קסם המזרח

מראה ניו יורקי במסעדת ריבר בחולון | צילום: מושי גיטליס
מראה ניו יורקי במסעדת ריבר בחולון | צילום: מושי גיטליס

בעיצוב מסעדת ריבר בחולון משתמשים בחומרים עדכניים כברזל ובטון ומציגים את המשְרַביה - אלמנט מפריד המאפשר מעבר אור בצפיפות משתנה ועונה על צורך ויזואלי ופונקציונלי גם יחד

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום מרכז עזריאלי, חולון

בעלים בני כהן, ניר נס ומאיר פדלון

אדריכלות ועיצוב פנים וי סטודיו אדריכלים – אדריכל גיא וליקסון ואדריכל דודי עזוז

קהל היעד צעירים, משפחות ועובדים מהסביבה

למה התכוון המעצב ליצור מסעדה אורבנית חדשנית ברוח ניו יורקית שמתכתבת עם הסביבה העסקית שבה היא נמצאת

משרביה בקיר המשמש ממקד מבט | צילום: מושי גיטליס
משרביה בקיר המשמש ממקד מבט | צילום: מושי גיטליס

חללים

שטח המסעדה כ־150 מ"ר המחולקים לחלל פנימי ולמרפסת. החלל הפנימי מתאים ל־100 סועדים ויש בו עמדת הכנת סושי, בר ישיבה (סמוך לעמדת הוצאת המנות), ושירותים. מחיצה חלקית מאפשרת להפוך חלק מהחלל לחדר פרטי המיועד ל־32 סועדים. המרפסת, המחופה דק, פונה לכיכר הממוקמת בין בנייני משרדים ויש בה מקום לכ־60 איש.

מוטיבים בעיצוב

מרכז עזריאלי בחולון הוא אזור מסחרי חדש. תחת מגדלי העסקים שלו ממוקם מתחם מסעדות. כדי ליצור מראה ניו יורקי בחר המעצב בברזל לחומר הגלם הראשי. הברזל מופיע במגוון צורות ואופנים – חלקם נאמנים לאיכותו הכבדה ואחרים מנוגדים לה. לוחות הברזל עובדו לתצורת משרביות בדרגות שונות של צפיפות וקנה מידה. המשרביה הראשונה היא התקרה – מעליה מסתתרות מערכות התקשורת, מיזוג האוויר והסאונד. היא מורכבת מפרופילים בשש מידות עובי וגובה והן ממוקמות במישור העליון הפונה לתקרה (גובהו של המישור התחתון, הפונה לחלל המסעדה, אחיד). במבט זוויתי ניתן להבחין בשוני אך במבט מלמטה מתקבלת תחושה של תחרה, חיבור בין מסיביות ורכות בתלת ממד. משרביה נוספת נמצאת בקיר המרוחק מהכניסה, המשמש ממקד מבט. דקורציית הקיר מורכבת משלושה מישורים שבסיסם הוא קיר צבוע שחור. על הקיר מונחים שני לוחות ברזל, הצבועים לבן. הדוגמה הגרפית שעליהם זהה. הלוחות הונחו באופן שאינו חופף ולכן נוצרה דוגמה. המישור השלישי והחיצוני ביותר הוא לוח ברזל שחור ובו חלונות ריבועיים, הממוקם במרחק כמה ס"מ מהלוחות הלבנים. החלונות מעוררים סקרנות ומעודדים את המתבונן להביט פנימה, אל הרווח שבין השכבות, שמייצר ממד נוסף של עומק. ברווח הותקנה תאורת פסי לד נסתרים המאירים את הקיר בלי לחשוף את מקור האור.

מראה ניו יורקי במסעדת ריבר בחולון | צילום: מושי גיטליס
מראה ניו יורקי במסעדת ריבר בחולון | צילום: מושי גיטליס

משרביה נוספת נמצאת בקיר שמתחת לבר ולעמדת סושי מוגבהת. בברזל חרוטים במקצב שווה קווי מתאר של נערה אסייתית שוליקסון צילם ביפן. הקיר מואר מאחור ורק במבט קרוב, עם הרבה דמיון, אפשר לעמוד על מהות הדוגמה. קיר זה מתכתב עם חזית צדדית שבה נחרטה אותה דוגמה אך בגודל A4. המשרביה האחרונה, הצפופה ביותר, היא רשת תלת ממד המוארת מצדה האחורי, שנמתחה מעל הבר, עמדת הכנת הסושי והכניסה לשירותים. להגדרת אזור שישמש מעין חדר פרטי השתמש המעצב במחיצה המורכבת משני לוחות קורטן בעובי ס"מ בודד, שהוצבו במרחק עשרה ס"מ זה מזה. חפיפה חלקית בגודל הפתחים יוצרת ממד של תנועה, כמו גם חריצים אורכיים שהותקנו בהם גופי תאורה.

המראה מעל לכיור מוקפת מסגרת בגוון צהוב עז | צילום: מושי גיטליס
המראה מעל לכיור מוקפת מסגרת בגוון צהוב עז | צילום: מושי גיטליס

במערך התאורה במסעדה כמה אלמנטים, המתאימים לתרחישי אווירה משתנים. המשרביה שבתקרה משמשת עוגן לארבעה סוגי תאורה, ורק שניים מהם חודרים את המישור התחתון ונכנסים לחלל המסעדה – גופי תאורה עגולים מזכוכית שקופה שמרככים את הברזל. כך נוצר דיאלוג בין חומרים בעלי איכות שונה. מלבני הבטון חבוקים בפרופילי ברזל שנורות פחם קבועות בהם. אליהם מצטרפים גופי תאורה נוספים בעלי אופי שונה, כמו מפרשי בד שנקבעו במשרביית התקרה, תאורת ספוטים שהותקנה במישור הגבוה ביותר של התקרה ומאירה את מה שתחתיה בלי להיראות (דארק לייט), ותאורת ליבון מסוג רלינה/לינסטרה – נורות אורכיות המספקות ממד רך לתאורה ומאירות חלקים פנימיים בתקרה, להדגשת הפרופילים וההצללות.

הכיסאות השחורים בסגנון וינטג' מרופדים בגווני חול ירקרק. הם מרככים את הברזל ומתכתבים עמו בו זמנית. שולחנות מפלטת HPL ורגל ברזל עוצבו באופן פונקציונלי ודקורטיבי. בכל שולחן שתי דפנות ובהן מגרעת/בליטה – מעין יין ויאנג. עיצוב זה מייצר עניין ומקל על חיבור שולחנות לקבוצות של סועדים.

חדרי השירותים הם אנטיתזה לחלל המרכזי: המראה מעל לכיור מוקפת מסגרת בגוון צהוב עז והקירות מחופים בדשא מלאכותי ובמבוק.

קירות מחופים בדשא מלאכותי ובמבוק בשירותים | צילום: מושי גיטליס
קירות מחופים בדשא מלאכותי ובמבוק בשירותים | צילום: מושי גיטליס

מה בתפריט

רשת ריבר מתמחה באוכל אסייאתי המותאם לטעם הקהל הישראלי. התפריט, בפורמט טאבלט, אטרקטיבי לילדים ולמבוגרים כאחד. הוא זהה ברובו בכל הסניפים ומיועד לענות על כל טעם, כולל זה של סועדים שמעדיפים מנות שאינן אסיאתיות מובהקות, כמו סטייק פרגית וטבעות בצל. בתפריט מנות ראשונות (סלטים, דמפלינגס, כנפי עוף פריכות), מרקים אסייאתיים, מנות ווק וגריל אורז. סושימן מומחה אמון על הכנת סושי קלאסי ועכשווי, סשימי, קונוסים וקומבינציות. בשעות הצהריים מוגש תפריט עסקי הכולל מנה ראשונה, עיקרית ושתייה במחיר המנה העיקרית. בתפריט הילדים שניצל וחזה עוף. המנות נדיבות ומעודדות חלוקה. התמחור הוגן.

אווירה ניו יורקית | צילום: מושי גיטליס
אווירה ניו יורקית | צילום: מושי גיטליס

דבר המערכת

מסעדת ריבר זכתה בציון לשבח בקטגוריית Leisure בתחרות European Property Award 2014 שהתקיימה בלונדון. הברזל, האלמנט המרכזי בעיצוב, מתכתב עם מגדלי המשרדים שמסביב, אך סוגי עיבוד שונים הופכים אותו מחד ממדי למעניין. משרביות, אלמנט שמיועד להפרדה ומאפשר מעבר אור, מופיעות במשקלים ובצפיפויות שונות כדי לענות על צורך פונקציונלי. כדי לייצר עניין הוכנס בהן אלמנט של הומור, כמו צדודית הנערה האסייתית, ושינויים בעובי הפרופילים בתקרה ובחלונות, המתעתעים במתבונן בקיר ממקד המבט. בזכות התאורה, על אף הכובד של הברזל, הגוונים הכהים וקירות הבטון החשופים, החלל מצליח להישאר חמים. תשומת הלב ניכרת גם בפרטים הקטנים ביותר, כמו המגרעות שבשולחנות. השירותים הם אתנחתא קומית מהאפור־שחור־ברזל ואי אפשר שלא ללטף את הדשא המלאכותי – הומור פחות מעודן אך לא פחות אפקטיבי.