אחוזה אמריקאית במרכז הארץ
אוסף ביתנים עם גגות רעפים בכיוון ובגובה שונה, סקאלת צבעים מונוכרומטית וחשיפה מקסימלית לחצר החורש הטבעי, מאפיינים את עיצובו של בית שמרגיש כמו אמריקה
אדריכלות ועיצוב פנים גיא וליקסון ודוד עזוז
שטח המגרש 1,300 מ"ר
שטח בנוי 500 מ"ר
משך פרויקט מתחילת התכנון כשנתיים וחצי
עלות פרויקט כ־5 מיליון שקלים
פיקוח אריאל שוורץ
בית חכם ויטראה
אלומיניום המדייק
ביתה המרשים של משפחה בת שבע נפשות במושב במרכז הארץ נבנה על מגרש הגובל בחורש ירוק. באופן טבעי אפשרו תנאי המגרש הנדירים לתכנן בית שהחשיפה שלו אל החוץ מקסימלית ומשחקת תפקיד חשוב בעיצובו. האדריכלים גיא וליקסון ודוד עזוז, אשר תכננו ועיצבו את בית המשפחה עד אחרון הפרטים, יצרו בית שחזיתו הקדמית, הפונה לרחוב, סגורה יחסית, אך חזיתו האחורית פתוחה לחלוטין אל החצר המשקיפה אל הבריכה ואל החורש הירוק באמצעות ויטרינות זכוכית ענקיות הנמתחות מן הרצפה עד התקרה בכל חללי קומת הקרקע.
הבית עוצב כבית קלאסי בעל ניואנסים עכשוויים, המחולק לשני אגפים המחוברים ביניהם בגשר בקומה העליונה – אגף אחד המכיל את הסלון ופינת האוכל ולצדם חדר עבודה וחדר כושר, ואגף שני המכיל את המטבח ופינת המשפחה הצמודה אליו וחדר משחקים נוסף. הבית תוכנן כאוסף של ביתנים הפזורים בצורת ריש סביב הבריכה, שלכל אחד מהם גג רעפים בכיוון ובגובה שונה המשווים לבית מראה של אחוזה אמריקאית. גגות הרעפים הפכו למוטיב אדריכלי בולט בבית, ותשומת לב רבה הוקדשה לתכנונם. "הגגות אפורים ולא אדומים, דקים וקלים במיוחד, שיפועם מתון ומיושר, והקונסטרוקציה שלהם חשופה באופן שמקליל את גג הרעפים הקונבנציונלי ונותן לו טוויסט עכשווי", מסביר וליקסון. נוסף על כך משטחי הגג המשופעים אינם מחוברים זה לזה, ובפתחים שנוצרו בין המשטחים המשופעים תוכננו חלונות עיליים צרים המחדירים לבית אור יום רב.
תכנון הבית לקח בחשבון את צורכיהם של חמשת ילדי המשפחה, לצד הצורך לייצר פרטיות ומענה על צורכיהם השונים של המבוגרים. "הבית הוא מאוד Children Oriented", מאשר וליקסון, "היה לנו חשוב לייצר מרחבים ופינות בילוי לילדים, הן בבית והן בחצר, מבלי לפגוע בפרטיות ההורים. מסיבה זו יש בבית הרבה פינות ישיבה נפרדות, מרחבים לשחק בהם, ופתיחות מקסימלית אל החצר הגדולה שגם בה שולבו פינות ישיבה ומשחק, לצד אזורים נפרדים של שקט. הסלון, למשל, משמש אך ורק כסלון ומשרת את המבוגרים בלבד, ולילדים תוכננו פינות משפחה וטלוויזיה לצד המטבח וחדר משחקים נוסף בקומה העליונה. מאותה סיבה גם חדר השינה של ההורים תוכנן כאגף נפרד בקומה העליונה", הוא אומר.
דרמה גרפית
הבית עוצב בסקאלת צבעים מונוכרומטית של לבן־אפור־שחור עם נגיעות עץ חמות. הרצפה חופתה באבן אפורה והתקרות תוכננו כמשטחים חלקים ואחידים לחלוטין שנצבעו בצבע מבריק היוצר השתקפויות ומעצים את תחושת החלל. רוב הריהוט בבית יובא ביבוא אישי מאירופה (Bassini). הסלון רוהט בכורסאות ארוכות במיוחד ובשטיח ענקי – כולם בגוני אדמה בהירים עם נגיעות אפורות.
"אף שיובא מאירופה מדובר בריהוט פשוט יחסית, גדול כדי לארח כמויות גדולות של אנשים, ובעיקר נוח מאוד", מדגיש וליקסון. הספות נמתחות זו מול זו כדי לייצר הזדמנויות לאינטראקציה ושיחה. צמוד לכך הוצבה פינת האוכל המורכבת משולחן אלומיניום גדול ודק רגליים, המוקף בכיסאות אפורים מרופדים (הביטאט), שלצד יוקרה משדר קלילות ונוחות. מעל השולחן נתלתה שורה של שמונה אהילים שחורים המתוכננים כאוסף קווים היוצרים דגם גיאומטרי. "כשהאורות דולקים, הם מייצרים הצצלות גיאומטריות על הקירות המוסיפות לבית נדבך אמנותי", מסביר וליקסון. משרבייה שתוכננה אף היא כדפוס גרפי מחורר מחדירה לחלל את האוויר החוזר ממערכת המיזוג, "וכך הופכת צורך טכני לפתרון עיצובי לא קונבנציונלי". לצדה נתלתה מראה בעיצוב ייחודי שיובאה מאיטליה, שמסגרתה השחורה נראית כשרבוט גרפי ביד חופשית. "יש דיאלוג גרפי שמח בין גופי התאורה, השרבוט הגרפי על הקיר ודגם המשרבייה המשלב בין גרפיקה מחושבת ומתוכננת היטב לפי צרכים טכניים, לבין דפוסים גרפיים משוחררים וחופשיים יותר", אומר וליקסון.
השימוש בקווים גיאומטריים ובאלמנטים גרפיים בעיצוב הבית מודגש גם באמצעות צביעה בשחור של כל הפתחים והשקעים בקיר. פתחי המשרביות, פתח המבואה המוביל אל חדרי העבודה ומסגרת הארון השקוע בקיר הכניסה לבית – כולם נצבעו בשחור. "זה מייצר תחושת עומק ומדגיש את הממדיות של המישורים השונים", הוא מסביר. "יש הרבה קונטרסטיות בין שחור ללבן בתכנון המעטפת הפנימית של הבית, שיוצרת דרמה גרפית, לעומת הרהיטים הנינוחים והרכים יותר".
באגף השני תוכננו מטבח רחב ידיים שפינת משפחה עטופה בלוחות עץ צמודה אליו, ומאפשרת קשר עין בין העובדים במטבח לבין בני הבית הצעירים הצופים בטלוויזיה. משטחי העבודה במטבח נבנו משיש אפור כדי להקל על התחזוקה והעבודה במקום, ואילו האי המרכזי במטבח המשמש את בני המשפחה גם כשולחן אוכל יומיומי חופה בעץ המכניס חמימות ונינוחות לחלל. ארון קיר אפור מצניע את כל מכשירי החשמל הגדולים במטבח ותורם להפיכת המטבח הפתוח למרחב נקי לעין ונעים. פינת המשפחה נעטפה בקיר ובתקרה מעץ אלון, המסתירים את מערכות האודיו וידיאו והמיזוג של הבית ומגדירים את הפינה כחלל תחום ומזמין. "הפינה יכלה להיבלע בקלות במטבח הגדול ורצינו להפריד ולהגדיר אותה. דווקא משום שהיא חשופה ופתוחה רצינו לייצר לה איפיון ייחודי וגם אקוסטיקה טובה יותר", מסביר וליקסון את הבחירה החומרית. גופי תאורה כדוריים מאלומיניום שחור תלויים בתפזורת רנדומלית סביב המטבח כדי להגביר את תחושת הקלילות וחוסר הפורמליות בארוחות היומיומיות של המשפחה.
בין שני אגפים
מבואת הכניסה וגרם המדרגות המוביל לקומה העליונה תוכננו באזור המחבר את שני אגפי הבית, והם משדרים קלילות ואווריריות, הן בצבעוניותם והן בחומריותם. המדרגות נבנו ממשטחי עץ טבעי ומקונסטרוקציה לבנה ומעקה הזכוכית המלווה אותן מאפשר חשיפה מקסימלית גם של אזור זה אל החצר האחורית הירוקה. גרם המדרגות נפתח בקומה העליונה אל גשר עץ, המפריד בין אגף השינה של ההורים לאגף חדרי הילדים כדי לייצר פרטיות מקסימלית. מעל הגשר נמתחים חלונות סטריפ עיליים המחדירים אור יום ופיסות שמים מוארכות גם לקומתו השנייה של הבית. כל חדרי השינה בקומה העליונה מתאפיינים בתקרות עץ גבוהות במיוחד ומשופעות, בעלות קורות חשופות, הודות לגגות הרעפים הנפרדים לכל חדר. בחדרי הילדים נוצל הגובה הרב ליצירת גלריות עץ שמייצרות שטחי משחק נוספים, "כשבין כל שני חדרי שינה יש גלריה משותפת, שהילדים יכולים להיפגש בה ולשחק יחד", מוסיף וליקסון.
שני חדרי רחצה תוכננו לשימוש ילדי המשפחה – חדר רחצה בגוני כחול לבנים וחדר רחצה בגוני סגלגל לבנות. חדר ההורים תוכנן כסוויטה פתוחה בגודל 60 מ"ר, שקונסטרוקציית גג העץ המשופעת והחשופה בה מוסיפה לה טאץ' כפרי וחמים. חדר השינה, כמו הקומה העליונה כולה, חופה בפרקט במבוק. חדרי הארונות והרחצה של ההורים תוכננו בקדמת הסוויטה, כך שנוצר סביבם מעין מסדרון המוביל אל אזור השינה ותורם לפרטיות בו. החדר רוהט בפשטות נינוחה ובמרכזו מיטה ענקית שמסגרתה העטופה בבד משדרת רכות, ופינת ישיבה אפורה לצד המרפסת הגדולה הצופה אל הבריכה בחצר.
חדר הרחצה של ההורים עוצב בשחור דרמטי ויוקרתי, לצד פטיו צר הפתוח לשמים המחדיר לחדר אור יום רב וגם גשם בחורף."החדר תוכנן כקפסולה אינטימית ודרמטית בשחור, המגוננת על הרוחצים ומייצרת פרטיות מוחלטת, דווקא בניגוד לחוץ הפתוח", אומר וליקסון. "הגשם בחורף ממש מקיש על קירות הזכוכית של המקלחון". גם כאן בולטת נטייתו של וליקסון למשחקים קונטרסטיים בין שחור ללבן, עם חיפוי רצפות וקירות באריחים שחורים וכלים סניטריים בלבן היוצרים אפקט מינימליסטי ונזירי כמעט.
חזיתו הקדמית של הבית הפונה לרחוב סגורה יחסית, ופתחי החלונות שבה חופו בתריסי עץ הנעים על מסילות חיצוניות. אלה מייצרים דינמיות בחזית הסגורה ושוברים את המקצב האחיד של החלונות. גם החצר הקדמית המלווה את הכניסה לבית צנועה ומאופקת יחסית בעיצובה, ויש בה יותר אלמנטים בנויים מאשר צמחייה. פינות ישיבה קטנות הממוקמות לאורך שביל הכניסה לבית רומזות על הבאות – חצר אחורית רחבת ידיים, פתוחה ופראית יחסית, בעלת אזורים חשופים ומוצללים, המתאפיינת בצמחייה ים תיכונית טבעית החובקת בפינות ישיבה ומשחק שונות, לילדים ולמבוגרים וברקע חורש טבעי הנגיש רק לבני הבית. "יש כאן עצי אורן עתיקים המתנוססים לגובה של 15 מטרים שהשתמשנו בהם כדי ליצור אזור של גן משחקים עם תחושה של טבע" אומר וליקסון, "בנינו בית עץ, תלינו נדנדות וערסלים ויצרנו ממש גן עדן לילדים, מבלי לפגוע בפרטיות ובצורך באינטימיות של המובגרים".
קצרים עם גיא וליקסון
כדאי "לתכנן מראש כמה שיותר אלמנטים בתכנון האדריכלי, בעיצוב הפנים ואפילו סטיילינג, כדי שישתלבו יחד בצורה אופטימלית וכדי לנצל את התקציב בצורה הטובה ביותר".
לא כדאי "לחכות עד הרגע האחרון בבחירת החומרים ולהרבות בשינויים במהלך הבנייה, שעלולים לפגוע בשליטה האדריכלית ובדיוק של התוצאה".
גישת עיצוב "אני מאמין מושבע בגישת ה־FFF – Form Follows Function – ושואף תמיד להתאים את עיצוב החלל לפונקציות שהוא מכיל".
אני מאמין "בדיאלוג בריא ופתוח בין הלקוח לאדריכל שמאפשר להקשיב לאינטואיציות של שני הצדדים, ולתרגם אותן לפונקציונליות מתוכננת היטב".