הטאץ' הנשי של האדריכלית דורית סלע

מוטיב העיגול בכיסאות, בגוף התאורה ובשולחנות הסלון שובר את הנוקשות והמרובעות של החללים בבית במושב אירוס | צילום: אורי אקרמן
מוטיב העיגול בכיסאות, בגוף התאורה ובשולחנות הסלון שובר את הנוקשות והמרובעות של החללים בבית במושב אירוס | צילום: אורי אקרמן

למרות הקווים הישרים והנקיים המאפיינים את עבודותיה, דורית סלע מנסה להחדיר רכות ותנועה בעיצובים ושומרת על פרטיות הדיירים באמצעות חזית אטומה בבתים שהיא מתכננת

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

דורית סלע אדריכלים
שם: דורית סלע
גיל: 45
לימודים: לימודי אדריכלות במכללת אריאל

דורית סלע | צילום: אורי אקרמן
דורית סלע | צילום: אורי אקרמן

לפני כשבע שנים, לאחר שנים שבהן עסקה בעיצוב פנים, פתחה דורית סלע משרד אדריכלים המתמחה בתכנון של בתים פרטיים ודירות. עיצוביה מתאפיינים בקווים ישרים ונקיים, בצבעוניות שבסיסה מונוכרומטי, בחומריות טבעית וב"מגע יד נשי וחם", כהגדרתה.

איך בא לידי ביטוי מגע היד הנשי בעיצובייך?

"קשה להסביר, אבל אני נוטה לזהות אם העיצוב הוא של אדריכל או של אדריכלית. זה כמובן לא גורף, אבל יש משהו שאפתני יותר ואף מגלומני בתכנון גברי, ולדעתי נשים צנועות יותר ופחות מבקשות להבליט ולפאר את עצמן. אצלי הטאץ' הנשי מתבטא בניסיון להחדיר רכות ותנועה לעיצוב, וכן צורות מעוגלות ואורגניות השוברות את הקווים הישרים. למשל, בבית שתכננתי באזור נס ציונה ששתי קומותיו מוקפות חלונות זכוכית, תליתי מחוץ לחלונות של שתי הקומות וילונות בהירים – ולא בפנים כמקובל. כך הווילונות הופכים חלק מהתכנון האדריכלי של מעטפת הבית ומוסיפים למבנה תחושה של רכות ותנועה. מעבר לכך, התלייה החיצונית מגדילה את שטח הפנים של הבית. בבית שתכננתי במושב משמר דוד חופתה תקרת הבית בבטון חשוף, חומר חזק ומחוספס, אך נפערו בה חלונות סקיילייט שבצורתם המעוגלת משרים תחושה של רכות בחלל. הצורה המעוגלת משוכפלת וחוזרת בחלל באמצעות אלומות האור העגולות הנכנסות דרך החלונות ומטיילות על רצפת הבית ועל קירותיו. בכלל, מוטיב העיגול חוזר אצלי הרבה בתכנון האדריכלי ובעיצוב הפנים. הוא נועד לשבור את הנוקשות והמרובעות של החללים".

חלונות סקיילייט עגולים במבנה הבטון, משרים תחושה של רכות בבית במושב משמר רוד | צילום: אורי אקרמן
חלונות סקיילייט עגולים במבנה הבטון, משרים תחושה של רכות בבית במושב משמר רוד | צילום: אורי אקרמן

מה מאפיין את סגנון התכנון והעיצוב שלך?

"יש משהו נקי, פשוט וישר קווים בכל הפרויקטים שלי, ובכל פרויקט יש אלמנט אחד מרכזי שמוביל את עיצוב הבית כולו. החזיתות אצלי הן בדרך כלל אטומות מאוד כדי לשמור על פרטיות הדיירים מפני הרחוב ועל אלמנט ההפתעה. אני לא אוהבת לחשוף את הבית, או אפילו את חלוקת הפנים שלו, לרחוב. אני מפצה על החזית הקדמית האטומה באמצעות חזית אחורית פתוחה או שקופה הפונה אל החצר האחורית ומכניסה את החוץ פנימה, וכן באמצעות חלונות סקיילייט המכניסים פנימה אור יום רב. האור החודר דרך חלונות סקיילייט ישיר וחזק יותר מאשר בחלונות רגילים, ואף שהוא מחמם את הבית בימים חמים, הוא יוצר תחושה פתוחה ומוארת, ועדיין אפשר להסתובב בבית בתחתונים. אור החודר מחלונות סקיילייט יוצר הצללות מרתקות בבית, ומשחקי אור הן על הקירות והן על רצפת הבית. כדי לשמור על הפרטיות ולטשטש את חלוקת הפנים של הבית כלפי חוץ, אני מרבה לתכנן חלונות סרט צרים וארוכים הנמתחים לאורך הקומה ומלווים כמה חדרים. כך אי אפשר לדעת מבחוץ איפה מתחיל ואיפה נגמר כל חדר, ואי אפשר לנחש לפי גודל וסוג החלונות היכן השירותים והיכן חדרי השינה. כבר קרה שתכננתי חלונות ויטרינה גדולים גם בחדרי שירותים. חלונות סרט צרים גם חורצים את המסה האדריכלית הלבנה בזכוכית שקופה, ומוסיפים לה קלילות. ברוב הבתים שלי יש חללים כפולים גבוהים – בסלון, במבואת הכניסה או בגרם המדרגות – המעניקים נפח מרשים לבית. כמו כן, אני אוהבת שהחללים הגבוהים פתוחים ומרווחים ונמנעת מעמודים תומכים המחלקים את החלל, גם במחיר של ריב עם הקונסטרוקטור. הפתרון בדרך כלל יימצא בדמות תקרה עבה יותר הנתלית כלפי מעלה באמצעות קורות תומכות הנטמעות בקירות, ואין ספק שזה הופך את עבודות הקונסטרוקטור למאתגרת יותר".

וילונות בהירים שנתלו מחוץ לחלונות של שתי קומו בבית בנס ציונה, הופכים חלק מהתכנוטן האדריכלי של מעטפת הבית ומוסיפים למבנה תחושה של רכות ותנועה | צילום: אורי אקרמן
וילונות בהירים שנתלו מחוץ לחלונות של שתי קומו בבית בנס ציונה, הופכים חלק מהתכנוטן האדריכלי של מעטפת הבית ומוסיפים למבנה תחושה של רכות ותנועה | צילום: אורי אקרמן

התחלת את דרכך בעיצוב פנים. מה מאפיין את עיצוב הפנים שלך?

"גם כיום אני דואגת לעיצוב הפנים מא' עד ת' בכל הפרויקטים שלי. אני נוטה לעיצוב פנים מונוכרומטי ושקט בצבעיו הנע על סקאלת השחור־אפור־לבן, עם נגיעות צבע עשירות וחזקות, בעיקר בגופי תאורה דומיננטיים ובעבודות אמנות בודדות אך צבעוניות. אני מאוד אוהבת זהב ופליז בשילוב של שחור ואפור. יש בזה משהו עשיר, יוקרתי ועל זמני שאינו יוצא מהאופנה כמו צבעים אחרים. גופי התאורה מאוד משמעותיים אצלי בעיצוב הפנים כי הם יוצרים דרמה ועניין בחלל, ולרוב הם אלה שיופיעו בצבע שונה או בטקסטורה בולטת. גם גרמי המדרגות הופכים אצלי למעין פסל בחלל. זהו אלמנט שמבדיל בין דירה לבית פרטי, ומציע המון אפשרויות עיצוב ומשחקים הן עם המעקה והן עם מדרכי המדרגות עצמם. בעיניי זה פספוס לנסות להצניע בין שני קירות אלמנט שאפשר לעצב בכל כך הרבה צורות מעניינות. למשל, בדירת דופלקס בתל אביב עיצבתי גרם מדרגות שלם מזכוכית שהמעקה שלו עשוי מנירוסטה כסופה ומבריקה, והוא נראה כמו תכשיט ענק בחלל. עם זאת, אני ממעטת בקישוטיות, הן בעיצוב הפנים והן בתכנון האדריכלי שלי, ונמנעת מגימיקים. אני מאמינה במשפט של ליאונרדו דה וינצ'י שנתקלתי בו בתערוכה באיטליה: 'Simplicity is the ultimate sophistication', ולאחרונה אף קעקעתי אותו על כתפי כסוג של מוטו".

צבעוניות שקטה עם נגיעות צבע עשירות וחזקות בעבודות אמנות בודדות בלופט בקרית אונו | צילום: אורי אקרמן
צבעוניות שקטה עם נגיעות צבע עשירות וחזקות בעבודות אמנות בודדות בלופט בקרית אונו | צילום: אורי אקרמן

קצרים עם דורית סלע

הכי יפה במקצוע: "הרבגוניות שלו. זה מקצוע שמתחדש כל הזמן ולא מפסיקים ללמוד בו ולהתפתח יחד איתו".

הכי קשה במקצוע: "ההתמודדות עם בעלי המקצוע, בעיקר כאישה".

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ: "מגדלי יו בתל אביב בעיצוב פיליפ סטארק – מגדלים מעוגלים בעלי חזיתות זכוכית שהפכו לאייקון. זה פרויקט שהקדים את זמנו וגרם לשינוי תפיסתי בתכנון מגדלים בארץ".

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות: "לוודא שהמקצוע נמצא בדמך וזורם בעורקיך. אם אתה לא מונע מתשוקה, קשה להצליח ואפילו להתפרנס במקצוע הזה".

פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית: "מעניין אותי להתנסות בתכנון מסה אדריכלית גדולה ולתכנן בניין מגורים שלם".

אם לא הייתי אדריכלית הייתי: "אולי תכשיטנית".