מה זו אדריכלות סינרגית?

בית במושב גאולים: שני גושים אדריכליים בגבהים שונים המחוברים ביניהם, שכל חדריהם משקיפים אל הבריכה | צילום: אלעד גונן
בית במושב גאולים: שני גושים אדריכליים בגבהים שונים המחוברים ביניהם, שכל חדריהם משקיפים אל הבריכה | צילום: אלעד גונן

יעלה דגנית אבגי היא האדריכלית הסינרגית הראשונה. בעזרת שיטה שפיתחה היא מתכננת בתים נכונים ופרקטיים, המשתלבים בהרמוניה עם הטבע ומעצימים את דייריהם מבחינה אנרגטית ונפשית

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם יעלה דגנית איבגי
גיל 43
לימודים בוגרת לימודי אדריכלות בטכניון

האדריכלית יעלה דגנית איבגי | צילום: רותם אזולאי
האדריכלית יעלה דגנית איבגי | צילום: רותם אזולאי

 

מתחילת דרכה כאדריכלית עצמאית בשנת 2008 נמשכה יעלה דגנית איבגי לעבודה עם אנשים ולקשר הבינאישי הנוצר עם הלקוחות. לאחר קורס פנג שווי, שבמהלכו נחשפה לכלים ולתפיסות מחוכמת המזרח, וקורסים מעולם הטיפול והריפוי החלו תחומי הידע החדשים לחלחל אל עבודתה כאדריכלית. ברבות השנים פיתחה שיטה שהיא מכנה "אדריכלות סינרגית", המשלבת בין עקרונות האדריכלות המערבית לבין חוכמת המזרח ותפיסות הוליסטיות-פסיכולוגיות נוספות, כדי לייצר התאמה מדויקת של הבית לאנשים החיים שבו ולחולל תהליכי ריפוי והעצמה באמצעות האדריכלות. בימים אלה החלה ללמד קורס ראשון מסוגו בעקרונות השיטה.

אז מהי אדריכלות סינרגית ואיך היא באה לידי ביטוי בעבודתך?

"לפני כעשר שנים התחלתי להיעזר בתורת הפנג שווי בתכנון ועיצוב הבית, ומשם המשכתי ללמוד כלים כמו תטא הילינג ו-NLP, והבחנתי שככל שמיישמים אותם בעבודת האדריכלות – ההצלחה גדלה. השתחררתי מהתפיסה שהבית הוא יצירה שלי, ואני מסייעת לדיירים שהבית ישקף אותם ואת אורחות חייהם. פיתחתי שיטה המשלבת כלים מתורת הפנג שווי, מתורות נוספות המגיעות מהמזרח ומשיטות טיפול הוליסטיות השמות במרכז את נפש האדם ואת ההרמוניה עם הטבע. כבר בשלב התכנון אני לוקחת בחשבון תפיסות המנתחות את התנהלות האדם בתוך חלל, ומטמיעה אלמנטים טבעיים ועקרונות של סביבה ירוקה, בשילוב מקורות מים וחומרים טבעיים.

אני נעזרת בכלים שעוסקים בתת מודע כדי לאבחן את הלקוחות, ובכלים אנרגטיים ומטאפיזיים כדי לסייע להם באמצעות התכנון האדריכלי. למשל, לכל לקוח מכינים מפה אסטרולוגית, ואני משתמשת בכל הכלים הטיפוליים העומדים לרשותי כדי לאתר עם הלקוחות חסימות, תפיסות לא מודעות ובעיות שהם מתמודדים איתן. בנוסף, בתחילת כל פרויקט אני יוצרת מפה אנרגטית למגרש כדי למפות את האזורים המבורכים שלו, ולפי המפה מתכננת את אזורי הבית השונים. חשוב לי למקם את דלת הכניסה באזור המבורך ביותר של המגרש, כי דרכה נכנסת אנרגיית החיים לבית. את חדרי השינה אמקם באזורים המשפיעים השפעה מבורכת על הזוגיות, ואת האזורים הציבוריים בנקודות שבהן אנרגיית שפע מרובה. כשמגיע אליי רווק ואני מזהה במפה שלו בעיה בזוגיות, אני יכולה לסייע באמצעות עקרונות הפנג שווי. בתכנון בית פרטי באזור השרון עבור משפחה שסבלה מבעיות בריאות שונות, למשל, שמתי דגש על חיזוק תחום הבריאות בביתם באמצעות הפנג שווי. חשוב לי השילוב בין חומר לרוח, וזה ממש לא גורע מהאדריכלות. אני מקפידה ליצור יצירה אדריכלית נכונה ופרקטית, שהיא גם מקום מעצים מבחינה אנרגטית".

בית בסביון: שילוב שיוצר עניין והרמוניה בין קווים אנכיים ואופקיים הן בתכנון הבית והן בתוך הגדר והפרגולה הבנויה | צילום: עוזי פורת
בית בסביון: שילוב שיוצר עניין והרמוניה בין קווים אנכיים ואופקיים הן בתכנון הבית והן בתוך הגדר והפרגולה הבנויה | צילום: עוזי פורת

 

אם כך, לצד זרימה אנרגטית נכונה מה מאפיין את סגנון התכנון והעיצוב שלך?

"סגנון העיצוב שלי מאוד נקי והרמוני. אפשר להגדירו כסגנון מודרניסטי לא צעקני המתאפיין בקווים ישרים ונקיים, אבל אני אוהבת להכניס בו חמימות, לרוב באמצעות שימוש בחומרים חמים. אני לא אוהבת עומס, ומעדיפה חללים קלילים ונעימים. החיים מכניסים לא מעט עומס ותוכן חומרי לבית, לכן אעדיף לתכנן את הבסיס בצורה נקייה. גם תורת הפנג שווי גורסת שעומס תוקע את זרימת האנרגיה בבית. החללים שאני מתכננת מאוד מרווחים ופתוחים, ומאוד חשוב לי להכניס את הטבע ואת החוץ פנימה. אני מקפידה על צבעוניות שקטה ומרבה לייצר דיאלוגים בין משטחים אטומים לשקופים.למשל, בבית בשרון יצרתי חזית אחורית ענקית באורך 13 מטר שכולה ויטרינת זכוכית פתוחה המשקיפה אל החצר האחורית. משני צדיה תכננתי שני קירות אטומים לחלוטין, ללא חלונות, גם כדי ליצור פרטיות מהשכנים משני עברי הבית. בבתים שלי אין כמעט חלונות בגודל סטנדרטי, אני מעדיפה לתכנן קירות אטומים לחלוטין או פתוחים לחלוטין, המכניסים את החוץ פנימה.

בבית שתכננתי בסביון הוספתי למבנה המודרניסטי עמודים חיצוניים המחופים בלבנים מפירוק. אלה תורמים לבית אופי שונה, והוא כבר לא עוד קובייה לבנה. אני אוהבת לשחק בין גובהי המאסות האדריכליות כדי לייצר עניין צורני במבנה, ומרבה לתכנן גגות מרחפים או קוביות מרחפות המשתלבים אלה באלה במפלסים שונים. בעיניי זה יוצר דרמה חיצונית וריגוש, ואני מעדיפה שהדרמה באדריכלות תהיה חיצונית, ולא בתוך חללי הפנים. בכלל, הקומפוזיציות שאני מתכננת מתאפיינות במשחקים בין קווים ואלמנטים אנכיים ואופקיים. זה שילוב הרמוני שיכול להופיע לפעמים גם בתוך טקסטורות שונות של גדרות או פרגולות ואפילו בפרטי ריהוט. כמו כן אני מרבה להשתמש באלמנטים של מים. בכל הפרויקטים שלי יש בריכות או מפלים. מים הוא אלמנט שמגביר שפע חומרי ורוחני בפנג שווי, הוא מביא ברכה ומעצים את האפשרות למשוך אל חיינו את מה שאנחנו רוצים. לכן, אפילו אם אין שטח לתכנון בריכת שחיה, תמיד אתכנן אפילו בריכת נוי קטנה בכניסה לבית".

דיאלוג בין אטום לשקוף ובין קירות שלמים סגורים לוויטרינת זכוכית ענקית בבית בשרון | צילום: אלעד גונן
דיאלוג בין אטום לשקוף ובין קירות שלמים סגורים לוויטרינת זכוכית ענקית בבית בשרון | צילום: אלעד גונן

 

מהם מקורות ההשראה שלך?

"מאוד הושפעתי מהאדריכל פרנק לויד רייט, ובעיקר מ'הבית על המפל' המפורסם שלו בפנסילבניה, ארצות הברית, שבו משתלב מפל טבעי בבנייה המדורגת של הבית. בבית בסביון ששאב השראה מהפרויקט הזה, למשל, יצרתי שילוב בין קווי הגג האופקיים הלבנים לבין עמודים מחופי אבן בזלת שחורה המייצרים קווים אנכיים. בנוסף, ניסיתי ליצור דירוג על שטח המגרש המישורי.

יש אצלי השפעות רבות מאדריכלות יפנית מינימליסטית ונקייה. הן השימוש במים והן השילובים בין אופקי לאנכי קיימים גם באדריכלות היפנית, כמו גם השימוש המרובה שאני עושה בחלוקי נחל. אני אוהבת לחפות שטחים צרים בחלוקים נחל, כמו תעלת הגלישה סביב הבריכה, או תעלות צרות בשולי משטחי הריצוף אפילו בתוך הבית. בכלל, מקור ההשראה הגדול ביותר שלי הוא הטבע, ואני נוהגת לתכנן את הפרויקטים שלי בטבע, בחורשה ירוקה שאני אוהבת, או בחוף הים. אני נוהגת לתרגם חוקיות של אלמנטים מהטבע לקווים גיאומטריים. לאחרונה אני גם נמשכת לצורות מעוגלות ואמורפיות יותר, אבל טרם מצאתי דרך לשלב אותן בבתים שאני מתכננת. יש משהו עתידני בחשיבה שלי. אני מאוד מתלהבת מתכנון החללים בסרטי מדע בדיוני, למשל, כי הם לא נכנסים לתבניות המוכרות. לא תמיד ברור היכן החלל מתחיל בהם והיכן מסתיים, ויש בהם מעגליות מסוימת והרבה אלמנטים אמורפיים".

שילוב בין תכנון מודרניסטי לנגיעות חומריות חמימות בבית בסביון | צילום: עוזי פורת
שילוב בין תכנון מודרניסטי לנגיעות חומריות חמימות בבית בסביון | צילום: עוזי פורת

 

 

קצרים עם יעלה דגנית איבגי

הכי יפה במקצוע "האינטראקציה עם אנשים והיכולת שלי להשפיע על חייהם ולשפר אותם".

הכי קשה במקצוע "הביורוקרטיה ולהצליח להעביר את החזון שלי למציאות".

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ "שיפוצו של מלון Elma בזיכרון יעקב, בגלל הזרימה של המבנה וההשתלבות המושלמת שלו עם המיקום שבו הוא נמצא ועם הטבע והנוף לים".

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות "לבחון האם יש בך תשוקה אמיתית בבטן לתחום, כי יש במקצוע הזה גם הרבה צדדים לא קלים".

פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית "בית מלון באדריכלות אנרגטית סינרגית ובקונספט הוליסטי, שייצור מקום שאפשר לנפוש בו גם גופנית וגם נפשית".

אם לא הייתי אדריכל הייתי "פסיכולוגית או מטפלת כלשהי שעוזרת לאנשים לעשות שינוי בחייהם".