כוח נשי: שיחה עם בלומנפלד מור אדריכלים

בית בהרצליה פיתוח. שימוש בחומרים שונים וייחודיים לחיפוי חלקי הבית השונים יוצר הפרדה בין המאסות האדריכליות השונות של הבית | צילום: רמי סולומון וכנרת לוי
בית בהרצליה פיתוח. שימוש בחומרים שונים וייחודיים לחיפוי חלקי הבית השונים יוצר הפרדה בין המאסות האדריכליות השונות של הבית | צילום: רמי סולומון וכנרת לוי

הן מתמחות בתכנון בתי יוקרה, מקפידות על נקודות המבט בין החללים השונים ועל בחירות חומריות הנובעות משיקולים מבניים. שיחה אישית עם אדריכליות תמר בלומנפלד־כץ ויהודית מור

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

בלומנפלד מור אדריכלים

שם: יהודית מור

לימודים: בוגרת לימודי אדריכלות באקדמיה לעיצוב ולאמנות בצלאל

ניסיון מקצועי: צבי הראל אדריכלים

יהודית מור ותמר בלומנפלד כץ
יהודית מור ותמר בלומנפלד כץ

שם: תמר בלומנפלד כץ

לימודים: בוגרת לימודי אדריכלות באקדמיה לעיצוב ולאמנות בצלאל

ניסיון מקצועי: כץ אדריכלים

www.bmarc.co.il

אדריכליות תמר בלומנפלד־כץ ויהודית מור הכירו במהלך לימודי האדריכלות בבצלאל, ועם סיום לימודיהן החליטו לפתוח משרד עצמאי משותף שהשנה ימלאו לו 20 שנה. אף ששתיהן נצר לשושלות אדריכלות ואמנות מקומיות, השתיים מעידות כי "התחילו ממש מלמטה" בעבודות שיפוץ ותכנון קטנות, וכיום מתמחות בבנייה פרטית ובתכנון בתי יוקרה.

מה מאפיין את סגנון התכנון והעיצוב שלכן?

"אין לנו טביעת אצבע סגנונית מובהקת, וסגנון העיצוב תלוי בלקוח. אנו מתכננות בתים כפריים לחלוטין ובתים מודרניים לגמרי ובתים מכל טווח הסגנונות ביניהם. עם זאת, יש דברים שחוזרים בכל הפרויקטים: קווים נקיים מאוד, ותכנון חלל פשוט ובהיר. קל מאוד להתמצא בבתים שלנו. החללים שלנו גם מצטיינים לרוב בתקרות גבוהות, בפתחים גדולים שנועדו להגביר את הקשר בין פנים לחוץ ובתשומת לב מיוחדת לנושא התאורה. מלבד זאת, אנו מעדיפות תכנון ורסטילי ושימוש בשכבות נעות, משתנות או שקופות שמאפשר הפרדות מגוונות בין החללים: חציצות חלקיות, או חציצות קוליות אך לא ויזואליות – כמו במקרה של חדר שסגור בזכוכית – ומחיצות נעות, מעין דלתות הזזה גדולות המחליפות קירות ומאפשרות הקטנה והגדלה של החלל, או סגירה ופתיחה בהתאם לצורך".

ברבים מן הבתים שתכננתן הקשר ההדוק בין פנים לחוץ בולט. תוכלו להרחיב על כך?

"אכן, אצלנו הפנים והחוץ מנהלים דיאלוג הדוק, ואנו מתייחסות לבית ולמגרש כאל חלל אחד. מבחינתנו הבית מתחיל מיד בכניסה לגינה, והגינה היא חלק מהחלל מבחינה ויזואלית ופונקציונלית. אנו מביאות בחשבון בתכנון את המבטים השונים מנקודות שונות בבית אל עבר הגינה, ונתכנן יציאה לגינה מחללים שונים של הבית. למשל, בבית בהרצליה היושב על מגרש מלבני שתוכנן בצורת L כל הפונקציות הציבוריות פתוחות לגינה האחורית, והחזית, הפונה לרחוב, סגורה יחסית. את אזור האכילה תכננו בין שני פתחים הפונים אל בריכת נוי קדמית ואל בריכת שחיה קטנה אחורית, שבפאתיה הוצבה מראה בגודל הפתח. השתקפות הבריכה במראה מייצרת תחושה שהבריכה כפולה מגודלה. בבית שתכננו ברעננה, שבו היה חשוב ללקוחות לשמור על פרטיות, לא מיקמנו את דלת הכניסה מול שער הכניסה לחצר, ושתלנו מולה עץ זית. דלת הכניסה ממסגרת יפה את העץ, ומאפשרת מבט שיגיע עד קצה החצר מבלי לפגוש ברחוב. כמעט בכל הבתים שלנו נייצר כמה סוגי גינות ולא רק גינה מרכזית אחת. זה מביא לניצול מקסימלי של שטח המגרש, ויוצר, כבר בכניסה לחצר, תחושה של כניסה לבית. שטחי גינה קטנים שאפשר לצאת אליהם מחלקים שונים של הבית מאפשרים ליהנות מהחוץ בשעות שונות של היום, בהתאם לתנאי האקלים המתקיימים בחלקי המגרש השונים, המושפעים מכיווני האור, הצל והרוח".

בית באזור השרון. גריד של עמודים וקורות שביניהם קירות זכוכית הפונים לחצר האחורית הופך את הגינה לחלק אינטגרלי מן הבית | צילום עוזי פורת
בית באזור השרון. גריד של עמודים וקורות שביניהם קירות זכוכית הפונים לחצר האחורית הופך את הגינה לחלק אינטגרלי מן הבית | צילום עוזי פורת

מהי גישתכן לעבודה עם לקוחות שונים?

"כל לקוח מביא לתוך הבית את ילדותו, את הרגליו, את השאיפות, את הטעמים ואת הריחות שלו ואפילו את הריבים עם אשתו. במהלך התכנון אנו מנסות למפות את צרכיו, ולהגדיר את המטען הגנטי של הבית המורכב מזה של האנשים החיים בו. לכן כל בית שאנו מתכנות שונה מרעהו. צ'רצ'יל אמר שקודם אנו מעצבים את הבית, ואחר כך הוא מעצב אותנו. ואכן, אנו מאמינות שהבחירות העיצוביות שלנו והאופן שבו אנו מעצבים את סביבת מגורינו משפיע מאוד על חיינו. למשל, תכנון חדרי ילדים מושפע מן הפילוסופיה החינוכית של ההורים. יש הורים שרוצים שחדרי הילדים ישמשו רק לשינה ומעדיפים להגביר את כמות המפגשים בבית ושהילדים ישתלבו במרחב הציבורי, ולאלה נתכנן חדרי משפחה ופינות משחקים פתוחות. יש הורים שבשבילם חדרי הילדים הם כמו בתים קטנים המכילים את כל הפונקציות הנחוצות כדי להעניק לילדים שקט ופרטיות. אין נכון ולא נכון, כל אחד לפי צרכיו, רק חשוב להבין שהתכנון בהחלט משפיע על החיים בבית ועל המפגשים שנוצרים בין דייריו".

מה מאפיין את בחירותיכן החומריות?

"החומרים מבטאים את סגנון התכנון של הבית: בית בסגנון מודרניסטי ובקווים ישרים יתאפיין בחומרים מעובדים, דקים או קלים, מתכתיים יותר ואפילו מנוכרים. בתים כפריים יתאפיינו בחומרים טבעיים, לא מעובדים ומחוספסים יותר, כמו עץ, ברזל ואבן. אפשר לממש את אותה תכנית בשימוש בחומרים שונים, ואלה יהיו שני בתים שונים לחלוטין. אנחנו מאמינות שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים וזה בא לידי ביטוי בהקפדה על החומר, על נקודות המפגש ועל אופן החיבור בין החומרים השונים. מאוד חשוב לנו שהאסתטיקה תצמח מההיגיון הקונסטרוקטיבי של הבית, שכל קורה תהיה באמת קורה תומכת, וששיפוע הגג לא יהיה קישוט מודבק. לעתים הבחירות החומריות נועדו להדגיש רעיון מרכזי בבית. בנוסף, החומרים משמשים אותנו להידוק הקשר בין חוץ לפנים. למשל, בבית ברעננה השתמשנו בחיפוי קיר בסלון באותה אבן ששימשה לחיפוי החיצוני של הבית. גם רצפת העץ בסלון אינה רצפת פרקט רגילה אלא רצפת עץ גסה יותר שממשיכה גם החוצה ומחפה את שביל הכניסה לבית".

בית באזור השרון: שימוש באותו חיפוי אבן בקיר החיצוני של הבית ובקיר מרכזי בסלון תורם להידוק הקשר החומרי בין פנים לחוץ | צילום: רמי סולומון
בית באזור השרון: שימוש באותו חיפוי אבן בקיר החיצוני של הבית ובקיר מרכזי בסלון תורם להידוק הקשר החומרי בין פנים לחוץ | צילום: רמי סולומון

קצרים

הכי יפה במקצוע:

יהודית: הרגע שבו פרויקט מסתיים ואת עומדת מול בית שלם ומבינה שהגשמת חלום למישהו; תמר: זה מקצועי שיש בו הכל, גם יצירה, גם עבודה עם אנשים וגם התייחסות למציאות והשפעה עליה.

הכי קשה במקצוע:

ההתמודדות עם ביורוקרטיה ועם מגבלות חוקיות ותקציביות שאינן מאפשרות להביא את החזון למימוש מושלם.

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ:

יהודית: הטיילת לאורך חוף הים בתל אביב שמצליחה לרכז המון פעילויות וממשיכה לחדש את עצמה כל הזמן.

תמר: פרויקט דרום הקריה בתל אביב המסתיים בימים אלה, בתכנון קלמן כץ, הכולל מרכז עסקים עירוני סביב כיכר ירוקה שפתוחה להולכי רגל בלבד, שעה שתנועת המכוניות זורמת תחתיה.

פרויקט שהייתן רוצות לתכנן וטרם תכננתן:

קומפלקס אורבני שלם שמכיל אזורי מגורים, מסחר ותרבות. האיכויות שאנו מביאות עמנו מבנייה פרטית יכולות לתרום לפרויקט ציבורי כזה.

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות:

יהודית: זה מקצוע שמשתפרים בו עם השנים בגלל שהוא משלב מיומנויות רבות. כדאי לדעת שכשאדריכלים מזדקנים הם משתפרים.

תמר: כדאי ללמוד ולקבל מכשרונם של אנשים אחרים.

מה הייתן אם לא הייתן אדריכליות:

יהודית: נגרית. אוהבת מאוד את המגע, הטקסטורה והריח של העץ.

תמר: פסיכולוגית. אנשים מעניינים אותי.