הרמת מסך: מגפת הילדים החדשה

"טניה ואדי", 2014 | צילום: אריק פיקרסגיל
"טניה ואדי", 2014 | צילום: אריק פיקרסגיל

מגפת הילדים החדשה של המאה ה־21 היא הרעלת אור הנובעת מצפייה ממושכת במסכים. חוקר התרבות ד"ר תמיר ליאון מעיין בהנחיות החדשות שפרסם החודש איגוד רופאי הילדים האמריקאי - והוא לא אופטימי

88 שיתופים | 132 צפיות

"במציאות שבה 50 אחוז מילדי הכיתה מחזיקים בטלפון סלולרי ובני הנוער בגילי 12־18, ממוקמים במקום השני בעולם בדירוג צריכת זמן מסך (9 שעות ביממה), חייבים להתנהל כבמצב חירום", מכריז האנתרופולוג וחוקר התרבות הצעירה, ד"ר תמיר ליאון, מי שמשמש היום נביא הזעם של תרבות צריכת המסך בקרב הילדים. אם קשה לכם להתמודד איתם בבית – צריך רק להקשיב לו כדי להיבהל. "אני אומר חד משמעית: ילד חייב לצבור שעות של תקשורת בין אישית, שאינה מתווכת על ידי מסך".

האגודה האמריקאית לרפואת ילדים רעננה החודש את ההנחיות שלה, אחרי שנים של תפיסות נוקשות. ההנחיה שלא לאפשר כלל זמן מסך לפעוטות עד גיל שנתיים הוחלפה לעד שעתיים ביום. יו"ר האגודה הודתה שהם פיגרו אחרי הטכנולוגיה.

"אני נשאר בעמדותיי. עד גיל שלוש ללא מסך כלשהו. זה לא בלתי אפשרי".

"טניה ואדי", 2014 | צילום: אריק פיקרסגיל
"טניה ואדי", 2014 | צילום: אריק פיקרסגיל

כהורה זה קשה מאוד ליישם.

"את לא רוצה לעשות משהו שמזיק לילד שלך, נכון? וזה עושה המון נזקים. היום כבר ידוע ששעות בהייה במסך גוררות ליקויי שפה אצל ילדים, כי שפה נרכשת מתוך דיאלוג אקטיבי עם הסביבה. נזק נוסף הוא שיבוש במנגנון הפרשת הקורטיזון לאחר שעה וחצי מול המסך, כל הורה לילד מכיר את זה שפתאום הילד הופך לחסר סבלנות ומגיב בעוצמות ובהיסטריה אחרי שבילה זמן מול המסך, כי אז מופרש הורמון שבדרך כלל מופרש רק במצבי סטרס. אנחנו גם רואים ילדים עם חוסר יכולת לדחות סיפוקים. המדיה הדיגיטלית עובדת על מהירות. ילדים מאבדים את היכולת להשתהות, להמתין, לשמוע 'לא' בחיים האמיתיים".

לדברי ליאון בשנים האחרונות מדווח על תסמונת חדשה: הרעלת אור, המתארת את הנזקים של החשיפה שלנו לאור המסכים האלקטרוניים בשעות הערב והלילה. "האור הכחול (גלי אור קצרים) הנפלט מהמסכים מדכא את הפרשת המלטונין, ההורמון המופרש לשינה. מחקרים מראים כי שימוש במסכים בשעות הערב מקצר את שעות השינה והופך אותן לאיכותיות פחות. ילדים ובני נוער ישנים היום פחות ממה שישנו ילדים לפני 20 שנה. תגיעי לבית ספר בשעות הבוקר ותראי ילדים ישנוניים".

מה העצות שלך להורה הנבוך?

"לא לתת טלפון סלולרי לילד בבית ספר יסודי. נתת לילד סמארטפון, הנחת העבודה היא שנתת לו פורנו. מכיתה ז' אפשר לרכוש לילד טלפון סלולרי, אבל אין לאפשר לו לקחת אותו לבית הספר. הוציאו את המסכים מחדרי הילדים והעבירו אותם לחלל מרכזי עם עדיפות לסלון. הורים צריכים 'למשטר' את זמן השימוש. חשוב לצבור זמן משפחתי משותף. זה המקום שבו ילד יכול להתבטא, לצבור ביטחון עצמי, להרגיש שמקבלים אותו. מומלץ פעם בשבוע לאכול בחוץ. גם פלאפל או פיצה יעשו את העבודה. רשמו את הילד לחוג ספורט. גרמו לו לבלות זמן בחוץ – והפיתוי יירד".