ספינת הדגל

המוזיאון הימי של דנמרק | צילום: Thijs Wolzak
המוזיאון הימי של דנמרק | צילום: Thijs Wolzak

המוזיאון הימי של דנמרק, שנפתח לפני כשנה, נבנה במבדוֹק בן שישים שנה שעומקו שמונה מ' מתחת לפני הקרקע. הוא מעוצב בסגנון עכשווי המתכתב עם ערכי האדריכלות הסקנדינבית ומועמד לתואר EMYA 2015 – התואר היוקרתי ביותר למוזיאונים באירופה

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום אלסינור, דנמרק

אדריכלות ועיצוב פנים BIG – Bjarke Ingels Group

קהל יעד תיירות חוץ ופנים

למה התכוון המעצב "האדריכלות והתצוגות תוכננו כדי ליצור מוזיאון רלוונטי, מקיף ונגיש. הצבת הגלריות ברצף מתמשך הופכת את המבדוֹק למוצג המרכזי – אזור פתוח שבו המבקרים יכולים לחוות גודל של ספינה".

חללים

המוזיאון הימי של דנמרק ממוקם באלסינור, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מצפון לקופנהגן. באזור נמצא אחד אתרי התיירות החשובים ביותר במדינה כולה – טירת קרונבורג, הידועה גם כטירה שבה התרחשה עלילת המחזה "המלט" מאת שייקספיר. המוזיאון נבנה במבדוק (מספנה יבשה) בן 60 שנה שעומקו שמונה מ' מתחת לפני הקרקע. הוא נפתח לפני כשנה.

בגלל חוקי שימור קו הרקיע נאסר על המהמוזיאון הימי בדנמרק לבלוט אפילו לגובה מ' אחד מעל פני הקרקע | צילום: Signe T
בגלל חוקי שימור קו הרקיע נאסר על המהמוזיאון הימי בדנמרק לבלוט אפילו לגובה מ' אחד מעל פני הקרקע | צילום: Signe T

מוטיבים עיצוביים

"טירת הנסיך המלט היא אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה בדנמרק. בגלל חוקי שימור קו הרקיע נאסר על המבנה לבלוט אפילו לגובה מ' אחד מעל פני הקרקע. מבחינתנו מילוי המבדוק היה שווה ערך להתאבדות אדריכלית, לכן החלטנו לרוקן אותו ולעטוף בו את המוזיאון באופן שיהפוך את המבדוק לסנטר פיס. במקום להטביע את המבדוק בגלריות החלטנו לפתוח אותו וליצור חלל אורבני מסוג חדש, הפתוח לרעיונות חדשים", אומר Bjarke Ingels, אדריכל ומייסד משרד האדריכלים שתכנן את המוזיאון.

המוזיאון שנבנה במבדוק בן 60 שנה, עומקו 8 מ' מתחת לפני הקרקע | צילום: Rasmus Hjortshoj
המוזיאון שנבנה במבדוק בן 60 שנה, עומקו 8 מ' מתחת לפני הקרקע | צילום: Rasmus Hjortshoj

אורך המבדוק 150 מ', שטחו 6,500 מ"ר, מתוכם 3,500 מ' שייכים לחללי תצוגה. שלושה גשרים שבכל אחד מהם שתי קומות נמתחים בקו מזוגזג בין דופנות המבדוק בלי לגעת בקרקעיתו, שנותרה בלתי מטופלת מבחינה ויזואלית. הגשרים בעלי מראה קל ואלגנטי והם משמשים קווי חיבור אורבניים בין חלליו השונים של המוזיאון וקיצורי דרך למבקרים. תחת גשר אופקי מצוי אגף האודיטוריום. הגשר מגדיר את פני הקרקע שמעל המוזיאון ומשמש מעבר לטירת קרונבורג. ירכתי ה"ספינה" מתמזגים עם הנמל כטיילת על קו המים. גרם מדרגות סמוך מוביל את המבקרים אל מבואה הממוקמת שמונה מ' מתחת לפני הים. המבקרים יורדים מפני השטח ומדנמרק העכשווית אל חלל פתוח ולא מעוצב וחווים ניגוד בין ישן לחדש, תעשייתי ומודרני. כל הקומות, ובהן קומות אולמות התצוגה, האודיטוריום, כיתות הלימוד, המשרדים ובית הקפה, מחוברות במסדרונות ששיפועם מתון ויוצרים אפקט פיסולי דרמטי.

הצבת הגלריות ברצף מתמשך הופכת את המבדוקֹ למוצג המרכזי | צילום: Jens Tindhe
הצבת הגלריות ברצף מתמשך הופכת את המבדוקֹ למוצג המרכזי | צילום: Jens Tindhe

הקמת המוזיאון הייתה מבצע הנדסי מורכב: ברצפה שעובייה 2.5 מ' נקדחו בורות בעומק 42 מ' לטובת 461 עוגני פלדה. הגשרים יוצרו במפעל פלדה בסין, במקטעים שמשקל כל אחד מהם 100 טונות. הם הועברו לדנמרק בספינה הגדולה ביותר שאי פעם עגנה באלסינור והונחו באתר בעזרת שני המנופים הגדולים ביותר בצפון אירופה. זכוכית שקופה מאזנת את הכובד. הגלריות מחופות בזכוכית שמאפשרת מבט מהירכתיים ועד החרטום, המופרע רק על ידי גרמי המדרגות הפנימיים. אותה זכוכית נמצאת גם במעקה המקיף את המבדוק ומשמשת אלמנט בטיחותי שבאופן ויזואלי אינו מפר את ההנחיה האוסרת על בנייה מעל פני הקרקע. בשעות הלילה מוארים קירות המבדוק בתאורה כחולה המדמה ים, והגשרים, בפסי תאורה לבנים, מדגישים את הגיאומטריה המודרנית.

אזור פתוח שאפשר לחוות בו גודל של ספינה. המוזיאון הימי בדנמרק | Jens Tindhe
אזור פתוח שאפשר לחוות בו גודל של ספינה. המוזיאון הימי בדנמרק | Jens Tindhe

תכנים אמנותיים

במוזיאון תצוגות שעניינן נושאים הקשורים לימאות ולמקומה של דנמרק במפת הימאות העולמית לאורך ההיסטוריה. יש בו שמונה תצוגות שהוקמו בשיתוף פעולה עם מעצבי התצוגות Kossmann.dejong מאמסטרדם, המציגות "צי" של סיפורים אישיים המתקשר לאוסף חפצים שגילם עד 400 שנה. התצוגות עוסקות בנושאים כמו השער לעולם, ימאות בצל המלחמה ועוד. כל תצוגה פורשת סיפור שבא לידי ביטוי בסביבה דרמטית שנתמכת במסכי הקרנה גדולים ובמערכת סאונד שמוסיפים פרספקטיבה למוצגים. מיצגים אינטראקטיביים עוזרים למבקרים להיכנס לתפקידי מלח ורב חובל במסע בין מושבות דניות במאה ה־18, או ללמוד מקרוב על המסחר הימי כפי שהוא כיום. התצוגהTurning the Dock Around עוסקת בהקמת המוזיאון מהזווית האדריכלית, ובפתרונות שנדרשו להקמתו.

שלושה גשרים שבכל אחד מהם שתי קומות נמתחים בקו מזוגזג בין דופנות המבדוק בלי לגעת בקרקעיתו | צילום:" Luca Mora
שלושה גשרים שבכל אחד מהם שתי קומות נמתחים בקו מזוגזג בין דופנות המבדוק בלי לגעת בקרקעיתו | צילום:" Luca Mora

דבר המערכת

הקמת מבנה מודרני ב"מבנה" ישן הציבה בפני האדריכלים אתגרים לא פשוטים. למרות נתוני הפתיחה המסיביים והחומרים התעשייתיים, הבחירה להותיר את החלל פתוח ולרשת אותו בגשרים מרחפים מונעת תחושה של קלסטרופוביה. המוזיאון מעוצב בסגנון עכשווי המתכתב עם ערכי האדריכלות הסקנדינבית – הקווים בהירים, החללים מוארים והחומרים מודרניים. הניגוד בין החומרים ליסודות יוצר מתח ועניין. המוזיאון נכלל ברשימת 52 האתרים שכדאי לבקר בהם בשנת 2014 שהתפרסמה ב"ניו יורק טיימס". הוא הוכרז כמבנה התרבות הטוב ביותר על ידי אתר archdaily.com וזכה בפרסים בין לאומיים. מלבד זאת הוא מועמד לתואר EMYA 2015 – המוזיאון האירופי של השנה, הפרס היוקרתי ביותר למוזיאונים באירופה.

M/S MARITIME MUSEUM OF DENMARK

Ny Kronborgvej 1

DK-3000 Elsinore

DENMARK

+ 45 49 21 06 85

mfs.dk