מתחילים מהסוף

פסיפס אקלקטי של רהיטים ופריטי עיצוב בגוונים מונוכרומטיים יוצרים חלל ציבורי נעים ומתוחכם הכולל את הסלון ואת פינת האוכל | צילום: סיון אסקיו
פסיפס אקלקטי של רהיטים ופריטי עיצוב בגוונים מונוכרומטיים יוצרים חלל ציבורי נעים ומתוחכם הכולל את הסלון ואת פינת האוכל | צילום: סיון אסקיו

בית בקיבוץ רמת יוחנן עוצב בסגנון נורדי־מינימליסטי ושולבו בו רהיטים ישנים מפירוקים של בתים אשר הפכו את תהליך העבודה המקובל - ראשית נבחרו הרהיטים והתכנון הותאם לשילובם בבית

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים מרב שדה שטח הבית כ־100 מ"ר משך הפרויקט 19 חודשים

"בנייה בקיבוץ לא דומה בכלום לבנייה בעיר. המשמעות היא שכל דבר כפוף לתקנים ולנהלים פנימיים. המימון ניתן על ידי הקיבוץ עד לתקרה מסוימת ומעבר לו כל חבר משלים מכספו הפרטי על פי טעמו ובחירותיו", אומרת מרב שדה על הבית שתכננה ועיצבה בקיבוץ רמת יוחנן הסמוך לחיפה. כמו בתים רבים בקיבוץ, הבית נבנה בשנות ה־50 על שטח של כ־70 מ"ר והוא מוקף בשלושה בתים אחרים ובשביל. במסגרת תכנית לשיפוץ דירות ישנות אושרה תוספת של 30 מ"ר, ומתוכם 9 מ"ר יועדו לממ"ד. בעלת הבית התרשמה מהבלוג של שדה. היא יצרה עמה קשר וביקשה שתתכנן ותעצב את הבית שלה. היא הדגישה את חשיבות ההפרדה המוחלטת בין אגף השינה לאגף האירוח ובין אגף השינה שלה וזה של בתה בת ה־18 ואת חשיבות הוספת פינת עבודה לתכנון. "אלה הדברים שהיו חשובים לפרוגרמה. מעבר לזה קיבלתי יד חופשית ובין הלקוחה וביני נוצר קשר מדהים", מספרת שדה, אשר ביצעה שינוי מבני שהתבטא בהרס הקירות הפנימיים. עמוד שלפי התכנון החדש ניצב במרכז חדר השינה של הבת הוסר באישור ובפיקוח קונסטרוקטורית.

[tmwdfpad]

ליקוט והתאמה

האהבה לסגנון נורדי־מינימליסטי ולחיבור בין פריטים חדשים לישנים חיברה בין המעצבת ללקוחה והציבה אתגר, בגלל שיטת עבודה שונה מהרגיל: "אם בדרך כלל אנחנו מתכננים בית וקונים עבורו ריהוט, כשעובדים עם פריטים מפירוקים של בתים הרבה פעמים קודם כל רוכשים את הפריט ומתכננים סביבו את הקיר או את הנישה. אני עובדת הרבה עם וינטג'מניה במושב נווה ימין. דפנה ואלי, הבעלים, רוכשים פריטים מהארץ ומאירופה ומעסיקים רסטורטורים שמשפצים אותם. הרבה פעמים אני מסתובבת אצלם, רואה פריט ויודעת שיום אחד אעשה איתו משהו".

חדרי האמבטיה משקפים את השילוב בין פריטים נורדים־מודרנים לווינטג' ולעבודת יד | צילום: סיון אסקיו
חדרי האמבטיה משקפים את השילוב בין פריטים נורדים־מודרנים לווינטג' ולעבודת יד | צילום: סיון אסקיו

דלת הכניסה היא הדלת ביחידה בבית שמקורה אינו בפירוקים. לידה ניצבת נישה לאופניים, ולגג נוסף חלק תחתון לקירוי הכניסה. סמוך לכניסה מוקמו שירותי האורחים – תוספת שהפתיעה את בעלת הבית, שלא האמינה שניתן להוסיפה לפרוגרמה. "העיצוב הנורדי מושלם בעיניי בהרבה מובנים ולכן הזמנו מדנמרק מתלים לנייר טואלט, מגזינים ומגבות". הקיר מחופה באריח net של המעצבת פטרישיה אורקיולה והרצפה באריחים דמויי בטון בגודל 60X60 ס"מ. מול השירותים מוקמה פינת עבודה מוארת באור טבעי שחודר מבחוץ. כיסא עץ שהיה ברשות הלקוחה עבר שיפוץ בווינטג'מניה והוצמד לשולחן כתיבה העשוי פלטת עץ מחופה בפורמייקה לבנה עם קנט פורניר תואם. על הקיר נתלה גוף תאורה מבטון ונורת פחם, ומדף מאיקאה משמש בסיס לתדפיסים בשחור לבן שהוזמנו מאתרים בחו"ל. שדה מספרת שבשלב מסוים קלטה שיש בארץ מחסור בתדפיסים ולכן השיקה עם שותפתה איקו פרנקו ליין שנקרא Kind Of by IM, שיחל לפעול בקרוב.

בתכנון התחשבו בפריטי וינטג' ששובצו באופן שמבליט אותם ומדגיש את ייחודם | צילום: סיון אסקיו
בתכנון התחשבו בפריטי וינטג' ששובצו באופן שמבליט אותם ומדגיש את ייחודם | צילום: סיון אסקיו

באזור האירוח סלון, מטבח ופינת אוכל הסמוכה לוויטרינה שמובילה למרפסת המרוצפת אריחי אבן טרוורטין. שולחן וינטג' עגול צוות לכיסאות בדגם אימס מפלסטיק לבן ועץ. מהתקרה משתלשל גוף תאורה וינטג'י שנרכש אצל יוסי קמחי תאורה בשוק הפשפשים. "זה גוף תאורה דני מפורניר מהגוני שהשתמר בצורה מדהימה. כשראיתי אותו אמרתי לחגית 'זה הגוף שלנו' והיא הסכימה איתי". לסלון נבחר גוף תאורה מודרני לבן שנתלה מעל שולחן קפה עגול, שמתכתב עם שולחן פינת האוכל. שתי כורסאות שהיו ברשות הלקוחה שופצו ורופדו מחדש בבד דמוי בוקלה. באחת מהן שובצו כפתורי בד כחולים ובשנייה ורודים, תוספת צבע מינימליסטית לחלל המונוכרומטי כמעט. שידת mdf צבוע כחול ואפור וספה אפורה נרכשו בקסטיאל as is, ואת התמונה משלים כיסא עץ של המעצב הדני הנס ברטרוד (Hans Brattrud). על הקיר נתלה צילום של גלגל ענק של הצלמת סיון אסקיו (שאף צילמה את הבית). נישה שנוצרה בשל בניית חניית האופניים בחוץ מנוצלת לספרייה ולידה נתלה גוף תאורה משנות ה־50 מעץ וברזל.

בין ישן לחדש

משטח בלוסטון חורג מגבולות שידת בית המרקחת ויוצר דלפק. בעלת הבית, שהיא גם פיזיותרפיסטית, בחרה להתאים לו כיסאות עץ ארגונומיים שנוצרו בעבודת יד | צילום: סיון אסקיו
משטח בלוסטון חורג מגבולות שידת בית המרקחת ויוצר דלפק. בעלת הבית, שהיא גם פיזיותרפיסטית, בחרה להתאים לו כיסאות עץ ארגונומיים שנוצרו בעבודת יד | צילום: סיון אסקיו

שדה מספרת שהאתגר הגדול ביותר בבית היה המטבח. הוא נבנה משידה שפורקה מבית מרקחת שעמד בשנות ה־40 ברחוב אלנבי בתל אביב. "איך שראיתי אותה ידעתי שהיא תהיה חלק מהמטבח. זו הייתה עבודה קשה כי היינו צריכים להכניס בה הרבה שינויים כדי להעמיד מדיח, כיור, משטח עבודה וצנרת מים וחשמל, אבל היא הצדיקה כל סיוט שעברנו איתה". השידה עברה שיפוץ ושיחזור. המדבקות המקוריות עם שמות התרופות נותרו על המגירות ומעידות על ההיסטוריה שלה. מולה הוצב ארון מטבח צבוע (בתנור) בגוון ירוק אפרפר. על שני הפריטים – הישן והחדש – הונח משטח אבן בלו סטון שיוצר מראה אחיד ומגובש. בשידת בית המרקחת המשטח בולט בכ־20 ס"מ ליצירת דלפק. בעלת הבית, פיזיותרפיסטית במקצועה, ביקשה להתאים לו כיסאות נוחים וארגונומיים. הפתרון נמצא בחנות נטורה – כיסאות עץ אגוז איקוניים, דרמטיים ואלגנטיים בעיצוב נורמן צ'רנר, שמיוצרים בעבודת יד. בין שני חלקי המטבח מפרידה דלת יציאה לחצר. "פנטזנו על דלת שיוצאת החוצה. יש אנשים שיגידו 'איזה בזבוז, יכולתן לעשות פה עוד ארונות' אבל זה עוד אחד מהדברים שבגללם היה לי כיף לעבוד עם הלקוחה. היא מאוד פרקטית ועם זאת יודעת מתי לוותר על פרקטיות בשביל הנשמה". היכולת של המעצבת והלקוחה לחשוב מחוץ לקופסה הובילה לוויתור על אריחי חיפוי. קנט בלו סטון בגובה 15 ס"מ נמתח לאורך משטחי העבודה והקיר שמעליו נצבע בצבע שמן לבן. "הוא מתנקה בקלות ומי צריך חיפוי כשיש צבע שמן?", צוחקת שדה. על מדפי איקאה הונח אוסף כלי קרמיקה ופיירקס וינטג', ומעל שידת בית המרקחת נתלתה יחידת מדפים פתוחים. על הקיר הותקנו שלושה גופי תאורה פשוטים ומעל הדלפק נתלה גוף תאורה שעוצב על ידי שדה: חמש נורות פחם על חוטים שמשתלשלים ממוט ברזל.

המטבח מורכב משידת בית מרקחת מקורית ומארון שנבנה על ידי נגר. המתח שבין החומרים והסגנונות יוצר מראה מאוזן, על קו התפר בין ישן למודרני | צילום: סיון אסקיו
המטבח מורכב משידת בית מרקחת מקורית ומארון שנבנה על ידי נגר. המתח שבין החומרים והסגנונות יוצר מראה מאוזן, על קו התפר בין ישן למודרני | צילום: סיון אסקיו

היחידות הפרטיות

האזור הפרטי בבית מורכב משתי יחידות נפרדות לאם ולבת. כל אחת מהן כוללת חדר שינה וחדר רחצה. בכניסה לכל יחידה הותקנו דלתות מפירוקים ובמבואה נבנתה נישת אחסון מארגזי תפוזים ישנים. "חתכנו אותם לשניים והפכנו למגירות. כשאמרתי שלפעמים אנחנו רוכשים משהו ועליו בונים את הבית התכוונתי לזה. נדלקתי על הארגזים והנישה בקיר תוכננה במיוחד בשבילם". חדרי הרחצה שומרים על המתח בין ישן לחדש ובין אפור־לבן ועץ. במקום מקלחונים הותקנו וילונות בד והקירות מחופים באריחי חרסינה לבנים ופשוטים בגודל 15X15 ס"מ. הכיור בחדר הרחצה של הבת הונח על שידה ישנה ממזרח אירופה שעברה רסטורציה. בחדר הרחצה של האם הכיור מונח על מדף עץ אלון פשוט, ונישה מיוחדת נבנתה על פי מידות של דלת מפירוקים. בגלל גובה התקרה נעזרה המעצבת במסגר הקיבוץ להנמכת ראש הטוש וליצירת מתלה הווילון העגול.

חדרי האמבטיה משקפים את השילוב בין פריטים נורדים־מודרנים לווינטג' ולעבודת יד | צילום: סיון אסקיו
חדרי האמבטיה משקפים את השילוב בין פריטים נורדים־מודרנים לווינטג' ולעבודת יד | צילום: סיון אסקיו

הרצפה בחדרי השינה מחופה בפרקט אלון תלת שכבתי. חדר הבת גובל בממ"ד, ובהסכמתה נותר הקיר חשוף. "בדרך כלל עושים את זה כגימיק אבל פה קיר הבטון כבר קיים". בעזרת שבלונה (ביצוע: איקו פרנקו) יצרו המעצבת והלקוחה משפט מעצים בגוני שחור וורוד פוקסיה צעיר. גוף התאורה נרכש באיקאה וכריות שעליהן אלמנטים טיפוגרפיים נקנו ב־Fine Lab. חדר השינה של הלקוחה מאובזר בפשטות כדי לתת במה לגופי התאורה (מבטון) שמשתלשלים מהתקרה. "גופי התאורה עושים את החדר ולכן כל השאר יכול להיות כל כך פשוט". בשני צדי המיטה הוצבו שרפרפים שנרכשו באיקאה, אחד מהם לבן והשני מעץ טבעי שנצבע בחלקו בלבן. בכל החלונות בבית נקבעה זגוגית משוריינת ובה חוטי מתכת. "כשהמראה התעשייתי של הזכוכית הזו משובץ ברהיט בעל מראה מעודן מתקבל שילוב מתוחכם".

קיר בטון שגובל בממ"ד הושאר כמו שהוא ומשתלב במראה המודרני. בעזרת שבלונה נכתב עליו, בוורוד פוקסיה, משפט העצמה | צילום: סיון אסקיו
קיר בטון שגובל בממ"ד הושאר כמו שהוא ומשתלב במראה המודרני. בעזרת שבלונה נכתב עליו, בוורוד פוקסיה, משפט העצמה | צילום: סיון אסקיו

"אני קוראת לסגנון שלי נונשלנטי", מסכמת שדה. "חשוב לי שהבית יהיה של הלקוחות שאני עובדת בשבילם ויכיל את החיים ואת האישיות שלהם. כך היה בפרויקט הזה. לשמחתי הלקוחה ואני זרמנו גם ברמה האישית ויש לנו אהבות משותפות. כל זאת, עם הקפדה על כל פרט, יצר בית מעוצב ומתוכנן בשלמות שלא מנקר עיניים על רקע סביבת הקיבוץ".

על קצה המזלג

אני מאמין עיצוב ותכנון הם שני תהליכים הקשורים יחד בסינרגיה. עיצוב יעבוד רק אם ייושם בחלל המתוכנן נכון. אני מאמינה שמעצבת טובה ונכונה צריכה להיות מתכננת טובה ולדעת כיצד לשלב את החלל והעיצוב לכדי שלם אחד מושלם. ידע בתכנון מגיע לאחר הרבה שנות ניסיון ויכולת עיצוב טובה טמונה בדנ"א שלנו. לסיכום? ניסיון וכישרון.

בית בקיבוץ רמת יוחנן | צילום: סיון אסקיו
בית בקיבוץ רמת יוחנן | צילום: סיון אסקיו

גישת עיצוב הכל טמון במינון ובאיזון נכון בין הצבעים, החומרים, הטקסטורות, ישן וחדש, מודרני וקלאסי. אם יש לנו היכולת לאזן בין כל אלו נוכל להגיע לעיצוב על זמני, נעים ומזמין ללא צורך לקבע אותו בתוך הגדרות. טיפ עיצוב עצבו את הבית על מנת שיתאים לכם, לאורח החיים שלכם ולאהבות שלכם ולא בגלל שכולם עושים כך או אחרת. טיפ עיצובי נוסף: אל תפחדו מטרנדים. אם אתם אוהבים שינויים – לכו על טרנד ואחרי שנתיים החליפו אותו בטרנד אחר. טרנד איננו מילה גסה. לא כדאי להקשיב לסיפורים ולאגדות אורבניות מאנשים שאינם מהמקצוע. קחו מעצבת שאתם סומכים עליה ויודעים כי היא בעלת ידע וניסיון וסננו כל דבר אחר שהחבר, האח, השכן או הדוד מספרים לכם.