בונים עתיד: בית שעשוי ממכולות

החצר והדק המקורה שבין שתי זרועות החי"ת הם לב הבית. תשומת לב רבה הושקעה באדריכלות נוף | צילום: גלית דויטש
החצר והדק המקורה שבין שתי זרועות החי"ת הם לב הבית. תשומת לב רבה הושקעה באדריכלות נוף | צילום: גלית דויטש

למרות היתרונות הבולטים של בנייה פרטית מהוקצעת ממכולות, בישראל אפשר לספור בתים כאלה על יד אחת. ביקרנו בבית מסוגנן ואיכותי מעין זה שבעליו הפכו אותו לעסק

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אדריכלות נוף מורן גבעון
עיצוב פנים מעין הגר
שטח המגרש דונם
שטח בנוי 145 מ"ר

חיפוש פשוט של צירוף המילים Container Homes בגוגל מניב עשרות צילומי בתים יפהפיים, בעיקר באירופה, ארצות הברית ואוסטרליה. הקונספט אינו חדש וקיים כבר משנת 1987, אז הגה האמריקאי פיליפ ס. קלארק את רעיון להסב מכולות למגורים. הוא היה הראשון לזהות את היתרונות ההנדסיים שיש למכולה כמבנה המותאם לנשיאת משקלים כבדים בתנאי מזג אוויר קשים, ואת המודולריות המאפשרת בנייה מהירה ובעלת צורות גיאומטריות יוצאות דופן. קלארק רשם את התהליך החדשני והאקולוגי כפטנט המאפשר למחזר יותר ממיליון מכולות הנזרקות מדי שנה לים.

מסתבר שמכולה היא מבנה עמיד ביותר, שהחלק הראשון להתבלות בו הן הגומיות האוטמות את הדלתות. בשלב זה זול יותר להוציא את המכולה משימוש מאשר לבצע איטום מחדש, וכך מרפדות את קרקעית האוקיינוסים מיליוני מכולות ישנות. טרנד הבנייה החדש, שהתקבל בחום על ידי מביני עניין, עושה שימוש בחומר הגלם האיכותי והנגיש, ואגב כך תורם לאיכות הסביבה. אדריכלים ולקוחות מהעשירונים העליונים התאהבו בשיטה בשל אפשרויות התכנון המגוונות, קלות ההקמה והמראה הייחודי והתעשייתי-מינימליסטי. אף על פי שבעולם ניתן למצוא אינספור בתי יוקרה ממכולות, הרעיון טרם הגיע לישראל, ומוכר כאן בעיקר בזכות פרויקט כפר הסטודנטים בלוד. בתים פרטיים ממכולות, כאלה שניתן להתגורר בהם בנוחות ולא כמבנה ארעי, אפשר לספור על יד אחת.

"שוק הבנייה בארץ שמרני מאד. עלות בנייה מתקדמת, מתועשת ובנייה בעץ שווה פחות או יותר לבנייה קונבנציונלית, ואנשים שואלים את עצמם למה להשקיע את הסכום בבנייה שאמורה אמנם להיות טובה יותר, אך לא תניב את התמורה המלאה בזמן המכירה. זה לדעתי החסם העיקרי", אומרת מעין הגר, המתגוררת בבית שנבנה ממכולות. הגר, מעצבת תעשייתית במקצועה, ובן זוגה רמי אטיאס, עורך דין ויזם, הם זוג יצירתי ואוהב חידושים. "נתקלתי בבנייה במכולות תוך כדי עיסוק בדברים אחרים שקשורים לעיצוב מוצר. ראינו בתי יוקרה שנבנו ממכולות בעולם, והחלטנו שבנייה מסוג זה חייבת להיות גם בארץ. היתרונות ידועים: זמן בנייה קצר, מודולריות המאפשרת אינסוף משחקים וגמישות גם בהוספת שטח למבנה, עיצוב ייחודי ומלהיב שאין לאף אחד אחר, עמידות ברעידות אדמה, בחירה בפתרונות בידוד טובים יותר מהקיימים בבנייה בבלוקים ובטון, מבנה איכותי המחזיק מעמד שנים רבות, בנייה נקיה וחסכונית בפסולת בניין והתחשבות בסביבה. אז איך אין כאלה בארץ?".

ריהוט וטקסטילים בסגנון וינטג' מוסיפים חמימות ומאזנים את המראה התעשייתי-מודרני | צילום: גלית דויטש
ריהוט וטקסטילים בסגנון וינטג' מוסיפים חמימות ומאזנים את המראה התעשייתי-מודרני | צילום: גלית דויטש
ריהוט וטקסטילים בסגנון וינטג' מוסיפים חמימות ומאזנים את המראה התעשייתי-מודרני | צילום: גלית דויטש
ריהוט וטקסטילים בסגנון וינטג' מוסיפים חמימות ומאזנים את המראה התעשייתי-מודרני | צילום: גלית דויטש

המכולות הנכונות

הגר ואטיאס רכשו שטח בפרדס חנה שעליו עמד בית קטן וישן, והחליטו לבנות בית ממכולות, פרויקט שאמור לקחת כשלושה-ארבעה חודשים. מכיוון שלא נמצא בארץ אף גורם מקצועי המנוסה בשיטה נמשך התהליך שנתיים. השלב הראשון היה רכישת המכולות, הליך פשוט יותר מאשר נדמה. "יצרנו קשר עם חברת גל מרין ונסענו לנמל חיפה, שם עומדות בערימות אחת על השנייה מכולות משומשות במצבים שונים. בחרנו מכולות שנראו לנו מתאימות, ומנוף הוריד אותן לקרקע כדי שנוכל לבדוק אותן מקרוב בפנים ובחוץ". הגר מדגישה שחשוב לבחור במכולות הנכונות. "מכולות 40 feet high cube מאפשרות תקרה גבוהה. במכולה מסוג זה גובה התקרה הוא 2.90 מ'. אם מורידים מכך ריצוף וכדומה נשארים עם 2.85, שזה גובה טוב לחלל".

את המכולות ניתן לחתוך בנמל בהתאם לתוכנית אדריכלית המוגשת מראש. בני הזוג בחרו לשנע את המכולות כמות שהן לפרדס חנה, לרתך אותן ליסודות קלים (עמוקים פחות מאשר בנייה בבטון) ולבצע את ההתאמה בשטח. "רצינו להיות מעורבים בתהליך מפני שזהו תחום חדש, והיה לנו חשוב לראות אותו מקרוב – כמה זמן לוקח כל שלב, אילו טעויות קורות בדרך וכך הלאה". המושג שלד קיבל משמעות חדשה: הנחת המכולות התבצעה תוך יום ופתיחת הפתחים נמשכה כיומיים של עבודת חיתוך. השלבים הבאים היו היו מהירים פחות, מכיוון שבני הזוג הלכו בדרך לא סלולה. "למדנו הכל בדרך הקשה והתעכבנו על כל פרט, לכן הפרויקט נמשך שנתיים. כל דבר דרש מציאת פתרון, מבחירה בלוחות בידוד מתאימים לאקלים הישראלי ועד לתקני אש".

החלל הציבורי מורכב משתי מכולות. קורותיהן המבניות וסימני חיתוך וריתוך הושארו כאלמנט קישוטי החושף את תהליך הבנייה | צילום: גלית דויטש
החלל הציבורי מורכב משתי מכולות. קורותיהן המבניות וסימני חיתוך וריתוך הושארו כאלמנט קישוטי החושף את תהליך הבנייה | צילום: גלית דויטש

 

הבית מורכב מארבע מכולות ששטח כל אחת מהן 30 מ"ר. שתיים חוברו כדי ליצור חלל מרכזי, והנותרות הוצבו באופן שיוצר צורת חי"ת בעלת זרועות לא סימטריות. בית סוכנות ישן שעמד בשטח נהרס, ובמקומו נוצק בבטון חלל בגודל 24 מ"ר המשמש ממ"ד וחדר עבודה. חומר הגלם אינו מוסתר: קורותיהן המבניות של המכולות והסימנים שנותרו לאחר חיתוך והוצאת שני קירות פלדה לטובת פתיחת החלל הושארו כאלמנט קישוטי, החושף את תהליך הבנייה ואת אופי חומר הגלם. התקרה מדגישה את הניגוד בין המבנה המקורי שהיה פעם מכולה ובין הדיוק העיצובי והיוקרה המאפיינים את החלל. תקרת הבטון בחדר העבודה הוגבהה לגובה ארבעה מטרים כדי לשוות לחלל מראה "פחות ממ"די", ונותרה חשופה גם כן. החלל הציבורי כולל מטבח וסלון, המופרדים מהממ"ד/אזור העבודה בדלת נסתרת המעוצבת כספרייה. באזור הפרטי תוכנן מסדרון שממנו יוצאים חדרי שינה לילדים, סוויטת הורים וחדרי שירותים ורחצה. תשומת לב רבה ניתנה לפתרונות אחסון שנמצאים כמעט בכלל חלל, חלקם נסתרים.

דלת הכניסה ממוקמת במרכז שתי המכולות המשמשות כחלל מגורים. היא מחופה בפלדת קורטן שממנה בנויות המכולות | צילום: גלית דויטש
דלת הכניסה ממוקמת במרכז שתי המכולות המשמשות כחלל מגורים. היא מחופה בפלדת קורטן שממנה בנויות המכולות | צילום: גלית דויטש

מפתחים גדולים נקבעו בשלב התכנון האדריכלי. במרכז החי"ת, מול דלת הכניסה ("עיצבנו אותה יחד עם חברת רשפים. יש לה ציפוי פלדת קורטן, החומר שממנו עשויות המכולות, ובקטלוג החברה לא הייתה דלת כזו"), נבנה דק אורן ששטחו 50 מ"ר. מעליו נבנתה פרגולה בעלת מראה מינימליסטי התואם את רוח הבית (מדרה עבודות עץ). הדק והחצר, שבמרכזה עץ מנגו עתיק, הם המראה הראשון שנגלה למי שנכנס לבית, וחשיבותם רבה במרקם חיי המשפחה. הבית כולו בנוי עם פנים לגינה רחבת ידיים שתוכננה על ידי אדריכלית הנוף מורן גבעון. אלמנטים כמו בריכה טבעית עם נחל ומפל, גשר עץ ושבילים מאבני בטון עגולות תוכננו ויוצרו במיוחד. לצדם נשתלו עצי פרי, צמחי תבלין ומרפא והוצבו פינות ישיבה וערסלים כמקום לתפוס בו שקט ושלווה.

החצר והדק המקורה שבין שתי זרועות החי"ת הם לב הבית. תשומת לב רבה הושקעה באדריכלות נוף | צילום: גלית דויטש
החצר והדק המקורה שבין שתי זרועות החי"ת הם לב הבית. תשומת לב רבה הושקעה באדריכלות נוף | צילום: גלית דויטש

 

ייצור מקומי

מכיוון שתהליך בנייה הצריך החלטות מקצועיות, לבחירת הספקים היה משקל רב. "רצינו ספקים שיהיו שותפים אמיתיים לדרך ואספנו יועצים בתחומים שונים כגון יועץ תרמי, יועץ אלומיניום ויועץ לתקינה ובטיחות. לדוגמה עבדנו עם יצרנית הדבקים BG, וקיבלנו ממנה ייעוץ בכל הקשור להדבקה. הספקים שיתפו ביניהם פעולה, וכשהיה צריך להחליט על הדבקת הריצוף עבדו אנשי BG עם הצוות של נגב קרמיקה". עיקרון מנחה נוסף בבחירת הספקים היה ייצור בישראל. "העדפנו ספקים ומותגים ישראלים שמייצרים בארץ או מוכרים פטנטים שלהם לחברות בחו"ל. כמעצבת מוצר אני מבינה את הערך שיש למוצר ישראלי. זו הסיבה שלבניית המטבח בחרנו בסמגל, חברה משפחתית שעושה עבודה מדהימה ואיכותית. הם היו קשובים ונתנו מענה מקצועי מבחינת ארגון המטבח והיכולת לדייק את התאמתו לחלל בגודל מסוים". הריצוף מיוצר במפעל החדש של נגב בירוחם והמזרנים במפעלי איכות ונועם בדרום. הריהוט לכל חדרי הבית עוצב ויוצר בארץ על ידי גולן רהיטים, חברה בבעלות משפחתית. הארונות בחדרי הילדים יוצרו על ידי חברת הרדור בשיתוף עם הגר.

לחדרי השינה נבחרה צבעוניות מתונה הבאה לידי ביטוי בנקודות צבע בודדות על רקע גווני עץ ולבן | צילום: גלית דויטש
לחדרי השינה נבחרה צבעוניות מתונה הבאה לידי ביטוי בנקודות צבע בודדות על רקע גווני עץ ולבן | צילום: גלית דויטש
שטיחי לבד בעיצוב תמר ניקס מוסיפים עניין לחדרים השונים | צילום: גלית דויטש
שטיחי לבד בעיצוב תמר ניקס מוסיפים עניין לחדרים השונים | צילום: גלית דויטש

"כמעצבת יש לי שגעונות", צוחקת הגר. "ראיתי באתר ובאולמות התצוגה שיש אפשרות להדפיס על הארון, בדרך כלל תמונות, אבל אני פחות אוהבת את זה. כשהתחלנו לעצב את חדרי הילדים עלה שוב ושוב הצורך להדביק טפט – אלמנט שניתן להחליף עם השנים אבל עדיין מייצר נוכחות ואופי. עלה הרעיון להשתמש בארון כתחליף לטפט, כי את הדלתות אפשר להחליף בקלות. מתוך עשרות קבצים בשאטרסטוק בחרנו קובץ גיאומטרי שנשלח לחברה להדפסה". חלק מהפריטים שבבית הם וינטג' אמיתי, כגון מכשיר רדיו שנמצא במבנה הישן. מגירות של המטבח הישן שופצו ונתלו כמדפים בחדרי הילדים, לצד פריטים עדכניים של סטודיו קונקשנס. כיסאות עץ שנמצאו זרוקים שופצו עבור חדר העבודה, ולוחות OSB הונחו כמדפים על ספריית ברזל חשוף שנבנתה בהזמנה.

כיסא ישן שופץ עבור חדר העבודה ומאזן את המראה המודרני שיוצרים מדפי OSB בקונסטרוקציית מתכת | צילום: גלית דויטש
כיסא ישן שופץ עבור חדר העבודה ומאזן את המראה המודרני שיוצרים מדפי OSB בקונסטרוקציית מתכת | צילום: גלית דויטש

"קו העיצוב שהנחה אותנו לאורך כל הדרך בבחירות של חומרים, ריהוט, ברזים וכל דבר אחר הוא לתת כבוד לחומרי הגלם, לקונסטרוקציה ולתנאים הטבעיים של יחידת הבסיס שלנו, מכולה במקרה הזה. רצינו לחשוף את האופי של החומר ולאפשר לו לבוא לידי ביטוי ולשחק תפקיד מרכזי בחללי הבית השונים. גם החומרים המשניים זכו ליחס דומה: בטון ביציקה שממנו נבנתה היחידה הבנויה, עץ ששמר על מראהו הטבעי, שימוש בשאריות המכולה החשופה גם בגינה ליצירת טרסות וגדר – כל אלו מעניקים טוויסט תעשייתי וחדשני שנובע ישירות מבחירת חומרי גלם וקונסטרוקציה ייחודיים".

המסדרון נותר חשוף וצבוע בתכלת. בשעות מסויימות של היום חודר אור תכלכל מבעד לחלונות ומאיר את הדרך לחדרי השינה והרחצה | צילום: גלית דויטש
המסדרון נותר חשוף וצבוע בתכלת. בשעות מסויימות של היום חודר אור תכלכל מבעד לחלונות ומאיר את הדרך לחדרי השינה והרחצה | צילום: גלית דויטש

מרעיון לעסק

הבית מחופה טיח בגוון אפרפר המשווה לו מראה של בית מגורים רגיל. הפרט היחיד שעשוי לרמז על כך שמדובר במשהו אחר הוא פינה מרחפת של המבנה, שבבנייה בבטון דורשת מאמץ רב. לאחר שיחה עם בעלי הבית קשה שלא להיכבש בקסמה של טכניקת הבנייה, שנראית הגיונית כל כך. "לבנייה במכולות יש המון יתרונות. מעבר ליתרון האקולוגי ועמידות ברעידות אדמה, זהו פתרון מודולרי שמאפשר לשחק עם החלל כמו באבני לגו. אפשר להתחיל בבית קטן ועם השנים להוסיף". והעלות? "הפרויקט שלנו נבנה בסטנדרט גבוה מאוד. הקבלן העריך שבנייה קונבנציונלית בסטנדרט הזה היא שוות ערך ל-9,000 ש"ח למ"ר, כולל אלמנטים חיצוניים כמו דק ופרגולה ופיתוח השטח. בבנייה במכולה ניתן להגיע ל-7,500 ש"ח למ"ר בסטנדרט זהה. ככל שהסטנדרט עולה החיסכון מצטמצם".
בעקבות הניסיון שצברו הקימו הגר ואטיאס חברה להסבת מכולות לבתי מגורים פרטיים יוקרתיים. הם פונים ללקוחות בעלי מודעות סביבתית, ראש פתוח ואמצעים כספיים, כי בנייה ממכולות אינה בהכרח זולה. "בפרויקטים הבאים אנחנו מעוניינים לפנות לאו דווקא לקהל שמחפש לחסוך. כשאנחנו מלווים פרויקט אנחנו רוצים שהחיסכון בשלד יושקע בדברים שאפשר ליהנות מהם כמו סטנדרט בנייה גבוה יותר, חומרי גמר איכותיים, פרגולות ושטח אדמה גדול יותר. לכן המיזמים שלנו לא בהכרח מתאימים למי שמחפש להוזיל עלויות למינימום. אנו שואפים ללוות פרויקטים איכותיים וטובים של אנשים שאוהבים את רעיון הבנייה ממכולות ואת היתרונות שהוא מאפשר".

מגורים במכולה יכולים להיות חוויה מפנקת, כפי שמוכיח חדר הרחצה המאובזר בשני כיורים | צילום: גלית דויטש
מגורים במכולה יכולים להיות חוויה מפנקת, כפי שמוכיח חדר הרחצה המאובזר בשני כיורים | צילום: גלית דויטש

 

על קצה המזלג עם מעיין הגר

אני מאמין
"בית צריך להיות תפור למידות – לא גדול מדי ולא קטן מדי, לתת פינה של פרטיות לכל אחד מדייריו, לאפשר מקום ליצירה, מחשבה, עבודה, בישול ושלל פעילויות שבני הבית רוצים לעצמם ושמגדירות את איכות חייהם. בית הוא מקום מפגש של רצונות שונים וגילים שונים ומחשבות שונות וככזה צריך לאפשר מגוון".

גישת עיצוב

"העיצוב נובע קודם כל מתוך צורך, ממקום שמאפשר לאדם להתנהל בצורה אינטואיטיבית ונכונה, בלי להפריע, לייצר זרימה. הקסם של עיצוב טוב מתרחש כשיש איזון – רוגע ושלווה הנובעים מסקאלת גוונים שקטה לעומת כתם צבע, וקווים נקיים ומינימליזם מתערבבים בפריטים בעלי ניחוח של פעם".

טיפ עיצוב

"ליצירת מראה מינימליסטי אך פרקטי יש צורך בתכנון מקומות אחסון פתוחים וסגורים בלי לייצר תחושת עומס בחיי היומיום. כנראה שאי אפשר להמנע לגמרי מבלגן, אבל אפשר לארגן לו מקום של כבוד הרחק מהעין".

לא כדאי

"לא להתפתות לבעלי מקצוע בינוניים. מי שנכנס להרפתקה של בניית בית מוצא את עצמו תלוי לחלוטין ביכולת ובמידת המחויבות של בעלי מקצוע כאלה ואחרים".