מי זותי? המובילות את המחאה נגד מצעד הגאוווה

מימין לשמאל: מורי, בתי וקרן | "שנים פעלתי לבד כי לא הרגשתי שיש לי עם מי לדבר. האגודה תמיד הייתה גוף קר, מנוכר ולא נגיש. לא מחובר. אני גם אישה וגם מזרחית. אנחנו מיעוט בתוך מיעוט". קרן סוויסה | צילום: גיא נחום לוי
מימין לשמאל: מורי, בתי וקרן | "שנים פעלתי לבד כי לא הרגשתי שיש לי עם מי לדבר. האגודה תמיד הייתה גוף קר, מנוכר ולא נגיש. לא מחובר. אני גם אישה וגם מזרחית. אנחנו מיעוט בתוך מיעוט". קרן סוויסה | צילום: גיא נחום לוי

בלילה אחד הפכו בתי עזרי, קרן סוויסה ומורי באום, מייסדות ליין המסיבות הלסבי הצעיר ״זותי״, למנהיגות המחאה נגד מצעד הגאווה. בראיון מיוחד הן מסבירות למה להיות לסבית זה הספוט הכי זניח בקהילת הלהט"ב ואיך נולדות מהפכניות במרתפי מסיבות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

שר התיירות יריב לוין היה בטוח שיש לו שוס אדיר ביד. למרות שמדינת ישראל אינה מאפשרת נישואים חד מיניים, למרות שבקשות להגדלת התקציב לאגודה הלהט"בית – שעומד על 1.5 מיליון שקל בלבד – מונחות בין משרדי הממשלה כאבן שאין לה הופכין, למרות שהורים גאים לא יכולים לאמץ או להשתמש בפונדקאות בארץ – לוין הבריק עם תחרות אינסטגרם בינלאומית שתגריל טיסה לארץ במטוס ישראלי צבוע בצבעי הגאווה ו־11 מיליון שקלים לטובת קידום תיירות גאה לתל אביב לכבוד שבוע הגאווה המגיע לשיאו בימים אלה. כי הקהילה אולי לא שווה כסף, אבל היא מרימה ושמח זה טוב ליהודים ולתיירות.

בצד השני של המציאות, במרתף שמח בתל אביב התארגנו בתי עזרי, קרן סוויסה ומורי באום, מקימות ליין מסיבות הנשיo ״זותי״, לעוד מסיבה. הן היו שמחות במיוחד כי שבעה חודשים בלבד אחרי שהקימו את הליין הן כבר צברו קהל אדוק ונאמן, ובצעד מפתיע קיבלו משאית ממומנת של עיריית תל אביב למצעד הגאווה, פריבילגיה יוצאת דופן מכיוון שיש רק ארבע כאלה (השלוש הנוספות שנוסעות במצעד הן במימון פרטי, עי"י). בנות זותי אמורות היו לסמל הצלחה נשית במצעד שנערך תחת הכותרת "נשים לשם שינוי" ומטרתו לקדם את הנשים בקהילה. הן היו שקועות בתכנונים של ליין אפ מוזיקלי למשאית לצד הפתעות נוספות אבל אז המציאות עשתה להן פנצ'ר.

"אם אנשי חיי הלילה, היח"צנים, שירזי וחברים, יפנימו שיש להם כוח עצום על קבל של אלפי בליינים ויתרגמו את זה לתוכן ולמסרים, ההשפעה תהיה אדירה". קרן סוויסה | צילום: גיא נחום לוי
"אם אנשי חיי הלילה, היח"צנים, שירזי וחברים, יפנימו שיש להם כוח עצום על קבל של אלפי בליינים ויתרגמו את זה לתוכן ולמסרים, ההשפעה תהיה אדירה". קרן סוויסה | צילום: גיא נחום לוי

 

"שתי תקיפות אלימות נגד הומואים התרחשו בחודש האחרון והסעירו את הקהילה (גילוי נאות: הכותב נכח באחת מהן, עי"י) ואיש מהממשלה או מחברי הכנסת לא הגיב בנושא", מספרת עזרי. "רגע לפני ששר התיירות חתם על המימון המפלצתי הזה הוא הצביע נגד שני תיקוני חוק שנועדו להיטיב עם הקהילה: איסור טיפולי המרה בקטינים והכרה במשפחות שכולות להט"ביות. פתאום הממשלה רוצה מטוס צבוע, אפשר להשתגע. הרגשנו שצוחקים עלינו ומנצלים אותנו. לא רק המטוס צבוע. מציגים אותנו כמדינה הטובה ביותר ללהט"בים, אבל בפנים זו ביצה מגעילה".

הדמייה של מטוס הגאווה של משרד התיירות, שבוטל | צילום: יח"צ
הדמייה של מטוס הגאווה של משרד התיירות, שבוטל | צילום: יח"צ

 

בצעד חריג פרסמה השלישייה את הפוסט "זותי לא צועדת" והציתה אש. בעמוד הפייסבוק שלהן הודיעו כי בעקבות הצעדים המתוכננים של משרד התיירות החליטו להחרים את המצעד: "ממשלת ישראל החליטה להשקיע תקציב עתק לקדם תיירות גאה בזמן שארגונים קהילתיים שעוסקים בקידום הזכויות שלנו, נאבקים על הקיום שלהם בגלל מחסור בתקציבים. חוקים שמטרתם לקדם את הקהילה נופלים אחד אחרי השני בחסות אותה ממשלה שמשתמשת בנו ובמצעד על מנת להציג לעולם מצג שווא של שוויון זכויות וקדמה".

הפוסט הפך ויראלי ברגע. אושיות מרכזיות בקהילה הצטרפו וחברת הכנסת מרב מיכאלי שיתפה והביעה תמיכה בפומבי. היו גם התנגדויות?

סוויסה: "יצרנו זעזוע, היה עלינו הרבה עליהום. הייתה תחושה שסוגרים את המצעד. ערכנו עשרות שיחות טלפון כדי להסביר את המטרות שלנו. התמיכה הייתה רחבה, אבל לא כולם הסכימו איתנו שצריך להחרים".
באום: "התנגדו לנו אבל מה שחמור בעיניי הוא אלו שלא השמיעו את קולם, אלו שהתעלמו הם החוטאים הגדולים ביותר".

התנגדות מבית היא לא דבר קל.

סוויסה: "לא תמיד אתה רוצה להביע עמדה, הייתי במקום הזה בעבר. אנשים מחכים שנה שלמה למצעד, זה יום החג שלהם. בשבילם הוא אמירה, הכרזה ומחאה בפני עצמו. הם חשו נבגדים. לקחנו בחשבון שתהיה הרמת גבה".

כרזת המחאה בעיצוב עדישה מזרחי | צילום: יח"צ
כרזת המחאה בעיצוב עדישה מזרחי | צילום: יח"צ

 

הקריאה הוויראלית של זותי טלטלה גם את ראשי הקהילה והכריחה אותם לפעול. בזמן שהשלוש מצאו את עצמן בלב האש, מנסות לבנות את המחאה האפקטיבית ביותר, נפגשו ראשי האגודה הלהט"בית עם נציגי משרד התיירות ומשרד האוצר והציגו בפניהם את הדרישות שעלו מהשטח בתמורה להתנהלות תקינה של המצעד. היום ברור לגמרי שהמאבק של זותי היה הרוח הגבית שאילצה את שר האוצר להתכופף ואת לוין לבטל את החגיגה בשמים. לאחר שלושה שבועות של דיונים הורה שר האוצר משה כחלון על הכפלת תקציבי הארגונים הלהט"בים, העברת כספים שהובטחו בעבר באופן מיידי והקמת תוכנית רב שנתית "לזיהוי צורכי הקהילה". בתמורה, הבטיחה האגודה, המצעד יצעד כסדרו.

אתן נלחמתן אבל ראשי האגודה לקחו את כל הקרדיט. איפה פה "נשים לשם שינוי"?

סוויסה: "אנחנו לא מחפשות את הקרדיט, אנחנו מחפשות את השינוי. אם פתחנו תיבת פנדורה ומישהו לקח אותה, מינף את זה, נתן פוש וניצח, אז ההצלחה היא של כולנו. עכשיו כולם רואים שאפשר. מה היה קורה אם הם לא היו לוקחים את המאבקים האלה ומשאירים אותם בתוך הרשת החברתית? אנחנו לא ידענו איך לקחת את זה למשרד האוצר או למשרד התיירות. לנו לא היו מקשיבים. אולי היינו יכולות להיות יותר מעורבות, אבל תמיד היינו עם האצבע על הדופק וקיבלנו עדכונים".

אז זה לא מקרה קלאסי של גבר לבן שגורף הון פוליטי על חשבון מצוקות של אוכלוסיות מוחלשות?

באום: "צריך להבדיל בין שני העניינים. האגודה אמורה לייצג את כל הקהילה הלהט"בית, לא רק נשים. אני לא רואה שום בעיה בזה שהאגודה תיקח רחשים שעולים מהשטח ותפנה אותם כלפי הממסד. ועדיין, עם הרבה חיבה והערכה לאנשים שעובדים שם, אני לא מרגישה שהאגודה מייצגת את כל הקהילה".

כרזת ליין המסיבות הנשי "זותי" בעיצוב עדישה מזרחי | צילום: יח"צ
כרזת ליין המסיבות הנשי "זותי" בעיצוב עדישה מזרחי | צילום: יח"צ

מה האגודה עושה לא בסדר?

סוויסה: "אני פעילה כבר 15 שנה ושנים פעלתי לבד כי לא הרגשתי שיש לי עם מי לדבר. האגודה תמיד הייתה גוף קר, מנוכר ולא נגיש. האגודה צריכה להנגיש עצמה יותר לקהל הרחב. סוף סוף מתייחסים לנשים. מצד שני הייתי רוצה לראות ייצוג מזרחי וייצוג של אוכלוסיות מוחלשות אחרות. עד היום לא היה סיכוי שמזרחי יתמודד על ראשות האגודה. אני גם אישה וגם מזרחית. אנחנו מיעוט בתוך מיעוט".

בשנה שהנושא הנבחר הוא "נשים למען שינוי" אתן מדברות דווקא על הדרת נשים בקהילה.

עזרי: "זה היה אחד המכשולים הגדולים של האגודה. אני מרגישה קולות חדשים בשטח. כיום יש יותר ייצוג להט"בי נשי מאשר בעבר. באגודה ובאיגי (ארגון הנוער הגאה, עי"י) יש מנכ"לית משותפת ובשנה שעברה יו"רית האגודה הייתה טרנסג'נדרית".
באום: "יש הנהגה חדשה ואני מרגישה שהם קצת יוצאים מקבעונות העבר, אבל רוב התהליכים האלה הם חדשים. בשנה האחרונה ההנהגה התחלקה בצורה שיוויונית יותר, מה שהפך את האגודה לרלוונטית יותר לכל החלקים של הקהילה, וזה מה שגרם לבחירה בנשים כנושא השנתי".

מתי אתן הכי חשות בחוסר שוויון?

באום: "המקום המזרחי־הנשי הוא נקודת החיבור החזקה שלי עם קרן ובתי, אנחנו חולקות את אותם הכאבים. כמו בכל גוף פוליטי שקיים בישראל גם באגודה הייצוג המזרחי לוקה בחסר. ישבנו במסיבת עיתונאים של האגודה ונגלה לעיניי מראה משמח ומעציב בו זמנית. כאישה שמחתי לראות לראשונה ייצוג שווה בין נשים וגברים. מצד שני, כמזרחית, אתה יכול לנחש איך הרגשתי. יש צורך בהתאגדות מזרחית בתוך הקהילה שתקדם את הקול שלא נשמע. זכויות לא מקבלים, זכויות דורשים״.

הממשלה רוצה מטוב צבוע, אפשר להשתגע. הרגשנו שצוחקים עלינו ומנצלים אותנו. לא רק המטוס צבוע". בתי עזרי | צילום: גיא נחום לוי
הממשלה רוצה מטוב צבוע, אפשר להשתגע. הרגשנו שצוחקים עלינו ומנצלים אותנו. לא רק המטוס צבוע". בתי עזרי | צילום: גיא נחום לוי

לא נהגות משאית

אולי השורשים המזרחיים שלהן, שנבטו בקצוות הפריפריה, יכולים להסביר את האש שבוערת בשלוש האלה. אולי זה החיבור ללילה ולמוזיקה. אולי אלה ימי המאבק המתישים שעברו בחודש האחרון. בכל מקרה התחושה היא שמתוך מרתפי המסיבות נולדה הנהגה נשית חדשה ודומיננטית, כזו שבאה מהגוד וייב אבל לא מפחדת להשמיע קולות קשים וצורמים. סוויסה, 36, מוכרת מאוד בחיי הלילה. היא גדלה באופקים והיא מנהלת מכירות בחברת הייטק.

זו לא הפעם הראשונה שבה מצאה עצמה מרימה מחאות שמתגלגלות לפתחה של הכנסת. ביום הלימודים הראשון בכיתה י"א בתיכון באופקים היא וחבריה לספסל הלימודים נחרדו לגלות כי מתוך המורים שטרחו להגיע, שבעה היו מורים מחליפים ובית הספר היה ריק מציוד. מחאה ספונטנית ושביתת תלמידים מאורגנת הפכו במהרה לסערה תקשורתית ופוליטית שזרזה את הפתרון.

עזרי בת 32, גדלה בירושלים והיא מנהלת משאבי האנוש באיגי ומנהלת משמרת בבר בתל אביב. באום, 29, גדלה בקריית ביאליק. היא די.ג'יי, סטרטאפיסטית ומרצה לשיווק במרכז הבינתחומי. במושגי חיי הלילה הגאים של תל אביב, ליין המסיבות המשותף שלהן, זותי, הוא שחקן קטן וצעיר. להשוות אותו לליינים ותיקים וגבריים כמו "אריסה" (והפרזנטור אוריאל יקותיאל) וליין FFF של שירזי יהיה כמו להביט בנמלה מזדחלת לצד סוסים. למרות זאת הצליחו השלוש לשבור את השוק ולרענן אותו כשהחדירו מוזיקת דיפ־האוס, שנחשבת לגברית לקהילת הבלייניות הנשית. הן כבשו את העיר ברגע.

בואו נחזור למצעד הגאווה ב־3 ביוני. בסוף אתן כן על המשאית. אני לא מבין.

באום: "הבנו שאין ברירה. יש פה שיקולי ענק תקציביים. גם אם האגודה על כל עשרות חבריה היו מחרימים את המצעד הוא עדיין היה צועד. זו הפקה של עיריית תל אביב".
עזרי: "בלייניות שלנו הסכימו עם המחאה אבל ביקשו שלא נוותר על המשאית ונשתמש בפלטפורמה שקיבלנו לצורך מחאה. החלטנו שזה הצעד החכם ביותר. הבעיה הבאה שנתקלנו בה הייתה איך למחות בצורה שתתקבל על הדעת, שתתחבר למצעד, מכיוון שהמימון של המשאית הוא של העירייה והיא לא מתכוונת לממן שום דבר שיוצא נגדו".

מצעד הגאווה בתל אביב 2015 | צילום: יח"צ
מצעד הגאווה בתל אביב 2015 | צילום: יח"צ

איך פותרים את הפלונטר הזה?

עזרי: "הבנו שהבמה המרכזית אליה מגיעים במסיבה שבתום המצעד היא הכוח הכי גדול שלנו והחלטנו שאנחנו מביאות אליה תוכן משמעותי. במקום לוותר על המשאית ולתת אותה לליין אחר, בחרנו למלא אותה בתוכן יוצא דופן ולהפוך אותה למחאתית".

"על המשאית שלנו יתארחו דמויות שמציגות את הסיפור האמיתי של הקהילה בישראל", מגלה באום. "בין היתר יעלו רומי אברג'יל (נערה טרנסג'נדרית בת 14 מאשדוד, הצעירה ביותר בישראל לקבל טיפולים הורמונליים, עי"י) ואימא שלה אילנית, שמנהלות מאבק בפריפריה ועושות שירות לקהילה שאי אפשר בכלל לתאר במילים".

בתוך ים של 150 אלף רוקדים, מישהו בכלל ישים לב?

באום: "נראות מתחילה בפייסבוק. אנחנו יוצאות בקריאה לאלו שהמאבק נוגע בהם לא להתפזר ולבוא ולצעוד לצדנו ולצד האנשים שמייצגים את הסיפור של כולנו. להראות לנפגעי האלימות שיהיו איתנו שאנחנו איתם. אני רק יכולה לקוות שזה ישנה את החשיבה לקראת השנה הבאה ונבין כולנו יחד שיש צורך באלטרנטיבה".

מדוע המשאית שלכן היא תקדים? 

באום: "בכל שנה מסבסדת העירייה ארבע משאיות למצעד ומשריינת רק אחת לנשים, אבל מכיוון שהנושא השנתי הוא 'נשים לשם שינוי' הוחלט לשריין שתי משאיות לנשים ואנחנו קיבלנו אותה לצד ליין הנשים 'ליזי'. נקבע סטטוס קוו. לעירייה יהיה קשה לסגת מההחלטה הזאת בשנה הבאה".
סוויסה: "אי השוויון בלט בעשייה הקהילתית, ההתייחסות לליינים נשיים מול גבריים הייתה בולטת והקול שלנו לא נשמע. אמרתי לעצמי שאני לא צריכה אותם, שאני עושה מה שאני עושה על הצד הטוב ביותר, אבל משהו השתנה בגישה שלי, אני נמצאת במקום שבו זה מרגיש נכון, גם מבחינת החזון".

רומי אברג'יל, הטרנסג'נדרית הצעירה ביותר בישראל לקבל טיפול הורמונלי | צילום: אינסטגרם
רומי אברג'יל, הטרנסג'נדרית הצעירה ביותר בישראל לקבל טיפול הורמונלי | צילום: אינסטגרם

מה שינה עבורך את הגישה?

באום: "הנשים. אנחנו מאמינות בכוח הנשי להוביל שינויים והמאבק של זותי הוא דוגמה למהלך קטן שהשפיע על קהילה שלמה. לנשים יש פחות מה להפסיד, אנחנו נמצאות פחות בתפקידי מפתח אז יותר קל לנו להביע את המחאה והתסכול שלנו, גם כשזה מגיע לחיי הלילה. ליינים נשיים הם לא מכונות כסף כמו האומן 17, שהחשיבה שלהם היא עסקית וכמו כל עסק בעולם הם חושבים פי אלף לפני שהם נכנסים לאמירה החברתית".

איך בעצם לילה קשור למחאה?

סוויסה: "אם אנשי חיי הלילה, היח"צנים, המפיקים, שירזי וחברים, יפנימו את הכוח העצום שיש להם על קהל של אלפי בליינים בכל מסיבה ויתרגמו את זה ברמה הארצית והבינלאומית לתוכן ומסרים, ההשפעה תהיה אדירה (הליינים הגבריים "דרעק" ו-"קולולו" הצטרפו למחאה והסירו השתתפותם במצעד. ע.י.י.) . זה לא קורה ויש תחושת החמצה, אבל כל אחד בוחר את הדרך שלו. במסיבות שהייתי עורכת הייתי מגיעה לאלפי נשים, זה לא מספר שאפשר לזלזל בו. זה קול של אלפי נשים שמעולם לא הקשיבו לקולן, איפה הן נמצאות בתוך כל הקשת הזאת? זה כוח בוחר! אלה אנשים שיכולים לבחור את ההנהגה שלהם אחרת. האנשים שמנהלים את הליינים הגבריים הם כריזמטיים ויצירתיים, הם לא חייבים לפגוע במסיבות בשביל להעביר את המסר. אם את שיתופי הפעולה שהם עושים עם הוועד למלחמה באיידס והוועד למלחמה בסמים הם היו עושים למען מאבקים פוליטיים, מי היה יכול לעצור אותנו?".

צילום גיא נחום לוי | סטיילינג שי לי נסים | איפור מירי ג'יבלי ושיר אשכנזי לסטודיו עדה לזורגן | שיער עומרי עובד לדקל בן ציון | תודה למועדון המיני קלאב