לא רוצים לישון, רוצים להשתגע!

שימוש במסכים גורם להפרעות שינה | צילום: shutterstock
שימוש במסכים גורם להפרעות שינה | צילום: shutterstock

הילד שלכם לא ישן מספיק? אולי בגיל צעיר זה לא מפריע לכם אבל ההשלכות בגילאים מבוגרים יותר הן קשות ושווה לדאוג להם כבר כשהם צעירים

88 שיתופים | 132 צפיות

חושדים שהילד שלכם ישן פחות שעות מכפי שהוא צריך? סביר להניח שאתם צודקים. מומחים ממליצים על שינה של 12-14 שעות כאשר מדובר בילדים שגילם בין שנה לשלוש, 11-13 שעות שינה כאשר מדובר בילדים בני 3 עד חמש, ו-10 עד 11 שעות כשמדובר בילדים שגילם מ-5 עד 12. למתבגרים, שגילם בין 13 עד 18 , מומלץ לישון בין 8.5 ל-9.5 שעות שינה מידי לילה. האם הילד שלכם ישן שעות אלו מדי לילה? סביר להניח שלא!

סקר שנערך מטעם איגוד השינה הלאומי בארצות הברית מגלה כי כמחצית מהילדים אינם ישנים בהתאם לשעות השינה הדרושות להם. הבעיה אף חמורה יותר בקרב מתבגרים ובני הנוער: דוח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שהתפרסם לאחרונה, ובחן דפוסי שינה בקרב למעלה ממיליון ילדים בגילאי 13-17, מצא ממצאים מדאיגים. על פי דוח זה כ-10% מהמתבגרים וכ-20% אחוזים מהמתבגרות סובלים מעייפות כרונית, ורבים מהם סובלים מהפרעות ומנדודי שינה.

הפרעות שינה עלולות לגרום נזקים רבים לילד | צילום: shutterstock
הפרעות שינה עלולות לגרום נזקים רבים לילד | צילום: shutterstock

מעבר לעייפות, הפרעות שינה בקרב ילדים עלולות לגרום לנזקים רבים וחמורים, כגון: סיכון להשמנה, ציונים נמוכים בבית הספר ונטייה למצבי רוח, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית וגדילה בלתי מספקת, ועד להפרעות קשב וריכוז. בנוסף לכך, ילדים הסובלים מחוסר שינה נמצאים גם בסיכון מוגבר בבגרותם למחלות לב, יתר לחץ דם ושבץ.

הסיבות לחוסר שינה בקרב ילדים הן רבות ושונות, אם כי בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מוכיחים כי גורם מספר אחד להפרעות שינה בקרב ילדים הינו שימוש במסכים (כגון: טאבלטים, טלוויזיה וסמארטפונים). רק כדי לסבר את האוזן: חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שערכו מחקר על השפעת מסכים בקרב ילדים בכיתות ד' עד ז' גילו ממצאים מעניינים: הם גילו כי אלה שנחשפו לטלוויזיה לפני השינה ישנו 18 דקות פחות מילדים שלא נחשפו לטלוויזיה לפני השינה. ואילו ילדים שנחשפו לפני השינה למסכי מגע ישנו בממוצע 20 דקות פחות מילדים שלא נחשפו למסכים. ובעצם, אם נרצה לדייק, נוכל לומר כי כתוצאה משימוש במכשירים אלו, ילדים בכל הגילאים מאבדים לא פחות מ-2.8 שעות שינה בכל שבוע.

אך שימוש במסכים הינו רק חלק מהגורמים לבעיות שינה בקרב ילדים. סיבות נוספות לחוסר שינה הינן צריכת קפאין (זה נמצא במשקאות ממותקים אצל ילדים ובמשקאות אנרגיה בקרב מתבגרים), ובמשקל עודף שנובע מתזונה לקויה.

שימוש במסכים גורם להפרעות שינה | צילום: shutterstock
שימוש במסכים גורם להפרעות שינה | צילום: shutterstock

אז מה עושים?

1. שיחה עם הילדים– קודם כל משוחחים עם הילדים על הנושא, ומסבירים להם את חשיבות שעות השינה, ומה עלול לקרות למי שאינו ישן על פי מידת הצורך.

2. קביעת שעת שינה קבועה– מחקרים מוכיחים כי שעת שינה מסודרת מצמצמת את בעיות השינה (וגם את הויכוחים בבית לפני השינה). לכן כדאי להחליט על שעת שינה, כזאת שמקובלת עליכם, (ונשמעת הגיונית גם לילד) ולהקפיד עליה.

3. טקס שינה – מומלץ שבכל יום יהיה טקס שינה, כזה שכולל צחצוח שיניים, כיבוי מסכים והפסקת גירויים אחרים, כיבוי אורות וכו'. טקס כזה שבנוי על הרגלים קבועים עוזר להיכנס רגועים יותר לשעת לילה בצורה נינוחה יותר.

4. מכבים מסכים– החליטו על שעה שבה הילד יתנתק מהמסכים: סלולארי, אייפד, טלוויזיה וכו'. הסבירו לו את חשיבות העניין, והקפידו על כך.

5. דואגים לתזונת הילד– משנים את התזונה במקרה הצורך ודואגים שהוא לא יצרוך קפאין ויצמצם את מידת הסוכרים שהוא צורך. בכל מקרה, באם ישנה בעיה של משקל יתר כדאי לשנות את התזונה ולעבור לתזונה בריאה ונכונה. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית בנושא.

 

הכותבת היא מייסדת ועורכת פורטל ההורות "עשר פלוס"  http://www.eserplus.net/