חמישה מבנים אדריכליים בהשראת התחרה

המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti
המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti

חיפויים מחוררים המתכתבים עם המשרביות הקלאסיות הפכו מאוד פופולריים בשנים האחרונות. הצצה לחמישה מבנים שונים מרחבי העולם בעלי אלמנט דקורטיבי של הצללה, היוצר משחקים של אור

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

קטאר: הפרפרים של נובל

"מגדל דוחַה", בניין משרדים בבירת קטאר, מתנשא לגובה 231.50 מ' וקוטרו 45 מ'. האדריכל ז'ן נובל, שחתום גם על טורה אגבר (Torre Agbar) האיקוני בברצלונה, תכנן עבור המגדל חיפוי כפול, שחלקו החיצוני מורכב מאלמנטים דמויי ארבעה "פרפרי" אלומיניום בגדלים שונים. הדיגום שואב השראה ממורכבות של משרביות וצפיפותו משתנה בהתאם לכיוונים שבהם נדרשת הצללה. החיפוי הפנימי עשוי זכוכית בעלת תכונות החזרת אור המשלימה את ההגנה מפני השמש.
אדריכלות Jean NOUVEL – Ateliers Jean Nouvel

 

"מגדל דוחַה" | צילום: Ateliers Jean Nouvel. Photos CSCEC
"מגדל דוחַה" | צילום: Ateliers Jean Nouvel. Photos CSCEC
"מגדל דוחַה" | צילום: Ateliers Jean Nouvel. Photos CSCEC
"מגדל דוחַה" | צילום: Ateliers Jean Nouvel. Photos CSCEC

יפן: כנסיית העלה

"כנסיית העלה" נמצאת בשטחו של מלון Hoshino Resort Risonare, המרוחק כ-150 ק"מ מטוקיו ומשקיף להר פוג'י. המבנה מורכב משני "עלים" מזכוכית ומפלדה המקובעים לקרקע. "עלה"הזכוכית נשען על קונסטרוקציית מתכת המדמה פרגולה. הגוף המתכתי מעוטר ב-4,700 חורים שבכל אחד מהם משובצת עדשת פרספקס. האור חודר מבעד לעדשות ויוצר דוגמת תחרה המזכירה הינומת כלה. דפוס האור משתנה בהתאם לזווית השמש ויוצר רקע דינמי לטקס החתונה.
אדריכלות Klein Dytham architecture klein-dytham.com

 

"כנסיית העלה" | צילום: Katsuhisa Kida
"כנסיית העלה" | צילום: Katsuhisa Kida

 

איחוד האמירויות: גבינה שוויצרית

בניין המשרדים O-14 מיתמר לגובה 22 קומות מעל מפרץ דובאי, אזור עסקים באמירות. הוא אינו הכי גבוה בסביבה העשירה בגורדי שחקים אך בהחלט הבולט ביותר, וזאת בזכות 1,300 חורים שנוקבו במעטפת הבטון הלבנה והעניקו לו את הכינוי "גבינה שווייצרית". המעטפת היא למעשה שלד חיצוני שמחזיק את המבנה הפנימי באמצעות קורות תומכות. בו זמנית היא מתפקדת כמשרביה מודרנית המפחיתה את החום ומצמצמת את עלויות הקירור בשליש. אדריכלות:RUR Architecture DPC

בניין המשרדים O-14 | אדריכלות: RUR Architecture DPC
בניין המשרדים O-14 | אדריכלות: RUR Architecture DPC
בניין המשרדים O-14 | אדריכלות: RUR Architecture DPC
בניין המשרדים O-14 | אדריכלות: RUR Architecture DPC

 

צרפת: צלה של הרוח

המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות (MUCEM) שבנמל העתיק של מרסיי תוכנן כך שלא יגנוב את ההצגה ממצודת סן ז'ן (Fort Saint Jean), אתר היסטורי מהמאה ה-17 ואטרקציה תיירותית מרכזית בעיר. המבנה מורכב משתי קוביות, זו בתוך זו. הקובייה הפנימית עשויה מתכת וזכוכית ומהווה את חלל המוזיאון. המעטפת עשויה בטון בדוגמת תחרה עדינה ומאפשרת כניסת אור ומבט אל הנוף. האדריכל דימה את משחקי האור והצל לצללים שנוצרים בקרקע החולית של הים הסמוך.
אדריכלות Rudy Ricciotti Architecture rudyricciotti.com

המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti
המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti
המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti
המוזיאון הלאומי לתרבויות אירופיות וים-תיכוניות | צילום: Lisa Ricciotti

צרפת: מרימים מסך

האגף החדש במוזיאון לאמנות מודרנית בעיר ליל החובק את הצד הצפוני והמזרחי של המבנה הקיים, שהוקם בשנת 1983. בפאה הפונה לפארק של כל אחד מחמשת הגופים הקובייתיים הותקן קיר מחורר בעובי 9-7 ס"מ. התבנית האקראית מסננת את אור השמש החודר לגלריות ומגִנה על יצירות האמנות, ובו זמנית מאפשרת מבט אל הנוף. בשעות הערב בוקעות מהמוזיאון אלומות אור והופכות אותו למעין פסל סביבתי.
אדריכלות Manuelle Gautrand Architecture

 

האגף החדש במוזיאון לאמנות מודרנית |צילום: Max Lerouge
האגף החדש במוזיאון לאמנות מודרנית |צילום: Max Lerouge