ברזיל שלא הכרתם: חמישה מבנים של אוסקר נימאייר

קתדרלת ברזיליה
קתדרלת ברזיליה

ריו דה ז'ניירו מופיעה לאחרונה בעיקר בהקשרים אולימפיים, אבל היא גם העיר בה חי ופעל האדריכל המודרניסטי המוערך אוסקר נימאייר. חמישה מבנים בתיכנונו שחובה לבקר בהם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

ניטרוי: לחובבי אמנות

מוזיאון ניטרוי לאמנות עכשווית נמצא בניטרוי שבמדינת ריו דה ז'ניירו והוא אחד מסמלי העיר. המבנה נחנך בשנת 1996 ומתנשא לגובה 16 מטר. ובראשו יושבת "צלחת" בקוטר 50 מטר שזכתה לכינוי החיבה "עב"ם", וממנה נשקף נוף פנורמי של העיר ריו דה ז'ניירו, הר הסוכר ומפרץ גואנברה. הדרך אל המבנה מרשימה לא פחות: רמפה ספירלית שאורכה 98 מטר מחופה בשטיח אדום, שנותן כבוד ליצירות האמנות הממתינות בסופו.

מוזיאון ניטרוי לאמנות עכשווית
מוזיאון ניטרוי לאמנות עכשווית

 

סאו פאולו: אייקון עירוני

עם 38 קומות וגובה של כמעט 120 מטר Edifício Copan בדאונטאון של סאו פאולו הוא אחד מבנייני המגורים הגדולים בברזיל. נימאייר קיבל השראה לעיצובו מריבוי התרבויות בחברה הברזילאית ויצר מבנה דינמי בצורת גל, שהפך לאייקון של העיר. בבניין שהוקם בשנת 1966 יש 1,160 דירות, ובגלל שטחו העצום יש לו מיקוד דואר משלו. במקור תכנן נימאייר פארק מחוץ לבניין ובאזור פתוח בקומה הראשונה, אך תוכנית זו לא יצאה לפועל.

Edifício Copan
Edifício Copan

 

ברזיליה: מאסט סי

כשקתדרלת ברזיליה הושלמה בשנת 1970 העולם נפעם מהפרשנות החדשנית של נימאייר למבנה הדתי המסורתי. רוב שטחה של הכנסייה נמצא מתחת לאדמה. החזית מורכבת מ-16 עמודי בטון במשקל 90 טונה כל אחד, שמדמים שתי כפות ידיים שנושאות תפילה. כמיליון איש מבקרים בכנסייה מדי שנה ונכנסים אליה דרך מנהרה חשוכה שמובילה לחלל מואר מחופה זכוכית, דימוי לדרכם של ישו ומאמיניו.

קתדרלת ברזיליה
קתדרלת ברזיליה

 

קוריטיבה: מחווה לאדריכל

כשמוזיאון אוסקר נימאייר בעיר קוריטיבה הושק בשנת 2002 הוא נקרא בפשטות "המוזיאון החדש", אך כעבור שנה וחצי, בתום שיפוץ והוספת אגף, הוסב השם כמחווה למתכננו, שהיה אז בן 95. אגף זה, שבשל צורתו המובחנת זכה לשם "עינו של נימאייר", עשוי בטון וממוקם מעל בריכת מים. בין הקומות מחבר גרם מדרגות ספירלי, ומעבר תת קרקעי בעל מראה עתידני מחבר בין האגף לבין הבניין הראשי של המוזיאון.

"עינו של נימאייר" ממוקם מעל בריכה במוזיאון ההוקרה למעצב
"עינו של נימאייר" ממוקם מעל בריכה במוזיאון ההוקרה למעצב

 

ברזיליה: פרויקט הדגל

בזמן שאוסקר נימאייר תכנן את בניין האו"ם יחד עם לה קורבוזיה, הוא קיבל פנייה מממשלת ברזיל לתכנן את בניין הקונגרס בבירה החדשה ברזיליה. הפרויקט הושלם בשנת 1960 והוא מורכב מבניין מלבני סימטרי בן שתי קומות ומעליו שני מגדלים המחוברים ביניהם בגשרים. ההומור של נימאייר מתבטא ביחס שבין כיפה מסורתית מעל אגף הסנאט ו"קערה" שנחה מעל בית הנבחרים התחתון.

בניין הקונגרס בברזיליה
בניין הקונגרס בברזיליה