עיצוב פנים: לגדול עם בית במכבים

פלטת הצבעים שנעה בין לבן לשחור עם גוני ביניים אפורים ופרקט עץ אלון יוצרת נראות מודרנית אך חמימה וביתית | צילום: טל ניסים
פלטת הצבעים שנעה בין לבן לשחור עם גוני ביניים אפורים ופרקט עץ אלון יוצרת נראות מודרנית אך חמימה וביתית | צילום: טל ניסים

בית ביישוב מכבים שופץ, הורחב ועוצב בשפה המאזנת בין חם וקר ובין כפרי ומודרני ליצירת מראה על-זמני, שילווה את בני המשפחה לאורך שנים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אדריכלות: נעמי גלברט
עיצוב פנים: עדי אדליס
שטח המגרש: 628 מ"ר
שטח בנוי: 340 מ"ר
משך הפרויקט: שמונה חודשים
עלות: 2 מיליון שקלים

מבט אל המטבח מהסלון: קורת ברזל חשופה הותקנה במקום עמוד שהוסר ומשמשת אלמנט מבני ועיצובי | צילום: טל ניסים
מבט אל המטבח מהסלון: קורת ברזל חשופה הותקנה במקום עמוד שהוסר ומשמשת אלמנט מבני ועיצובי | צילום: טל ניסים

 

הרמוניה בין אנשי מקצוע היא תנאי בסיס לשיפוץ או בנייה מוצלחים. האדריכלית נעמי גלברט והמעצבת עדי אדליס משתפות פעולה בחלק מהפרויקטים שלהן, ובכל פרויקט התיאום ביניהן גובר. "כל אחת מאיתנו תורמת מיכולותיה מתוך הבנת קשר העבודה", אומרת גלברט, ואדליס מוסיפה: "לכל אחת יש את התפקידים שלה. נעמי עוסקת בתכנון המבנה, מערך הפונקציות, היתרים, תוכניות עבודה ותיאום מול יועצים וקבלנים בשלב הבנייה. ברגע שהיא מסיימת אני נכנסת ועושה את שאר הפיקוח, בחירת חומרי הגמר ותכנון החללים הפנימיים. אנחנו מגבות אחת את השנייה ואנשי המקצוע יודעים למי לפנות".

גוף תאורה מחוטי מתכת מדגם Gloria של חברת Forestier נתלה מעל פינת האוכל | צילום: טל ניסים
גוף תאורה מחוטי מתכת מדגם Gloria של חברת Forestier נתלה מעל פינת האוכל | צילום: טל ניסים

חיבור בין ניגודים

בית פרטי ביישוב מכבים נמסר לגלברט ולאדליס לשיפוץ ולהרחבה. "הבית המקורי נבנה בשנות ה-90 ובוצעה בו תוספת בנייה בסגנון כפרי. הוסכם לבצע בו שינוי שכולל תוספת קומה ועידון קווי המתאר. בעיצוב החיצוני הכללי ניתנה תשומת לב לכך שעיצוב הבית ישתלב באופי הבנייה באשכול ולא יבלוט, על אף ייחודו", מסבירה גלברט. מבחינת עיצוב פנים כללה הפרוגרמה סוויטת הורים, סוויטה לכל אחד משני הבנים (בני 19 ו-12), חדרי עבודה לבני הזוג העוסקים במקצועות חופשיים והרחקת המטבח מאזור הכניסה. כמו כן תוכננו ועוצבו מרתף (78 מ"ר) וחדר כושר. "עשינו ארגון מחדש של החלל והגדלנו את שטח הבית. הבעל רצה סגנון מודרני מאוד והאישה רצתה כפרי, ואני חיברתי ביניהם בסגנון הנקי שאני עובדת בו. בתהליך ארוך הצלחנו להגיע לבית בסגנון נקי ומודרני אבל עם חומרים חמים יחסית", אומרת אדליס.

הבית ממוקם בפאתי היישוב. צד אחד שלו פונה לוואדי והוא מוקף גינה מטופחת, שהנוף הירוק שלה ואור טבעי חודרים פנימה דרך מפתחים שהוגדלו. פלטת הצבעים שנבחרה נעה בין לבן לשחור עם גוני ביניים אפורים ופרקט עץ אלון. דלת כניסה שחורה ובה חלון זכוכית רומנטי מרמזת על הסגנון הכללי. לידה תוכנן ארון מעילים גדול ומולו שירותי אורחים. הקירות והרצפה בשירותי האורחים מחופים באריחי גרניט פורצלן משושים עם דוגמאות מעניינות, וכיור קערה מונח על ארון עץ אלון טבעי. לאחר שעוברים את המבואה נפתח החלל הציבורי שכולל פינת אוכל, מטבח וסלון. פינת האוכל סמוכה לחלון גדול שמשקיף לגינה ומוסיף צבע לשולחן, שחלקו העליון מצופה בטון, ולכיסאות מפולימר בשחור לבן. מהתקרה נתלה גוף תאורה דמוי שנדליר מחוטי ברזל מכופפים (קרני תכלת), שמשלב קלאסי ומודרני. הנראות המיוחדת שלו מייתרת אבזור נוסף.

"התכוונתי לתלות על הקיר תמונה אך תוך כדי הלבשת הבית הגיע הערב. הדלקתי את האורות ועל הקיר נוצרה צללית שנראית כמו ציור. לכן החלטנו להשאיר את הקיר נקי". בשאר המקומות באזור זה של הבית הותקנו גופי תאורה מתכווננים דמויי ספוט. "התאורה עדיין מלווה פונקציה וממוקמת במקבצים על פי הצורך, למשל מעל האי ומשטח העבודה". הארון העיקרי במטבח נצבע בשחור מט. משובצים בו מקרר ותנור ומסביבם יחידות מזווה. יחידת ארונות אופקית בלבן נושאת את הכיור. משטח העבודה עשוי קוריאן ועל הקיר שמעליו הותקן חיפוי זכוכית. האי המרכזי מחופה גם הוא בקוריאן לבן כדי ליצור אחידות אך עוביו שונה (5 ס"מ לעומת 1 ס"מ במשטח העבודה) כדי ליצור גיוון. כיסאות בר מאותה סדרה של כיסאות פינת האוכל – הפעם מעץ בצבע שחור – הוצמדו לאי העבודה ויוצרים פינת אוכל לא פורמלית.

שטיח שחור שנצבע בשטיפה מיוחדת נמצא על קו התפר שבין קלאסי למודרני | צילום: טל ניסים
שטיח שחור שנצבע בשטיפה מיוחדת נמצא על קו התפר שבין קלאסי למודרני | צילום: טל ניסים

 

בין המטבח לסלון מפרידה קורת ברזל כאלמנט מבני ועיצובי. "במסגרת העיצוב מחדש של החלל היינו צריכות להתמודד עם עמוד שנפל במרכז אי העבודה. במקומו הותקנה קורת ברזל שחורה שנשארה חשופה וצופתה בלקה", מסבירה אדליס. שולחנות קפה שחורים וספות באפור ולבן הונחו על שטיח שחור שמאחוריו סיפור מעניין: "רציתי שטיח שחור עדין שיהיה בו משהו מעניין ואבי ג'וזפון הציע לי שטיח וינטג'. אלו שטיחים שבעברם היו צבעוניים ועברו שטיפה וצביעה מחדש". הטיפול מבליט את הדוגמה הלבנה שמשתלבת בווילונות לבנים רכים. עבודת אמנות של הצייר צביקה חורש הוצבה על כן ציור שחור ומוסיפה צבע ואמירה אישית.

גרם מדרגות מאלון טבעי מוביל למפלס שבו נמצאים פינת משפחה וחדר העבודה של בעל הבית. פינת המשפחה מרוהטת בספה באפור כהה ובשולחנות קפה קטנים דומים לאלה שבסלון. בין פינת המשפחה לחדר העבודה מפרידה דלת כפולה, שכאשר היא פתוחה נוצרת תחושה של חלל גדול. סוויטות הבנים נמצאות אף הן במפלס זה וזהות בעיצובן. פרקט האלון יוצר בהן תחושת חמימות ומהווה רקע לארון קיר בהיר ובתוכו מסך טלוויזיה, וילונות לבנים וטקסטילים בשחור לבן. לחדרי הרחצה נבחרה קרמיקה דמויית עץ ועליה "קשקושי" גרפיטי, שמעניקים לחלל טאץ' צעיר. בקיר תוכננה מעין מדרגה המשמשת מדף. חיפוי הרצפה תואם ונמשך אל תוך המקלחון. הארונות צבועים בשחור מט ועליהם משטח קוריאן לבן.

חדר הרחצה עוצב בהשראת ספא בהשראה אנגלית-כפרית | צילום: טל ניסים
חדר הרחצה עוצב בהשראת ספא בהשראה אנגלית-כפרית | צילום: טל ניסים

הפרטים הקטנים

גרם המדרגות מסתיים בעבודת אמנות נוספת של צביקה חורש. על ההגבהות שלצד המדרגות מונחים חפצי נוי שאדליס בחרה והתאימה לחלל – גמדי גינה ואייל שבמקור היה באדום ונצבע בשחור. הירידה לפרטים שמיועדת להפוך את החלל לאישי מגיעה עד לנרות ולסבונים, שנרכשו בהזמנה מיוחדת במפעל אקומקס דיזיין בקיבוץ גזר. "הם מסוגלים לעשות פרסונליזציה בנראות ובריח. בחרתי כלי וביקשתי שימלאו אותו בנר בגוון ובריח ספציפיים". לצד הנרות הונחו מקלות סבון בגון חאקי תואם, דומים לסבונים השחורים שבשירותי האורחים.

המפלס העליון מוקדש כולו לסוויטת ההורים, שגודלה 80 מ"ר. החלל מחולק לחדר שינה, חדר ארונות, חדר רחצה וחדר עבודה. בחדר השינה הודבק טפט בגון קפה עם פרחים קטנטנים בלבן כרקע לפלטת עץ אלון הנמתחת לכל אורך הקיר. במרכז ניצבת מיטה מתכווננת מרופדת בבד שחור תלת ממדי ("מיטות מתכווננות בדרך כלל פחות יפות. לכן אני קונה רק את המנגנון ומבקשת מהנגר שאני עובדת איתו לבנות מסגרת"). משני צדיה, על במה בגובה 8 ס"מ, הוצבו שידות עץ אלון ומעליהן מדף קטן מברזל. השידות תואמות לשידת מגירות גדולה יותר שעומדת ליד הקיר. על הרצפה נפרש שטיח טלאים גדול (2X4 מ') בהזמנה מיוחדת. "בדרך כלל הטלאים בשטיחים די קטנים. בשטיח הזה הם גדולים במיוחד כדי ליצור תחושת גודל בחלל".

חדר הרחצה הרומנטי משקיף לנוף הוואדי ומתכתב עם סגנון אנגלי-כפרי. אדליס מספרת שבעלי הבית ביקרו בספא שמצא חן עיניהם והראו לה צילומים כדי שתעצב את החלל בהשראתם. "לאמבטיה בתמונות היו רגלי אריה אז עידנו את המראה ובמקום זאת הצבנו אמבטיה עגולה". מרצפות 90X90 ס"מ בדוגמת פרקט עתיק מזכירות טירה עתיקה ובריקים לבנים עם קרניז סיום מאזנים במראה מודרני. ארון עץ אלון עם חיפוי קוריאן וגופי תאורה מינימליסטיים תומכים במראה הנקי על רקע וילונות לבנים קלאסיים.

אריחים מעוטרים בסגנון גרפיטי מעניקים מראה צעיר לחדר הרחצה של הבנים | צילום: טל ניסים
אריחים מעוטרים בסגנון גרפיטי מעניקים מראה צעיר לחדר הרחצה של הבנים | צילום: טל ניסים
אריחי גרניט פורצלן משושים עם דיגומים עדינים הותקנו בשירותי האורחים | צילום: טל ניסים
אריחי גרניט פורצלן משושים עם דיגומים עדינים הותקנו בשירותי האורחים | צילום: טל ניסים

על קצה המזלג עם עדי אדליס

אני מאמין

"אני מאמינה בעיצוב מרחיב נפש. אני מעצבת בית עם סיפור, עם קו מנחה ברור ומובחן, אבל משאירה מקום לבעלי הבית לגדול ולהתפתח איתו, להוסיף יצירות ופרטי אמנות ועיצוב שנאספים עם השנים, להוסיף את עצמם ליצירה המשותפת שלנו".

גישת עיצוב

"הבתים שאני יוצרת הם פונקציונלים, נוחים, מוארים וקלים לתחזוקה, אך בד בבד זהו עיצוב מגשים חלומות, נקי מאוד, יוצא דופן, עם הקפדה על פרטים קטנים מצד אחד וטוטאל לוק מצד שני".

טיפ עיצוב

"כשאתם בוחרים מעצב פנים או אדריכל ושוכרים את שרותיו, תתחברו אליו. תאמינו לו, תאמינו בו, תסמכו עליו. תנו לו לעשות את העבודה שלו. בחרו אדריכל שאתם מתחברים לסגנון שלו ולאישיות שלו, ואז קחו צעד אחורה ותפריעו קצת פחות. התוצאה תהיה הרבה יותר".

לא כדאי

"להתחיל שיפוץ גדול בלי לדעת איך מסיימים אותו. כדאי לעבוד בצורה מסודרת מאוד, להבין את תהליך העבודה ולבנות תקציב מתאים שיאפשר לסיים את הבניה עד תומה, כולל ריהוט והלבשת החלל".

משני צדי המיטה ניצבות שידות לילה על במה מוגבהת. שטיח טלאים גדולים שיוצר בהזמנה מוסיף תחושת גודל לחלל | צילום: טל ניסים
משני צדי המיטה ניצבות שידות לילה על במה מוגבהת. שטיח טלאים גדולים שיוצר בהזמנה מוסיף תחושת גודל לחלל | צילום: טל ניסים
הבית המקורי נבנה בשנות ה-90. תוספת הקומה נעשתה תוך שמירת רוח העיצוב המקורי כדי שהמבנה יתמזג בשאר הבתים באשכול | צילום:טל ניסים
הבית המקורי נבנה בשנות ה-90. תוספת הקומה נעשתה תוך שמירת רוח העיצוב המקורי כדי שהמבנה יתמזג בשאר הבתים באשכול | צילום:טל ניסים

 

צילום טל ניסים