה, בן הזוג ירגיש כי הוא אינו מגיע בקשר לסיפוק ולהגשמה עצמית. כך למשל, בן זוג הסובל מהפרעת אישיות יוכל לדרוש את סיפוקו האינטימי, אך לא להביא לסיפוק את בן זוגו. בזוגיות כזו קיים צד שמרגיש כי אין לו משמעות בקשר למעט סיפוק צרכי הסובל מההפרעה – "צד אחד לרוב נותן והצד השני לרוב לוקח".


כשבני הזוג לא מדברים במפורש על הבעיות ומשתמשים במניפולציות ובעשיית "דווקא" – יש כאן בעיה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | Andrey Popov, Shutterstock

צד אחד כמעט תמיד מוותר בעימותים כשהצד השני כמעט שלא

הצועק תמיד צודק? בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית מרגישים שהדימוי העצמי שלהם מאוים כאשר הם טועים, ובכדי למנוע זאת הם תוקפים את בני הזוג ודואגים להיות צודקים בכל מחיר. מנגד, בעלי הפרעות אישיות תלותית הסובלים מדימוי עצמי נמוך, נוטים לוותר תמיד כשעולה ויכוח, מתוך פחד מנטישה. זוגיות בריאה היא לא תחרות, לא צריך להיות תמיד ה"נכון", אך בשני המקרים חוסר איזון זה יוצר לקשר שצד אחד חווה את עצמו כחסר כוחות ולא מסוגל לקבל מענה לבעיות שלו ללא אישור מהשני.

מקרים חוזרים של חוסר כנות מצד אחד או משני הצדדים

אם בתחילת הקשר היו שקרים לבנים לגיטימיים, הרי שככל שהאמון בבן הזוג והיכולת לסמוך עליו עולים, הצורך בהם קטן. במערכות יחסים בעייתיות, חוסר הנכונות של בעלי הפרעת אישיות לוותר על הגנה זו מעידה על חוסר היכולת לסמוך על בן הזוג ולקבל אותו כמו שהוא, וניסיון להחזיק את השליטה במידע ובקשר בידיים שלו. השקרים, ובעיקר הגילוי יוצרים אצל בן הזוג תחושה של חוסר בטחון בקשר, ואצל בן הזוג המשקר הם יוצרים מעמד שתלטני המאפשר לו לפגוע ולא להיפגע.

מקרים חוזרים של התעללות פיזית/מינית/מילולית:

אצל בעלי הפרעות אישיות כל דרך המסייעת לשמור על עצמו ומקומו בקשר קבילה, ועל כן כאשר השיטות העדינות נכשלות, רבים מהם עוברים לשיטות דרסטיות הכוללות התעללות לסוגיה. מן הצד השני, אנשים המוצאים את עצמם בעמדת הקורבן פעם אחרי פעם בקשרים שונים, עלולים לסבול אף הם מחוסר בטחון עצמי, תחושת ערך נמוכה, ומדפוס התנהגות פגום. בכל מקרה, את דפוסי ההתנהגות של שני הצדדים ניתן לשנות רק באמצעות טיפול פסיכולוגי מקצועי, ולא באמצעות מעשים בתוך הקשר במטרה ליצור בו שינוי.