איך גורמים לגבר לעזור?

קשת עזרה עשויה להשיג את התוצאה הרצויה | צלם: markcarper - Fotolia
קשת עזרה עשויה להשיג את התוצאה הרצויה | צלם: markcarper - Fotolia

איך גורמים לבן או בת הזוג להיות מעורבים יותר בחיי המשפחה ולסייע במטלות הבית? 10 משפטים שכדאי לשניכם לאמץ

88 שיתופים | 132 צפיות

1. "אני זקוקה לעזרתך"

במקום להתחיל בשיחות מעגליות על התפקידים של כל אחד במשפחה ועל סדרי העדיפויות שמנחים כל אחד, בקשת עזרה עשויה להשיג את התוצאה הרצויה. אם כבר נוקטים בגישה זו, כדאי להיות ספציפיים בסוג העזרה המבוקשת.

2. "הילדים ממש מתגעגעים אלייך. אני יודע שאת לחוצה בעבודה, אבל בואי תבדקי אם תוכלי השבוע להיות איתם, אפילו רק שעתיים"

הרעיון הוא לגרום לבן הזוג להרגיש נחוץ ומשמעותי, להזדהות עם הקושי שיש לו ובכך להראות לו שהוא מובן, וגם לרכוב קצת על המצפון. אחרי שכיסינו את המישורים האלה, הסיכוי שנקבל שיתוף פעולה עולה משמעותית.

3. "צריך לדאוג לכביסה, לכלים ולמקלחות של הילדים. מה את מעדיפה לעשות?"

כמו שאתם מציעים לילדים שתי אפשרויות לבחירה כדי שירגישו שליטה, כך אפשר לנהוג גם עם בן הזוג. הציעו לו לבחור על מה ירצה להיות אחראי. עצם הבחירה תגרום לו להיות מחויב יותר לעשייה.

4. "הילדים צריכים את הזמן הזה איתך, לצייר יחד או לשחק כדורסל"

גישה זו גורמת לבן הזוג להרגיש נחוץ וכמי שאין לו תחליף במעגל המשפחתי. ממקום כזה קל הרבה יותר להביא אותו להתגייס לפעולה.

5. "אני יודעת שאתה עובד קשה ומעריכה את זה מאוד. בוא נראה אם אפשר ליצור מצב שבו אתה עושה קצת יותר בבית בלי לפגוע משמעותית בעבודה שלך"

גישה זו מתאימה לשיחה רצינית על הנושא. היא גם נותנת כבוד לאחר וגם בוחנת אפשרויות לשינוי בסדרי העדיפויות. כדי לא להפחיד את בן הזוג ולא להכניס אותו לעמדת התגוננות, חשוב להציג עמדה מתחשבת ומבינה שלפיה דורשים ממנו רק קצת יותר.

6. "רוני סיפרה לי שאחת הבנות בגן העליבה אותה, אבל לא הסבירה לי מה קרה. אני מאמינה שלך היא תספר יותר"

חשוב מאוד לשתף את בן הזוג בחוויות היומיומיות עם הילדים, כדי שירגיש שיש לו מקום ואמירה בנעשה בחייהם. השיתוף מאפשר שיח והתקרבות בין ההורים. האמירה "אני מאמינה שלך היא תספר יותר" היא מעצימה ומחמיאה, מחזקת את בן הזוג ויוצרת אצלו פתח לתקשורת גם מול הילד/ה.

7. "אני צריכה עוד מעט לצאת לאסיפת הורים, השארתי לך להכין את ארוחת הערב לילדים. הם אוהבים את החביתות שאתה מכין להם"

שגרת היום הופכת לקלה יותר כשנעזרים במישהו. פעמים רבות אנחנו מלחיצים את עצמנו כדי להספיק הכל, מתעייפים ומתמרמרים על כך, והתוצאה היא ויכוחים והאשמות. בקשה פשוטה מסוג זה היא דוגמה לשיתוף במטלות היוצר מעורבות בחיי הילדים. אין בה האשמה או טענה והיא אף משלבת מחמאה.

8. "מה הייתי עושה בלעדייך!"

אין דבר המשמח וממריץ אותנו יותר ממילה טובה הנאמרת בזמן, במקום ובאינטונציה הנכונה. אל תקלו בזה ראש ואל תפספסו את המומנטום. חפשו את הרגעים המופלאים (גם אם הם מעטים) ותגידו משהו טוב ואמיתי לבן הזוג, שעשה כרגע משהו נהדר לטובת המשפחה. זה מעלה את הסיכוי להמשך טוב יותר של שיתוף פעולה.

9. "אודי אמר לי לפני שנרדם שהיה לו כיף איתך ושהוא אוהב אותך מאוד"

כולנו צריכים חיזוקים. אהבת ילד להורה היא אהבה מחזקת ומרגשת עד מאוד. איזה תענוג זה לשמוע שהבן שלך אוהב אותך. כשבוחרים לומר משפט כזה לבן הזוג, מחזקים את רצונו להיות מעורב יותר בחיי המשפחה.

10. "הכי עושה לי את זה לראות גבר שוטף רצפה!"

אל תגידו שאתכן זה מותיר אדישות, וגם אותו המשפט הזה לא יפספס. כל אמירה המעידה על כך שאתן עדיין חושבות עליו (בין לבין) כעל גבר נחשק, עשויה להזכיר לו ולכן את מה שכמעט כבר שכחתם: בבסיס כל העבודה הסיזיפית הזו מצויים גבר ואישה שחברו יחד מתוך אהבה, תשוקה ורצון להיות יחד. תזכורת קטנה, פה ושם, תעשה הבדל גדול.

* הכתוב מתייחס הן לגבר והן לאישה

ייעוץ מקצועי: ד"ר אלי שגיא – פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן) | ליאת רוזנשטיין – יועצת אישית, זוגית ומשפחתית ומגשרת | אלי זוהר ניב – יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים בכירה, המרכז להורות ולמשפחה בסמינר הקיבוצים