מסיבת פיג'מות לילדים: המדריך

מסיבת פיג'מות | צילום: Shutterstock
מסיבת פיג'מות | צילום: Shutterstock

מסיבת פיג'מות היא חגיגה לילדים, אך לא מעט עבודה להורים. במה היא תורמת, למי היא מתאימה ומה עושים כשבאמצע הלילה האורחים רוצים הביתה? סיפורי אלף לילה ולילה

88 שיתופים | 132 צפיות

בגילאי בית הספר היסודי, הילדים מתחילים לבקש להתנסות בחוויה של מסיבת פיג'מות. בהתאם לגיל, במסיבות כאלה לרוב תהיה הפרדה מגדרית בין בנים לבנות, והן יהיו בעלות אופי שונה בהתאם למין: אצל הבנות נראה יותר יצירה וטקסיות, ואצל הבנים יותר אקשן והשתוללות. זו גם הסיבה שבנים מקבלים פחות לגיטימציה לעשות כאלה מסיבות (בינינו, מי רוצה שיפרקו לו ת'בית?) ולכן נדמה שבנות חוגגות יותר.

בלי פופקורן במיטה

נתחיל מזה שכדי למנוע קונפליקטים בין הילדים כדאי להגביל את כמות המוזמנים. "בגילאי בית הספר היסודי ויכוחים ומריבות הם דבר שבשגרה", אומרת ד"ר גלי דה מרקס, פסיכולוגית קלינית מומחית מהמכללה האקדמית לחינוך גורדון. "כל אינטראקציה תלווה בקונפליקטים, לכן זה יקל אם נצמצם את כמות הילדים".

מה אורכה של מסיבה כזו?
"הורים צריכים לחשוב מה הילדים יעשו בכל השעות האלה. יראו סרט, ומה אז? אם נאפשר אינטראקציה חברתית לא מובנית, יתעוררו יותר מריבות וקונפליקטים. קשה מאוד ליצור הבניה של פעילות ארוכה משישי בצהריים ועד למוצאי שבת. מבחינת הילדים שמתארחים זו משימה קשה להיות שעות רבות במנותק מהסביבה הביתית שלהם, וגם לילד המארח זה סוג של חדירה לפרטיות, גם הוא מתעייף ורוצה את השגרה שלו בחזרה", אומרת ד"ר דה מרקס.

לכן כדאי להתחיל את המסיבה מאוחר יחסית ולסיימה לאחר ארוחת הבוקר שלמחרת. בנוסף, כשהילדים מגיעים תספרו להם מהי הפעילות המתוכננת, וכדי שלא תגלו מאוחר מדי שמישהו אכל לכם פופקורן במיטה – תסבירו להם גם מהם חוקי הבית. כמו כן, למען הילדים ולמען שפיותכם חשוב להציב להם שעה לכיבוי אורות: "כשלא עושים כיבוי אורות זה קשה לילד להיות הראשון שמוותר והולך לישון", היא מסבירה.

אני רוצה הביתה!

רעיונות למסיבת פיג'מות
* מסיבת קונספט: בחרו נושא למסיבה והיערכו בהתאם: למשל, נסיכות (ישנים מתחת לטול, אפשר להטמין אפונה מתחת למזרן), ביקור בארץ רחוקה (ביפן ישנים על מחצלות, בברזיל ישנים בזולה), המערב הפרוע (ישנים באוהל), הרפתקה בעקבות האוצר האבוד (ישנים על "אי בודד" או על ספינה עשויה ממזרנים) וכו'. רק קחו בחשבון שבלילה לא יהיו הרבה שעות שינה.
* קדימה, אוכל: הכנת אוכל היא פעילות נהדרת. בהיערכות נכונה, הבלגן יהיה נסבל. שלבו אוכל הקשור להרפתקה. בעולם קדום הכינו עוגיות בצורת דינוזאורים, באגדות קשטו את עוגת הבית של עמי ותמי, בהרפתקה על אי בודד הכינו יחד "צידה לדרך" לכל פיראט, ותנו תפקיד לכל ילד/ה.
*מועדון לילה: לכל הרפתקה אפשר להמציא את דמות "הרע" שצריך לנצח, והכל בהומור. למשל, ב"בעקבות האוצר האבוד" אמא יכולה להתחפש לשודד (בנדנה מספיקה) ולהתחבא, כשהילדים מוצאים אותה, הפרס הוא מטמון מטבעות שוקולד. אפשר לצאת החוצה, להתבונן בירח ובכוכבים, לדמיין צורות, להקשיב לקולות ולבקש משאלות. אפשר להמציא תעלול משעשע (אבא עושה עצמו ישן ומדביקים לו מדבקות על האף), וגם לתת לכל ילד משימה סודית (לעשות משהו נחמד לילד אחר).
*בוקר טוב אליהו: הטמינו לכל ילד מתחת לכרית הפתעה קטנה. למשל, ברכת בוקר טוב מהדינוזאור. הכינו עם הילדים את ארוחת הבוקר, וכדי שלא תישארו עם כל הבלגן, במתכונת מרי פופינס, למדו את כולם להגיד את מילת הקסם "סופר קאלי פראג'ליסטי אקספיאלי דושיס…" – סדרו ביחד, ובסיום תנו לכל משתתף תעודה/ פרס.

יש ילדים שעבורם תהליך השינה הוא מורכב ומלווה בפחדים, קל וחומר כשאינם בסביבתם הטבעית. "הילד הולך לישון וחושש שאולי בבוקר יתעורר עם ציור על הפנים, יצחקו עליו שהוא נוחר, מרייר, מדבר מתוך שינה או עושה פיפי במיטה", אומרת ד"ר דה מרקס, "שינה משותפת היא סוג של חשיפה. עם זאת, כשהיא חיובית היא תורמת לאינטימיות ולהתקרבות. הרי בפטפוטי לילה נספר דברים שלא נספר בסיטואציה אחרת".

השינה המשותפת תורמת גם לילד המארח. לא רק שהוא במרכז העניינים, הוא נותר בביתו (יודע היטב איפה נמצאים השירותים ומה יש במקרר). עם זאת, כאמור, הוא גם יכול לחוות חדירה לפרטיות – מי יודע מה ימצאו לו בארון בזמן שהוא ישן?

אז איך מכינים את הילד לקראת שינה במסיבה? בחנו את הרגלי השינה של ילדכם: האם יש חרדה סביב נושא השינה, ואיך הוא מגיב כשהוא ישן מחוץ לבית, למשל אצל סבתא. בהנחה שהוא בשל, תמיד טוב שהוא יידע שאתם שם בשבילו.

"יש ילדים שאם תגידו להם 'אתה יכול להתקשר הביתה בכל שעה', אז באופן קבוע בשלוש לפנות בוקר תקבלו טלפון. כל הורה מכיר את הילד שלו. ככלל, אם אין שמירה הורית או במקרים של אלימות פיזית או מילולית, הורים רוצים לתת לילד הרגשה שאם הוא נמצא במקום שלא טוב לו – מותר לו להרגיש מוגן ולהיעזר בהם", אומרת ד"ר דה מרקס, ומוסיפה כי במקרים שבהם יש קושי סביב נושא השינה, כולל הרטבה, הילד יכול להשתתף במסיבה ולקבוע עם הוריו שייקחו אותו הביתה ב-11 בלילה.

מה עושים עם ילדה שלא מצליחה להירדם או מתעוררת באמצע הלילה ורוצה הביתה?
"בשלב הראשון ההורים המארחים צריכים לבדוק האם בסיטואציה של המסיבה יש משהו שהם יכולים לעשות כדי לעזור לילדה. אם אתם מרגישים שהכלים שיש לכם כהורים לא עוזרים לילדה להירגע, אז אפשר להתקשר להוריה. לפעמים רק השיחה עימם תרגיע ולפעמים לא, והם יבואו לקחת".

נמאס לי, שילכו

פלג רוצה לישון ליד קורל, קורל רוצה לישון ליד רוני, רוני רוצה לישון ליד נועה, ונועה רוצה לישון ליד פלג. מה עושים?
"כמו כל התמודדות חברתית, צריך לתת לילדים לפתור חלק מהדברים לבד, אלא אם זה חוצה קווים אדומים כמו אלימות ובכי ואז ההורים יתווכו. אפשר לשאול את הבנות 'מה לדעתכן אפשר לעשות?'. הילדות יכולות להציע נניח לעשות הגרלה, וזה בדיוק מה שהילדים מרוויחים מהמסיבה – הם מוצאים לבד פתרונות ורוכשים כלים חברתיים".

ומה עושים כשהילד הפרטי שלנו מבקש בחצות שהאורחים ילכו הביתה?

"צריך להשתדל להימנע מכך. לפעמים זה קורה כי המסיבה התאימה יותר להורים מאשר לילד, לכן לפני המסיבה יש להכין אותו ולבדוק אם הוא מבין מה צפוי לו. ואם אתם בעין הסערה, צריך להסביר לילד שהתחייבנו בפני האורחים ואי אפשר לשלוח אותם הביתה כרצוננו.

"רצון הילד יכול לנבוע מפער גדול בין הפנטזיה שהיתה לו על המסיבה לבין המציאות, או משום שנוצרה אינטראקציה בעייתית וכאן תפקיד ההורים הוא לתווך. אי אפשר לצפות מילדים בבית ספר יסודי שיידעו לפתור את כל הסיטואציות החברתיות שלהם לבד. עם זאת, אפשר להציע לילד להירגע בחדר שלכם בזמן שאתם נמצאים עם הילדים, ולאחר זמן מה הוא ישוב לקבוצה וההורים יעזרו לו לחזור לעמדת המארח".