לטוס עם תינוקות וילדים

נא להדק חגורות. טיפים לטיסה עם תינוקות | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
נא להדק חגורות. טיפים לטיסה עם תינוקות | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

לטוס עם תינוקות וילדים זו משימה קצת מלחיצה: ואם הוא יבכה, ייבהל או יקיא, מה נעשה באמצע השמיים? קבלו טיפים לטיסה רגועה. מהאריזה ועד הנחיתה

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנים הראשונות לאימהות שלי חיינו בחו"ל, והיכרתי היטב את כל הכרוך במסעות עם ילדים בשמי העולם. בכל פעם שהיינו עולים על המטוס (ומישהו היה מקיא/ עושה את צרכיו בדיוק כשצריך לחגור/ צורח באוזני הנוסעים האחרים), כמעט הבטחתי לעצמי שאעשה זאת פחות, אבל הגעגועים הביאו אותי פעם אחר פעם לארוז הכל ולטוס למטבח של אמא.

טיסה עם תינוקות היא משימה לא קלה אמנם, אך אפשרית. היערכות מתאימה תסייע להפוך את העניין אפילו לחוויה נעימה.

לפני הכל

כמו תמיד, כשמדובר בתינוקות וילדים, הכל מתחיל בתכנון נכון:

דרכון: תינוק חייב להיות מצויד בדרכון עם תמונה עדכנית ובמקרה הצורך בוויזה, ולכך כדאי להתארגן בזמן ולא לדחות לרגע האחרון כי לעיתים יש עיכובים בלתי צפויים או שביתות ארוכות.

תכנון: הקפידו על תכנון מדויק של טיסות, תחנות מעבר וכל מה שיותר קל לעשות עם תינוקות. אל תשכחו לרגע שהנסיעה הזו אינה דומה כלל לירח הדבש שלכם.

לילה טוב: בעיקר בטיסות ארוכות – העדיפו טיסת לילה. בהזמנת הכרטיסים, זכרו לבקש עריסה לתינוק (עד גיל תשעה חודשים). ייתכנו מקרים שבהם לא נשארו עריסות פנויות, לכן בדקו זאת לקראת מועד הטיסה.

ביטוח: חשוב להקפיד על ביטוח לכל המשפחה, וכשמדובר בתינוקות וילדים זה בבחינת חובה – ילד עלול לחלות, וכשאין ביטוח ייתכן שתזדקקו לשלם הון לרופא מקומי.

 

מה לוקחים למטוס ולנסיעה בכלל?

עגלה ומנשא: בחרו בעגלה הנוחה ביותר שברשותכם. הצטיידו גם במנשא מכיוון שחלק מחברות התעופה אינן מאפשרות את נשיאת העגלה עד למטוס, ובנוסף, הרבה יותר קל לשאת את עגלת המזוודות כשהידיים פנויות והתינוק נמצא עליכם.

תיקים: הצטיידו בתיק גדול ונוח לנשיאה שיכול להיכנס איתכם למטוס בקלות, ובו ארזו: חיתולי בד, טיטולים (קחו בחשבון עיכובים, שלשולים ותקלות אחרות. חשבו גם את זמן ההגעה ליעד ולא רק את משך הטיסה), מוצצים, בקבוקים, מגבונים לחים, שקיות ניילון (לאשפה), משחה לטוסיק, שמיכה, סוודר (במטוס קר גם בקיץ), בגדי החלפה, מברשת שיניים, אוכל (תחליפי חלב בכמות מעל הנדרש, ואוכל לפי השלב ההתפתחותי – מחולק למנות קטנות הארוזות באריזות חד פעמיות כדי לשמור על הטריות ולהימנע מזיהומים), בקבוק מים קטן וצעצועים אהובים. בתיק קטן ונפרד (רצוי פאוץ') שמרו את כרטיסי הטיסה והדרכונים.

מוצרי פארם: מירי פורת, רוקחת בסופר-פארם, מפרטת אילו מוצרים כדאי לקחת לטיסה עם תינוקות: מוצרי הרגעה טבעיים שמתאימים לגיל (מוהלים במים ונותנים לשתות במקרה הצורך), כל מוצרי ההיגיינה כולל משחה לאדמומיות, תכשירים להרגעת מערכת העיכול לתינוקות שסובלים מגזים, ומלבד ההזנה הרגילה של התינוק כדאי לקחת חטיפי בריאות (מומלץ לבחור בחטיפים מופחתי סוכר כדי לא לעורר אותו יתר על המידה).

אם אתם נוהגים לתת לתינוק תוספי תזונה/ ויטמינים, זכרו לכלול אותם ברשימה. רצוי להצטייד גם במוצרים המחזקים את המערכת החיסונית ו/או מוצרים הומיאופתיים המיועדים לכך. כמו כן כדאי לקחת ספריי לאף שמותאם לתינוקות למקרה שהתינוק מצונן. כן מומלץ שיהיו בתיק אטמי אוזניים, מסכות לעיניים וכדומה.

הדקו חגורות, ממריאים!

רגע לפני: ראשית, כדאי להקדים מעט ולהגיע לדלפק חברת התעופה לפני הזמן, כדי לוודא את פרטי הטיסה וכי התנאים שביקשתם נקלטו (עריסה, ארוחת ילדים וכדומה). זה הזמן לברר על תנאי הטיסה ושדה התעופה – אם ניתן לשאת את התינוק בעגלה עד לשרוול המטוס, או שאוטובוס מסיע את הטסים עד למרגלות המטוס. ברוב שדות התעופה הנוחות מירבית ואפשר להגיע עם העגלה עד לשרוול המטוס. כחמש דקות לפני העלייה למטוס החליפו חיתול לתינוק. התנאים בשדה התעופה נוחים יותר, למרות שבחדרי השירותים של המטוס יש גם פינת החתלה.


משמעת מים:
הלחות היחסית של האוויר במטוס היא 20 אחוזים, לכן חשוב לתת לתינוקות/ ילדים לשתות לעיתים קרובות.נכנסים ללחץ: "לחץ האוויר במטוס נמוך מעט מזה שעל הקרקע, אך אין לכך משמעות קלינית", מסביר ד"ר שטיין. "כדי להקל על הכאב הנגרם בעת שינוי לחץ האוויר במטוס בעיקר בעת הנחיתה מומלץ להיניק את התינוקות, או לתת להם לשתות מבקבוק. ילדים גדולים יותר יכולים למצוץ סוכריה או ללעוס מסטיק. לילדים מעל גיל שנתיים הסובלים מנזלת אפשר לתת טיפות אף לייבוש הנזלת חצי שעה לפני ההמראה והנחיתה למניעת כאבי אוזניים".

כשהחום עולה: "מערכת מיזוג האוויר כוללת פילטרים הלוכדים חיידקים ווירוסים וכן משחלפת את האוויר בקצב של 15-20 פעמים בשעה (בבית בדרך כלל 12 פעמים בשעה), כך שהסיכון להידבקות בזיהומים קטן", מסביר ד"ר שטיין. "עם זאת, לא מומלץ לעלות עם תינוק/ ילד חולה למטוס. החשש הוא מהחמרת המחלה ללא אפשרות להגעה לשירות רפואי בזמן הטיסה, וכן ייתכנו הוראות שעה למניעת כניסת ילדים ומבוגרים חולים למדינת היעד, במיוחד בעונת השפעת.

"תינוקות וילדים לוקים בדלקות אוזניים לעיתים קרובות. אם האבחנה נעשתה עד 48 שעות לפני הטיסה ואין אפשרות לדחות הטיסה, הצטיידו בתרופות להקלת הכאב; אם האבחנה נעשתה שבועיים ויותר לפני הטיסה – בדרך כלל אין חשש לכאב אוזניים בעת הטיסה".

באשר לילדים הנזקקים לתרופות כרוניות, ד"ר שטיין מייעץ שכדי להימנע מוויכוחים עם צוותי הביטחון והאוויר מומלץ להצטייד במכתב מהרופא המטפל (עדיף באנגלית ובכמה העתקים) על הצורך בתרופות ובנשיאתן בתיק היד בטיסה. "התרופות צריכות להיות תמיד בהישג יד, ועדיף לקחת כמה מנות נוספות למקרה של תקלה. לילדים אסתמטיים אפשר לבצע אינהלציות בזמן טיסה בעזרת ספייסרים וכמובן מכשירי אינהלציה הפועלים על בטריות. כמו כן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על האפשרות להצטייד בסטרואידים להתקף קשה בזמן הטיסה. בילדים סוכרתיים יש לשקול לשנות את מינון האינסולין בהתאם לשינויים בזמני הארוחות (בטיסות לכיוון מזרח היום 'מתארך', ובטיסות למערב היום 'מתקצר').

"לגבי תרופת הרגעה לתינוקות/ ילדים בזמן טיסה, אני אישית מתנגד", הוא מוסיף. "החשש הוא מתופעות לוואי שעלולות להיגרם עקב נטילת התרופות בזמן הטיסה, במיוחד כשרחוקים מכל מרפאה או בית חולים".

לאחר הטיסה: "לאחר טיסות ארוכות יש חשש ליעפת (ג'ט לג)", אומר ד"ר שטיין. "לא בוצע מחקר על השפעה של יעפת על תינוקות וילדים, אך מניחים שהם סובלים פחות מבעיות הקשורות ליעפת מכיון שהם מפרישים יותר מלטונין מאשר מבוגרים. לכן לא מומלץ לתת לילדים (כמו גם למבוגרים) הסובלים מבעיות שינה לאחר טיסה מלטונין".