האם לספר בראיון עבודה שאני בהריון?

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | NotarYES, Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | NotarYES, Shutterstock

האם אישה הרה צריכה לספר בראיון עבודה שהיא בהריון? האם מותר לפטר אישה בהריון? ומה עונים במקרה שהמראיין שואל האם את מתכננת להביא ילדים?

88 שיתופים | 132 צפיות

אחת ההתלבטויות שמלוות נשים הרות שמחפשות עבודה בתקופת הריונן: האם לספר למעסיק שהן בהריון (במידה שלא רואים את הבטן). פנינו לעו"ד יונתן הירשפלד מרמת ישי, המתמחה בדיני עבודה, כדי לבדוק האם אנו חייבות לגלות את דבר ההריון, אילו זכויות מגיעות לעובדת הרה שאך זה עתה התחילה לעבוד (וגם לעובדת ותיקה) ועוד זכויות שמגיעות לנו ושחשוב שנדע.

האם אישה הרה חייבת לציין בראיון עבודה שהיא בהריון?

תשובה: חד משמעית לא. מבקשת העבודה איננה מחויבת לספר על היותה בהריון או על רצונה להיכנס להריון. היה ומבקשת העבודה נשאלת על ידי המעביד ו/או המראיין האם היא בהריון או האם בכוונתה להיכנס להריון, רשאית מבקשת העבודה לענות בשלילה, גם כאשר התשובה חיובית.

החוק אוסר על המעסיק ו/או המראיין לבצע אפליה מפאת רצונה להיכנס להריון. משכך, התשובה שתיתן האישה, גם אם היא אינה אמת, אינה יכולה לשמש עילה לחוסר אמינות. ההסבר: השאלה נוגדת את רוח החוק, אשר אוסרת על אפליה, ומשכך מבקשת העבודה אינה חייבת לתת את התשובה האמיתית ולגלות את רצונה.

האם חייבים לקבל אישה הרה לעבודה, במידה שהיא מתאימה לתפקיד?

תשובה: אם האישה מרגישה שלא קיבלו אותה לעבודה כי היא בהריון, היא יכולה להגיש תביעה כנגד המעביד על אפליה. על המעביד מוטל נטל ההוכחה כי ההריון הוא איננו סיבת חוסר ההעסקה.

האם מותר לפטר אישה בהריון שעובדת במקום חדש?

תשובה: חשוב לדעת שכאשר אישה עובדת מעל שישה חודשים במקום עבודתה – לא ניתן לפטרה בהליך רגיל. כדי לפטר אישה בהריון צריך לקבל היתר מיוחד מהממונה על העבודה במשרד התמ"ת, אולם אישור זה לא ניתן בקלות. מי שעובדת פחות משישה חודשים ניתן לפטרה, כל עוד אין קשר בין ההריון לפיטורים. לדוגמה: מקרה של צמצומים או סגירת מחלקה שבה האישה עבדה. מאידך, כאשר האישה עובדת במקום עבודה מעל שישה חודשים, לא ניתן לפטרה גם במקרה של צמצומים מבלי לקבל היתר לכך מהממונה במשרד התמ"ת. כאמור, כאשר האישה חושדת כי סיבת הפיטורים היא הריונה, חובת ההוכחה כי אין קשר בין הפיטורים להריון מוטלת על המעסיק.

האם אישה זכאית לימי חופש לצורך בדיקות כשהיא מתחילה לעבוד במקום חדש?

תשובה: עובדת הרה רשאית לצאת לבדיקות שגרתיות ללא ניכוי מהמשכורת, כשקיימת חלוקה:

עובדת במשרה מלאה – זכאית לעד 40 שעות לכל תקופת ההריון, ללא ניכוי מהמשכורת.

אישה שעובדת עד 4 שעות ביום, רשאית להיעדר 20 שעות במשך תקופת ההריון, ללא ניכוי מהמשכורת. יש לציין כי ניתן להיעדר מעבר לשעות אלה, אך הדבר יבוא לידי ביטוי בתלוש המשכורת.



כאשר אישה עובדת מעל 6 חודשים במקום עבודתה – לא ניתן לפטרה בהליך רגיל. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | wavebreakmedia, Shutterstock

ומה לגבי שמירת הריון?

תשובה: חל איסור מוחלט לפטר עובדת שנמצאת בשמירת הריון. בכדי לפטר אישה הנמצאת בשמירת הריון יש צורך בהיתר מיוחד ממשרד התמ"ת. סעיף 7 לחוק עבודת נשים קובע שהאישה רשאית להיעדר ממקום עבודתה בעקבות שמירת הריון, בכפוף לאישורים רפואיים מתאימים.

יש לציין: במידה שהאישה נעדרת בגלל מצבה הרפואי הקשור להריונה – ללא קשר לשמירת הריון, כמו במקרים של הריון קשה, בחילות שמקשות עליה, כאבים שונים וכיוצא בזה, נכנסים לתוקף חוקי הביטוח הלאומי וחלים הכללים כמו בימי מחלה רגילים.

כאשר שהאישה נעדרת מפאת שמירת הריון, לא תהיה פגיעה בזכויות הקשורות לוותק העבודה של אותה עובדת. התקופה שבה היא נעדרת מעבודתה, תיחשב כתקופת עבודה לצורך חישובי פיצויי פיטורים – כאילו היא עבדה בימים אלה.

ומילה קטנה לגבי טיפולי פוריות:

עו"ד הירשפלד מבהיר כי אסור לפטר אישה בתקופת טיפולי פוריות. עם זאת, החוק מגן על אישה העובדת באותו מקום חצי שנה ומעלה. אם היא עובדת פחות מזה – היא אינה מוגנת, אך יש לוודא כי פיטוריה אינם קשורים בניסיונותיה להיכנס להריון.