אדריכלות. נוף

חדר השינה המרכזי
חדר השינה המרכזי

בבית משפחת אורן ברעות אשר תוכנן על ידי אדריכל עודד חלף, הנוף הוא מרכיב עיקרי היוצר קשר בלתי אמצעי בין הבית לבין סביבתו

88 שיתופים | 132 צפיות

בשל גילו הצעיר יחסית היישוב רעות הוא כר פורה לאדריכלות בסגנונות שונים. בית משפחת אורן בולט בקוויו הישרים, העומדים בניגוד לסביבה הכפרית. שער ברזל מסיבי מקורה בזכוכית חלבית אינו מסגיר את המתרחש מאחוריו. רק כשנכנסים אפשר להתחיל לעמוד על המתרחש בבית.

בתכנון האדריכל עודד חלף
בתכנון האדריכל עודד חלף

ורה ועמיקם אורן, אחות טיפול נמרץ ומהנדס בניין, גרים בבית כבר 11 שנים. תהליך התכנון ארך כשנה וחצי, וההנחיות שקיבל האדריכל עודד חלף היו ליצור בית נוח, מזמין ומרווח, שהנוף מהווה בו מרכיב עיקרי. מילת מפתח נוספת בתכנון היא אירוח, מכיוון שהמשפחה מרבה לארח ואוהבת זאת. שביל ארוך מוביל מהשער אל דלת כניסה גדולה מעץ, מקורה גם היא בזכוכית חלבית. לצד השביל נבנה דק עץ הגובל בבריכת נוי מוארכת בעומק 40 ס"מ, זכר לימים שבהם נאסרה ביישוב לבנות בריכות שחייה. בקצה הבריכה הושקע ג'קוזי המשמש את המשפחה בקיץ ומשקיף לנוף ולגינה בעלת אופי ישראלי. בהתאם למדיניות הנהוגה ביישובים כפריים רבים, אין הפרדה בין השטח הפרטי לציבורי, והגנן המטפל בגינת הבית מעבד רצועת אדמה מעבר לשטח הרשום בטאבו. כך נהנים בני המשפחה ואורחיהם מנוף בלתי מופרע, ותושבי המקום יכולים להשתמש באין מפריע בשטח ציבורי מטופח.

הגינה בעלת אופי ישראלי ומשקיפה על נוף פתוח
הגינה בעלת אופי ישראלי ומשקיפה על נוף פתוח

הגינה נמצאת בחלקו האחורי של הבית ומשקיפה לנוף ירוק. באזור המוביל משער הכניסה אל הגינה נוצר מעין גן פסלים שרובו ככולו מוקדש ליצירות מתכת פרי עבודתו של הפסל יצחק "גולדי" גולדנברג, אחיה של בעלת הבית. רובם המכריע של הפסלים הם של דמויות ושל בעלי חיים בגודל טבעי ואף גדולים יותר. רוחב השביל וריצוף אבן עצמונה מחומצנת משמשים תפאורה הולמת ללא תחושת מחנק.

עבודתו של הפסל יצחק "גולדי" גולדנברג
עבודתו של הפסל יצחק "גולדי" גולדנברג

דלת עץ גדולה מובילה למבואה, המהממת את האורחים בממדיה. ריצוף אבן עצמונה מופיע גם כאן, אלא שהפעם בגימור פוליש מט. התחושה הראשונית המתקבלת היא של חלל גדול, מרווח ומואר, אך עם זאת לא מאיים. פלטת הצבעים נוטה למונוכרומטיות למעט קיר בצבע אדום-יין, המפריד בין המטבח לפינת הישיבה. תחושת החמימות שמשליט הצבע מקבלת משנה תוקף בעזרת קמין הקבוע בקיר. "עד לשיפוץ הצבע השולט היה אפור, אבל שבעתי ממנו", אומרת אורן, "לכן הוספתי אדום בקיר ובפריטים קטנים נוספים כמו טוסטר אדום ושעון קיר אדום במטבח. אני מאוד אוהבת את התוצאה". חלונות זכוכית רבים הם מקור צבע נוסף, ומבט שני מגלה שהם תופסים את רוב שטח הקירות.

חלל גדול ומואר מאכלס בנוחות פינת ישיבה ופינת אוכל
חלל גדול ומואר מאכלס בנוחות פינת ישיבה ופינת אוכל

כשמתבוננים מהגינה אפשר להבחין בחלוקה סימטרית הנמשכת גם אל הקומה השנייה. פינת ישיבה עלולה הייתה ללכת לאיבוד בחלל כה גדול, אך נתון זה נלקח בחשבון והכתיב ריהוט גדול ונוח. הפריטים נרכשו בהביטאט ובקסטיאל ומתאפיינים במודולריות, שהוכתבה על ידי האהבה לארח. "בחלל גדול כל כך תמיד יש מישהו שלא מגיע למשהו, ונוצרת תחושה מאולצת", מסבירה אורן. לכן נבחרו כורסאות וספות שאפשר להפריד ולהזיז וכך גם שולחנות מדגם מולקולה, המתפרקים לחלקים אורכיים שאפשר להגביהם. שטיח זיגלר בסגנון פרסי בגוני ונגה ושמנת נרכש גם הוא בקסטיאל, ומגדיר את תחום פינת הישיבה.

ריהוט מודולרי ואחידות בגוונים ובחומרי גלם בסלון
ריהוט מודולרי ואחידות בגוונים ובחומרי גלם בסלון

בחלק אחר של החלל ניצבת פינת אוכל ובה שולחן עץ, שני כיסאות עץ מרופדים וכיסאות פלסטיק ומתכת לבנים. אורן מספרת שהיא זו שהגתה את הצירוף, קריצה שובבה למערכת שאחרת הייתה רצינית מדי. העיצוב המשועשע תואם לתצלום ממוסגר התלוי על קיר סמוך ומציג זוג רגליים חטובות בסנדלי עקב. בירור קצר מגלה כי מדובר בתצלום של בעלת הבית – מזכרת מאירוע משפחתי.

קיר המפריד בין המטבח לאזור האירוח ממקד את תשומת הלב בזכות צבעו האדום אבל שומר על תחושת המרחב
קיר המפריד בין המטבח לאזור האירוח ממקד את תשומת הלב בזכות צבעו האדום אבל שומר על תחושת המרחב

הנחיה נוספת שעמדה בבסיס העיצוב נוגעת לשימוש בשלושה צבעים עיקריים, החוזרים על עצמם בכל הבית. במטבח אלה חום-ונגה בארונות, אפור במשטח עבודה מאבן ביר זית משולבת במשטח נירוסטה, וקיר מחופה פורניר ירקרק. חומרי הגלם עקביים אף הם, עץ ומתכת. הפרט המרכזי במטבח הוא אי, שתכנונו התאפשר כתוצאה מגודל החלל. "עמדת עבודה דו-צדדית חוסכת ריצות מצד לצד, וזו גם הסיבה שהותקנו בה שני כיורים", מספרת אורן. מכשירי חשמל מתוצרת חברת VIKING האמריקנית נרכשו בקסטיאל, והמראה המתכתי-תעשייתי שלהם משתלב בקו הכללי. שולחן עם פלטת שבבי עץ שנרכש בהביטאט עבר מתיחת פנים תחת ידיה האמונות של אורן. "אהבתי את השולחן, אך בצורתו המקורית העץ לא היה פרקטי. לכן הנחתי עליו לוח זכוכית, ותוספת תמונות משפחתיות מתחתיה הייתה רק שאלה של זמן". בהתאמה לשאר החללים בחלק זה של הבית, המטבח גדול, מואר ומרווח. דלתות הזכוכית מאפשרות קשר עין בין עמדת העבודה למרפסת ומקלות בכך על מלאכת האירוח.

פינת אוכל משפחתית המאפשרת ליהנות מהנוף תוך שמירה על אחידות עיצובית
פינת אוכל משפחתית המאפשרת ליהנות מהנוף תוך שמירה על אחידות עיצובית
אי במרכז המטבח המתאפשר כתוצאה מגודל החלל
אי במרכז המטבח המתאפשר כתוצאה מגודל החלל

קו הפרדה

בין חלקה הציבורי של קומת המסד לחלקה הפרטי מפריד פיר זכוכית לא מקורה ובקרקעיתו בריכה רדודה, מעין המשך של בריכת הנוי שבחוץ. הנתונים הבסיסיים של הבית, דו-משפחתי וחתך רוחבי, הופכים את האזור הקרוב יותר לרחוב לחשוך יחסית. כדי למנוע זאת תוכנן פיר זכוכית רבוע הנמתח לאורך שתי הקומות. כדי להפוך אלמנט מבני זה לאובייקט עיצוב שולבו פרופילי אלומיניום ליצירת חלוקה גיאומטרית של משטחי הזכוכית, ופסל דולפין מתערוכת רחוב שהוצגה לפני מספר שנים בתל אביב הוצב בקרקעית. פס תאורה כחלחל סמוך לבסיס גרם המדרגות מדגיש את מרכזיותו של הפיר. "זהו האלמנט האהוב עלי בבית למרות שהוא אינו פרקטי", מודה אורן, "מדי פעם אין ברירה אלא להזמין ניקיון בסנפלינג, אך כשיורד גשם ההרגשה נפלאה".

פיר זכוכית שקוף משולב בפרופילי אלומיניום משמש מקור אור ואלמנט עיצוב
פיר זכוכית שקוף משולב בפרופילי אלומיניום משמש מקור אור ואלמנט עיצוב

חלקו העורפי של הבית נועד לשימוש שלושת ילדי המשפחה. הוא מאופיין באינטימיות יחסית וכולל פינת טלוויזיה, קמין, חדרי ילדים וחדר אמבטיה משותף. לפני מספר שנים הבנים עזבו ולכן חדריהם אוחדו לחדר אחד השייך לבת (16). כתוצאה מכך נוצר חדר גדול שחולק לשניים, אזור שינה ואזור אירוח ולימודים. מדרגות עץ מובילות לגלריה, "פינת זולה" עם מזרנים ומסך טלוויזיה גדול לאירוח צעיר ונינוח. צבעי חום ושמנת משווים לחדרה של בת העשרה אופי בוגר, ואת פלטת הגוונים הגברית מרככות כריות באדום-יין וירוק-תפוח. חדר אמבטיה צמוד פתוח לפיר המרכזי, וזוכה בכך לתוספת אווירה רומנטית. חדרה הקודם של הבת הוסב לחדר אורחים נוח עם חדר אמבטיה ושירותים צמוד.

חדרה של הבת חולק לאזור שינה ולאזור לימודים ואירוח
חדרה של הבת חולק לאזור שינה ולאזור לימודים ואירוח
גרם מדרגות מוביל לפינת זולה
גרם מדרגות מוביל לפינת זולה

קומת ההורים

גרם מדרגות מקיף את הפיר המרכזי ומוביל לקומה השנייה, היא קומת ההורים. שטחה כ-100 מטרים רבועים והיא כוללת מבואה, חדר שינה משולב בחדר עבודה, חדר רחצה ומטבחון הכולל פינת הסבה. בהמשך נמצא חדר ארונות גדול, שבעבר אכלס ג'קוזי שלא היה בשימוש, וחדר כושר. המבואה משמשת כפינת טלוויזיה והפריט הבולט בה הוא ספה צהובה, ניגוד חריף לטפט, לשטיח ולריהוט בגווני ונגה ואפור-כסוף. חדר השינה דומה באופיו ובממדיו לסלון: תקרה גבוהה, דלתות זכוכית בפרופילי אלומיניום במרווחים קצובים זו מזו, ובעיקר חלל גדול ומרווח. הרהיט המרכזי הוא ארון אגוז בגובה 1.40 מטר בשילוב זכוכית צבועה בצבע חמרה, המחלק את החלל לאזור שינה ולאזור עבודה בלי להסתיר את הנוף.

ארון נמוך מחלק את החלל לאזור שינה ולאזור עבודה
ארון נמוך מחלק את החלל לאזור שינה ולאזור עבודה

פינת העבודה משמשת את שני בני הזוג ותוכננה כך שיוכלו לעבוד בה בעת ובעונה אחת. שולחן עץ מחופה פלטת זכוכית עבה, היוצרת נוכחות "קלה" יותר, ניצב לחלונות ומאפשר לעבוד באור יום ולהרגיש כמעט בחוץ.

שולחן עבודה דו-צדדי מאפשר לבני הזוג לעבוד יחד
שולחן עבודה דו-צדדי מאפשר לבני הזוג לעבוד יחד

לאזור השינה נוספו גוני סגול רכים המתבטאים בכריות ובכורסת עץ עם הדום תואם שנרכשה בהביטאט. גודל החלל מאפשר שימוש בפרטי ריהוט גדולים במיוחד בהם הדום עור חום שנרכש בקסטיאל, שנוכחותו בולטת אף יותר בשל שטיח לבן שעליו הוא ניצב. הבחירה בלבן כצבע שולט ושילובו בריהוט עץ כהה תורמים לתחושת הגודל החביבה כל כך על אורן, בלי ליצור ניכור וקור. פלטת גוני יסוד עקבית וחומרי גלם החוזרים על עצמם הופכים את הבית לישות מגובשת, ומפתחי חלונות גדולים בחללים הפונים לנוף יוצרים קשר בלתי אמצעי בינו ובין סביבתו.

צבע סגול באזור השינה יוצר תחושה חמימה ואינטימית
צבע סגול באזור השינה יוצר תחושה חמימה ואינטימית