חלון פנורמי: ביתה של מעצבת פנים בשוהם

שלוש מדרגות מפרידות בין פינת האוכל לסלון. פרקט וריצוף אבן אפורה תוחמים את האזורים השונים | צילום: שירן כרמל
שלוש מדרגות מפרידות בין פינת האוכל לסלון. פרקט וריצוף אבן אפורה תוחמים את האזורים השונים | צילום: שירן כרמל

חמישה מפלסים ונוף ירוק היו נקודת המוצא לשיפוץ בית ישן בשוהם. חלונות שנפתחו יחד עם עיצוב נקי, חמים ונוח, יצרו בית מואר, נעים ומחבק שכיף לגדול איתו

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אדריכלות אבנר כץ
עיצוב פנים אורנית אורזל
שטח המגרש 500 מ"ר
שטח בנוי 240 מ"ר
משך הפרויקט שבעה חודשים

כדי לראות במבנה ישן פוטנציאל לשיפוץ יש צורך בהרבה תעוזה, אומץ ודמיון. בית פרטי בן 20 שנה בשוהם נרכש על ידי מעצבת הפנים אורנית אורזל ובן זוגה עבור המשפחה ושופץ בעזרת האדריכל אבנר כץ."הבית שופץ מהיסוד אך השלד והחלוקה הכללית נשארו. למבנה עצמו לא הוספנו כלום, מלבד סגירת מרפסת בקומה העליונה לטובת חדר משפחה. כץ תכנן את פיתוח השטח ואת מה שקשור לשינויים החיצוניים במבנה, וכן עבד מול הרשויות לצורך קבלת היתר. אני עשיתי את עיצוב הפנים כולל התכנון", מספרת אורזל.

הבית עומד על קרקע משופעת שמתחילה בחזית בגובה הרחוב ושלושה מצדדיו מוקפים בגינה. בחצר האחורית נעשתה עבודת מילוי להרמת פני הקרקע, שכן בזמן הרכישה עשר מדרגות הובילו מהסלון אליה. השטחי הציבוריים החיצוניים מרוצפים בטון מוחלק ומדרכי בזלת אמורפיים מובילים מהחזית אל הגינה שמאחור.

השטחים הציבוריים החיצוניים מרוצפים בבטון מוחלק ומדרכי בזלת אמורפיים מובילים מהחזית אל הגינה שמאחור | צילום: שירן כרמל
השטחים הציבוריים החיצוניים מרוצפים בבטון מוחלק ומדרכי בזלת אמורפיים מובילים מהחזית אל הגינה שמאחור | צילום: שירן כרמל

 

בבית יש שמונה חדרים המתפרסים על פני ארבעה חצאי מפלסים. "מהסיבה הזו יכולת המשחק שלנו הייתה מוגבלת", מסבירה אורזל. דלת היציאה מהסלון לחצר האחורית הוסרה, הפתח הורחב ובמקומו הותקנה ויטרינה גדולה מפרופיל בלגי שחור בחלוקה לריבועים. בקיר הסמוך הגובל אף הוא בגינה נפתחו חלונות בעיצוב זהה, כך שמתקבלת מעין תמונת פנורמה של הנוף. "הבית הוא האחרון ברחוב וגובל בחורשה ציבורית, מה שאפשר לנו לפתוח חלון גם לכיוון שלה ולהכניס את כל הירוק פנימה". דלת הכניסה הקדמית הוסרה יחד עם אריחי זכוכית שהיו אופנתיים בשנות ה-90. במקומם הותקנה דלת סרגלים מעץ אלון טבעי בגובה 2.80 מ', שממנה נמתח קו מבט אל הנוף הפנורמי.

כדי למקסם את הנוף פתח היציאה לגינה הורחב ובמקומו הותקנה ויטרינה גדולה. בקיר הסמוך נפתחו חלונות בעיצוב זהה היוצרים יחד תמונת פנורמה | צילום: שירן כרמל
כדי למקסם את הנוף פתח היציאה לגינה הורחב ובמקומו הותקנה ויטרינה גדולה. בקיר הסמוך נפתחו חלונות בעיצוב זהה היוצרים יחד תמונת פנורמה | צילום: שירן כרמל
פלטת הגוונים הקרירה מאוזנת על ידי חומרים חמים והצמחייה שבחוץ | צילום: שירן כרמל
פלטת הגוונים הקרירה מאוזנת על ידי חומרים חמים והצמחייה שבחוץ | צילום: שירן כרמל

 

עמוד תמך שהפריד בין המבואה למטבח הוסר ובמקומו הותקנה בתקרה קורת פלדה שנצבעה בשחור. "המטבח היה גדול יותר אבל סגור. את המטבח החדש תכננתי פתוח, אך לא מאד גדול. משטחי השיש הארוכים שרבים חולמים עליהם, נוטים להפוך במציאות של משפחה עם ילדים ותנועה ערה במטבח לאזורים של אי סדר מיותר. אני מעדיפה לתכנן תוך התחשבות בהתנהלות היומיומית ופחות במצב של אירוח, שקורה לעתים רחוקות יותר". לריצוף נבחרה אבן סינית בגוון אפור בהיר באריחים בגודל 140 X 80 סמ'. "את הבטון המוחלק אני אוהבת לשטחי החוץ. הוא משתלב נהדר עם שאר החומרים ה'מחוספסים' שמאפיינים את החוץ ומעבר לכך הוא פרקטי. בפנים אני מעדיפה את האבן שיש לה מראה מוקפד יותר".

שלוש מדרגות מפרידות בין פינת האוכל לסלון. פרקט וריצוף אבן אפורה תוחמים את האזורים השונים | צילום: שירן כרמל
שלוש מדרגות מפרידות בין פינת האוכל לסלון. פרקט וריצוף אבן אפורה תוחמים את האזורים השונים | צילום: שירן כרמל

האבן מגדירה את שטח מפלס הכניסה הכולל את המבואה, המטבח ופינת האוכל. שאר הגוונים שנבחרו לאזור זה משלימים אותה: ארון מטבח אפור-כחלחל, משטח עבודה מאבן קיסר לבנה וקיר יחידות גבוהות בלבן עבור מכשירי החשמל והמזווה. חלון בפרופיל בלגי דומה בפרופורציות לוויטרינות שבסלון משקיף אל החזית ומכניס אור ונוף ירוק. כדי לחמם את החלל תוכננה במרכז קיר הארונות הלבנים קוביית עץ פתוחה, ומעל הכיור נתלו מדפים מעץ טבעי (יוחאי וייכמן – נגריית טימבר). יחידת ריהוט מברזל ועץ ממוחזר ששימש לבניית סירות דיג (וסטו) יוצרת הפרדה ויזואלית בין המטבח לפינת האוכל. "החלטתי לוותר על אי מרכזי למרות שהוא פופולרי מאוד. רוב הזמן אנחנו יושבים בפינת האוכל ואי הוא עוד מקום להצטברות בלגן. הזמנתי את שידת הדייגים בגובה המטבח והיא משמשת לאחסון וכהמשך למשטח העבודה במקרה הצורך". בתקרה הותקנו פס צבירה וגוף תאורה ליניארי, שמבחינה ויזואלית הם דומים אך שונים.

יחידת הריהוט הוגבהה לגובה הארונות ומשמשת משטח עבודה נוסף | צילום: שירן כרמל
יחידת הריהוט הוגבהה לגובה הארונות ומשמשת משטח עבודה נוסף | צילום: שירן כרמל
כדי לחמם את החלל תוכננה במרכז קיר הארונות הלבנים קוביית עץ פתוחה, המתכתבת עם יחידת ריהוט ומדפים מעץ | צילום: שירן כרמל
כדי לחמם את החלל תוכננה במרכז קיר הארונות הלבנים קוביית עץ פתוחה, המתכתבת עם יחידת ריהוט ומדפים מעץ | צילום: שירן כרמל

 

פינת האוכל הנמצאת במרכז המבואה מגדירה את פלטת הגוונים של הבית על ידי שולחן עץ טבעי ומשטח פורמייקה לבנה וגוף תאורה כחול. "תמיד היתה לי משיכה לצבעים הקרים, בעיקר כחולים וירוקים. מבחינת חומרים היה לי חשוב לאזן את הצבעים והחומרים הקרים שאני אוהבת באמצעות חומרים כמו עץ, שיצרו את החום הרצוי". אל מפלס הסלון מובילות שלוש מדרגות – סממן בניה נוסף מתחילת שנות ה-90. הוא מאופיין באווירה חמימה יותר בזכות ספרייה מעץ המשתרעת על קיר שלם ופרקט אלון בצבע חום-אפרפר בגמר לכה. הפרקט הותקן גם בחדרים ויוצר בכך המשכיות בעיצוב. ריהוט בגוון אפור בהיר, שולחן עץ וזכוכית (טולמנ'ס אאוטלט) ושטיח באפור וכחול (איתמר) מייצרים מראה נקי ומודרני.

פינת האוכל נמצאת במרכז המבואה ומהווה את מרכז החלל הציבורי | צילום: שירן כרמל
פינת האוכל נמצאת במרכז המבואה ומהווה את מרכז החלל הציבורי | צילום: שירן כרמל

 

מעבר לוויטרינה נמצאת מרפסת בטון מוחלק בגודל 6X10 מ', שמתכתבת בגווניה עם טיח אקרילי כחול-אפרפר. מעל פינת הישיבה החיצונית הותקנה פרגולה מעץ אורן מגוון באגוז. מקרר קוקה קולה ממותג, ישן ומקורי מהווה אטרקציה עיצובית שימושית. "על רכישת המקרר האיקוני אחראי בן זוגי. בנסיעת עסקים ללאס וגאס הוא נסע לראות את המקום בו מצלמים את התכנית American Restoration ושם, במגרש הגרוטאות, הוא מצא את המקרר שיוצר בשנת 1939. המקרר נרכש והושאר במקום לשיפוץ, ואחרי חצי שנה נשלח ארצה. כשאנו מארחים אנו ממלאים אותו בבקבוקי שתייה אישיים וחוסכים הליכה למטבח". מעקה מתכת שחור מפריד בין מפלסי המרפסת והגינה וגרם של ארבע מדרגות מוביל אל משטח דשא. בקצהו נבנה בור למדורה ("מעצב הגנים בועז מרקוביץ' הציע והתלהבנו") ולידו, מתחת לעץ, הוצבו שני כיסאות שיוצרים פינת ישיבה נעימה.

סלון חיצוני במרפסת המוגבהת. המקרר האיקוני הובא על ידי בעלה של המעצבת מארצות הברית | צילום: שירן כרמל
סלון חיצוני במרפסת המוגבהת. המקרר האיקוני הובא על ידי בעלה של המעצבת מארצות הברית | צילום: שירן כרמל

 

מעקה הברזל השחור חוזר על עצמו בגרם המדרגות המחבר בין המפלסים שבתוך הבית. במפלס הראשון נמצאת סוויטת ההורים הכוללת חדר שינה, ארון walk in וחדר רחצה. קירות חדר השינה, כמו קירות החלל הציבורי, נצבעו בגוון מוקה כהה יחסית. "במניפת הגוונים הוא נראה כהה מידי כצבע בסיס, אבל אני תמיד מסבירה ללקוחות שבבית מואר צבע כהה עובד מצוין". טקסטילים ושידות בגווני עץ וכחול מוסיפים חמימות וכן הפרקט והנוף. בחדר הרחצה הצמוד הקירות כחולים בהירים. לאזור המקלחון נבחרו אריחים בשמנת ונקודות תכלת. "אני בעד חיפויים מינימליסטיים. בבית הזה מחופים רק הקירות הרטובים באמבטיות ובמקלחונים (האחים לוי) וכל השאר מטויח בשפכטל אמריקאי וצבוע בצבע מעט מבריק ורחיץ, שנותן לחדרי הרחצה מראה נקי". חיפוי הרצפה הוא באבן האפורה ויחידת הכיור מורכבת ממשטח אבן קיסר וארון שלייף לק לבנים. בקצה הנגדי של המפלס המלבני נמצא אזור שירות.

ארון קיר גדול משמש לאחסון וכמסתור לסלי כביסה. מרפסת הכביסה הוקטנה לטובת הגדלת חדר שינה של אחת הבנות. חדרי הילדים נצבעו בגווני כחול בהירים ולכל אחד מהם יש התייחסות אל החוץ בין אם בחלון פנורמי או במרפסת. במפלס שמעל נמצאים שני חדרי שינה נוספים ופינת משפחה. ספה ממזרונים גדולים (אתנחתא) נפתחת למשטח שינה כשבאים חברים, וסמוך לקיר הוצבה עמדת מחשב ומעליה גוף תאורה לינארי. פינת המשפחה מוארת בזכות חלונות בחלקו העליון של גרם המדרגות ודלת זכוכית המובילה למרפסת גג.

פינת המשפחה מחברת בין חדרי הבנות ומהווה חלל פנאי משותף | צילום: שירן כרמל
פינת המשפחה מחברת בין חדרי הבנות ומהווה חלל פנאי משותף | צילום: שירן כרמל
בכל החדרים נפתחו חלונות גדולים או מרפסות המעמיקים את הקשר עם החוץ | צילום: שירן כרמל
בכל החדרים נפתחו חלונות גדולים או מרפסות המעמיקים את הקשר עם החוץ | צילום: שירן כרמל

 

חדר הרחצה מעוצב בגווני תכלת, אפור ולבן עם נקודות צבע בודדות בכתום. בקיר שמעל האסלה והאמבטיה נבנתה נישה דקורטיבית מקוריאן, בדומה לנישות שבחדר הרחצה של ההורים. חדר שירותים נוסף בקומה נצבע בטורקיז. "הוא היה כאן והשארנו אותו כי חשבנו שהבנות ישתמשו בו בעיקר בבוקר, בשעת ההתארגנות. בפועל אלה שירותי אורחים-ילדים". אותו גוון חוזר על עצמו בחדר הרחצה במפלס התחתון, המשמש כשירותי אורחים. לחיפוי קיר המקלחון נבחרו אריחים גיאומטריים בתלת ממד המאזנים את הצבע העז.

צמוד לו נמצא חדר שינה לאורחים, עם חלון שפונה למפלס הנמוך של הגינה. באותו מפלס נמצא גם חדר העבודה של אורזל ושל בעלה, איש הייטק. שני שולחנות משרדיים וספרייה גדולה מתחברים לשפת העיצוב של הבית באמצעות פרקט ופינת ישיבה קטנה מעץ עם ריפוד וגוף תאורה עילי בכחול. חלון אורכי משקיף אל גינה אנגלית קטנה, ובזווית העין ניתן לראות דרכו את שער הכניסה לבית. "רציתי ליצור מקום מזמין שנעים להתכנס בו – בית שיהיה נוח ופרקטי לנו ולאורחים, ושישמש אותנו לתקופה ארוכה גם כאשר הצרכים שלנו כמשפחה מתבגרת ישתנו", מסכמת אורזל. "כיוונתי לנוחות ולנקיון עיצובי. היה לי חשוב להמנע ממראה שמשדר 'יוקרה', שפעמים רבות מביא איתו תחושת קרירות וריחוק. זו מלכודת שקל מאוד ליפול אליה ואני מקפידה להמנע ממנה גם בעבודה מול לקוחות".

אביזרים בודדים בכתום מעניקים חמימות לחדר הרחצה של הבנות | צילום: שירן כרמל
אביזרים בודדים בכתום מעניקים חמימות לחדר הרחצה של הבנות | צילום: שירן כרמל
למעט האזורים הרטובים המחופים באריחי קרמיקה, כל קירות בחדרי הרחצה מטויחים וצבועים | צילום: שירן כרמל
למעט האזורים הרטובים המחופים באריחי קרמיקה, כל קירות בחדרי הרחצה מטויחים וצבועים | צילום: שירן כרמל

 

על קצה המזלג עם אורנית אורזל

אני מאמין

"עיצוב מוצלח של בית נמדד לא רק במראה שלו, אלא גם בתחושה שמתקבלת בו בהתנהלות היומיומית של דייריו, ומידת הנוחות בו. פרויקט מוצלח הוא זה המשלב בין השניים".

גישת עיצוב

"לא כל בית צריך להיות מתויג תחת סגנון עיצובי מסוים. המטרה בתהליך התכנון והעיצוב היא ליצור את התחושה הסובייקטיבית הנכונה עבור הדיירים, זו שתגרום להם "להרגיש בבית", ולא בהכרח ליצור הגדרה עיצובית אובייקטיבית לחלל".

טיפ עיצוב

"תהליך הלבשת הבית יכול להמשך גם תקופה ארוכה אחרי הכניסה אליו. זה לגמרי בסדר שגם אחרי שנה או שנתיים עדיין יש קיר שמחכה לתמונה הנכונה, או מדף שמחכה לחפץ הנכון. השאירו מקום להתחדשות"

לא כדאי

"לוותר על נוחות ופרקטיות לטובת חלום עיצובי כזה או אחר. מעצב טוב ידע לתכנן את הפרקטי כך שיראה טוב".

הבית שופץ מהיסוד אך השלד והחלוקה הכללית נשארו. התוספת היחידה במבנה עצמו היא סגירת המרפסת בקומה העליונה לטובת חדר משפחה | צילום: שירן כרמל
הבית שופץ מהיסוד אך השלד והחלוקה הכללית נשארו. התוספת היחידה במבנה עצמו היא סגירת המרפסת בקומה העליונה לטובת חדר משפחה | צילום: שירן כרמל

 

ספקים

נגרות: יוחאי וייכמן, נגריית טימבר

חיפויים וכלים סניטרים: אחים לוי יבואני קרמיקה

גינה: בועז מרקוביץ' עיצוב נוף וביצוע

תאורה: לייט אין