כך הרגלנו את הילדים לחשוב שאהבה שווה מתנה

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

מחפשת בטרוף מתנה לחג לילדים? אולי זה בגלל שהרגלנו אותם שאהבה שווה מתנות. אז איך מלמדים את הדור הבא שרגשות לא מביעים בסיבוב בקניון?   

88 שיתופים | 132 צפיות

פסח בפתח. הציפייה הסמויה־גלויה היא שירעיפו עלינו מתנות שוות, סמל ואות לאהבה נצחית. איכשהו, כבר בתחילת הדרך, כשהיינו דרדקים, למדנו שאהבה ומתנות הולכות ביחד. עכשיו, כשהפכנו להורים, אנחנו מתפלאים שהילדים מציבים בפנינו את המשוואה האיומה: אתם אוהבים אותי? תקנו לי את מה שאני רוצה. בתרבות הצריכה המערבית זה הופך מהר מאוד למפלצת שקשה להשביע. אז איך מלמדים את הילד שאהבה ומתנות אינן אותה מילה?

"אני סקפטית אם אפשר להתיר את הקשר הגורדי הזה״, מסבירה הפסיכולוגית החינוכית חלי שטיין־ברק. ״כשאתה קונה לילד אתה מקבל ברגע בוסט של אהבה. זה אינסטנט הנאה. אנחנו מכורים בעידן הנרקיסיסטי הזה לתחושת התעלות ואין כמו קניות כדי לחוות את זה. מה שכן, אפשר ללמוד לעבוד בתבונה ומתינות מול הדבר הזה. לרדת מקנייה מוגזמת ומתנות במחירים מפוצצים למקום מתון יותר".

אז מאיפה מתחילים?

"ההורים צריכים לבדוק עם עצמם האם אהבה מקושרת אצלם רק לנתינה חומרית, קנייה ופינוקים או גם לחיבה, השקעה רגשית ואכפתיות? האם המחוות שאתם עושים אחד לשני גרנדיוזיות וגדולות מהחיים או שאתם יודעים ליהנות גם ממילה טובה או פתק שנכתב בתשומת לב? האם המשפחה הולכת לקניון כאתר מועדף לבילוי? כי שם לומד הילד שבילוי נעים זה בילוי שמוציאים בו כסף והרבה. האם אתם ההורים אוהבים לקנות הרבה בעצמכם? כי בחינוך בפער בין התנהגות למילים, ההתנהגות לוקחת".

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

מה הצעד הבא?

"לבדוק מאיזה מקום קניתם לילד את המתנה. כמו שישנה אכילה רגשית, יש גם קנייה רגשית. האם קנית לילד מתנה מאשמה, כי לא היית איתו הרבה השבוע? האם קנית לילד מתנה כי הוא עצוב או משועמם? כי אז לימדת אותו לקנות כשלא טוב לו. יצרת מסלול עוקף רגשות לא נעימים במקום לדבר עליהם ולפרוק אותם".

זה עידן של שפע ושל ילדים שמגיעים עם מותגים לבית הספר. אפשר להבין את הקושי של ההורים להעמיד גבולות בתרבות הצריכה המשוגעת הזאת.

"לגמרי. הילדים תובעים וההורים מתקשים לעמוד בזה. אין מה לעשות, צריך לזהות את הלחצים התרבותיים הללו ולנטרל אותם. תלמדו את הילד שפה חדשה באמצעות מתנות של תשומת לב, את ההבנה שמתנה נמדדת לפי המאמץ שהושקע בה ולא לפי הגודל שלה. בפעם הבאה שבא לכם להעניק משהו לילד, תכינו לו משהו בעצמכם. למשל, קולאז' של תמונות של בני המשפחה".

בתוך כל זה מסתתר לימוד הערך לכסף.

"אני סבורה שמגיל צעיר מאוד צריך להעביר לילד חינוך פיננסי בדיוק כמו שמחנכים אותו לערכים ונימוסים. אני מציעה לפני בילוי בקניון או אפילו בלונה פארק לתת לילד סכום כסף שאיתו הוא צריך להסתדר. תהיו שם, תלוו אותו בהתלבטויות של מה לקנות ועל מה לוותר, בתשוקות וברצונות. זה הצעד הראשון וההכרחי ללמד את הילד ניהול תקציב, דבר שילווה אותו משם לבגרותו".

>> איך מגדלים בנות חזקות ושמחות?