המהפך של הבית בארסוף

פלטת גוונים מונוכרומטית, נקודות צבע במינון עדין ופריטים בתכנון עצמי מאפיינים את גישת העיצוב של האדריכלית ויושמו בביתה הפרטי | צילום: שי אפשטיין
פלטת גוונים מונוכרומטית, נקודות צבע במינון עדין ופריטים בתכנון עצמי מאפיינים את גישת העיצוב של האדריכלית ויושמו בביתה הפרטי | צילום: שי אפשטיין

מעצבת הפנים הילה עמיר־הולנדר שכרה בית ישן ומוזנח ועיצבה אותו כדי להתאימו לטעמה ולצורכי משפחתה. הצבעוניות הניטרלית חוברת לפריטי ריהוט בעיצוב אישי ומחדירה אישיות ונשמה לבית שאינו באמת שלה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עיצוב פנים והום סטיילינג: הילה עמיר־הולנדר
שטח המגרש: 1,000 מ"ר
שטח בנוי: 200 מ"ר

מבט על הבית מבריכת השחייה שבחצר | צילום: שי אפשטיין
מבט על הבית מבריכת השחייה שבחצר | צילום: שי אפשטיין

היישוב ארסוף שבשרון הוא שם נרדף ליוקרה. קרבתו לים הפכה אותו לנחשק מבחינה נדל"נית ומחירי הנכסים בו נאמדים בעשרות מיליוני שקלים. מעצבת הפנים הילה עמיר־הולנדר וילדיה (11.5, 9.5, 6.5) מתגוררים בבית שהוא כמעט בקו ראשון לים. לנוכח שאר הבתים ברחוב ניתן היה לצפות למפלצת בטון מרובת מפלסים, אך המציאות צנועה בהרבה. הבית, שהוקם לפני כ־35 שנה והיה אחד הבתים הראשונים ביישוב, מתפרש על פני 200 מ"ר ושתי קומות.

סטיילינג מקורי וצבעוניות מאופקת מגדירים את אופיו של הבית כבר במבואה | צילום: שי אפשטיין
סטיילינג מקורי וצבעוניות מאופקת מגדירים את אופיו של הבית כבר במבואה | צילום: שי אפשטיין

המשפחה מתגוררת בו בשכירות, ולפני כשש שנים הוא עבר שיפוץ חלקי כדי להתאימו לצרכיה ולטעמה. "כשהגענו הבית היה מיושן. מבחוץ הוא היה מחופה בשפריץ לבן כפי שנהוג היה פעם, ומשטחי אבנים בצורות אמורפיות ריצפו את הקרקע בחוץ, אבל הסידור הפנימי התאים לנו", משחזרת עמיר־הולנדר. לפני הכניסה הציעה המעצבת לבעלי הבית לעדכן מעט את הנכס כדי שיתאים לטעמה ולצורכי משפחתה והם מצדם הרוויחו שדרוג שחסך בעלויות תכנון. כמו כן, עמיר־הולנדר נעזרה באנשי מקצוע שהיא מכירה ועובדת איתם בקביעות, וכך הוזילה באופן ניכר גם את עלויות הביצוע. במקום משטחי אבן הותקן דק אורן המוביל מהשער אל דלת הכניסה ומקיף את הבית, השפריץ הוסר מהקירות החיצוניים והם טויחו מחדש, הקירות הפנימיים נצבעו בגוני אפור, פרגולות הוחלפו וכך גם החלונות: פרופיל בגוון אנודייז טבעי הותקן במקום פרופיל לבן מיושן.

מראה עגולה גדולה שהמעצבת תכננה כחלק מחקירת העיגול, צורה גיאומטרית שנוכחת בבית במקומות שונים | צילום: שי אפשטיין
מראה עגולה גדולה שהמעצבת תכננה כחלק מחקירת העיגול, צורה גיאומטרית שנוכחת בבית במקומות שונים | צילום: שי אפשטיין

גלגול של עיגול

קומת הכניסה מחולקת למטבח וחדרי עבודה ולסלון. מבחינה מבנית המטבח נותר כמעט כשהיה פרט ללוח זכוכית שהותקן מעל לכיריים במקום אבן קיסר וקיר אחד שהוסר. "לפי התכנון המקורי אי אפשר היה להצמיד את פינת האוכל למטבח כפי שרציתי, ולכן ביקשתי אישור מבעל הבית לשבור את הקיר". בשטח שנוצר תוכננו פינת עבודה ופינת אוכל. הקיר שמפריד בין פינת העבודה למטבח נצבע בצבע מגנטי שחור ומשמש לוח מודעות. פינת האוכל אובזרה בשולחן ארוך מעץ מבוקע ובכיסאות אפורים עם רגלי עץ. מהתקרה נתלה גוף תאורה מפרופיל דק שהולנדר יצרה עבור דירתה הקודמת. "אני מעצבת בעצמי ריהוט ואביזרים ללא שכפולים ועובדת עם בעלי מלאכה שמייצרים לפי התכנון שלי. זה מה שמייחד את עבודתי. אני לא עוסקת בהלבשת הבית וממעטת לקנות מוצרי מדף. זהו קו שמנחה אותי לא רק בתכנון ביתי הפרטי אלא גם בעבודה עם לקוחות", היא מסבירה.

שבירת קיר אפשרה את מיקום פינת האוכל באזור המטבח. בחלל שנוצר מאחורי המטבח תוכננה פינת עבודה | צילום: שי אפשטיין
שבירת קיר אפשרה את מיקום פינת האוכל באזור המטבח. בחלל שנוצר מאחורי המטבח תוכננה פינת עבודה | צילום: שי אפשטיין

 

על פי אותו עיקרון היא עיצבה ספרייה ומראה גדולה (2.30 מ') בצורת עיגול. "כשהגעתי לבית התחלתי לחקור את צורת העיגול והחלטתי להביא את זה לידי ביטוי בפריטי עיצוב שונים". בפלטת שולחן הסלון יש מגרעת בצורת עיגול לבן, וברגל השולחן שבפינת האוכל נפער צוהר עגול. פלטת הגוונים המונוכרומטית משקפת את יחסה של הולנדר אל הצבעוניות בבית. "אני לא אוהבת ליצור משטחי צבע שגורמים לעין להתעייף במהרה. אני מאמינה שבית צריך ליצור רקע נעים ורגוע שאפשר לצקת לתוכו נקודות צבע במינון עדין".

המטבח קטן אך פונקציונלי ומספיק לצורכי בני הבית. הפרט היחיד שהשתנה הוא לוח זכוכית מעל לכיריים | צילום: שי אפשטיין
המטבח קטן אך פונקציונלי ומספיק לצורכי בני הבית. הפרט היחיד שהשתנה הוא לוח זכוכית מעל לכיריים | צילום: שי אפשטיין

 

הרמז הראשון לכך נמצא כבר בדלת הכניסה האפורה, שבה מותקנת ידית אורכית בצהוב עז. את נקודות הצבע במטבח ובסלון אפשר לספור על כף יד אחת – העיקרית שבהן מגיעה מבחוץ: משטח דשא גדול המשמש בעיקר למשחקי הילדים וחבריהם, בריכת שחייה ונוף חלקי לים ("לפני שהשכן החליט להגדיל את ביתו ראינו הרבה יותר ים, אבל נשארה בכל זאת חתיכה קטנה").

שולחן עץ מבוקע עם רגל ובה עיגול וגוף תאורה מינימליסטי תוכננו על ידי המעצבת | צילום: שי אפשטיין
שולחן עץ מבוקע עם רגל ובה עיגול וגוף תאורה מינימליסטי תוכננו על ידי המעצבת | צילום: שי אפשטיין

עמיר־הולנדר היא אשת קריירה מצליחה, ונוסף על עיסוקה כמעצבת פנים היא מנחה סדנאות בניאופסיכולוגיה. חדר הטיפולים שלה נמצא סמוך לכניסה לבית, באזור שקט יחסית בחלל הציבורי. כדי שבחדר הטיפולים תשרה אווירה נעימה, הוא אובזר בשולחנות קטנים מעץ טבעי, בכריות ובשטיח ירוק סרוג, שתואמים לספסל מרופד בפסים בגוני ירוק וחום. לחדר הטיפולים צמודים שירותי אורחים. גרם המדרגות שמוביל לקומה השנייה משמש אלמנט חוצץ בין אזור זה לשאר החלל הציבורי. מצדו השני ניצבת פינת המחשב של הילדים: שולחן, כיסא ומנורת שולחן בגוני לבן ועץ ובקווים מעוגלים בסגנון וינטג'. על הרצפה נפרש שטיח שעיר אפור בהיר שעליו מונחים פוף ושרפרף עגולים סרוגים. המראה העגולה המוקפת במסגרת האפורה שעונה אל הקיר ומשקפת את המטבח שמולה. היא מגדילה את החלל ומתכתבת עם גופי תאורה עגולים בלבן ובגוון מתכתי שנתלו מהתקרה.

ויטרינה גדולה שמפרידה בין הסלון לחוץ מאפשרת חדירת אור ונוף פנימה ומוסיפה צבע לחלל | צילום: שי אפשטיין
ויטרינה גדולה שמפרידה בין הסלון לחוץ מאפשרת חדירת אור ונוף פנימה ומוסיפה צבע לחלל | צילום: שי אפשטיין

חמש מדרגות יוצרות הפרדה בין מפלס המטבח וחדר הטיפולים לסלון. העיצוב הפונקציונלי־מודרני מאופיין בסטיילינג מאופק: ספות נוחות באפור ולבן, כריות בטקסטורות שונות ושולחן עץ נמוך ומסיבי. ממול נמצאת פינה נוספת ובה פסנתר ושטיח אפורים וספרייה עגולה, תאומה כמעט זהה למראה שבפינת המחשב. הפסנתר הוא דוגמה טובה לטביעת האצבע של עמיר־הולנדר: "ניגנתי בפסנתר בילדותי ובגיל 40 הוא עבר אליי. כשהייתי ילדה נהגתי להסיר את הלוח הקדמי כדי לצפות בקלידים זזים בזמן הנגינה. עכשיו, כששיפצתי וצבעתי אותו, החלפתי את הלוח בפרספקס שקוף". פינות הישיבה והפסנתר ממוקמות ומעוצבות באופן שמותיר את הבמה לשחקן המרכזי – הנוף. קו ראייה ישיר נמתח מדלת הכניסה עד לוויטרינות הגדולות ומשם לבריכה המוקפת עצים. משני צדי הדק מוקמו פינות ישיבה המאפשרות אירוח בסגנונות שונים: ספות ושולחנות נמוכים מראטן ושולחן עץ ארוך שספסלים סביבו.

וילונות אווריריים, שידות נמוכות וגופי תאורה קטנים מוסיפים חמימות לחדר השינה הראשי | צילום: שי אפשטיין
וילונות אווריריים, שידות נמוכות וגופי תאורה קטנים מוסיפים חמימות לחדר השינה הראשי | צילום: שי אפשטיין

רוך ואישיות בחדרי השינה

האזור הפרטי של הבית נמצא בקומה השנייה. במסגרת השיפוץ נצבע מעקה הברזל באפור בהיר, ומסגר הסיר ממנו עיטורים מיותרים. על הקיר נתלו צילומים ממוסגרים במעין אלבום משפחתי גדול ופתוח לרווחה. מבואה מרכזית ובה ארון קיר מובילה לארבעה חדרי שינה, חדר לכל ילד וחדר שינה ראשי. הגוון האפור השולט זוכה לניואנסים בהתאמה לכל דייר: לחדרו של הבן הצעיר נוספו תכלת ומעט אדום בשטיח; הבת בחרה להוסיף לפלטת הגוונים סגול, והבן הבכור ביקש תוספת מינימלית של ירוק שמתרכזת בעיקר בשולחן הכתיבה.

בחדרי הילדים שולטת שפה עיצובית אחידה שמותירה מקום לטעמם האישי בפריטים ובצבעוניות | צילום: שי אפשטיין
בחדרי הילדים שולטת שפה עיצובית אחידה שמותירה מקום לטעמם האישי בפריטים ובצבעוניות | צילום: שי אפשטיין

 

פרקט למינציה דמוי עץ מחבר סגנונית בין החדרים, ואותיות שמו של כל ילד מעטרות את הקיר ויוצקות ייחוד ואישיות. שטיחים סרוגים וראש מיטה מלוחות עץ אורן שהונחו בצורה אנכית תורמים לאחידות הסגנונית ומבדלים את חדר השינה הראשי, שבו התקינה עמיר־הולנדר את לוחות העץ בצורה אופקית. שטיח סרוג אפור בהיר, וילונות דקיקים וגוף תאורה מעניין מעניקים לחדר השינה מראה מודרני, שמרוכך באמצעות שידות עגולות מעץ ומתכת ועליהן גופי תאורה קטנים.

דמיון, יצירתיות ושימוש מושכל בצבע, בטקסטורות ובאביזרים הם חומרי הגלם שבעזרתם הפך הבית השכור ממבנה מיושן למקום שנעים לחיות בו. העיצוב מודרני אך חי, נושם ואישי, ומבטא את תפיסת העולם של עמיר־הולנדר. "בבית שכור לא חייבים לשבור את כל הקירות ולהיכנס להוצאות של מאות אלפי שקלים", היא מסכמת. "אני טוטאלית לגמרי בעשייה שלי ועיצוב הפנים שלי מקיף ומלא. אני מאמינה שבעזרת סטיילינג ועיצוב נכונים אפשר להגיע לתוצאות מצוינות גם בבית שמתגוררים בו באופן זמני".

האלבום המשפחתי – קיר שעליו נתלו תמונות משפחתיות ממוסגרות | צילום: שי אפשטיין
האלבום המשפחתי – קיר שעליו נתלו תמונות משפחתיות ממוסגרות | צילום: שי אפשטיין

 

על קצה המזלג עם הילה עמיר־הולנדר

אני מאמין

"אני בעד עיצוב שיש בו תעוזה ושימוש בפתרונות מתוחכמים, עיצוב שמותח את גבולות היכולת של החומר, בתנאי שהוא יוצר הרמוניה ורוגע. אנחנו חיים בעולם עמוס ותובעני ובית הוא מקום שאמור לאפשר שקט ורוגע".

גישת עיצוב

"העיצוב מתחיל בלקוח, במשפט או במילה שמהם אני יוצאת לקונספט העיצובי. אני מקשיבה ללקוח ומתרגמת את המילים שלו לתלת ממד, באופן שיוצר חיבור בין הלקוח לחלל. התוצאה שמתקבלת היא ייחודית לו והלקוח מבין שנעשתה עבורו עבודת יד אישית".

טיפ עיצוב

"עיצוב הבית הוא חוויה מרגשת של יצירה והגשמת חלומות ומאוויים. לפעמים התהליך מעורר לחצים ומביא עמו דברים לא צפויים. תהליך מוצלח הוא תהליך שבו לוקחים נשימה עמוקה ומבינים שלכל אתגר יש פתרון".

לא כדאי

"לא להיבהל משינויים בלתי צפויים בתהליך העבודה. מניסיוני, כל שינוי הוא הזדמנות ליצירתיות".

פלטת גוונים מונוכרומטית, נקודות צבע במינון עדין ופריטים בתכנון עצמי מאפיינים את גישת העיצוב של האדריכלית ויושמו בביתה הפרטי | צילום: שי אפשטיין
פלטת גוונים מונוכרומטית, נקודות צבע במינון עדין ופריטים בתכנון עצמי מאפיינים את גישת העיצוב של האדריכלית ויושמו בביתה הפרטי | צילום: שי אפשטיין

 

הילה עמיר הולנדר אדריכלות ועיצוב פנים, 050-5444877, 

פייסבוק: Hila Amir Hollander