האדריכל ערן בינדרמן ממציא את עצמו מחדש

בית באזור השרון: חלוקה של המסה האדריכלית לקוביות נמוכות לבנות ששואבות השראה מכפר ים תיכוני כדי לייצר אינטימיות בכל חלל. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
בית באזור השרון: חלוקה של המסה האדריכלית לקוביות נמוכות לבנות ששואבות השראה מכפר ים תיכוני כדי לייצר אינטימיות בכל חלל. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר

הוא אוהב לגוון ולחדש, לא מפסיק לשאול שאלות המאתגרות פתרונות אדריכליים שגורים ומתייחס בתכנוניו אל הטבע כאל חלק בלתי נפרד מהבית. שיחה אישית עם אדריכל ערן בינדרמן, מנשיאי שבוע העיצוב הישראלי

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם: ערן בינדרמן
גיל: 46
לימודים: בוגר לימודי אדריכלות בטכניון ותואר שני באדריכלות בבית הספר בארטלט (UCL), לונדון
ניסיון מקצועי: שותפות עם אדריכלית רמה דותן במשרד האדריכלות דו־אדריכלים
אתר אינטרנט

ערן בינדרמן
ערן בינדרמן

לאחר 15 שנות שותפות עם אדריכלית רמה דותן במשרד דו־אדריכלים, פנה אדריכל ערן בינדרמן לדרך עצמאית בתחום הבנייה הפרטית והבנייה הרוויה.

מה מאפיין את סגנון העבודה שלך?

"אני מאוד אוהב שינויים וחידושים ולהמציא את עצמי מחדש בכל תקופה, וזה משתקף גם בצורת העבודה שלי. בכל פרויקט אני משתדל לחדש את פלטת החומרים והצבעים שאני משתמש בה, לגוון באופן הטיפול באור, באופן זרימת החללים ועוד. אני מאמין שאדריכלות צריכה לשקף את האדם, ומשתדל למצוא פתרונות ייחודיים לכל לקוח בנפרד. אני חושב שתפקידי הוא למצוא את הסגנון והחומריות המתאימה ביותר לכל לקוח, כשם שחייט צריך למצוא את הבד הנכון לחליפה שהוא תופר לכל לקוח. חלק מתפקידי הוא לייצר את התמהיל הנכון: אני צריך להיות מנצח של תזמורת שמורכבת מחומרים שונים, ממערכות מורכבות שונות, מסוגי תאורה, מטקסטורות ומגוונים שונים. עוד דבר שמאפיין את העבודה שלי הוא שאילת שאלות מתמדת בניסיון להבין מה החלל רוצה להיות ולאתגר פתרונות אדריכליים מוכרים (מי אמר שדלת הכניסה לבית חייבת להיות אטומה?). ברגע שמבינים מהו ייעוד החלל, כל מערך ההחלטות האדריכליות צריך לשרת אותו. בבית במושב בשרון, למשל, ביקש בעל הבית, חדר עבודה שנמצא בתנועה מתמדת, ולכן מיקמנו את החדר בחלל המעבר המחבר בין כל חלקי הבית. כך הוא נמצא כל הזמן במרכז העניינים. ברגע שמחליטים על ייעודם של החללים השונים, חשוב לייצר ביניהם זרימה טבעית והרמונית בעזרת חזרה על אלמנטים עיצוביים שונים. פלטת החומרים והגוונים חייבת לחזור על עצמה באותו פרויקט, אבל המינונים בין החללים משתנים. המינון הנכון – כמו מתכון מושלם – עדין ושברירי אבל נותן את כל הטעם לתבשיל".

בית באזור השרון: חלוקה של המסה האדריכלית לקוביות נמוכות לבנות ששואבות השראה מכפר ים תיכוני כדי לייצר אינטימיות בכל חלל. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
בית באזור השרון: חלוקה של המסה האדריכלית לקוביות נמוכות לבנות ששואבות השראה מכפר ים תיכוני כדי לייצר אינטימיות בכל חלל. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר

מהם העקרונות המנחים את סגנון התכנון והעיצוב שלך?

"תנאי השטח והאדם שעומד מולי מכתיבים את התוצר. עם זאת, אחד הקווים המנחים את העיצוב שלי הוא התייחסות טוטאלית למגרש. אתייחס הן לשטח הפתוח ולמבנה באותה תשומת לב. בשבילי הם אחד. את השאלות שאני שואל על הבית אני שואל גם על הגינה: איך משתמשים בחלל, מהם הכיוונים המועדפים, איפה נכון יותר לשבת בשעות שונות וכיוצא באלו. בכל הפרויקטים שלי אני נוטה לערב בין הבנוי לטבעי. בכוונה אני לא אומר 'עירוב בין פנים לחוץ', כי מבחינתי הכל הוא פנים. יש כל מיני סוגים של יחסים בין הטבעי לבנוי: בבית שתכננו בכפר שמריהו, למשל, הטבע משמש לעתים כסוג של תמונה הנשקפת מהחלון. בפינה אחרת של הבית הטבע ממש נושק למבנה והבריכה מגיעה עד ויטרינת הזכוכית בסלון, ואילו בחלק אחר של הבית הטבע הופך למעין פסל, אובייקט שמפריד בין החלק הציבורי לחלק הפרטי בדמות פטיו בסגנון אסייתי".

שילוב בין חומרים טבעיים במצבם הגולמי בבית פרטי בתל אביב. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
שילוב בין חומרים טבעיים במצבם הגולמי בבית פרטי בתל אביב. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר

מה מאפיין את בחירותיך החומריות?

"בחירותיי החומריות נובעות בעיקר מן ההקשר: איפה הבית נמצא, מהן הפונקציות שלו, מהם העיסוקים של בעליו וסגנון החיים שלהם ומהם מקורות ההשראה הנקודתיים המעסיקים אותי באותה תקופה. גם זה מחלחל פנימה. בבניין בן ארבע קומות בתל אביב שעיצבתי מחדש ביקשתי להדגיש את יתרונותיו של המבנה הישן, ואחת הדרכים לעשות זאת הייתה שימוש בחומרים מסוימים: רצפת האבן מזכירה את מרצפות רחובות תל אביב, ועבודות נגרות בעץ מתכתבות עם החלונות המקוריים של המבנה ששומרו ושופצו. מאחר שרצינו לפסל את החלל באמצעות משחקי אור טבעיים, היה חשוב להשאיר חלל נקי ומינימליסטי, ושאר תשתיות הבית חופו בטיח לבן. הרעיון היה לשמור על צמצום חומרי כדי להדגיש את כוחו של החלל. בבית שתוכנן בשרון היה חשוב לדיירים לא לנקר עיניים. הם רצו ליצור בית מרווח ויוקרתי אבל פתוח ונינוח, והאתגר היה להפוך בית בקנה מידה גדול ללא פורמלי. אחת הדרכים לעשות זאת הייתה שימוש בחומרים חמים יחסית, בתאורה מרוככת ובכניסה של המון טבע, ובשילוב של פריטי ריהוט שונים שבונים אוסף של פינות ישיבה ולא לוק אחיד שלם".

דירה בלב תל אביב: איזון בין מראה תעשייתי לבין תחושת חמימות ביתית באמצעות שילוב בין בטון וצנרת חשופה לבין עץ וריהוט בסגנון וינטג'. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
דירה בלב תל אביב: איזון בין מראה תעשייתי לבין תחושת חמימות ביתית באמצעות שילוב בין בטון וצנרת חשופה לבין עץ וריהוט בסגנון וינטג'. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר

מהם מקורות ההשראה שלך?

"מצד אחד אני מרבה בנסיעות לתערוכות אמנות ועיצוב בארץ ובעולם. במקצוע הזה חשוב להישאר מעודכנים במה שקורה בעולם, וגם סתם לשוטט בערים זרות שמתאפיינות בנופים ובטקסטורות שונות. מצד שני, כמעט כל דבר יכול לשמש לי השראה ולמצוא את מקומו בפרויקט. זה יכול להיות ספר טוב שקראתי או שיר, דברים לא צפויים שקשה לשים עליהם את האצבע ושאינם קשורים בהכרח לאדריכלות. אני מקבל הרבה השראה מאמנות וממוזיקה בגלל העיסוק בקומפוזיציה. לפעמים דווקא ביצירות מוזיקליות או ביצירות אמנות אני נחשף לחיבורים לא צפויים בין אלמנטים, חיבורים שאותם אני מנסה לתרגם לאדריכלות".

בית באזור השרון: תפיסת המגרש כולו כיחידה אחת. הגינה זולגת אל תוך המבנה וההפרדה בין הטבע לשטח הבנוי מיטשטשת. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
בית באזור השרון: תפיסת המגרש כולו כיחידה אחת. הגינה זולגת אל תוך המבנה וההפרדה בין הטבע לשטח הבנוי מיטשטשת. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר

קצרים עם ערן בינדרמן

הכי יפה במקצוע: "האפשרות לברוא עולמות חדשים ולגעת ממש במוצר שאתה יוצר".

הכי קשה במקצוע: "היום האדריכל הוא כמו מפיק, כמו מנצח על תזמורת שיש בה הרבה תת מקצועות וכלים. זה מקצוע שדורש הרבה יכולת פרגון לשותפים ליצירה ויכולת סנכרון ביניהם".

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ: "ביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב, בתכנון כרמי ורכטר משנת 1952. יש בו משהו נצחי ועל זמני בשל משחקי תאורה טבעית נכונים וחומרים גולמיים, ויש משהו נכון בפרופורציות של החללים, שנותנות במה נכונה לאמנות מבלי להתחרות בה".

פרויקט שהיית רוצה לתכנן: "מוזיאון. אני מת על אמנות וחי אותה".

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות: "חשוב שתהיה לך אהבה ויכולת ניהול דיאלוג, שבו אתה נותר קשוב לצד השני אבל לא מוותר על ערכיך".

אם לא היית אדריכל היית: "צייר או אמן כלשהו".

דיאלוג בין נוף פנימי לנוף חיצוני בבית בבית ינאי. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר
דיאלוג בין נוף פנימי לנוף חיצוני בבית בבית ינאי. בשותפות עם אדריכלית רמה דותן | צילום: עודד סמדר