קודם זוג, אחר כך הורים

בתוך הלחץ של העבודה והטיפול בילדים, הקשר הזוגי הולך ומתרופף. איך בכל זאת שומרים על הזוגיות בתוך הטירוף היום-יומי?

88 שיתופים | 132 צפיות

זוגות רבים מתלוננים על כך שבעבר היה חשוב לבן הזוג שלהם איך הם נראים, מה עבר עליהם במשך היום ומה הם חושבים על נושאים שברומו של עולם (כמו החצאית החדשה שקנית). אך במירוץ החיים, העבודה והטיפול בילדים, הם מדברים זה עם זה בקודים קצרים של "תביא, תיקח, תקנה", ומי בכלל זוכר להביט איך בן הזוג לבוש או להתעניין מה הוא חושב.

כדי לצאת מהתבנית הזאת מציעים בני הזוג שי וגלית חנין, מקימי חברת תובנות "Center of Council Insight", העוסקים בתהליכי ייעוץ והנחיה למערכות יחסים זוגיות, ארגוניות, קהילתיות ומשפחתיות, כמה טיפים מעשיים:

1. תכנון לו"ז שבועי: משפחה היא כמו מפעל קטן שבו נחוץ לקיים ישיבה אחת לשבוע לתכנון התחומים הנושקים והמשותפים של בני הזוג והמטלות התפעוליות. הבהרת ציפיות זו עושה פלאים לזוגיות.

2. יצירת מרחב למערכת היחסים: זמן של כיף אחד עם השני ללא מטלות, משימות ללא הסחות דעת. ערב אחד (לאחר שהילדים נרדמו ורגע לפני התעוררויות הלילה), כבו את הטלוויזיה, המחשב והסלולרי, בהתחלה לרבע שעה בלבד. שבו אחד מול השנייה, הביטו זה בזו וספרו למה התחברתם בתחילת הקשר ביניכם, מה אתם אוהבים בבן הזוג שלכם ולא אמרתם לו מזמן, ומה הייתם רוצים לעשות יחד – והתחילו ליישם.

3. הקשבה: כשבן הזוג מדבר, בכל פעם שאתם רוצים להגיב קחו נשימה והקשיבו לו עד סוף המשפט. אפשר להיעזר ב"חפץ דיבור" – מי שמדבר מחזיק את החפץ וכשהוא מסיים הוא מעביר אותו לבן הזוג, ורק מי שמחזיק את החפץ יכול לדבר.

4. דיבור בגוף ראשון: כשמשהו קורה, בדקו מה קרה לכם, איך הרגשתם במצב הזה. שימו לב שהנטייה הראשונית שלנו היא לומר "אתה עשית… את אמרת…" וכו'. כשאתם שמים לב שזה מה שעולה, נסחו מחדש: "הרגשתי, לי זה קשה כש…". כשתשתפו את בן הזוג באשר על ליבכם ולא תפנו כלפיו אצבע מאשימה, מרחב חדש בזוגיות ייפתח.

5. פיתוח דפוסי תקשורת תומכים: אנחנו מקפידים לתת חיזוקים חיוביים לילדים כדי לפתח את הדימוי העצמי החיובי שלהם, אך גם כל אחד מאיתנו זקוק לכך. שילחו אחד לשני הודעות של געגועים, אמרו אחד לשנייה מה יחזק אתכם ביומיום, מה יעשה לכם טוב.