הדרמה של הילד המחונן

לו בארט סימפסון היה מחונן | צילום: Shutterstock, CK FOX
לו בארט סימפסון היה מחונן | צילום: Shutterstock, CK FOX

עונת המבחנים לכיתות המחוננים בעיצומה ונראה שהמתח גדול יותר דווקא אצל ההורים. גם אם הילד שלכם גאון ותתעקשו להשאיר אותו בכתה רגילה זה לא יפתור לכם את העניין

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מדי שנה, בתקופה זו, מתקיימים המיונים לריאליטי "המחונן". מאות אלפי הורים לילדים כוססים ציפורניים ונושאים תפילה לכוח עליון שבנם או בתם יתגלה כמיוחד, כנישא מעם, כ"מחונן". אך המציאות היא שרק אחוז עד שלושה אחוז מסך תלמידי כיתות ב' מאותר ככזה. ובמספרים: כ־1,200 תלמידים בלבד מאותרים כאוחזים ב־135 נקודות IQ. מסתבר שהמבחנים טובים לבנים. במגזר היהודי, 54 אחוז מהמחוננים בנים, לעומת 46 אחוז בנות. לעומת זאת, במגזר הערבי ההתפלגות שווה. "אנחנו מודעים להטייה המגדרית", אומר בגילוי לב ראש האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, מנחם נדלר. "הבעיה שלא פיצחנו לגמרי למה זה קורה. עוד לא יצא מחקר מבוסס בנושא. יש לנו כמה השערות. בנות פחות מגיעות להיבחן בשלב ב' של המיונים. הן עוברות את שלב א' ובוחרות לא להמשיך. אנחנו לא יודעים האם זה בגלל היבטים תרבותיים, האם קשה לחברה ולמשפחה עם בת חכמה, או שלבנות עצמן קשה עם התווית של ה'מחוננת'. מכניזם נוסף ששמנו לב אליו הוא שבנות מנחשות פחות במבחן. הן תשארנה שאלה פתוחה בעוד שבנים ינחשו גם אם לא יידעו. המשמעות היא שלנבחן יש סיכוי של 25 אחוז לנחש את התשובה הנכונה. פסיכומטריקאים שלנו עוברים כל שנה על המבחנים ובודקים בכל שאלה כמה מכל מין ענו עליה נכון. זאת מתוך רצון לעשות את ההתאמות המגדריות ולהגיע לאיתור טוב יותר של בנות מחוננות. בינתיים אנחנו עושים תיקונים בין בנים לבנות. במקום שיש מיעוט בנות, אנחנו מורידים את הרף שבתוך טווח המחוננות על מנת שכיתת מחוננים תהיה עד כמה שאפשר חצי חצי".

בצד ההורים הגאים במטען הגנטי שלהם, ישנם הורים שלא מבינים לשם מה צריך בכלל את המבחנים האלה. למה לבדל את הילד ולהכניס אותו למערכת תחרותית בכיתת מחוננים?

"הורה שמתעלם מהעובדה שהילד שלו מחונן, זה לא יפתור לו את העניין. אנחנו יודעים שמחוננות זו תופעה שיש לה צרכים קוגניטיביים אחרים, אך גם צרכים חברתיים ורגשיים. זה חשוב שיהיה עם ילדים כמוהו, שמבינים אותו. שגם הם עם מוח שהתפתח לפני הגוף, על כל המורכבות שבעניין. ילדים מחוננים עשויים להשתעמם בכיתה הרגילה, להפריע, או אפילו להיות תת הישגיים. ילדים מחוננים צריכים טיפול וטיפוח. אם אצל ילד רגיל תהליך החשיבה הוא לבנה על לבנה, אצל ילד מחונן החשיבה היא רב תחומית ומסתעפת, ואנחנו נותנים לה מענה".

לו בארט סימפסון היה מחונן | צילום: Shutterstock, CK FOX
לו בארט סימפסון היה מחונן | צילום: Shutterstock, CK FOX

אז למה לא יום העשרה בשבוע? מדוע חייבים העברה לכיתת מחוננים?

"אני סבור שבגיל היסודי ילד צריך את קבוצת השווים שלו, ועם זאת גם יום בשבוע במרכז העשרה מספיק בהחלט. בחטיבת הביניים צריך לבדוק אם יש צורך בהעברה לכיתת מחוננים".

אבל אם הם נשארים בכיתות האם, לא פעם ילדים מחוננים סובלים מהצקות בכיתה. מחונן הופך לגנאי, "חנון".

"אנחנו רואים את זה יותר בחטיבות הביניים. לא אחת זה גורם לנשירה של הילדים ממסגרת העשרה. לכן חשוב שהמחונן יתמיד במסגרת ויגבש מעגלים חברתיים נוספים. הצעה נוספת היא שהילד יקבל במה לספר בכיתה מה הוא עושה ביום שאינו נמצא עם כולם, ייזום פעילות מיוחדת על נושאים שלמד".

טענה נוספת שנשמעת היא שהורים מבוססים מייצרים ילד מחונן, ולהיפך. אתם רואים פער בין מרכז לפריפריה?

"מחקרים מעידים על כך שטיפוח בבית מעודד את הקוגניטיביות של הילד ואת ביטוי הכישרון שלו. ילד מוכשר ללא טיפוח יאבד חלק מהכישרון. בכל זאת, אנחנו רוצים מנגנון שוויוני ורוצים לאתר את הילדים המוכשרים באשר הם. לכן בפריפריות חברתיות וגיאוגרפיות חלשות, אנחנו מעמידים סף קבלה מקל, עדיין בתוך טווח המחוננות".

בשנים האחרונות התפתחה תעשייה סביב זה. יש מכונים שמכינים את הילד למבחנים. דעתך?

"אנחנו רוצים שהילדים יבואו נקיים למבחן, שזה יהיה איתור שוויוני. מי שעובר דרך מכוני קסם, אולי יעבור את המבחן ויוגדר כמחונן, אבל מה יקרה אחר כך, כשהוא לא יוכל להתמיד ברמה הקוגניטיבית ויתקשה במטלות? אני מציע להימנע מכך. גם ברמה המשפחתית,  ילד שלא עובר את המבחן למרות ההכנה, איזה מסר ההורים מעבירים לו? שילמנו, השקענו בך ואכזבת?".

גיק שיק

הפריטים שיהלמו כל מוח מפותח

1. לוח גיר בצורת לפטופ, 264 ש"ח, ניתן להשיג באתר אנרופולוג'י

לוח גיר בצורת לפטופ, 264 ש"ח | צילום: anthropologie
לוח גיר בצורת לפטופ, 264 ש"ח | צילום: anthropologie

2. משקפיים של אופטיק ג'וניור, 600 ש"ח

משקפיים מאופטיק ג'וניור | צילום: עדי גלעד
משקפיים מאופטיק ג'וניור | צילום: עדי גלעד

3. חולצה מ- H&M, 99.90 ש"ח

חולצה של H&M | צילום: יח"צ
חולצה של H&M | צילום: יח"צ

4. נעליים מקסטרו קידס, 149 ש"ח

נעליים של קסטרו קידס | צילום: אודי דגן
נעליים של קסטרו קידס | צילום: אודי דגן

5. גלובוס מואר, 450 ש"ח, ניתן להשיג בשוקה

גלובוס מואר, 450 ש"ח | צילום: יח"צ
גלובוס מואר, 450 ש"ח | צילום: יח"צ

6. טי-שירט Vicarious Clothing במחיר 81 ש"ח, ניתן להשיג באתר Etsy

טי שירט מ- Vicarious Clothing , 81 ש"ח | צילום: Vicarious Clothing
טי שירט מ- Vicarious Clothing , 81 ש"ח | צילום: Vicarious Clothing