ידו בכל: ראיון עם אדריכל גיא וליקסון

"בית חמשת היסודות בקיסריה" משלב אוויר, אדמה, מים מתכת ואבן ונראה מבחוץ כאוסף של קוביות מחופות בחומרים שונים | צילום: מושי גיטליס
"בית חמשת היסודות בקיסריה" משלב אוויר, אדמה, מים מתכת ואבן ונראה מבחוץ כאוסף של קוביות מחופות בחומרים שונים | צילום: מושי גיטליס

הוא נוטה לבחירות חומריות עשירות ולעיצוב לפרטי פרטים כדי לייצר חוויה אנושית רגשית, אך מעיד כי העיצוב והחומריות הם נגזרת של הפונקציונליות ונועדו בראש ובראשונה לשרת אותה. שיחה אישית עם אדריכל גיא וליקסון

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

וי סטודיו אדריכלים

שם: גיא וליקסון

גיל: 42

סטטוס: נ + 2

לימודים: בוגר לימודי אדריכלות באוניברסיטת אריאל

www.vstudio.co.il

אדריכל גיא וליקסון | צילום: גיא וליקסון
אדריכל גיא וליקסון | צילום: גיא וליקסון

לפני כעשור, עם סיום לימודי האדריכלות, פתח גיא וליקסון, בשותפות אדריכל דודי עזוז, משרד אדריכלים עצמאי שהתמחה בתכנון בנייה פרטית. עם השנים התפתח המשרד לעיצוב חללים מסחריים כמו מסעדות, בתי מלון ואולמות תצוגה. וליקסון מאמין בעיצוב פונקציונלי ובתכנון אדריכלי נכון הנובע מתנאי השטח ומן הקשר בין הפונקציות השונות בבית, וחשוב לו שתהיה הצדקה לכל אלמנט במבנה.

שימושים שונים בחומר בבית בקיסריה: שילוב הרצפה מאבן בזלת מוחלקת והקיר משברי בזלת מחוספסים מייצר חוויה של אלגנטיות ויוקרה | צילום: מושי גיטליס
שימושים שונים בחומר בבית בקיסריה: שילוב הרצפה מאבן בזלת מוחלקת והקיר משברי בזלת מחוספסים מייצר חוויה של אלגנטיות ויוקרה | צילום: מושי גיטליס

מה מאפיין את סגנון העבודה שלך?

"אני מאמין שעיצוב משפיע מאוד על החוויות הרגשיות שלנו ושאנו מאוד מושפעים מן הפרטים הקטנים, כולל המראות, הצלילים, והריחות שאנו חשופים אליהם, ולכן אשאף לשלוט בכמה שיותר פרטים בכל פרויקט. בתכנון בית פרטי אגיע עד רמת חיבורי החלונות, ובמסעדה אשתדל להשפיע אפילו על עיצוב התפריט והמוסיקה המושמעת בשירותים".

מהם סגנון העיצוב ומקורות ההשראה שלך?

"אני מעדיף אדריכלות ועיצוב פונקציונליים והתפיסה שלי מושפעת מן הבאוהאוס. מאחר שהזמנים השתנו אני משכלל את הסגנון ומתאים אותו לרוח הזמן. תכנון נכון הוא נגזרת של הפונקציה, וייקח בחשבון קודם כל את תנאי המגרש, את החשיפה לשטח, את כיווני האוויר, האור והנוף. ברמת המיקרו, תכנון פונקציונלי ונכון ינבע מהגדרת הפונקציות השונות בבית – פרטיות וציבוריות – ומן הקשרים ביניהן. בבית בקיסריה, למשל, הפונקציונליות באה לידי ביטוי במיקומה של פינת המשפחה והטלוויזיה לצד המטבח, ולא לצד הסלון כמקובל, כדי שיהיה קשר עין מתמיד בין העובדים במטבח לילדים, וכדי שאפשר יהיה לצפות בטלוויזיה גם מן המטבח. כלפי חוץ תוכנן הבית כסוג של אוניה בשל הקרבה לים והעובדה שבעלת הבית גולשת, והקומה העליונה של הבית מוקפת בדק עץ ובמעקה המזכירים סיפון של ספינה. המרפסות בבית, הקרקובים המייצרים הצללות מעל החלונות, המעקות ישרי הקווים והפונקציונליות של הבית – כולם שואבים השראה מסגנון הבאוהאוס".

קיר החוצץ בין הבריכה לחזית הבית עוצב כקיר משרביות מודרני מ־200 מ"ר של פח שחור מחורר | צילום: עודד סמדר
קיר החוצץ בין הבריכה לחזית הבית עוצב כקיר משרביות מודרני מ־200 מ"ר של פח שחור מחורר | צילום: עודד סמדר

מה מאפיין את בחירותיך החומריות?

"אחד האדריכלים שאני שואב מהם השראה הוא האדריכל האיטלקי מתחילת המאה הקודמת קרלו סקארפה, שהתאפיין בעושר חומרי המייצר חוויה. אני אוהב להשתמש בחומרים כבדים, עשירים ובעלי נוכחות כמו אבן בזלת או ברזל. בבית שתכננתי בקיסריה, למשל, חופתה הרצפה באבן בזלת מוחלקת, אחד הקירות הבולטים בבית חופה בשברי אבן בזלת שחורה, והמדרגות הסמוכות נבנו מברזל שחור. השימושים השונים בחומר והשילוב ביניהם מייצר חוויה של אלגנטיות ויוקרה. בבית אחר השתמשתי הרבה בברזל, במיוחד בקיר החוצץ בין הבריכה לבין חזית הבית, שעוצב כולו מפח שחור מחורר כאילו היה קיר משרביות מברזל. זהו קיר כפול שכולל כ־200 מ"ר של פח מחורר, שמצד אחד מאפשר מעבר אוויר ומצד שני טבילה אינטימית בג'קוזי, ממש לצד השכנים, בפרטיות מוחלטת. חזית הבית חופתה בלוחות פח מרובעים בשלושה מישורים שונים ובשלושה גוונים של אפור, ושילוב החומרים והטקסטורות השונות מייצר תחושת עושר ועניין".

ברבים מן הבתים שתכננת בולטת התייחסות מיוחדת לנושא התאורה. תוכל להרחיב על כך?

"תאורה היא בעיניי אחד האלמנטים הכי חשובים בתכנון, ואת עבודת הגמר שלי כתבתי על תאורה ועל השימוש באור טבעי לעומת אור מלאכותי. אם שולטים היטב באור הוא מאפשר יצירה של אווירה שונה, שיכולה לנוע ממשהו פתוח מאוד ועד אינטימיות מוחלטת. האור הוא כלי להדגשה או לטשטוש של אלמנטים שונים: אפשר לתכנן באמצעותו תרחישים ותסריטים שונים, והוא יכול להעצים את תחושת החלל. חלל קטן יכול להיחוות כגדול יותר באמצעות תכנון נכון של הפתחים והאור. בבית שתכננתי במושב נחלת יהודה, למשל, השתמשתי באורות חיצוניים על חזית הבית החלקה כאלמנט דקורטיבי, כמו איפור של הבית. שיבצתי בחזית הבית ספוטים שכל אחד מהם מטיל על הקיר שתי אלומות אור, שכווננו בדייקנות בעזרת מנוף, ואלה מייצרים על חזית הבית מעין רישום של קרני אור שהוא בעיניי כמו אמנות. כשאין נוף טבעי יפה לבית, אני מנסה לייצר אותו בעצמי".

"בית חמשת היסודות בקיסריה", הסלון כולו נבנה מבטון חשוף ומוחלק, ונראה מבחוץ כקוביית בטון אפורה | צילום: מושי גיטליס
"בית חמשת היסודות בקיסריה", הסלון כולו נבנה מבטון חשוף ומוחלק, ונראה מבחוץ כקוביית בטון אפורה | צילום: מושי גיטליס

קצרים

הכי יפה במקצוע: הזכות לייצר חוויות חיים לאנשים.

הכי קשה במקצוע: לשכנע את הלקוח בתפיסות העיצוביות שלי, ולגרום לבעלי המקצוע לממש באופן מדויק את מה שתכננתי ולהביאו לידי ביצוע מושלם.

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ: מוזיאון ארץ ישראל שתוכנן בסוף שנות ה־50, בגלל שיש בו משהו ישראלי וגם אירופי, אדריכלות טובה, נעימה וברורה לעין וקנה מידה נכון.

פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית: מוזיאון, משום שמדובר במבנה איקוני שיש בו משמעות תרבותית כללית ומרגש להיות חלק מזה.

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות: לפתח את חוש הסקרנות, ללמוד להסתכל ולהתבונן על הכל.

מה היית אם לא היית אדריכל? במאי, בעל מקצוע שמאגד חומרים רוחניים ותרבותיים במסגרת מסוימת. גם במאי עוסק בתכנון תפאורה ובעיצוב תאורה, ולפרק זמן קצוב יש לו שליטה על תחושות אנושיות – כמו לאדריכל.