הרבה גינה ובית

חיבור מקסימלי בין פנים לחוץ, באמצעות ויטרינות ענק, מבטל את החציצה בין הבית לחצר ומטשטש את גודלו הקטן של המגרש | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
חיבור מקסימלי בין פנים לחוץ, באמצעות ויטרינות ענק, מבטל את החציצה בין הבית לחצר ומטשטש את גודלו הקטן של המגרש | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

בית מודרניסטי ובעל קווים ישרים ברעננה, מצטיין בפתחים גדולים ובקשר הדוק במיוחד בין פנים לחוץ. עיצוב הפנים שואף לקלילות ולאווריריות וכולל אוסף רהיטים איכותי ועל זמני

88 שיתופים | 132 צפיות

תכנון כולל: אנדרמן אדריכלים

שטח המגרש: 420 מ"ר

שטח בנוי: 300 מ"ר

משך הפרויקט מתחילת תכנון: שלוש שנים

ריהוט קליל ודק קווים המשלב ישן, חדש ופריטי ריהוט איקוניים, תורם לתחושת האווריריות והקלילות בבית | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
ריהוט קליל ודק קווים המשלב ישן, חדש ופריטי ריהוט איקוניים, תורם לתחושת האווריריות והקלילות בבית | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

זוג שילדיו בגרו ועזבו את הקן שאפו להתאים את ביתם לחייהם המשתנים והמתחדשים, והחליטו לבנות בית שיהלום בגודלו ובפונקציות שלו את צרכיהם הנוכחיים. כיוון שבני הזוג מרבים לארח את ילדיהם ונכדיהם בלט הצורך בחדרי אירוח, ועל כן תוכנן בית שקומת הכניסה שלו מכילה את החלל הציבורי, קומתו העליונה מכילה את יחידת השינה של הזוג וחדר עבודה משותף, ומרתף הבית מכיל שתי יחידות אירוח מלאות. אחד האתגרים בבנייה, מספר אדריכל יואב אנדרמן שתכנן וליווה את הפרויקט, היה להתמודד עם קו הממשק המדורג של המבנה עם הבית הצמוד אליו באופן שלא ישפיע על חלוקת החללים בתוכו. מעבר לכך העיד כי שאף לטשטש את גודלו של המגרש הקטן יחסית, בעיקר באמצעות חיבור מקסימלי בין פנים לחוץ. ואכן, הבית מצטיין בפתחים גדולים במיוחד ובוויטרינות ענק המבטלות את החציצה בין פנים הבית לסביבתו החיצונית. "הבית נמצא מול חורשה ציבורית שאין בה מבנים נוספים, ולכן על אף הפתחים המרובים בבית נשמרת בו פרטיות הדיירים", מספר אנדרמן.

הבית נמצא מול חורשה ציבורית שאין בה מבנים נוספים ועל כן, למרות הפתחים הגדולים והמרובים, פרטיות הדיירים נשמרת צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
הבית נמצא מול חורשה ציבורית שאין בה מבנים נוספים ועל כן, למרות הפתחים הגדולים והמרובים, פרטיות הדיירים נשמרת צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

סביב הסלון, למשל, תכנן ויטרינה ענקית בצורת רי"ש המקיפה אותו מכל עבריו ומייצרת פרספקטיבה רחבה במיוחד אל החצר הירוקה. לדבריו הוא השקיע מאמץ רב, טכני וקונסטרוקטיבי, כדי לאפשר לתקרת הסלון לרחף מעל חלון הרי"ש שאין בו שום עמוד תמיכה. "אבל זה היה שווה את זה, כי זה נותן חיבור מלא של פנים וחוץ. כך הסלון לא נגמר בקיר הבית אלא בגבולה של החצר".

קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

פינת הטלוויזיה תלויה אף היא בחלקה מחוץ לבית ומעל החצר, והחלק התלוי בנוי מזכוכיות בלבד וללא קירות. "מי שיושב בפינה יושב למעשה מעל הגינה ומקבל תחושה של חוץ יותר מאשר של פנים", הוא אומר. חדר השינה בקומה העליונה נפתח אל מרפסת פרטית הממוקמת מעל צמרות עצי הגינה, "והתחושה הכללית הנוצרת היא שבכל נקודה בבית אתה בעצם נמצא בחוץ אבל בצורה אחרת". אנדרמן מדגיש כי כל שטח הזכוכית בבית גובה בצילונים חיצוניים משלבי אלומיניום דקיקים שדרכם אפשר להביט החוצה, ולהניע אותם לפי רמות ההצללה והפרטיות הרצויות. "זו מערכת שהושקע בה הרבה כסף ולא במקרה", הוא אומר, "עוביים של הפרופילים הוא שליש מעוביים של הפרופילים הנפוצים בשוק הישראלי. בבית שהמוקד שלו הוא ביטול מרבי של ההפרדה בין פנים לחוץ זה משמעותי מאוד, כי זה מאפשר לראות פחות אלומיניום ויותר זכוכית".

קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

קיר מרשים בצורת רי"ש המקיף את חזיתו של הבית ומלווה את המבקר מן הכניסה למגרש ועד הכניסה אל הבית חופה בקורות עץ. "זה אפשר לנו להכניס לבית המודרניסטי והנקי הזה חומר חם, נעים וקומוניקטיבי", אומר אנדרמן. "בעץ יש ממד אנושי ומחוספס, והקורות האופקיות מייצרות תחושה שהקיר ארוך יותר מממדיו האמיתיים". דלת הכניסה לבית נפערה בקיר העץ וחופתה אף היא באותן קורות עץ. "למעשה השתמשנו בחלק מסתובב מהקיר כדי לייצר את דלת הכניסה, כך שכשהיא סגורה לא רואים שום הפרעה בקיר העץ בחזית", הוא מסביר. בבסיס התכנון האדריכלי עומדים למעשה שני רי"שים המגדירים את הבית – הרי"ש הנוצר על ידי קיר העץ העוטף את הבית, והרי"ש המתווה את קו התקרה והפרגולה – וחלל הבית הוא החלל הכלוא בין שניהם.

קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
קיר מרשים בצורת רי"ש מקיף את חזית הבית. הוא חופה בקורות עץ אופקיות המוסיפות לבית חמימות ותורמות לתחושה שהקיר ארוך ממידותיו | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

עיצוב איטלקי

הבית חופה כולו בריצוף אבן טבעית בגוון אפור בהיר, והחלל הציבורי בקומת הכניסה חולק לשני אזורים: בחלל אחד נבנו הסלון ופינת האוכל, ובחלל השני המטבח ופינת הטלוויזיה שעוצבה כסוג של לאונג' עבור הנכדים שיושבים בה ויכולים להיות בקשר עין עם מי שנמצא במטבח.

פינת הטלוויזיה עוצבה כמעין לאונג' והוצבה לצד המטבח כדי לאפשר לנכדים קשר עין עם הנמצאים במטבח | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
פינת הטלוויזיה עוצבה כמעין לאונג' והוצבה לצד המטבח כדי לאפשר לנכדים קשר עין עם הנמצאים במטבח | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

בין שני החללים נבנה ארון עץ גבוה המייצר ביניהם הפרדה פורמלית וגם משמש לאחסון כלי מטבח ומצניע את המערכות הטכניות של הבית, כמו מערכת המיזוג, מערכות חשמל חכמות ועוד. מעבר לכך, זהו אלמנט עיצובי בולט בחלל, התוחם את פינת האוכל, ובשל היותו בנוי מפורניר עץ אלון גם תורם לתחושת החמימות. המטבח (בולטהאופ) נבנה כאי עבודה מרכזי ודו צדדי, ששתיים מצלעותיו חבוקות בשני ארונות גבוהים לבנים המשמשים לאחסון ולהטמעת ציוד המטבח הכבד. "התנור, המיקרו, הטוסטרים, המיקסרים – הכל מוצנע מאחורי דלתות לבנות, השומרות על המראה הנקי והמסודר של המטבח", אומר אנדרמן. האי מחופה אף הוא בפורניר עץ אלון ועליו משטח סלע גרניט אפור.

המטבח המודרני עשיר בחללי אחסון ופונה אל החוץ | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
המטבח המודרני עשיר בחללי אחסון ופונה אל החוץ | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

 

לצד המטבח הוצבה פינת אוכל קטנה לשימוש יומיומי של בעלי הבית, המורכבת משולחן עגול בעל משטח שיש ומכיסאות פלסטיק לבנים של חברת MDF האיטלקית. כל הריהוט העכשווי והמוקפד בבית יובא ביבוא אישי מאיטליה – החלטה שלדברי אנדרמן הוזילה את העלויות באופן משמעותי. "בבחירת הריהוט היה לי חשוב להימנע מתחושה של סט שלם שיוצר באותו בית ייצור", הוא אומר, "רציתי ליצור ערבוב בין סגנונות ותחושות, אך בלי לחרוג מסגנון כללי אוורירי, קליל, מודרניסטי ווינטג'י". ואכן הריהוט מורכב מחדש לצד ישן, ומשלב פריטי עיצוב אייקוניים המעניקים לבית תחושה עכשווית ומעוצבת לעילא עם נגיעות רטרו.

ערבוב בין סגנונות ותחושות | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
ערבוב בין סגנונות ותחושות | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

פינת הטלוויזיה שלצד המטבח רוהטה בספת עור ופלדה אפורה של פלקספורם, ובכורסת יחיד מדגם Cite של ויטרה – אחת מאייקוני העיצוב של הריהוט המודרניסטי שעוצבה לראשונה ב־1932 וכוללת שלדת פלדה וריפוד עור. כריות אתניות בגוני אדום שוברות את הנוכחות המוקפדת של הריהוט האיטלקי "והופכות את הפינה ליותר נינוחה ואנושית". פינת האוכל שמעבר לארון מורכבת משולחן ארוך במיוחד מעץ טיק, המתפרש על פני ארבעה מטרים ומוקף בכיסאות עור לבנים של פולטינה פראו. מעל השולחן נתלתה מנורה של אינגו מאואר, אחד ממעצבי התאורה הבולטים בעולם. "זו מנורה חצי פיסולית המורכבת ממישורי פח דקיקים לבנים המחוברים ביניהם בכבלי נירוסטה, המתפקדת כחצי פסל בבית", אומר אנדרמן. "מאואר הוא בעיניי אחד ממעצבי התאורה הגאוניים והקוליים ביותר כיום. הוא בן 85 ועיצוביו עדיין צעירים ורעננים". בסלון הוצבה ספה מרכזית בגוון שמנת הפונה לגינה הירוקה, ומאחוריה ספסל קליל ודק קווים מברזל ועץ אגוז מכופף. "הבית עצמו אינו גדול ולכן חלק מעיצוב הפנים נועד לשמור על קלילות ועל אווריריות", מסביר אנדרמן את בחירת הריהוט, "העדפנו רהיטים שלא יכבידו על החלל". לתחושה הקלילה תורמות שתי כורסאות יחיד בסלון המורכבות ממוטות ניקל דקיקים, משטח עץ מכופף ומושב עור דק. "זו לא כורסה שמתנהגת ברצינות", הוא אומר, "היא קלילה ומרחפת, ואפשר להשיג אותה אפילו בריפוד פרווה". במרכז הסלון שטיח סקנדינבי בהיר שאינו מושך תשומת לב יתרה ומתמזג בגוני הבית. "הוא נותן מסגור של החלל ותורם לתחושת החום בו, אבל לא משתלט", מנמק אנדרמן, "והוא מחבר את פלטת הצבעים של הסלון שנעה בין לבן, שמנת ואפור". מעל השטיח הוצבו שני שולחנות קפה עגולים, האחד מעור אפור והשני מפורניר עץ אגוז בעל מראה וינטג'י. כורסה נוספת ששימשה את בעלי הבית בביתם הקודם מצאה את מקומה בין פריטי הריהוט החדשים.

הצבעוניות האחידה בחיפויי הרצפה והגובה הזהה בין המפלסים יוצרים חיבור הדוק בין פנים לחוץ | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
הצבעוניות האחידה בחיפויי הרצפה והגובה הזהה בין המפלסים יוצרים חיבור הדוק בין פנים לחוץ | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

קצת דרמה

חדרי הרחצה בבית, ובהם שירותי האורחים בקומה התחתונה, עוצבו במראה נקי ודרמטי, בגוונים של שחור לבן, והם שונים באופיים מעיצובו של שאר הבית. "מפני שחללי השירותים והרחצה קטנים יחסית ומזמנים כניסה לעולם אחר, הגברנו את הדרמה בעיצוב החלל", מאשר אנדרמן. "יש כאן קונטרסט גדול למה שקורה בשאר חללי הבית, וזה בסדר כי מדובר באזורים נפרדים". כל האביזרים בחדרי הרחצה נרכשו בבופי. החלל כולו חופה באבן גרניט שחורה היוצרת ניגוד עז עם רצפת האבן הבהירה. על הקיר נתלה כיור צף מרובע הנראה כאלמנט פיסולי בחלל, ומעל האסלה הצפה נתלתה מנורה משולשת העשויה מלבד שחור של Moooi – חברת עיצוב הולנדית שעיצוביה מצטיינים בטוויסט משעשע. לצד הקיר ניצבת מראה צרה וארוכה על רגל דקיקה. "זה חלל שכולו צורות בסיס – ריבוע, משולש ועיגול", מציין אנדרמן, "ועיצובו גיאומטרי מאוד".

חדרי הרחצה בבית עוצבו באופן שונה משאר הבית והם מצטיינים במראה נקי ודרמטי, בגווני שחור ולבן | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
חדרי הרחצה בבית עוצבו באופן שונה משאר הבית והם מצטיינים במראה נקי ודרמטי, בגווני שחור ולבן | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
חדרי הרחצה בבית עוצבו באופן שונה משאר הבית והם מצטיינים במראה נקי ודרמטי, בגווני שחור ולבן | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
חדרי הרחצה בבית עוצבו באופן שונה משאר הבית והם מצטיינים במראה נקי ודרמטי, בגווני שחור ולבן | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

יחידת ההורים תופסת את רוב שטחה של הקומה העליונה ובה חדר שינה, חדר ארונות וחדר רחצה. חדר השינה פונה אל החורשה שמאחורי הבית ונפתח אל מרפסת גדולה שנבנתה מול החורשה. "המרפסת מגדילה מאוד את חדר השינה ויוצרת אזור מעבר נעים בין החדר לחורשה", מסביר אנדרמן. "בעלי הבית נוהגים לשתות שם את הקפה של הבוקר ומרבים בקריאה". במרכז חדר השינה נבנה ארון גדול שמתפקד כחדר ארונות, ויוצר הפרדה בין אזור השינה לאמבטיה. חדר הרחצה עוצב אף הוא בשחור־לבן דרמטי ברוח שירותי האורחים. "אני לא אוהב שיש הרבה סוגי חללים בבית אחד. לכן, אם השתמשנו באבן גרניט שחורה בחדר השירותים בקומה התחתונה, היא תחזור ותופיע גם כאן", הוא אומר. מאחר שחדר הרחצה מוקף בזכוכית, הפרטיות הנדרשת בו נוצרת על ידי גוש הארונות הרחב החוצץ בין אזור השינה לאזור הרחצה. פס של חלונות צרים וגבוהים העוטף את כל סוויטת השינה מאפשר את כניסתם של אור ואוויר אך שומר אף הוא על פרטיות מוחלטת. לצד חדר השינה נבנה חדר עבודה מרווח במיוחד שבני הזוג חולקים. זה רוהט בשולחן לבן בעל צורה סגלגלה של Porro ומעליו גוף תאורה מנייר אורז מחורר של אותה חברה. ספריית הקיר הלבנה מצניעה בתוך ארון סגור ששולב בין המדפים את המכשירים החשמליים בחדר – מדפסות, ראוטרים וציוד מחשוב נוסף. ספת הקריאה של חברת גרווסוני נבחרה בשל עיצובה המשוחרר וריפוד הפשתן האפור שלה תורם למראה חופשי ולא פורמלי.

חדר השינה תופס את רוב שטחה של הקומה העליונה ונפתח אל מרפסת פרטית,הממוקמת מעל צמרות עצי הגינה | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו
חדר השינה תופס את רוב שטחה של הקומה העליונה ונפתח אל מרפסת פרטית,הממוקמת מעל צמרות עצי הגינה | צילום: אורי אקרמן ומיקלה ברסטו

על קצה המזלג עם אדריכל יואב אנדרמן

גישת עיצוב תכנון נקי, פשוט ופונקציונלי.

אני מאמין הכי חשוב להבין את מהות הפרויקט עוד לפני שמגיעים לעיצוב. אדריכלות אינה רק עיצוב. היא כוללת גם טכנולוגיה, ניהול תקציב, חלומות, שאיפות וצרכים אנושיים, ורק חיבור בין כל המרכיבים הללו יכול לייצר פרויקט אדריכלי אמיתי.

טיפ אדריכלי לבחור אדריכל שאתה יכול לבטוח בו בלב שלם גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית ולשתף איתו פעולה לכל אורך הדרך.

לא כדאי להתחיל פרויקט בלי שיהיה מתוכנן עד אחרון הפרטים בשיטת "הכל יהיה בסדר". תכנון מוקפד חוסך בסופו של דבר זמן וכסף.