עיצוב פנים: מופע שנות ה־70 של דירה ברמת אביב

בתכלת ודלת הוויטרינה שנצבעה בוורוד עתיק, משפיעים על הצבעוניות של הבית  | צילום: אדריאן דודה
בתכלת ודלת הוויטרינה שנצבעה בוורוד עתיק, משפיעים על הצבעוניות של הבית | צילום: אדריאן דודה

אריחים ומתלים ירקרקים מקרמיקה, דלתות ישנות מעץ וזכוכית, מטבח מפורמייקה צבעונית ורהיטים בסגנון שנות ה־70 מאפיינים את עיצובה של דירה ברמת אביב שמחוברת לעבר עם טוויסט עדכני

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עיצוב פנים שני רינג
שטח בנוי 120 מ"ר
עלות פרויקט כ-400 אלף שקלים
משך הפרויקט מתחילת התכנון כחודשיים וחצי

דירה רחבת ידיים בבניין ישן בשכונת רמת אביב שופצה מן היסוד כדי להתאים לזוג ושני ילדיהם, והפכה למרחב ססגוני ומלא חיים, המצטיין בשילובי צבעים, חומרים וטקסטורות שונים. כבר בכניסה לדירה, המעוטרת במחיצת זכוכית וברזל ייחודית, ברורה זיקתו העיצובית של הבית לעיצוב וינטג'י בסגנון שנות ה-70. ואכן, מעצבת הפנים שני רינג, שתכננה וליוותה את השיפוץ, מאשרת כי היה חשוב לה לשמר אלמנטים מהעיצוב המקורי של הדירה, כמו דלתות הזזה ישנות מעץ וזכוכית המפרידות בין הסלון למרפסת הקטנה, דלת ייחודית ומחופה בתבליט נחושת המפרידה בין השטח הציבורי לאזור חדרי השינה, ארון קיר גדול שצופה בטפט בחדר המשחקים, חלק מאריחי הקרמיקה הירקרקים בחדר הרחצה, ואפילו מתלי הקרמיקה המקוריים שנעקרו בזהירות מחדר הרחצה הישן ושובצו בחדש.

דלת הדירה בעלת תבליט נחושת ייחודי, מפרידה כעת בין הסלון לאזור חדרי השינה | צילום: אדריאן דודה
דלת הדירה בעלת תבליט נחושת ייחודי, מפרידה כעת בין הסלון לאזור חדרי השינה | צילום: אדריאן דודה

 

"זו דירה שתוכננה בשנות ה-70, כנראה תוך מחשבה רבה על העיצוב שמצא חן בעינינו מאוד. בחרנו להתייחס לעיצוב המקורי הן באמצעות שימור של חלק מהאלמנטים המקוריים בדירה הישנה, והן באמצעות בחירת רהיטים חדשים המתאימים לסגנונה. גם הבחירה החומרית לבנות את המטבח מפורמייקה צבעונית ולא מעץ, נולדה בהשראת אלמנטים מהדירה הישנה", היא אומרת. מעבר לכך, מתאפיין הבית בטביעת ידה העיצובית של רינג: שילוב של חומרים רבים, צבעים מגוונים והדפסים שונים, ושילוב בין ישן לחדש. "אני משתדלת עד כמה שאפשר לא לזרוק את מה שניתן לשפץ, ולשלבו בבית החדש", היא מסבירה, "והתוצאה היא בתים אקלקטיים בעיצובם, שנותנים ביטוי לטעמם האישי ולחפציהם של הדיירים". במקרה זה, בעל הבית הוא אספן של חפצים שונים – כמו כלי בית, כלי קרמיקה ישראליים מקוריים, צעצועים ישנים ועוד – שמצאו את מקומם בעיצוב החדש.

 

ישן עם טוויסט

האלמנט הראשון שנרכש עבור הדירה הוא מחיצה העשויה ריבועים ריבועים של זכוכית במסגרות ברזל בעיצוב מקורי, ששוקמה וחודשה בווינטג' גאלרי בשוק הפשפשים בתל אביב. המחיצה הוצבה בכניסה לבית, במקום קיר שתחם את המטבח הישן והוסר. "רצינו ליצור מעין מבואה רגע לפני שנכנסים לחלל הציבורי של הבית, בלי לחנוק את אזור הכניסה", מסבירה רינג. "לכן הסרנו את הקיר ובנינו במקומו מחיצת זכוכית ששומרת על תיחום הפינה, אבל בצורה אוורירית יותר. בנוסף, מאוד אהבנו את העיצוב שלה". מאחורי המחיצה, מול המבואה, בולט לעין ארון ברזל גדול בסגנון לוקר בעל דלתות ויטרינה מזכוכית שנצבע בתכלת (מדפי לה גרדיה). "זה ארון משרדי פשוט שהפך לאלמנט מאוד מרכזי בחלל, והשפיע מאוד על הצבעוניות ועל החומריות של הבית, שהוא שילוב בין צבעי פסטל עליזים לחומרים כמו פורמייקה וברזל". בארון מאוחסן אוסף כלי הקרמיקה הישראליים של בעל הבית, שהולך עמו שנים ארוכות. "לכלי הקרמיקה הישנים יש נראות כבדה יחסית", מנמקת רינג, "ולכן בחרנו ארון שהופך את התצוגה לקלילה ועכשווית יותר הן מבחינה חומרית והן מבחינה צבעונית".

מחיצה עשויה ריבועי זכוכית במסגרות ברזל שהוצבה בכניסה | צילום: אדריאן דודה
מחיצה עשויה ריבועי זכוכית במסגרות ברזל שהוצבה בכניסה | צילום: אדריאן דודה

 

המטבח נותר במקומו המקורי, והקיר שהפריד בינו לבין הסלון הוסר ובמקומו נבנה אי מעץ שמשמש הן לאחסון והן לאכילה. סביב האי הוצבו כיסאות בר גבוהים מעץ וברזל, בעיצוב המזכיר כיסאות כיתה מפעם. הקיר מעל האי נצבע באפור כהה, כמו קיר הכניסה, והפך ללוח שעליו מציירים ורושמים בגיר. המטבח עוצב בצבעוניות ובחומריות לא שגרתיות, והוא משלב משטחי פורמייקה בשישה גוונים שונים של אפורים, תכלת, לבן, עץ, ובעיקר – אדום-ורדרד עז ודומיננטי. רינג מסבירה כי שילוב הצבעים והחומרים הלא שגרתי במערך של תאים פתוחים וסגורים אִפשר לה להכניס עניין עיצובי וקלילות למטבח שבו נדרשה לתכנן גם ארונות עליונים, המגבילים את אפשרויות המשחק בחלל. שאר שטחי הקיר במטבח חופו באריחים לבנים קטנים במיוחד (10X10 ס"מ) עד גובה הארונות העליונים. "האריחים אמנם פשוטים", היא מסבירה, "אבל בגלל הרובה הכהה ביניהם והצבעוניות שעוטפת אותם הם הופכים להצהרה עיצובית בפני עצמה". פינת האוכל שלצד המטבח מורכבת משולחן עץ עגול ומכיסאות פח המתחברים עיצובית וחומרית למחיצת הכניסה, לארונות הלוקר ואפילו לכיסאות הבר במטבח.

המטבח משלב מערך של תאים פתוחים וסגורים המחופים במשטחי פורמייקה בשישה גוונים שונים | צילום: אדריאן דודה
המטבח משלב מערך של תאים פתוחים וסגורים המחופים במשטחי פורמייקה בשישה גוונים שונים | צילום: אדריאן דודה

 

הסלון מוגדר על ידי אלמנט נוסף שנשמר מן הבית המקורי: דלת ויטרינה מעץ וזכוכית המפרידה בינו לבין המרפסת הקטנה של הדירה. המרפסת לא זו בלבד שלא סופחה אל שטח הדירה, אלא שהפרדתה מן הסלון הודגשה גם על ידי שימוש בריצוף שונה מאשר בשאר הבית: מרצפות אפורות בצורת משושה שאינן אחידות בגוניהן ומזכירות בעיצובן מרצפות חוץ. המרפסת רוהטה בשזלונג ישן ובעגלת תה ישנה של בעל הבית, לצד שני כיסאות חדשים, קלילים ומקסימים הארוגים מחוטי פלסטיק בגוני תכלת ושחור, ומתכתבים בגוניהם עם כיסאות פינת האוכל. דלת הוויטרינה המפרידה את המרפסת מהסלון שופצה ונצבעה בוורוד עתיק, המודגש על ידי גוני השטיח בסלון, והפכה לאלמנט וינטג'י-צבעוני בולט נוסף בבית. הסלון רוהט בספה אפורה שהובאה מהבית הקודם, לצד שתי כורסאות בסגנון חדר המתנה של רופא (וינטג' מאניה) שרופדו מחדש בריפוד דמוי עור בגון סגלגל, המתאים לשולחן הסלון הסגלגל אף הוא. שידת טלוויזיה מעץ טיק משנות ה-70 נרכשה אף היא בוויטנג' מאניה. "התוצאה בסך הכל היא מאוד צבעונית", מסכמת רינג. "ויטרינת העץ הוורדרדה, ארונות הלוקר התכולים והמטבח הדומיננטי יוצרים דירה צבעונית ועליזה, אך גם קלאסית באופייה ובטעם של פעם".

המרצפת המקורית רוצפה במרצפות משושה אפורות | צילום: אדריאן דודה
המרצפת המקורית רוצפה במרצפות משושה אפורות | צילום: אדריאן דודה

 

הדלת המקורית המפרידה בין הסלון לאזור חדרי השינה שומרה אף היא, בשל תבליט הנחושת הייחודי בעל הצורות הגיאומטריות המחפה אותה. אזור חדרי השינה הפונקציונלי כולל סוויטת הורים, שני חדרי ילדים וחדר עבודה קטן, כולם פשוטים בעיצובם, לצד חדרי רחצה מסוגננים שאלמנטים מהבית המקורי שומרו בהם. בניגוד לאזור הציבורי בבית, שרוצף באריחי גרניט פורצלן אפורים, רוצף אזור חדרי השינה בפרקט מעץ אלון. חלק מחדר הרחצה המקורי של הבית סופח אל חדר השינה של ההורים, והפך לחדר ארונות מרווח ונוח שנצבע בגוון סגלגל. מראה ששולבה בקצה הארון משרתת את המתלבשים, ויוצרת אשליה שהוא כפול מגודלו.

דלת הדירה בעלת תבליט נחושת ייחודי, מפרידה כעת בין הסלון לאזור חדרי השינה | צילום: אדריאן דודה
דלת הדירה בעלת תבליט נחושת ייחודי, מפרידה כעת בין הסלון לאזור חדרי השינה | צילום: אדריאן דודה

 

חדר הרחצה הצמוד לסוויטת ההורים צר וארוך בשטחו, אך תוכנן כדי לענות בשלמות על צורכי בני הזוג. הוא חופה באריחי בטון מאוירים בסגנון אר-דקו (אריחי איילה) בגוני סגלגל, צהבהב וירקרק, התואמים לגוני האריחים בחדר הרחצה של הילדים, השונים בדוגמתם. למרות שטחו הקטן של החדר שטחו של המקלחון גדול ורחב, והחדר כולל אף נישה למכונה ולמייבש כביסה. ארונית הרחצה היא ארונית פח ישנה (וינטג' מאניה) שדלתותיה נצבעו בגוון סגלגל בדומה לחדר הארונות, וידיותיה המקוריות הוחלפו בידיות ובצירי ברזל ישנים, המדגישים את מראה הווינטג' המיושן של החדר. חדר הרחצה של הילדים חופה אף הוא באריחי בטון מאוירים בדוגמת וינטג' בגוני חום, צהוב וירקרק. לצדם שומרו רצועות של אריחים ירקרקים מחדר הרחצה המקורי של הדירה, ואפילו מתלי המגבות המקוריים מקרמיקה נעקרו בעדינות מן הקירות ושולבו בתוך קיר האריחים החדש, מספרת רינג בגאווה.

חדר הרחצה של ההורים עוצב בסגנון וינטג' ולמרות גודלו הוקדש שטח רחב למקלחון | צילום: אדריאן דודה
חדר הרחצה של ההורים עוצב בסגנון וינטג' ולמרות גודלו הוקדש שטח רחב למקלחון | צילום: אדריאן דודה
מתלי המגבות המקוריים מקרמיקה שולבו בקיר האריחים החדש בחדר הרחצה של הילדים שחופה באריחי בטון מאוירים | צילום: אדריאן דודה
מתלי המגבות המקוריים מקרמיקה שולבו בקיר האריחים החדש בחדר הרחצה של הילדים שחופה באריחי בטון מאוירים | צילום: אדריאן דודה

שידת עץ מסיבית מכניסה לחדר חומר נוסף ומחממת אותו, ודלת ההזזה בחדר מגדילה את שטחו ומסייעת לנצל ביעילות את כל פינותיו. לצד חדר הילדים המשרת את שני ילדי המשפחה, נבנה חדר משחקים גדוש בצעצועים, בפוסטרים, בצבעים ובחפצים שונים. כוורת מעץ טיק שהועברה מהסלון כוללת ספרים ומשחקי ילדים רבים. מגירות שפורקו מארון ישן ונתלו על הקיר הפכו למדפי ספרים וארון הקיר המקורי והגדול בחדר צופה בטפט מאויר בדוגמת כדורים פורחים ומספק פתרון אחסון יעיל, חסכוני ונעים לעין. אוהל קרקס מאיקאה מוסיף קסם וחן לחדר, ופוסטרים ישנים של סרטי "מסע בין כוכבים", שהיו שייכים לבעל הבית מימים ימימה, מוסגרה ונתלתה על הקיר, והיא מוסיפה לטאץ' הוויטנג' של החדר ושל הבית כולו.

הצצה מהמטבח המשלב מערך של תאים פתוחים וסגורים אל עבר הסלון האוורירי | צילום: אדריאן דודה
הצצה מהמטבח המשלב מערך של תאים פתוחים וסגורים אל עבר הסלון האוורירי | צילום: אדריאן דודה

 

על קצה המזלג עם שני רינג

אני מאמין

"אני מאמינה בשילוב של חומרים, דפוסים וצבעים שמעניקים עושר של מרקמים לבית והופכים אותו לחגיגה ססגונית ולמקום שחיים בו. דברים יפים עובדים טוב ביחד, ולא צריך להיות נוקשה מבחינת חוקי השילוב שלהם".

גישת עיצוב

"חשוב לתת ביטוי לדיירים שחיים בבית ולחפצים שהם מביאים עמם. חפצי עיצוב ותיקים שייבחרו בקפידה, ייכללו בבית החדש וייתנו לו נשמה. יש ערך לדברים שנצברים עם הזמן ולא נרכשים במרוכז בזמן קצר. מעבר לכך – זהו חסכון משמעותי".

טיפ עיצובי

"להיות קשוב מאוד לצרכיך, לטעמך ולהרגליך ולהעביר אותם בצורה מדויקת למעצב/ת, כדי שיקבלו מענה הולם בעיצוב".

לא כדאי

"לפחד מצבע. צבע הוא הצורה הקלה, הפשוטה והזולה ביותר לייצר אימפקט עיצוב משמעותי. צבע יכול לשנות את האווירה בכל פינה בבית, וכאמור – קל מאוד ליישם אותו".