מחליפה צבעים
ביתה של המעצבת ג'רלדין פרייר בלב פריז נראה כמו תפאורה של תיאטרון – החללים מעוצבים לעילא, גדושים בצבע מהרצפה ועד התקרה ועשירים בפריטי עיצוב מרהיבים, רובם בעיצובה של בעלת הבית. חיה בסרט
עיצוב פנים Géraldine Prieur- ROUGE ABSOLU
שטח הדירה 285 מ"ר
ג'רלדין פרייר עוסקת בעיצוב פנים ובעיצוב רהיטים יותר מ־20 שנה. ניסיונה הרב יצר אצלה ביטחון, המאפשר לה לחרוג מהגוונים הטבעיים ומהקווים המינימליסטיים השמרניים וליצור שילובי צבעים דרמטיים, חזקים ומעוררי שמחה. דירתה ממוקמת במרכז פריז בבניין שנבנה ב־ Avenue Niel בסביבות 1850 ואותה היא עיצבה לפי כמה עקרונות: שימור מבנה הדירה המקורי, כולל החלונות המיוחדים, הקרניזים במשקופים ובתקרה; שילוב אקלקטי של רהיטים מסגנונות ומתקופות שונות – שנות ה־30, ה־50 וה־70; שימוש בסקאלת צבעים עזה ההופכת כל חלל ליצירת אמנות ויצירת קשר סגנוני בין החללים (למשל, בין המטבח לפינת האוכל), כך שנוצר רצף שניתן לעקוב אחר התפתחותו.
מסיבת תה
הכניסה לדירה היא חלל רחב ופתוח ומיעוט הרהיטים שבו מאפשר למכת הצבע המהממת להתקבל בנוחות יחסית. שטיח מקיר לקיר בירוק דשא זרחני ודקל מפליז – פריט מקורי משנות ה־70, מקבלים את פני הבאים. הקירות וחלק ממשקופי הדלתות נצבעו בגוון אדום־מג'נטה. שאר המשקופים נצבעו בשחור ליקריץ – שניהם מקולקציית הצבעים של המעצבת. את ניגוד הצבעים הדרמטי ממתנים חלונות הוויטראז' המקוריים, שדוגמתם פרחונית. החלונות עברו שחזור מדויק וגון הפרחים שלהם נע בין אמבר לצהוב ונציאני. מרבית הרהיטים בחלל זה בעיצובה של פרייר, בהם ספה מרופדת בבד קטיפה בגוון פוקסיה מקולקציית הבדים של החברה האיטלקית רבת המוניטין Dedar Fabrics ומנורה עומדת מדגם Babylone מעץ אגוז צרפתי המצופה בלקה הבולטת בצורתה המיוחדת ומזכירה את עיצובי שנות ה־60 וה־70. עוד בחלל – כיסא מפוסל עם דוגמה מנומרת שעוצב בקליפורניה בשנות ה־80 ונרכש בשוק הפשפשים של פריז, ותאורת קיר של המעצב הצרפתי Max Sauze.
מחלל הכניסה ניתן לעבור אל אזור פינת האוכל הממשיך את אותו קו צבעוני אך באופן קליל יותר, אשר לדברי המעצבת מתכתב עם ימי הילדות. גוונים של ורוד וירוק משולבים אלו באלו ופריטים מהמאות ה־19 וה־18, עם רהיטי וינטג', מזכירים במידת מה את מסיבת התה של הכובען המטורף. הקירות נצבעו בוורוד מרמלדה (Rose Malabar) מקולקציית הצבעים של המעצבת ואת השטיח והרהיטים עיצבה בעצמה במיוחד לחלל הזה – שולחן זכוכית אובאלי וכיסאות מרופדים קטיפה בגווני ורוד וירוק. המעניין בחדר הזה הוא משחקי האור והשקיפויות המתקבלים מריבוי המראות, החלונות, שנדלייר הזכוכית (מורנו לבנה) ואח מסיבית משיש – חומרים שקופים וקרירים המתמזגים עם בדי הקטיפה האטומים והחמים. חפצים מיוחדים מהמאה ה־19 ויצירת אמנות מרשימה של המעצב ההולנדי בן זמננו David Van Der Braechenn שנרכשה באמסטרדם מעניקים עושר לחלל.
בין הידור לנוחות
המעצבת מספרת שהמטבח הוא החדר שבו המשפחה אוהבת להתכנס ולכן הוא עוצב בפשטות יחסית המאפשרת לעבוד בו בנוחות – פרקט עץ שחור נוסף לחלל והאח המקורית שהייתה בו נשמרה ונצבעה לבן. מכשירי החשמל חבויים בנישות המיועדות להם ואינם בולטים לעין ואילו האי שבמרכז המטבח עשוי שיש שחור וקל לניקוי ויכול לשמש הן לעבודה והן כפינת אוכל.
בהשוואה לחלל זה חדר האורחים בולט בהידורו האלגנטי, הוא עוצב בהשראת שנות ה־30 ומשולבים בו ריהוט עכשווי וקלאסי. הקירות נצבעו ב־ Aquamarine Blueואילו הרצפה זכתה לשטיח סגול עם אלמנט מרכזי בדוגמה גיאומטרית הקשורה לזו המופיעה על השטיח שבפינת האוכל. כורסה מ־1953 של האדריכל ומעצב הרהיטים ההולנדי הנודע גריט תומס ריטוולד (Gerrit Thomas Rietveld) שכמה מהפריטים שעיצב הפכו לאייקונים בעולם העיצוב, ניצבת לצד רהיטי וינטג' אשר זכו לריפוד מחדש בקטיפה תכולה של Dédar, שולחן עץ שחור נמוך שנקנה בגלריה לאמנות עכשווית בלונדון ושידה מימי לואי ה־16 שניצבת סמוך לאח.
גם ביצירות האמנות שנבחרו לחלל זה ניתן לראות שילוב של קלאסי ועכשווי – דמות אישה צעירה מ־1842 של הצייר Charles Auguste Vandenbergue לצד העבודה "שפירית" (Libellule) מ־1968 של האמן C. Jonckere והדפס בגוונים ורודים של האמן דמיאן ברונייר (Damien Brunnier). בדרך זו שילבה המעצבת בסלון ביתה יצירות של אמנים מוכרים יותר ופחות, שעבודותיהם מעניקות לחלל את האווירה שרצתה בה, הנעה בין משחקיות קלילה לדקדנס.
חדר המשפחה הוא המשכו של חדר האורחים – הוא שקט ומתאים לשיחה נינוחה. בחלל משולבים אלמנטים משנות ה־50 וה־30, בהם שולחן צד שתוכנן בהשראת טבעת משנות ה־30 שקיבלה ג'רלדין מסבתה, ושולחן קפה העשוי פורניר ועץ אגוז באופן שבו החומר הקלאסי (אגוז) והחומר ה"פשוט" (פורניר) משתלבים בהרמונה זה בזה. גוף תאורה עומד משנות ה־50, של המעצב הצרפתי maison lunel, ווילונות ארוכים כמו אלו שבחדר האורחים סוגרים פינה אינטימית.
חום ואהבה
יותר מכל החללים, חדר השינה משקף באופן ברור את החזון מאחורי סגנון העיצוב – הגוונים האדומים שבחדר השינה ובחדר האמבטיה מעידים על נכונותה של המעצבת לתת ביטוי מלא לרעיונות שלה. הקירות נצבעו בגוון Alizarin Red, במרכז החלל ניצבת מיטה אדומה של חברת Busnelli האיטלקית ועל הקירות תלוי אוסף יצירות אמנות מגוון, בהן עבודה אפריקאית ישנה וצילום עכשווי של האמן תומאס ראש (Thomas Rusch). כורסת "דלעת" של המעצב הצרפתי פייר פאולין Pierre Paulin)) משמשת לקריאה בפינת החדר. את האדום העז ממתנים הארונות הכחולים שתוכננו על ידי המעצבת, ופינת הישיבה הצהובה, כך שנוצר משחק בין שלושת צבעי היסוד. מצעים לבנים של חברת Caravane, שטיח בדוגמה גיאומטרית ושולחנות הצמודים למיטה של חברת Fly המאופיינת בקו צעיר ונועז הופכים את החלל למשחקי ומשעשע. האמבטיה, המורכבת מאבני פסיפס אדומות המבליטות את בוהקם של הכלים הסניטריים, משתלבת היטב בחדר השינה.
על קצה המזלג עם ג'רלדין פרייר
אני מאמין בית בלי צבע הוא כמו אגרטל בלי פרחים. עיצוב הוא נצחי וחפצים מהעבר, מההווה ומהעתיד יכולים להשתלב באותו בית. אני מאמינה שהמשמעות של יוקרה ומותרות היא יצירת חוויה של אצילות ועידון המשפיעים על חווית השהות בחלל.
גישת עיצוב חיבור בין רהיטים, חומרים ואביזרים השונים אלו מאלו נועד ליצור שפה עיצובית חדשה ולהמשיג את הרעיונות העיצוביים שלי.
טיפ עיצוב הימנעו מתאורה ישירה או לפחות דאגו לכך שניתן יהיה לעמעם אותה עם דימר. מנורות על שולחנות או תאורת קיר עדיפה לרוב. אני תמיד בוחרת בנורות עם אור זהוב שמעניק חמימות לחלל.
לא כדאי אל תנסו ליצור דירה מושלמת ונקייה מדי. כאשר חפצי המשפחה ורהיטים שונים מספרים סיפור הם מכניסים נשמה לבית.