כך תשמרו על הילדים באינטרנט

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Shutterstock

איך תוכלו להגן על הילדים שלכם באינטרנט? הנה כמה עצות לגלישה בטוחה באתרים וברשתות חברתיות שיש להקפיד עליהן, וגם תוכנת גלישה שתאפשר לכם לעקוב אחר תנועת הילדים באינטרנט

88 שיתופים | 132 צפיות

זה לא סוד שהילדים שלנו מחוברים חזק למסכי המחשב, הסמארטפונים והטבלטים, ומבלים שעות רבות בגלישה באתרים, בצפייה בסרטונים ובתקשורת ברשתות החברתיות.

בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת, שנערך ביולי 2013, טען איגוד האינטרנט הישראלי כי 63 אחוז מההורים אינם יודעים היכן ילדיהם גולשים ואינם מעורבים בהרגלי הגלישה שלהם. האיגוד מפעיל קו לאינטרנט בטוח, המתגבר את פעילותו בתקופת הקיץ, ומקבל פניות רבות מהורים, בהן: תלונות על פריצה לחשבון, אלימות ברשת, חרמות וגניבת זהות, שאלות כמו כיצד אוכל לדעת עם מי הילד מתכתב, איך שומרים על הפרטיות שלו ברשת, איך אדע אם פוגעים בילד שלי ברשת, ואיך מסירים תמונות ותכנים מביכים. האיגוד יצא החודש בקמפיין סרטוני בטיחות ברשת והתמודדות עם תופעות כגון: בריונות, חרם, התחזות, זיוף ועוד.

התוכנה ששומרת על הילדים

בזק מציעה שירות גלישה בטוחה, המאפשר בקרה אחר תנועת הילדים באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט:

הורים שרוצים להיות מעורבים בפעילות של ילדיהם באינטרנט יכולים להיעזר בשירות גלישה בטוחה, המאפשר סינון אתרים מתקדם וניטור צ'טים ושיחות באינטרנט ובפייסבוק. שירות הסינון מאפשר לחסום את הצפייה באתרים המציגים תכנים לא רצויים, כמו אתרי מין, אלימות, הימורים וכדומה, או לנטר את השיחות ברשת ובפייסבוק באמצעות מעקב אחר התקשורת חשודה.

השירות מבוסס על תוכנה העוקבת אחר ההקלדות שמבצע הילד כשהוא גולש דרך המחשב, ומאפשר לעקוב אחר הדברים שהוא כותב בערוצים השונים (צ'טים, פורומים, מיילים ורשתות חברתיות). בנוסף, אפשר להגדיר מילים מסוימות שעצם כתיבתן יגרום למערכת להתריע.
השירות בעל ממשק אינטרנטי פשוט בעברית, וההורים המנויים לשירות יוכלו לקבל התראות במיילים וב-SMS על כל פעילות חשודה. בנוסף אפשר, למשל, לחסום אתרים מסוימים לגלישה או את הגלישה באינטרנט בכלל, בשעות שבהן הילדים מול המחשב.

השירות מאפשר גם בקרה אחר עמוד הפייסבוק של הילד, כך שההורה יכול לראות עם מי הוא מדבר ולקבל התראות על פעילות חשודה. בגיל הצעיר הסכנות ברשת באות לידי ביטוי בחשיפה לתכנים שאינם הולמים או ביצירת קשר עם גורמים בעלי כוונת זדון. שירות סינון האתרים מאפשר להורה להיות שקט לגבי התכנים שאליהם ילדיו נחשפים.

עצות לשימוש נבון וזהיר

עמותת אשנ"ב (אנשים למען שימוש נבון באינטרנט) מספקת עצות להורים לילדים לשימוש נבון וזהיר באינטרנט:

אינטרנט זה טוב

האינטרנט הוא מקום נהדר – יש בו משחקים, פעילויות וכן מידע שיכול להועיל לילדים בלימודים. אפשר ליהנות מגלישה מהנה ובטוחה באינטרנט ולהימנע מהסכנות הטמונות בו בעזרת כמה כללי התנהלות ברשת.

מעורבות הורית

המעורבות ההורית צריכה לבוא מתוך מתן אמון בילדים, כבוד ושיתוף. אין טעם להפחיד אותם, להטיל עליהם מגבלות, לאסור עליהם לגלוש או לעקוב אחריהם כביכול ללא ידיעתם. התנהגויות אלה רק יעיבו על התקשורת במשפחה. חשוב להעניק לילדים ידע על הסכנות ברשת, וכללי התנהגות שיסייעו להם להתנהל בה בבטחה.

הגנה וסינון

מומלץ להתקין תוכנות המספקות הגנה ומסננות אתרים ותכנים בלתי הולמים, לעבוד עם סיסמאות לכל מחשב/ משתמש, ולקבוע הגדרות אבטחה גבוהות לדפדפנים, למנועי חיפוש ולרשתות חברתיות.

לא מוסרים פרטים

הילדים לא באמת יכולים לדעת אם נמצא מולם חבר, ואם הוא באמת מי שהוא אומר שהוא. לכן הדגישו בפניהם שחל איסור חמור למסור באינטרנט שם, כתובת, טלפון בבית או סלולרי, שם בית ספר או סיסמה, וכמובן לא את מספר כרטיס האשראי של ההורים.

בחירת שם

הילדים נדרשים לבחור שמות וכינויים באתרי המשחקים והפעילויות. הדריכו אותם לבחור בכינוי שלא יסגיר את שמם האמיתי, את שם משפחתם, את כתובתם את שם בית הספר, ואפילו את מינם. חשוב להימנע גם באופן תמים מבחירת כינויים שעלולים להתפרש כמפתים.

צ'טים ופורומים

הנחו את הילדים שאם הם מרגישים מוטרדים, אם מבקשים מהם פרטים, מאיימים עליהם או שלא שנוח להם מהשיחה בחדר הצ'ט, שייצאו ממנו. במיוחד יש להיזהר מצ'ט ב"חדר פרטי", שם קל יותר לפתות אותם למסור פרטים אישיים, להטריד אותם וכו'. יש להיכנס רק לחדרי צ'ט שיש בהם מנהל.

בקשות לפגישות

כלל ברזל – אסור להסכים לפגישות אמיתיות עם אנשים זרים שהם מכירים רק דרך האינטרנט. אם אכן הפגישה נראית תמימה ואתם מסכימים לכך, קבעו אותה במקום ציבורי הומה ולוו את הילדים אליה.

בלי מתנות

הבהירו לילדים שעליהם לסרב לקבל מתנות מאנשים שהם פוגשים בצ'ט או ברשת החברתית. אסור למסור כתובת למישהו שמבטיח לשלוח להם או להביא להם משהו, ובכל מקרה חשוב שידווחו לכם על כל קשר שיצרו ברשת.

קניות אמיתיות

הסבירו לילדים שאסור להם לקנות ולהזמין דברים מהאינטרנט ללא הסכמתכם. ילדים עלולים לבלבל בין משחק שבו הם "קונים דברים" בכסף הווירטואלי שאספו תוך כדי משחק לדמות הווירטואלית שלהם, לבין אתר שבו קונים דברים במציאות.

תמונות

אסרו על הילדים להעלות תמונות לרשתות חברתיות או לאתרים אחרים, או לשלוח במייל ללא אישורכם.

אי-מייל

הסבירו לילדים שאין לפתוח הודעות מייל או קבצים מאנשים שאינם מכירים, מחשש שהם מכילים וירוס או הודעות פוגעניות. חשוב גם להזהיר אותם מפני פתיחה והעברה של מכתבי שרשרת, אפילו כאלה המבטיחים פרס או חיי אושר או משתמשים בהפחדות כאלה ואחרות. הסבירו להם שיש אנשים שעלולים לנסות לרמות אותם.

כללי התנהגות

הסבירו לילדים שכמו בעולם האמיתי, גם באינטרנט המילים שלהם עלולות לפגוע. לכן אסור להשתמש בשפה גסה, לשלוח הודעות לא נעימות, מטרידות, הכוללות אלימות מילולית, איומים או הכפשה. הסבירו להם שגם אם הם רואים בכך הלצה, זה עלול לפגוע מאוד באחר.