מסיבת יום הולדת חסכונית

מסיבת יום הולדת חסכונית. צילום: שאטרסטוק
מסיבת יום הולדת חסכונית. צילום: שאטרסטוק

לילד יש יום הולדת בקרוב? הנה כמה רעיונות מקוריים שלא יקרעו לכם את הכיס וידאגו שהזאטוטים יהנו מכל רגע

88 שיתופים | 132 צפיות

כשהיינו ילדים, אחד לא שאל את עצמו איזו הפעלה תהיה ביום ההולדת ביום שישי בשעה ארבע אחר הצהריים. הכל היה צפוי, מוכר ובטוח, כמו חצאי הפיתות עם המלפפון חמוץ, עוגת השוקולד עם הסוכריות הצבעוניות, הבקבוקים הריקים שהיה צריך להשחיל לתוכם נר שקשור בחוט ללולאת המכנסיים, וצלחת הקמח שצריך לחלץ מתוכה סוכריית טופי. ובכל זאת, חיכינו לזה בהתרגשות רבה.

הכי מומלץ לערוך "מסיבת נושא". כשיש נושא מוצלח למסיבת יום הולדת, קל יותר להתחיל ולחשוב על רעיונות הפעלה יצירתיים

והיום, כל מסיבת יום הולדת הופכת להפקת ענק עם תפאורה נוצצת, מוסיקה מחרישת אוזניים, אוכל שמזכיר יותר מטעמים של מסעדת גורמה מאשר חטיפים לילדים, ורצוי מאוד שיהיה גם קוסם או ליצן או כל מפעיל אחר שיעסיק את האורחים הזאטוטים.

מעט מאוד הורים טורחים לעצור לרגע ולחשוב: האם זה לא מוגזם להוציא אלפי שקלים על מסיבת יום הולדת, ובפרט עכשיו, כשהמצב הכלכלי במדינה לא מזהיר?

נכון, אף אחד מאיתנו לא רוצה לחשוב שהילד שלו יהיה מושא ללעג ולקלס אם במסיבת יום ההולדת שלו לא יהיה מפעיל/ליצן/לוליין/קוסם. אבל עם יד על הלב, האם אתם עושים את זה באמת בשביל הילד, או שבעצם זה יותר בשבילכם? האם אי שם בתוכנו איבדנו את היכולת להאמין שאנחנו מסוגלים להפעיל שלושים ילדים במשך שעתיים ולצאת מזה בחיים? או גרוע מזה, לשמח את הילדים שלנו מבלי לשפוך כסף?

חשוב לזכור

הנה כל מה שאתם צריכים כדי לערוך מסיבה לגמרי בעצמכם:

השתמשו בדמיון והיו יצירתיים.

הכינו הכל מראש ואל תשאירו שום דבר לרגע האחרון. הכינו רשימה של כל הדברים הנחוצים למסיבה: מכחולים, סינרים לצביעה, דבק, פאייטים וכדומה ותוודאו שהכל נמצא.

דאגו שיהיו בסביבה מספיק מבוגרים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר. אל תזמינו את הסבתא ותניחו שהיא תעזור. חשוב לוודא שכל מבוגר יהיה אחראי על תחנה/הפעלה, ידע בדיוק מה עליו לעשות ויגיע מוקדם כדי להתכונן ולהכין את התחנה שלו.

מומלץ להצטייד ב"מיקרופון מדונה". מיקרופון כזה הוא יחסית זול להשכרה וישמור גם על מיתרי הקול שלכם וגם על יחסי הכוחות. ילדים מזהים בקלות כשמבוגר מאבד עשתונות. ותאמינו למי שכבר ניסה: אין דבר מטריף יותר מהניסיון להתגבר על הקולות של שלושים ילדים.

אז במיוחד עבור ההורים שעבורם יום הולדת הוא היום שבו אירע להם נס ובנם נולד, ולא היום שבו נאלצו לקחת הלוואה כדי לקנות עוגת דורה תלת ממדית מבצק סוכר – הכנו את המדריך להפקת יום הולדת עצמאית. כל אחד יכול, אפילו אתם! כל מה שצריך זה להפעיל את הדמיון ולגלות מעט יצירתיות.

תאריך, נושא ושיתוף הילד

שריינו תאריך
היום, בעידן שבו כל ילד עסוק לפחות כמו ציפי לבני, כדאי שתשלחו הודעה כחודש מראש כדי לשריין תאריך פנוי אצל ההורים בגן/בכיתה, כך שלא יתפסו לכם ברגע האחרון את המועד שבו תכננתם לחגוג.

בחרו נושא
הכי מומלץ לערוך "מסיבת נושא". כשיש נושא מוצלח למסיבת יום הולדת, קל יותר להתחיל ולחשוב על רעיונות הפעלה יצירתיים. כמובן, רצוי לשתף את הילד שחוגג בתהליך קבלת ההחלטה, גם כדי להפוך אותו לשותף וגם כדי למנוע טעויות מהסוג הנפוץ של…"דורה? דורה, זה לקטנים. אני בכלל רציתי בן 10/בראץ/נסיכות ואבירים…"

אל תשכחו של מי המסיבה
מעבר לבחירת נושא המסיבה, חשוב לשתף את הילדים בתהליך התכנון כמה שרק ניתן. יש משהו מרגש כשכל המשפחה מעלה רעיונות ומתגייסת סביב ילד יום ההולדת שבועות קודם לכן. חוץ מזה, ייתכן מאוד שתופתעו לגלות אלו רעיונות נפלאים הילד הפרטי שלכם יכול לשלוף.

פינות הפעלה

אחת הדרכים להתמודד עם כמות האורחים הגדולה היא לחלק אותם לקבוצות. מוקדי הפעלות שונים שייפתחו במקביל, הם דרך מצוינת לעשות זאת. לפניכם כמה הצעות לפינות הפעלה.

פינת יצירה: לא משנה אם מדובר במסיבה נוסח דורה/ספיידרמן/בן-10/בראץ או פיות, פינת יצירה, שבה אפשר לצבוע יציקות מגבס/עץ, או אפילו דמויות שהודפסו על גבי בריסטול בשילוב הדבקה של פאייטים, חול צבעוני וכדומה – היא הפעלה נהדרת לבנים ולבנות כאחד. למשל: תיבות עץ קטנות, שאותן הילדים יצבעו ויקשטו, יכולות להתאים למשחק "חפש את המטמון" במסיבת פיראטים או במסיבת דורה, לשמש כקופסאות תכשיטים במסיבת בראץ, או כתיבת משאלות במסיבת פיות. כל מה שצריך זה רק קצת דמיון, ואת זה יש הרי בשפע לאורחים הצעירים שלכם.

פינת בישול/מסיבת השף הקטן: בין אם בחרתם במסיבת השף הקטן ובין אם לאו, אפשר בהחלט לשלב בכל מסיבה מוקדי הפעלות הקשורים בבישול – השחלת פסטה חלולה על חוט שפגאט, אפיית חלות קטנות מבצק שמרים (שאחד המבוגרים ידאג לאפות בזמן שממשיכים בהפעלות), השחלת ממתקים על שיפוד, עיצוב גביע גלידה ממולא בכדור שוקולד ומקושט בסוכריות צבעוניות, עיצוב עציצים קטנים מלאים ב"אדמה" שהיא בעצם פירורי עוגת שוקולד, ובתוכם לשתול סוכריות על מקל. תפתחו את ארונות המטבח, טיילו בסופר ותמצאו אין ספור רעיונות למסיבת בישול.

איפה העוגה?

אם הילד שלכם מסתפק בעוגת שוקולד עם סוכריות – הסתדרתם. חסכתם לעצמכם ריצות, שלא לדבר על כמויות צבעי המאכל המחרידים שנמנעו מפיותיהם הרכים של הילדים. ובכל זאת, חייבים עוגה בדמות דורה? בסדר גמור. אף ילד שלנו לא יגמור על ספת הפסיכולוג בגלל עוגה. לכו לחנות הקרובה ותדפיסו על נייר אכיל את דמותה של הילדה הכי מעצבנת בטלוויזיה. ספיידרמן? גם הולך, ובלבד שלא תישארו ערים כל הלילה כדי לפסל את הקורים הדקיקים. את היצירתיות והכוחות שלכם תשאירו לסוף האירוע. אחרי הכל, אל תשכחו שעליכם להשיב את הבית לקדמותו אחרי שאחרון האורחים מתפזר ואחרונת המתנות נפתחת.

מסיבת מים/פעילויות מים: אם המסיבה שלכם נערכת בתקופת הקיץ, בפארק או בגן (או אם אתם מתגוררים בבית עם חצר), הילדים ייהנו מאוד משעשועי מים. למשל: דיג של דגי פלסטיק מתוך גיגית מים בעזרת חכות, הפרחת בועות סבון ענקיות, קליעה למטרה בעזרת אקדחי מים, וכדומה. רק אל תשכחו לציין בהזמנה שיש להביא בגדי ים, מגבות ובגדים להחלפה.

משחקי חברה: ילדים הם ילדים. מה שעבד אצלנו, עובד גם עבורם. תחרות קפיצה בתוך שקים, משיכות חבל, השחלת נר לבקבוק, הוצאה של תפוח בעזרת השיניים מתוך קערה מלאה מים, הוצאה של סוכריית טופי מתוך ערמת קמח בעזרת הפה בלבד, משחק החבילה עוברת, תחרות עטיפה של שני ילדים בנייר טואלט, ועוד.

פינת איפור/קעקועים: ילדים אוהבים מאוד להתקשט בקעקועים ובאיפור, וזו בהחלט יכולה להיות אטרקציה, בתנאי שעושים קצת חזרות קודם לכן. תמצאו סמל/מאפיין או סגנון שמתאים לנושא המסיבה ותנו לאצבעות ללכת במקומכם. בכל משפחה יש את הדוד/ה היצירתיים. זה הזמן להושיב אותם על כיסא, עם איפור גוף שמתאים לילדים או עם מדבקות קעקוע, ולאפשר להם לעשות קסמים.

חפש את המטמון והצעות למשימות

חפש את המטמון הוא משחק שיכול להעסיק קבוצה גדולה יחסית של ילדים ולהתאים לרוב הנושאים של המסיבות. דורה, למשל, מחפשת את המטמון באופן קבוע, בראץ מחפשת מטמון בגדים ותכשיטים, ספיידרמן מחפש את האוצר שנגנב וכדומה. ולא, אל תאפשרו לילדים להפוך את הבית או להתפזר ברחבי הפארק. הרעיון כאן הוא דווקא להשאיר אותם כקבוצה. איך? פשוט מאוד: בכל משימה שהם מצליחים לבצע כקבוצה, הם מקבלים פרס קטנטן ורמז להפעלה הבאה.

אל דאגה, אין צורך לשבור את הראש במשימות נוסח "הישרדות". אתם יכולים, למשל, להביא את סלסילת הכביסה שלכם ובתוכה הגרביים (הנקיות) של כל בני הבית כשהן מופרדות (כלומר, לא מקופלות בזוגות). פקדו על הילדים להצמיד את הגרביים זוגות-זוגות – והרי לכם משימה קבוצתית מצחיקה ומהנה.

משימה נחמדה נוספת היא לחלק לילדים גירים צבעוניים ושלושה-ארבעה בריסטולים שחורים גדולים, בתנאי שלא מכוונים גבוה מדי. למה הכוונה? אל תבקשו מהם לצייר את מפת אירופה. מספיק לבקש מהם לצייר קשת בענן או תיבת אוצר. זכרו של מי היום הולדת..

גם הרכבת פאזל גדול עם התמונה של כוכב/ת היום הולדת היא יופי של משימה, בתנאי שנערכים מראש. מכיוון שלרוב מדובר במספר רב מדי של ילדים, אפשר להסתפק בפאזל בן שישה חלקים ולפזר אותם ברחבי הגן/הבית. הרעיון הוא לבקש מהילדים למצוא את החלקים ולהרכיב את הפאזל.

ומה דעתכם על ריקוד קטן? ריקוד עם תנועות משעשעות, שמתאים לנושא המסיבה (אפשר בהחלט לשלב אביזרים מתאימים) יכול להיות מצחיק עד דמעות, בתנאי שמי שמעביר אותו לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. פיאה מצחיקה, תנועות מגושמות, ואתם בדרך הנכונה.

בעזרת השם

אל תהססו לשלב ולערבב בין רעיונות שונים. כל העניין הוא למצוא שם אטרקטיבי או דרך מרעננת להציג את ההפעלה. למשל, מסיבת דורה יכולה להשתלב יופי עם פעילויות בישול (דורה רוצה להכין לבוץ הפתעה מתוקה ליום ההולדת), מסיבת ספיידרמן יכולה להתחבר עם ריקוד בתנאי שקוראים לו "ריקוד העכבישים", כמובן, ומסיבת פיראטים יכולה להשתלב יופי עם פעילות מים, רק שבמקום לדוג דגים מתוך גיגית, צדים לווייתנים, שולים מטבעות או לוכדים ספינות.

 

אוכל, קדימה אוכל

מסיבה מוצלחת היא מסיבה שבה האורחים הקטנים שבעים ורגועים כדי לקחת חלק בפעילות. אורח רעב ומתוסכל יכול להוות בעיה לא פשוטה למפעילים מנוסים מכם. לכן מומלץ להניח בצד שולחן קטן ועליו כריכונים (רבעי פיתות או כריכים העשויים ביסקוויט מרוח בממרח שוקולד/ריבה, יעשו יופי של עבודה). כך תפתרו את מצוקת האורחים הקטנים שמגיעים למסיבה רעבים, מבלי שתצטרכו לשנות את סדר התכנית המקורית.

ככלל, ביום הולדת לילדים צריך להתמקד בילדים. אם הוזמנו אורחים מבוגרים, יש לארגן גם עבורם פינת קפה או שתייה, אבל חשוב לזכור שאת המשקל העיקרי יש לשים על האירוח של הילדים. כשאתם תחגגו יום הולדת, תכינו סושי, מגשי גבינות מיובאות ודגים מלוחים. היום, עם כל הכבוד, זה יום ההולדת של מישהו אחר והוא (מה לעשות) מעדיף במבה.

לאורך כל המסיבה יש לדאוג לפינת שתייה ובה מים, משקאות קלים וכוסות. אם בכוונתכם להגיש גם ארוחה קלה בנוסף לממתקים, כדאי שתעשו זאת לפני שהילדים יתמלאו בסוכר וחטיפים. פיצה, תירס חם, נקניקיה בלחמנייה, המבורגר או פנקייק – כל אלה מתאימים ואהובים מאוד על הילדים.

את הממתקים מומלץ להגיש בצלחות אישיות. כך תוודאו שכולם יקבלו את אותה המנה בדיוק. אם תזמינו את הקטנים להגיע למזנון, שבו מונחות קערות של מרשמלו, חטיפים וממתקים אחרים, תמיד יישאר ילד בוכה, שלא לדבר על הבלאגן. מהכי פשוט זה להושיב את הילדים על הדשא/רצפה/שטיח, להשמיע שירי יום הולדת/או כל מוסיקה מתאימה אחרת ולהגיש את הצלחות לילדים שיושבים.