מה לעשות כשהילד רוצה לפרוש מהחוג?

מה לעשות כשהילד רוצה לפרוש מהחוג? | צילום: GettyImages
מה לעשות כשהילד רוצה לפרוש מהחוג? | צילום: GettyImages

כינור חורק, מאפרות חמר עקומות וחליפת ג'ודו נטושה. מה לעשות כשהילד רוצה לפרוש מהחוג, להכריח או לוותר?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ושוב הגיע הזמן הזה בשנה שהילד מודיע חגיגית שמשעמם לו בחוג ושהוא רוצה לפרוש. אותו החוג שרק בתחילת השנה הוא התלהב עד הגג, והבטיח שהפעם הוא יתמיד. אחרי שלושה חודשי חסד נעמד הילד ומודיע: "מיציתי". זה השלב שבו התסכול ההורי עולה על גדותיו. להכריח? לשחד? או שהנכון הוא בכלל להרפות?

"אי אפשר להקל ראש בחשיבות של שליחת הילד לחוג", פוסקת לימור סופר פטמן, פסיכולוגית חינוכית ומדריכת צוותים חינוכיים. "אם לילד יש כישרון מיוחד או אפילו רק אהבה לתחום ששייך לאינטליגנציות אחרות שלא מספיק באות לידי ביטוי בבית הספר, כמו ספורט או אמנות למשל, יש לו אפשרות לפתח ולהעמיק את הכישרון ואת האהבה שלו לדבר. חוג זה המקום שבו הילד בונה את הביטחון שלו, לומד לסמוך על עצמו ועל יכולותיו. העובדה שמתמסרים באהבה למשהו שגם לא נבחנים בו, מאוד מפתחת את תחושת היכולת".

מה דעתך על חוגים תחרותיים?

"פה הדבר דורש התכוונות לילד שלך. בחוג תחרותי שכולל תחרות חיצונית או אפילו תחרות פנימית של אחד נגד השני, נכנס גורם של לחץ נפשי. יש ילדים שזה מאתגר אותם, יש אחרים שקשה להם אך הם נהנים מהתוצאה, אבל יש ילדים שיכולים לסבול ואפילו להינזק מזה. אלה היבטים שהורה צריך לקחת בחשבון. לפעמים גודל הקבוצה יכול לעשות את כל השינוי. יש ילדים שיש להם צורך גדול בקשרים ובגיוון חברתי, ויש ילדים שבתוך קבוצה גדולה מרגישים עומס ולחץ. במקום לכעוס על הילד שלא רוצה ללכת לחוג שהוא דווקא מוכשר בו, תבחנו את ההיבט הזה. ייתכן שאם תרשמו אותו לחוג קטן יותר, משהו יבשיל וייפתח אצלו".

סופר פטמן מדברת על חוגים ופיתוח אינטליגנציה רגשית באותה נשימה. "זה לא רק חשוב כי 'הנה מצאנו את הפסנתרן המחונן הבא'. היתרון העצום הוא הגיוון בסביבה החברתית. חוג זו הזדמנות נהדרת לאפשר מפגש עם ילדים חדשים. הקבוצה היא בדרך כלל רב גילית, והאפשרות ליצור שפה משותפת עם עוד ילדים גורמת לפיתוח האינטליגנציה הרגשית. תראי כמה דברים רוחביים הוא לומד: איך להתנהל כאדם, איך לייצר שיתוף פעולה ואיך לעמוד בתחרות. הרווח פה הוא עצום".

אז מה את אומרת, להכריח?

"אני אוהבת שלילדים ולבני נוער אין דקה פנויה, שהם בתנועה, אם זה חוגים ואם זה תנועת נוער. אני חדה בעניין הזה. זמן פנוי זה זמן מסכים מיותר. כשילדים עסוקים, הם מאושרים. מצד שני, הילד חייב ליהנות ממה שהוא עושה. הבעיה שזה דור מהיר שחייב גיוון וגירויים. המסכים מייצרים גירוי שמשתנה במהירות, דבר שלא קורה בחיים האמיתיים. הרבה פעמים, אחרי מספר חודשים בחוג הילד מרגיש שזה די והותר, שהוא מיצה. אני מאמינה בלדפוק על הדלת פעמיים. אם הילד נשאר בסירובו להמשיך בחוג, אז לחדול. חבל על הכסף".

אז מה עושים? איך רותמים?

"זו הזדמנות לעבור עם ילד תהליך התבוננות. תבדקו אם אפשר להסתקרן ממשהו שהפך ליותר מוכר, והאם עניין חייב תמיד להגיע מבחוץ, או שהוא יכול לנבוע גם מבפנים. תלוו את הילד לחוג, תתבוננו בו ותשקפו לו כמה הוא התקדם. 'תראה איך בהתחלה בג'ודו הפילו אותך הרבה והיום אתה מצליח להגן על עצמך'. תראו גם לילד את הפער בין להיות פסיבי, לצפות בווירטואלי, לעומת מפגש עם אנשים אמיתיים, שבו יש אפשרות להסתכל בעיניים. אנחנו יודעים שרצון וסקרנות שמרכיבים מוטיבציה הם בעיקרם מולדים. אבל כשילד נמצא במשפחה שהוא לוקח ממנה דוגמאות של התמדה, האנרגיה הזו נלמדת".

התיקים שיבלטו אחר הצהריים

1. קייס ליוקלילי Cherijame במחיר 164 ש"ח, אטסי 

קייס ליוקלילי של Cherijame, במחיר 164 ש"ח | צילום: יח"צ
קייס ליוקלילי של Cherijame, במחיר 164 ש"ח | צילום: יח"צ

2. תיק גב 79 ש"ח, גולף קידס

תיק גב, גולף קידס, 79 ש"ח | צילום: טל קרת
תיק גב, גולף קידס, 79 ש"ח | צילום: טל קרת

3. תיק צד Make My Style במחיר 45 ש"ח, zazzle.co.uk 

תיק ג'ודו של Make My Style במחיר 45 ש"ח | צילום: יח"צ
תיק ג'ודו של Make My Style במחיר 45 ש"ח | צילום: יח"צ

4. תיק Out Of Print במחיר 77 ש"ח, modcloth.comתיק ספריה של Out Of Print, במחיר 77 ש"ח | צילום: יח"צ

תיק ספריה של Out Of Print, במחיר 77 ש"ח | צילום: יח"צ

5. תיק גב הנרי 77 ש"ח, למצוא כאן  

תיק גב של המותג State Bags מדגם הנרי, 77 ש"ח | צילום: יח"צ
תיק גב של המותג State Bags מדגם הנרי, 77 ש"ח | צילום: יח"צ

(שני הררי)