בעשר אצבעות

| אלינור איתם | הורים וילדים

דרכים לעידוד התפתחות מוטוריקה עדינה וקואורדינציה אצל תינוקות

במהלך השנתיים הראשונות לחייו מתפתח התינוק בתחומים שונים בהדרגה ובמקביל, ובהם התחום המוטורי בכלל והמוטוריקה העדינה בפרט. המוטוריקה העדינה מתחילה להתפתח במהלך השנה השנייה לחיים, כאשר אנחנו, ההורים והגננות, יכולים לעודד אצל הפעוט את המיומנות הזו.

מתייעצים עם המומחים

מוטוריקה עדינה מאפשרת פעילויות יומיומיות ותדירות המצריכות שליטה בכל אותם שרירים קטנים שיש לנו בגוף ואחראים על ראייה, דיבור (היגוי) ופעילות ידיים. הדיבור, למשל, הוא החלק המוטורי של התפתחות שפה. היכולת להניע את הלשון והשפתיים, כך שהדיבור יופק כהלכה, מצריכה יכולות הדורשות שליטה מעודנת בכל אברי הפה, ולכן גם התפתחות הדיבור תלויה במוטוריקה העדינה. עם זאת, כשדנים בנושא של מוטוריקה עדינה מתייחסים לרוב לתפקוד הידיים, הכולל יכולת להפריד בין תנועת אצבעות היד ושליטה בפרקי האצבעות בפעולות כמו כתיבה, גזירה, נגינה, כיפתור כפתורים או שריכת שרוכים.

חומרים וטקסטורות שונים גורמים לתחושות שונות [אילוסטרציה: ASAP Photos]
חומרים וטקסטורות שונים גורמים לתחושות שונות [אילוסטרציה: ASAP Photos]

לחשוף את הילד לפעילויות מוטוריקה עדינה

הפעילויות המוטוריות מצריכות ברובן עבודה מול שולחן והופכות לקריטיות לקראת כיתה א', מכיוון שאז מרבית הפעילות היא בעלת אופי כזה. חישבו למשל על ילדים המתקשים בפעילויות כמו גזירה או ציור וכתיבה בעת שהם מנסים להשתלב במסגרת חינוכית או חברתית. כאשר היד אינה עושה כמצוות המוח, קשה ללמוד לכתוב, קשה להתמיד במשימות כמו גזירה והדבקה, וחוסר הצלחה בפעולות כמו השחלת חרוזים יסב לילד תחושה של אי נוחות וחוסר ביטחון בקרב חבריו, שעבורם מדובר במשימות פשוטות ויומיומיות.

ייתכן שקשיים במוטוריקה העדינה הם קשיים מולדים הנובעים מהמטען הגנטי האחראי על שאר הכישרונות המשפחתיים שלנו, אולם עלינו לזכור כי כישורים מולדים הם רק נקודת הפתיחה של הילדים שלנו. אימון והדרכה יכולים לסייע להם לפיתוח יכולות וכישורים עד למומחיותם בכך. אימון במוטוריקה עדינה עשוי לסייע מאוד לילדים שנולדו עם יכולות מוטוריות טובות, כמו גם לאלה המתקשים. חשוב להבין כי ילדים שמקבלים הזדמנויות רבות להתנסות בתנועה במרחב יפתחו מוטוריקה גסה טובה, גוו תקין וחגורת כתפיים חזקה, אך עדיין לא בטוח שהם יצליחו במשימות כמו גזירה במספריים.

ילדים מפתחים מיומנויות בהתאם למציאות שאליה הם נחשפים. לכן, אם התרבות שבה הם מתפתחים אינה מאפשרת אימון בגזירה במספריים, הם עלולים להתקשות בפעולה הזו. עם זאת, ילד שמתנסה במיומנויות מוטוריקה עדינה אחרות, כמו קשירה, יוכל להסתגל גם לשימוש במספריים לאחר אימון קצר בלבד.

בסופו של דבר, אומרים אנשי מקצוע מתחום התפתחות הילד, הגורם המשמעותי שיקבע את יכולותיהם של ילדינו הוא יצירת סביבה מתאימה לרכישת המיומנויות השונות. מכיוון שהמיומנויות שהוזכרו קודם חשובות מאוד לתפקוד הילד שלנו, בפרט בהמשך דרכו בבית הספר, ישנה חשיבות רבה לתרגול המוטוריקה העדינה, ולא רק לתשתית הגופנית התקינה, כבר בשנה השנייה לחיים. כאמור, היכולות המולדות אינן מכריעות במקרה הזה, ולכן חשוב שנדע איך נוכל אנו, ההורים, לסייע לילדינו בפיתוח מיומנויות מוטוריקה עדינה, ואילו משחקים מהנים נוכל לשחק עימם כדי לאפשר להם אימון מספיק לחיזוק המיומנות הזו?

ההתפתחות המוטורית בנויה מרצף התפתחותי מאורגן [אילוסטרציה: ASAP Photos]
ההתפתחות המוטורית בנויה מרצף התפתחותי מאורגן [אילוסטרציה: ASAP Photos]

הקשר למוטוריקה גסה

למרות שנרצה להתמקד הפעם במוטוריקה עדינה, הרי שלא ניתן לנתק יכולת זו מהמוטוריקה הגסה. הסיבה לכך היא שכישורי המוטוריקה העדינה מתפתחים על בסיס כישורי המוטוריקה הגסה. תמי גזית, פיזיותרפיסטית התפתחותית ומומחית לגיל הרך מ"בית דרך חיים" של שירותי בריאות כללית, מסבירה כי המוטוריקה הגסה היא הבסיס לכל התפקודים בשנות החיים הראשונות. המוטוריקה הגסה מתפתחת כאשר מתקיימים כמה תנאים: מתח השרירים תקין (טונוס נורמלי), כוח השרירים תקין (יכולת לתפקד נגד הכוחות הפועלים), קיים טווח תנועה מלא במפרקים, מערכת החושים תקינה והיכולת הקוגניטיבית תקינה. ההתפתחות המוטורית בנויה מרצף התפתחותי מאורגן להפליא, כך שהמוטוריקה הגסה מאפשרת תחילה הנעה מאורגנת של המפרקים הגדולים.

דרכים לעידוד מוטוריקה עדינה

תנוחות שכיבה: עוד כשהם תינוקות, חשוב מאוד להשכיב אותם בתנוחות שונות, כולל על הבטן, ולאפשר להם תנועה חופשית ומגע בצעצועים.
הליכה: ברגע שהפעוט הולך באופן עצמאי, מומלץ לצאת איתו להליכות על משטחים שונים: דשא, חול, שפת הים ועוד.
מדרגות: טיפוס וירידה במדרגות יחד עם הפעוט. אם יש מעלית, אפשר לרדת קומה לפני ולעלות לבית שלכם ברגל.
במטבח: הצמדת מגנטים אל לוח קיר או מקרר, תרגול תנועה סיבובית על ידי פתיחה וסגירה של הברזים וסחיטת תפוזים במסחטה ידנית, הברגת מכסים גדולים, רידוד בצק.
פעולות יומיומיות: פתיחת נייר עטיפה של סוכרייה, עיטוף חרוז או אבן בפיסת נייר, סחיטת סמרטוט רטוב.
עבודות יצירה: הדבקת מדבקות, שימוש בצבעים ודבקים שונים (הקפידו על כך שהם בטוחים ולא רעילים), קיפולי נייר, גזירה בהשגחה של פלסטלינה ובריסטול, השחלת חרוזים גדולים.
משחקים קיימים או מומצאים: חישוקים ומשחקי קלאס, סידור גומיות שיער על גליל נייר טואלט, אטבי כביסה, באולינג מבקבוקי מים.

בשלב מאוחר יותר ועל בסיס יכולת זו, מתפתחות מיומנויות מורכבות המכונות "מוטוריקה עדינה", והן אלה המאפשרות יכולת הנעה מאורגנת של המפרקים הקטנים, כמו מפרקי האצבעות. לפיכך, כשמדובר בתינוקות רכים, לא קיימת אבחנה בין מוטוריקה גסה לעדינה. אבחנה זו מתחילה להתאים כאשר מדובר בפעוטות.

"הבסיס לפיתוח מוטוריקה גסה מתבטא כבר בגיל חמישה או שישה חודשים, כשהתינוק שוכב על הבטן, ראשו במרכז בהמשך לגוו, והוא נושא משקל על הידיים ביישור מרפקים כשכפות ידיו פתוחות. בזמן הזה יש בסיס גם לתרגול מיומנות המוטוריקה העדינה, כאשר התינוק מושיט יד לעבר צעצוע ותופס חפץ בכל כף ידו", מסבירה גזית. "המוטוריקה הגסה היא זו האחראית לפיתוח הגוו, כלומר הגב, הבטן ובית החזה. גוו יציב וגמיש, שיכול לפעול בכל מישורי התנועה בשיווי משקל, מהווה בסיס איתן לא רק לפעילות הגפיים אלא גם למיומנויות של מוטוריקה עדינה".

גזית מציינת כי ככל שתינוקות מתפתחים הם הולכים ומתרחקים מהקרקע, ולשם כך עליהם לחזק את כל האזורים בגוף שעתידים לשאת יותר ויותר משקל. כאשר הם זוחלים זחילת שש, הם מחזקים מאוד את חגורת הכתפיים. חיזוק חגורת הכתפיים מאפשר לידיים לשאת משקל גוף, והכרחי לפיתוח היכולת להזדקף וללכת באופן יציב.

"שרירי הפה, הלחיים והלשון קשורים זה לזה ולשרירי הצוואר וחגורת הכתפיים. לפיכך, פיתוח שרירי הצוואר מסייע להפקת דיבור. חגורת כתפיים חזקה מהווה בסיס גם ליכולת לעבוד מול שולחן לשם כתיבה, הדבקה, גזירה ומיומנויות אחרות הנדרשות בגן חובה ובבית הספר", היא ממשיכה. המוטוריקה הגסה והעדינה, אם כך, מאפשרות תנועה זורמת, אלגנטית, מותאמת ומתוזמנת, על פי הצרכים המשתנים של הגוף בסביבה בכל רגע נתון, ותוך שימוש בקצוות המרוחקים של הגוף (למשל כפות הידיים) בצורה המיטבית והנדרשת (כתיבה, גזירה, אחיזה חזקה או חלשה על פי הצורך).

המוטוריקה הגסה היא זו האחראית לפיתוח הגב [אילוסטרציה: ASAP Photos]
המוטוריקה הגסה היא זו האחראית לפיתוח הגב [אילוסטרציה: ASAP Photos]

השפעת מערכת התחושה

"המוטוריקה העדינה אינה מתפתחת במנותק משאר היכולות", אומרת רבקה צדיק, מרפאה התפתחותית בעיסוק. "היא תלויה בהתפתחות יכולת התכנון; התכנון תלוי בהתפתחות הקואורדינציה; הקואורדינציה – יכולת תנועתית לארגן את התנועה ולתכנן אותה כך שתתאים לביצוע מטלה מוגדרת – מתפתחת תוך כדי למידה ממפגש עם הסביבה ומתבטאת למשל בדיוק תנועתי ובשמירה על שיווי משקל. מתוך ההגדרה הזו ניתן להסיק כי מוטוריקה עדינה מתפתחת על בסיס קואורדינציה רוחבית ואורכית".

כל פעילות בתחום המוטוריקה העדינה, כמו בניית מגדל או השחלה על מוט, דורשת מהפעוט בשלב הראשון תכנון של המטלה. התכנון דורש יכולת המשגה של גודל, שטח ונפח – יכולת המתפתחת במקביל להתפתחות השפה. כשילד לומד את המילים "גדול" או "קטן", הוא מבין את המושגים שעומדים מאחוריהן. יכולת ההמשגה של גודל היא הבסיס לדעת מה יכול לעמוד על מה, מה יכול להיכנס למה, ולאחר התכנון מגיעה ההתנסות שהיא הגורם המשמעותי בלמידה. תוך כדי התנסות, הפעוט לומד, למשל, כי הכוס אמנם קטנה מהצנצנת, אך לא קטנה דיה כדי להיכנס לתוכה. אם כך, כדי לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה לא די בפיתוח חגורת כתפיים חזקה, למשל, אלא נחוצות גם התפתחות שפה, יכולת המשגה בהתפתחות קואורדינציה וכושר תכנון.

מערכת התחושה היא מערכת נוספת המשפיעה על התפתחות המוטוריקה העדינה. חומרים וטקסטורות שונים גורמים לתחושות שונות: יש תחושה עמוקה של השרירים והגידים, תחושת טמפרטורה של חום או קור, תחושת כאב ותחושת תנועה – של כיוון התנועה. מערכת התחושה נותנת לנו מידע על סוג החפץ, משקלו, עוביו, רוחבו ונפחו. כל הנתונים הללו מנחים אף הם את התנועה המוטורית.

כאשר הפעוט מנסה להכניס קובייה לצנצנת, הוא ירגיש בהבדל בין קובייה מעץ לקובייה מגומי. אם הקובייה עשויה מגומי הוא יוכל להכניסה לפתחים קטנים יותר בעזרת הפעלת כוח לחיצה. קובייה מעץ, לעומתה, לא תיכנס גם אם הוא יפעיל יותר כוח. מערכת התחושה, אם כן, משפיעה אף היא על התפתחות הקואורדינציה וכפועל יוצא על מיומנויות המוטוריקה העדינה של הפעוט. מערכת זו משפיעה על התכנון, כמו 'כמה כוח להפעיל', 'מה טווח התנועה שיש לעשות לשם אחיזת החפץ', וכיו"ב.

הכותבת היא פסיכולוגית קוגניטיבית וחוקרת תרבות

בחלק השני של הכתבה: פעילויות שאפשר לעשות בבית לפיתוח מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה אצל פעוטות»

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden