עצם העניין

| שלומית גרסטנפלד רוזנבלום | הורים וילדים

אחת מתופעות ההיריון היא הכאב שנגרם בשל התרחבות עצמות האגן. מהן הסיבות לכאבים, כיצד הם משפיעים על ההיריון והלידה ואיך ניתן להקל על הכאב? הכל על תופעת הסימפיזיוליזיס

בין שלל תופעות ההריון המטרידות, יש אחת שאינה מדוברת רבות, אבל מטרידה לא פחות – סימפיזיוליזיס שמה. אף על פי שהיא מסבה לא מעט כאב, היא מלאת כוונות טובות. מהי התופעה הזו? למה היא גורמת? והכי חשוב – איך אפשר להקל על הכאב?

האבחון: הסיפור שלך

"עצמות האגן מורכבות משלוש עצמות, שברבות השנים מתאחות והופכות לעצם אחת", מסביר ד"ר שרון מסלוביץ', מנהל מיון נשים ויולדות בבית החולים ליס, ורופא בכיר ביחידה להריון בסיכון. "שתיים מהעצמות האלה כמעט נוגעות זו בזו מלפנים ומאחור, ומופרדות באמצעות חוט השדרה. בין העצמות מפריד סחוס הנקרא סימפיזיס פוביס. כשאין הריון הסימפיזיס ממלא תפקיד חשוב בהחזקת האגן. במהלך הלידה העובָּר צריך לעבור בתעלת הלידה, המורכבת מהעצמות האלה. כדי לאפשר לעובר מעבר, תעלת הלידה צריכה להתרחב".

בזמן ההיריון מופרשים הורמונים שונים, כגון רלקסין, המאפשרים את התרככות הגידים והעצמות ואת התרחקות העצמות זו מזו לצורך המעבר של התינוק. כלומר, המטרה של כל התהליך הזה היא לאפשר לתינוק לעבור בתעלת הלידה בלי לגרום לנזקים באגן. בגלל שיש עצבי כאב רבים בעצמות האלה, ההתרחקות הזו גורמת לתחושת כאב.

אצל רוב הנשים התהליך אינו מלווה בכאב, אך במקרים מסוימים, שבהם ההתרחבות גדולה מהממוצע, כשהעובר גדול מדי ביחס לאגן האישה או כשהוא שוכב בתנוחה המפעילה לחץ גדול מדי על האזור, האישה ההרה עלולה לסבול מכאבים עזים באזור.

ד"ר מסלוביץ' מסביר כי לקראת סוף ההריון, ולעיתים מהשליש השני, אותן נשים מרגישות כאב עז בבטן התחתונה. הכאב מוחמר בשינוי תנוחה, במעבר משכיבה לעמידה, בזמן הליכה, ובאופן כללי מקשה מאוד על התפקוד היומיומי. הפעילויות היומיומיות הבסיסיות, כגון: להתהפך תוך כדי שינה, לעלות במדרגות, לשבת, לצאת מהמכונית ועוד – גורמות להן כאבים איומים.

איך מאבחנים את הבעיה?

"האבחון הוא בעיקר על פי הסיפור הקליני והתופעות שאותן מתארת האישה. בנוסף, אם מפעילים מעט לחץ על אזור קו התשעורת, במרכז האגן, הכאב מחמיר באופן ניכר. זה האבחון המדויק ביותר של הבעיה. לרוב אין צורך לבצע צילומי רנטגן המסכנים את העובר ואת האישה. הבעיה אופיינית ללידות שניות ויותר".

לא פעם נשים אומרות: "זה מוזר מאוד, ילדתי בעבר וזה לא קרה לי". לרוב התופעה אכן מחמירה מלידה ללידה. נשים שעברו הריון ראשון, ואפילו כאלה שעברו שניים ושלושה הריונות בלי סימפטומים דומים, עלולות לסבול בהריון הבא מהתופעה.


אצל רוב הנשים תהליך התרחבות האגן אינו מלווה בכאבים. צילום: Ingimage

ההשפעה: אין סכנה

הכאבים העזים מעלים את מפלס החרדה של נשים הסובלות מהתופעה – הן מתקינות ההריון והן מהלידה עצמה. הרי אם עלייה במדרגות מביאה אותן לסף בכי, איך הן יעמדו בכאבי הלידה? ד"ר מסלוביץ' מסביר כי למרות הכאבים העזים, אין סכנה לעובר, להריון וליולדת. לבעיה אין גם השפעה על מהלך הלידה ועל אופן הלידה. מנחם לדעת גם כי אפידורל מעלים לגמרי את הכאב של התופעה.

כיצד אפשר לטפל בבעיה?

מסלוביץ' מסביר "הטיפול הטוב ביותר הוא ללדת, מכיוון שברוב המקרים הכאב עובר אחרי הלידה והעצמות חוזרות להיות צמודות זו לזו. הטיפול במהלך ההריון הוא כמו בכל תופעת כאב, ולכן אנחנו די מוגבלים מבחינת הטיפול, כשלרוב לוקחים משככי כאבים, כגון אקמול ואופטלגין. לצערנו, אפילו מנוחה אינה מועילה במקרים כאלה".

"יש נשים שאינן ישנות בלילה בגלל התופעה, מכיוון שכל שינוי תנוחה מסב כאב. כשהכאב ממש חמור ומדיר שינה מעיניה של האישה, לעיתים מקדימים את הלידה בכמה ימים. דווקא עמידה עשויה להקל על האישה, אבל קשה לעמוד זמן ממושך במקום אחד, וכשמתחילים להתהלך זה גורם לעוד התרחקות של העצמות ולעוד כאבים. זה תלוי מאוד גם בתנוחה של העובר, בגודל שלו ובמיקום שלו. לעיתים כשהוא מתברג באגן ומתחילות תנועות עובר, יש החמרה בכאב".


יוגה יכולה להקל על הכאבים. צילום: Ingimage

הטיפול: מים שקטים

בשונה מהרפואה הקונבנציונלית, הרפואה המשלימה מציעה דרכים להתמודדות עם סימפיזיוליזיס בהריון, בלי סיכון מיותר. "הרפואה הסינית מטפלת באמצעות דיקור (במחטים) ולחיצה (בשיאצו) על נקודות מקומיות באזור הירך והמפשעה, ועל נקודות בגפיים המשפיעות על המרידיאנים המתאימים", מסבירה עינת ברקן, מומחית להריון ולאורתופדיה ברפואה משלימה. "בעזרת טיפולים אלה אפשר להקל באופן משמעותי על הכאבים החזקים של הסימפיזיוליזיס. הטיפול הוא מתון והדרגתי עם קשב לאישה ולמקומות הכאובים".

ברקן מציינת עוד דרכים לטיפול ולהקלה על הכאב בסימפיזיוליזיס:

יוגה: היוגה מציעה תרגילים שונים להקלה על כאבים בהריון. תנוחת החתול (קימור, קיעור וכשכוש בזנב) היא תנוחה מצוינת לשחרור האגן, רכינה לאחור וישיבה על הירכיים, חיזוק האגן על ידי איסוף קרקעית האגן, דחיפת הרגליים אל הקיר בשכיבה על הגב ועמידת חצי גשר כדי להרפות את הלחץ על האגן. חשוב לבצע את התרגילים בפיקוח מורה מוסמכת ליוגה בהריון.

בריכה: עוד פעילות גופנית שיכולה לעזור היא שחייה, אך צריך להימנע משחיית חזה המאמצת את שרירי האגן. כל פעילות אחרת במים היא מבורכת: הידרותרפיה, ואפילו הליכה או תרגילים במים, שכן הפעילות במים קלה הרבה יותר, מחזקת את השרירים ואינה מלווה בכאב.

מקלחת: זרם מים במקלחת על האזור הכואב יקל עליו.

חגורת גב: אפשר לבקש מרופא המשפחה או מאורתופד הפניה לחנות אורתופדיה לקניית חגורת גב לנשים בהריון, בסבסוד קופת חולים. חגורה כזו יכולה להקל על העומס המצטבר בגב התחתון וברצפת האגן מהבטן ההריונית ולאפשר תנועה קלה יותר.

שינה: בשינה מומלץ לשים כרית בין הרגליים ולשכב על הצד, ולהשאיר אותה בין הרגליים גם כשמתהפכים.

לא לסחוב: הפחתת עומסים של נשיאת משקלים (ילדים, קניות) ככל האפשר.

נעליים: להימנע מעמידה ממושכת ולהקפיד על נעליים נוחות.

במכונית: כניסה הדרגתית לרכב – קודם ישבן ולאחר מכן רגליים, ויציאה הדרגתית – רגליים, הרמת אגן ויציאה. גם ישיבה על כרית כוסמת המונחת על מושב הרכב יכולה לעזור.

מכשיר Tens: שימוש במכשיר Tens (המשמש להקלה על כאבי צירי הלידה) יכול להקל גם הוא על כאבי הסימפיזיוליזיס, אך חשוב לקבל הנחיה מדויקת כיצד להשתמש בו.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden