שמרי על עצמך!

מכנסיים צמודים ותחתונים הדוקים עלולים לגרום לצריבה ולאדמומיות | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Johanna Goodyear, Shutterstock
מכנסיים צמודים ותחתונים הדוקים עלולים לגרום לצריבה ולאדמומיות | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Johanna Goodyear, Shutterstock

חום, לחות, בגדים צמודים, ים ובריכה הם רק חלק מהגורמים לבעיות וגינליות כמו גרד, צריבה, יובש בנרתיק ועוד. לפניכן כמה כללים שחשוב להקפיד עליהן כדי למנוע כאבים ואי נוחות באזור הכי אינטימי ורגיש

88 שיתופים | 132 צפיות

אין כמעט אישה שלא יכולה להזדהות עם התחושה המעיקה של גרד, אי נוחות או צריבה באזור האינטימי ביותר שלה. על פי ממצאי סקר שנערך ביוזמת "מולטי ג'ין" (סדרה חדשה המיועדת לטיפול טבעי בזיהומי נרתיק) באמצעות חברת הסקרים "מדגם", עולה כי 74% מכלל הנשים, סובלות מבעיות וגינליות הכוללות גרד וצריבה, הפרשות מרובות, יובש בנרתיק וריח רע. רובן נאלצות להתמודד עם בעיות אלו לפחות אחת לכמה חודשים, ואילו כ- 20% מהן סובלות מכך יותר מפעם בחודש! עבור נשים אלה מדובר בפגיעה ממשית באיכות החיים, פגיעה באינטימיות ואף באיכות הזוגיות, לצד התפתחות עמידות הזיהומים בפני התכשירים הקיימים.

 

איך מונעים זיהומים באזור הווגינה?

יוסי מצקל, רוקח ומבעלי חברת "דרורת" המשווקת את מוצרי "מולטי ג'ין", מציע כמה כללים למניעת זיהומים:

בדיקה שגרתית אצל הרופא
כל אישה צריכה להיבדק באופן שגרתי על ידי גינקולוג, כאשר הביקור הראשון יהיה לא יאוחר מגיל 20 או לא יאוחר משנתיים מתחילת קיום יחסי מין. בדיקה שגרתית עשויה למנוע מחלות קלות כחמורות.

להקשיב לסימנים
כאשר את חווה אי נוחות בנרתיק כגון הפרשות או ריחות חריגים, גירוד או גירוי מומלץ להשתמש במוצר להקלה ישירה ולנטרול המיקרו אורגניזמים המזיקים בדרך טבעית ובטוחה. אי נוחות כגון הפרשות יתר צריבות או ריח לא נעים אשר אינן נעלמות תוך טיפול של מספר ימים עד שבועיים או אם הו מחמירות , יש לבקר אצל הרופא.

נוהל קבוע למניעת זיהומים לאחר ביקור בים/בבריכה
מומלץ לדאוג להשבת האיזון ועמידות הפלורה בואגינה לאחר בילוי במקומות רטובים ולחים על בסיס קבוע (תכשירים מסוג 'פלורה פלוס' יחזקו את עמידות הנרתיק מהידבקות בזיהומים, ויגבירו את שגשוג החיידקים הטובים להשבת האיזון בפלורה ומניעת קנדידה בנרתיק).

בתקופת מחלה ולאחריה
אם נטלת אנטיביוטיקה (גם דרך הפה) אשר מחסלת את החיידקים הטובים שבואגינה יחד עם החיידקים הרעים שלשמם קיבלת את הטיפול (לאו דווקא טיפול וגינלי), רצוי להשתמש בתכשיר המסייע לשיקום אוכלוסיית החיידקים המועילים המגנים על גופך.

הימנעות משימוש בחומרים מחוללי רגישויות
נשים רבות רגישות לחומרים מבשמים, חומרים משמרים שונים או חומרי צבע המוספים למוצרי טיפול וטיפוח. העדיפי להשתמש בבושם איכותי ולהימנע מתכשירי טיפוח המכילים בשמים. ברקמת הואגינה העדינה והרגישה השתמשי במידת האפשר במוצרים אשר אינם מכילים מחוללי רגישות אלו.

בחירת הסבון יכולה להשפיע
סבון ריחני הינו סוג של פיתוי שנשים אוהבות לא לעמוד בו, אולם עדיף להשתמש בתרחיצים המותאמים במיוחד למצב ה-PH הואגינלי. שינויים בדרגת החומציות או שימוש בסבון רגיל ולא בתחליב רחצה שאיננו סבון, עלולים לשבש את תנאי המחיה של חיידקים מועילים המונעים צמיחתם של חיידקים גורמי מחלה ופטריות. כיום בבתי המרקחת בכל הארץ ניתן למצוא תרחיצים ותחליבים עם ה-PH הנכון לואגינה.

שטיפה פנימית חשובה
השטיפה החיצונית אינה תמיד מספיקה, שכן האיבר הנשי הנו עמוק וגם שם מצטברים חיידקים. לכן מעבר לשטיפה היום-יומית, כדאי מדי פעם כמו אחת לשבוע להשתמש בשטיפת נרתיק פנימית.

שטיפה אחרי יחסים ללא קונדום
רצויה אצל נשים עם בעיות חוזרות. נוזל הזרע משנה את חומציות הואגינה ומאפשר לחיידקים גורמי מחלה ופטריות להתפתח על חשבון החיידקים המועילים. תהיי מודעת לכך שבן הזוג שלך עלול להיות מקור להדבקה חוזרת. אם את סובלת מבעיות חוזרות ונשנות, קחי פסק זמן מיחסי מין והגיעי למצב כללי טוב כדי להגביר את ההתנגדות החיסונית שלך לחיידקים.


עשי סקס רק כשאת ממש מגורה ולא "יבשה", כדי למנוע גירוי וכאבים. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | MJTH, Shutterstock

סקס מתוך חשק בלבד
עשי אהבה כשאת באמת מגורה ולא כשאת "יבשה", מפני שזה עלול לגרום לגירוי של הרקמות. ניתן להשתמש בחומרים מסככים כדי לפצות על יובש בנרתיק ולעורר את הלחות הטבעית.

למתוח את הגומי
קיום יחסי מין עלול להוות טריגר לנגיפים, למחלות ועוד. לכן המלצה חד משמעית היא להשתמש בקונדום, וכמו כן לא לקיים יחסים ללא הגנה לפני שבן זוגך עבר בדיקה מקיפה של כל סוגי מחלות המין.

הימנעי ממתוק
אם את סובלת לעתים קרובות מזיהום בנרתיק, תזונה ללא סוכר עשויה להיות לעזר שכן הפטריות מתרבות ביתר קלות ברקמה עשירה בסוכר.

להחליף ולא להתעצל
הקפידי להחליף טמפונים ותחבושות היגייניות באופן קבוע ובתדירות גבוהה.

רחצה בבריכה או בג'קוזי
הכלור שבבריכה או בג'קוזי משנה את תנאי המחיה של החיידקים הפרוביוטיים המגנים על הואגינה מפני זיהומים. לאחר רחצה ממושכת בבריכה או בג'קוזי יש להשתמש במוצר המחזיר את המצב לקדמותו ועוזר להתפתחות חיידקים מועילים.

להימנע ממכנסיים צמודים
זה אולי יפה ואופנתי, אבל לחץ ושפשוף קבוע באזור האינטימי עם מכנסיים צמודים, תחתונים הדוקים וכדומה, עלול לגרום לא רק לאי נוחות, אלא גם ללחוץ על האזור הרגיש עד כדי צריבה ואדמומיות. כדאי להימנע ככל הניתן מלבוש חונק.
כלל ברזל: האסלה והניגוב
אין לשבת בשירותים שאינם מוכרים לך היטב. לרוב אינך יודעת מי ואם בכלל ניקו כמו שצריך את השירותים, מי ישב עליהם ומה מצב האסלה. זהו מוקד לזיהומים ולמחלות. כמו כן, לפעולת הניגוב הכה-אינסטנקטיבית שלנו, קיימות השלכות על בריאות הנרתיק. ניגוב נכון ימנע אחוז גבוהה של חדירת חיידקים מזהמים וימנע מחלות רבות, ובהן דלקת בנרתיק או בדרכי השתן. זוהי פעולה פשוטה שיכולה לעשות את ההבדל הגדול. לאחר מתן שתן יש לנגב מהמרכז לצד החיצוני כלפי הבטן, מהחזית לחלק האחורי. לאחר יציאה רצוי לשטוף או לנגב עם מגבון, אולם יש להקפיד כי הניגוב ייעשה מהמרכז כלפי הגב.


בשירותים ציבוריים, מומלץ לדלג על פיסת הנייר הראשונה. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | T-Design, Shutterstock

דלגי על פיסת הנייר הראשונה
הניגוב חייב להיעשות עם נייר נקי. במידה שאת משתמשת בתא שירותים ציבורי, לעולם אל תשמשי בפיסת הנייר הראשונה, שכן ידיים אחרות נגעו בו, ואת זה את אינך רוצה. עוד כדאי לקחת תמיד בתיק נייר נקי או מגבון לח.

ניקיון סביבתי
על הטלפון, המקלדת, המתג בקיר והשלט קיימות כמויות בלתי נתפסות של חיידקים. מחקר גילה כי לטלפון נייד שאנו מחזיקות יש פי שלושה מכמות החיידקים שנמצאת על האסלה. המסקנה היא שיש לנקות מדי פעם בחומרי חיטוי את אותם אזורים שאנשים נוגעים בהם – כולל את. שמירה על ניקיון הידיים שלנו והסביבה, יכולה לעזור במניעת מחלות. יש לשטוף ידיים אחרי השירותים, אבל שטיפת ידיים חשובה גם לפני כדי להקטין את הסיכון למחלות.

* יוסי מצקל הוא רוקח ומבעלי חברת "דרורת", המשווקת את סדרת מולטי ג'ין לטיפול בזיהומי נרתיק