נמצא פתרון למצב? ראיון עם מומחית הטרור ד"ר ענת הוכברג מרום

ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב | סטיילינג: רייצ'ל קאופמן לסולו | איפור: קריסטן חבש זערור לסטודיו עדה לזורגן
ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב | סטיילינג: רייצ'ל קאופמן לסולו | איפור: קריסטן חבש זערור לסטודיו עדה לזורגן

מה הופך טרור למותג, מה מניע נשים להפוך למחבלות, והיכן נמצאת זירת הפיגועים האמיתית שבה אף אחד לא מטפל. למומחית הטרור ד"ר ענת הוכברג מרום, שייעצה גם לברק אובמה, יש פתרון שאף אחד לא חושב עליו. אתם חייבים לשמוע אותה

88 שיתופים | 132 צפיות

בתוך גל הטרור הזה, יש אחת, ד"ר ענת הוכברג מרום, שמנהלת גם היא מלחמה משל עצמה. מלחמתה־מלחמתנו. כמומחית לטרור וג'יהאד עולמי שמייעצת לממשלות בעולם ולגופי האו"ם, היא משוכנעת שיש להתייחס לעניין הזה בצורה אחרת. לדעתה המערכה מתנהלת בזירה בעלת משקל סגולי דרמטי, שנהוג להזניח בהערכות הביטחוניות: הרשתות החברתיות. היא מספרת שגופי הביטחון מסרבים להקשיב לה, כמי שלא מחזיקה בג'נדר הנכון, וכמי שלא הגיעה מהמילייה הצבאי."זה טרור דוט קום", מכריזה ד"ר הוכברג מרום. "תכנים מיליטנטיים, תמונות זוועה וסרטונים מפלצתיים ברשת מבית מדרשם של דאע"ש והג'יהאד העולמי, מלבים את היצרים, ומקהים את החושים ושיקול הדעת. חמור מכך, הם מהווים מקור חיקוי והשראה לתוקפנות חסרת גבולות. ילד בן 13 שיוצא להרוג יהודים, המודעות הפוליטית שלו בחיתוליה".

אז מה כן יש שם, בסל המניעים שלו?

"אם בכל העולם, בני נוער משוויצים במותגים שהם לובשים כרגע, אצל בני נוער פלסטינים בגדה הלהיט זה מי יכול להוציא פיגוע נוצץ יותר. הרשתות החברתיות הן לא רק כלי לדיבור של הפעילים אלא גורם מאיץ ומדרבן".

זה מצלצל נכון, אז למה את לא נלחמת להשמיע את זה מול גופי הביטחון?

"כי כל אחד הוא מר טרור בעיני עצמו, כל שמנדריק שהיה בצבא יודע הכי טוב. הם יעדיפו לשמוע סרן מאשר לשמוע אותי. הדרג הצבאי מכיר רק את השפה המצ'ואיסטית הצבאית הקשה. הם במנגנון דיכוי משל עצמם. הוזמנתי לא מזמן לכנס מודיעין. הזמנה נדירה. ביקשו ממני לדבר על תחום המומחיות שלי: להתמודד עם הטרור לא רק בשפה צבאית. תוך כדי שאני מדברת אני מרגישה במשב רוח קריר, של אוקיי, מיידלע, מה את רוצה מאיתנו, את באה לספר לנו איך מתנהלים מול טרור?".

אני מניחה שבעולם קל יותר, שם לא בוחנים אותך דרך העיניים של האם אכלת איתנו מאותו המסטינג.

"ממש לא. הם רואים מולם דוקטור, בעלת ארבעה תארים, שמנתחת את הטרור באמצעים חדשניים".

ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב
ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב

לא מיידלע

ד"ר הוכברג מרום, 46, היא אישה דקיקה ושברירית למראה, אך נמרצת ושופעת ידע ורעיונות. כשמקשיבים לה, אפשר אולי להבין את אי הנוחות של הממסד מולה. בכל מה שקשור לגל הטרור הנוכחי, אין דבר אחד שגורמי הביטחון והיא מסכימים עליו.

היא מחזיקה בארבעה תארים אקדמיים. תואר ראשון במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים. תואר שני כפול, במנהל עסקים ובתקשורת פוליטית. הדוקטורט פורץ הדרך שלה עסק בשיווק גלובלי של ארגון הטרור העולמי: אל קאעידה באינטרנט ובמדיה העולמית. שם היא הבינה שהתפיסה הצבאית והמודיעינית בכל הקשור להתמודדות עם הטרור היא צרה ולא מספקת. "אני מביאה שפה נשית, שמסתכלת על כל המכלול, גם על השפה העסקית והשיווקית של הטרור. אנחנו נמצאים במלחמת רעיונות. ארגוני טרור פועלים בדיוק כמו ארגון עסקי, ומשתמשים באסטרטגיות של שיווק עסקי. הם לוקחים פנאטיות ורעיונות דתיים ומנצלים את היכולות הטכנולוגיות 'המערביות' הכי מתקדמות, כדי להגיע לכמה שיותר קהלים".

תני דוגמה לשימוש באמצעים כאלה.

"עם דאע"ש עובדים אנשי מחשבים ופרסומאים מובילים. כשאנחנו אומרים עליהם 'מטורפים' אנחנו מפספסים את העבודה המדויקת והמחושבת שהם משקיעים כדי שתפחדי ותחשבי שהם מטורפים. הם מפלחים את קהל היעד ובונים את המסרים המתאימים לכל קהל. בגל הטרור שאנחנו חווים עכשיו עבודת המיתוג מדויקת מאוד. המותג הוא אל קודס, והמסר הוא 'מסגד אל אקצה בסכנה'. מספיק שחוזרים על זה עשר פעמים ביום וזהו, יש מותג. האביב הערבי, שפורר משטרים, דחק הצדה את הסוגיה הפלסטינית. לכן הם (ברשות הפלסטינית) חיפשו ללכת על משהו שמקשר בין מיליארד וחצי מוסלמים בכל העולם ושיחזיר את הסוגיה הפלסטינית לתודעה".

מפגינות ופעילות פלסטיניות שוברות את כללי המשחק | צילום: GettyImages
מפגינות ופעילות פלסטיניות שוברות את כללי המשחק | צילום: GettyImages

אפשר להגיד שנשים צעירות נמצאות כיום בחזית הפיגועים?

"בהיסטוריה המודרנית נשים תמיד נטלו חלק במאבק. זה לא שהן צצו עכשיו. אבל היום בגלל דאע"ש והמדיה החברתית יותר ויותר נשים צעירות מעוניינות להפר נורמות חברתיות ולשבור את כללי המשחק הפטריארכליים. נערה בת 15 שמיידה אבנים עשויה מאותו החומר של נערה בת 15 שעובדת בסטארבקס, מעשנת ויוצאת עם בנים. זה התרגום שלה למרד ולתחושה שהיא שווה ויכולה בדיוק כמו בנים בגילה. אגב, ב־PKK, המחתרת הכורדית, יש נשים שלוחמות מול דאע"ש. ובדאע"ש מפחדים מהן. השילוב הזה של נשים עם תעוזה ואמונה בצדקת הדרך, זה כוח על שאי אפשר לעצור אותו".

מה גורם לאיסרא עבד, אימא לילדה וסטודנטית מצטיינת להנדסה גנטית, לקחת סכין ולצאת לדקור יהודים ולגדוע באחת את מסלול חייה?

"הרשתות מהוות את הבוסט האחרון, אבל נקודת המוצא היא תמיד מצוקה ברמה האישית, היעדר אפשרויות חברתיות וכלכליות. במקרה של המפגעת הזו כל סביבתה מעידה שמאז גירושיה היא במצב נפשי קשה והיא מוכרת לרשויות הרווחה. על זה בדיוק אני מדברת. לגופי המודיעין יהיה קשה לעלות עליה כל עוד הם לא יפנימו שהמרחב האינטרנטי הוא שדה קרב בפני עצמו ולא רק נגזרת של שדה הקרב האמיתי בשטח".

אז מה עושים?

"אני אציע פתרון מתחום המומחיות שלי. להיכנס לשיח של הפעילים ברשתות החברתיות ולהתערב בו. ליצור מסרים נגדיים אפקטיביים. לא לתת כזו במה לגל הטרור הזה מהצד שלנו. אם לא נקרא לזה 'אינתיפאדת אל קודס', זו לא תהיה אינתיפאדת אל קודס. גם הסרטונים והתמונות רק משלהבים את היצרים ומייצרים גל של חקיינים. בארצות הברית יש ביום אחד יותר נרצחים ממה שלנו היה בכל הגל הזה, והם כבר מזמן הבינו שצריך אחריות ציבורית ותקשורתית. אצלנו, היקף הפרסום משמש תמריץ".

ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב |
ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב |

סוכנת סמויה

הוכברג, אם לשניים, לא מסגירה אף פרט נוסף מחייה. "מפני שאני עוסקת בארגונים מהסוג הזה ונחשפת לחומרים בעייתיים, אני חייבת לשמור על אנונימיות ולהרחיק את משפחתי מחשיפה. בעיקר מכיוון שלאחרונה אני לא נשארת רק בספירה האקדמית. לפני כמה חודשים, הייתה לי פגישה עם היועץ המיוחד של הנשיא אובמה לענייני טרור עולמי, רשיד חוסיין". הטרור העממי, היא מסבירה, לא נולד וחי בוואקום. כדי להבין אותו צריך להתבונן עליו במבט גיאופוליטי רחב. ובמילים אחרות: דאע"ש. ארגון המדינה האסלאמית הפך למחוז כיסופי נפש ומקור השראה לצעירים מוסלמים ברחבי העולם כולו. אלו עברו בעקבותיו תהליך של רדיקליזציה. "התפיסות הרצחניות של הג'יהאד העולמי בראשות דאע"ש חלחלו לתושבי רצועת עזה, יהודה ושומרון וליישובי ערביי ישראל", מספרת הוכברג מרום. "לצד רגשות השנאה והפחד, חיים גם רגשות אהדה ותמיכה. אחד הסקרים הצביע על 25 אחוז תמיכה בדאע"ש מקרב הפלסטינים, ואחוזים גדלים מקרב ערביי ישראל. אלו מספרים גדולים שצריך להתייחס אליהם בכובד ראש".

במשך חמש שנים היא ניתחה והצליבה מאות אלפי מסרים וטקסטים, ואלפי דקות זמן אוויר, שפרסמו ראשי אל קאעידה בקלטות תעמולה ובתקליטורים, ושהופיעו באינטרנט ובמדיה הבינלאומית במהלך העשור הקודם. "מצאתי מפיץ של הקלטות שלהם במרילנד", היא מספרת בחיוך. היא הייתה הראשונה שניתחה לעומק אסטרטגיות שיווקיות של ארגון טרור גלובלי ועלתה על זה שהם עובדים כחברה עם מודל עסקי ושיווקי לכל דבר ועניין. "בדאע"ש נעשה פילוח של קהלי יעד, מיצוב, מיתוג ו'תפירה' של מסרים שיווקיים שונים לקהלים שונים. הם נעזרים באסטרטגיות ובמודלים שיווקיים מוגדרים, בדיוק כמו גוגל או פייסבוק. והם מעולים בזה. מדי חודש מצטרפים אליהם אלפי צעירים מכל העולם. ההערכות הן כי דאע"ש מונה כיום כ־100 אלף לוחמים ועוד תומכים מ־90 מדינות", היא אומרת.

ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: אליאן סטולרו | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב
ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: אליאן סטולרו | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב

מה מפתה בארגון השטני הזה?

"הם מדברים ליצרים האפלים ולרגשות הבסיסיים שיש לכל אחד מאיתנו. לצעירים אירופים הם מציעים משמעות, זהות ומעמד. הם הבינו שיש דור שני ושלישי למהגרים, שלא מוצאים את מקומם בחברה המקומית, שהעתיד הצפוי להם מגביל ומדכא. הם מנגנים על רגשות התסכול הללו במסרים כמו 'מה עדיף לך, להיות חי־מת באירופה, או להיות לוחם בחוד החנית של האסלאם. הפיגוע במרתון בבוסטון ב־2013 בוצע על ידי צ'צ'נים, שעברו רדיקליזציה באינטרנט. לבני נוער הם מדברים בקודים אחרים של הרפתקנות, אתגרים, נון קונפורמיזם וגבריות. יש קהלים שפורטים עליהם באמצעות רגש דתי, ויש כאלה שנענים להצעות כלכליות מפתות. לאחרונה, ראיתי סרטונים עם מודעת דרושים של דאע"ש. חיפשו מנהל לשדות נפט בסוריה. השכר הוא 140 אלף ליש"ט".

מה מחכה לנשים צעירות שעוברות לדאע"ש? הן לא ינהלו שדה נפט.

"איתן מדברים במושגים של זוגיות רומנטית וחתונה עם לוחם עשוי ללא חת. המסר הוא שיש שפע של גברים שמחכים להן. ישנה זמרת רוק לשעבר, סאלי ג'ונס, בריטית בת 45, שחברה ללוחם דאע"ש שצעיר ממנה ב־20 שנה. יש לה עשרות אלפי עוקבים בדף הפייסבוק. גם בישראל, ד"ר לאסלאם משפרעם ואם לחמישה מהצפון נסעה לחבור לדאע"ש. היא נעצרה בתורכיה והוסגרה חזרה לישראל".

ומה עושים איתם? נדמה שהעולם המערבי חסר אונים.

"ההפצצות הארטילריות הן כמו זבוב שמטייל על גב של פיל מבחינת דאע"ש. דרוש מענה הוליסטי, כזה שלוקח בחשבון את יכולת השיווק, ההפצה והשכנוע שלהם באינטרנט. בימים אלה, אני מקימה מיזם ביטחוני עסקי שיוביל את ההתמודדות עם השיווק של ארגוני הטרור העולמי במדיומים השונים. צוות בינלאומי הכולל חוקרים, מומחי שיווק, סוציולוגים, פסיכולוגים ומומחי רשתות חברתיות, יפלחו וינטרו את קהלי היעד שדאע"ש פונה אליהם. למשל, צעירים בני 18־27, מחוסרי עבודה ואמצעים, בנים למשפחות מהגרים ובעלי תיק פלילי, מועדים לפורענות. לקהל היעד הה, נתפור שורת מסרים ספציפיים. אני ממש רואה בזה שליחות. קשה לישון בשקט כשאת יודעת מה הולך באינטרנט וכמה הזירה שם חשובה, אך לא מקבלת מענה".

ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב
ד"ר ענת הוכברג מרום | שמלה: דולצ'ה וגבאנה לבוטיק אמור | נעליים: אלדו | צילום: איליה מלינקוב