עיצוב בתים: בית בתוך מכולה

מבט מחדר העבודה אל החלל הציבורי המרכזי. גוונים בהירים וסטיילינג אמריקאי אותנטי אך קליל מטשטשים את העובדה שהבית בנוי ממכולות | צילום: Matt Kocourek
מבט מחדר העבודה אל החלל הציבורי המרכזי. גוונים בהירים וסטיילינג אמריקאי אותנטי אך קליל מטשטשים את העובדה שהבית בנוי ממכולות | צילום: Matt Kocourek

דבי גלסברג מקנזס הופכת מכולות לבתים שאפשר לגור בהם. בראיון מיוחד היא מספרת כמה מכולות צריך בשביל לבנות וילה, כמה זמן זה לוקח ואיך החוץ משפיע על עיצוב הפנים

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות ועיצוב פנים: דברה גלסברג מחברת Home Contained LLC ומשרד האדריכלים BNIM
שטח הבית: 185 מ"ר
משך הפרויקט: 18 חודשים
עלות הפרויקט: 300,000 דולר

גוון טורקיז, ריהוט אמריקאי כפרי, ריהוט משנות ה-50 וטפט תמונה של יוצרת מקומית מחברים בין הבית לסביבתו | צילום: Matt Kocourek
גוון טורקיז, ריהוט אמריקאי כפרי, ריהוט משנות ה-50 וטפט תמונה של יוצרת מקומית מחברים בין הבית לסביבתו | צילום: Matt Kocourek

 

"בנייה מקונטיינרים הרבה יותר פשוטה ממה חושבים", אומרת דבי גלסברג מקנזס סיטי. "הם לא יקרים יחסית לתמורה, וכמו כל מוצר רדי מייד, זול יותר ליצור מהם בית מאשר לבנות לפי תוכנית. מלבד זאת, בית מקונטיינרים עמיד יותר בפני תנאי מזג אוויר קיצוני כמו שיש פה לפעמים, ואם נרצה לעבור למקום אחר פשוט נעמיס את הקונטיינרים וניסע".

גלסברג, מעצבת תעשייתית במקצועה, עבדה שנים רבות אצל ענקיות הצעצועים הסברו ומאטל. בצעירותה למדה אמנות והחלה לעסוק בעיצוב תעשייתי מחשש שלא תמצא עבודה. שום דבר לא הכין אותה למפגש עם המכולות, שאירע במקרה. "לאבי היה בית חרושת בסין ליד מפעל לייצור מכולות. הצורה שלהן סיקרנה אותו והוא חשב שאפשר להשתמש בהן למגורים". גלסברג נסעה לסין לבדוק את הנושא והתלהבה.

"באותה תקופה לא חשבתי לבנות בית לעצמי, אבל אחרי שראיתי את המכולות הבנתי שאם אני יכולה לבנות אבטיפוס שאוהב כל כך – אוכל לעשות זאת גם בשביל אנשים אחרים. כך התחלתי. בית במכולה הוא פתרון מצוין שמקובל באירופה כבר תקופה ארוכה, ואנשים רבים אוהבים את הסגנון המודרני". הפרויקט הניסויי הפך לעסק וכיום גלסברג היא הבעלים של Home Contained, חברה להקמת בתי מכולה.

מינון גבוה יותר של צבע לבן מבדל את פינת האוכל מהחלל הציבורי. חלון שנפער בקיר המכולה יוצר קשר בלתי אמצעי עם המטבח | צילום: Matt Kocourek
מינון גבוה יותר של צבע לבן מבדל את פינת האוכל מהחלל הציבורי. חלון שנפער בקיר המכולה יוצר קשר בלתי אמצעי עם המטבח | צילום: Matt Kocourek
החלונות פונים לכיוון דרום ומנצלים את אנרגיית השמש לחימום הבית. חלקם התחתון עשוי זכוכית חלבית לשמירה על פרטיות | צילום: Matt Kocourek
החלונות פונים לכיוון דרום ומנצלים את אנרגיית השמש לחימום הבית. חלקם התחתון עשוי זכוכית חלבית לשמירה על פרטיות | צילום: Matt Kocourek

המושג מכולה אולי נשמע גנרי, אך גלסברג למדה על בשרה שיש סוגים שונים של מכולות. "מכולה סטנדרטית מגיעה לגובה 2.44 מ' ועד שגומרים לעצב אותה היא קטנה מדי. אני מעדיפה לשלב מכולות בגובה 3.66 מ', שמתאימות גם לאנשים גבוהים". בשביל ביתה הפרטי רכשה חמש מכולות – שלוש גבוהות ושתיים סטנדרטיות. לדבריה מקובל כיום לבנות במכולות ממוחזרות אך היא העדיפה לקנות כאלו שנבנו במיוחד בשבילה. "כך יש לי בקרה על האיכות ואני גם יודעת בוודאות שלא השתמשו בהן להעברת חומרים כימיים".

הקמת הבית ארכה שנה וחצי כתוצאה מעיכובים שנבעו ממזג אוויר קשה, אך גלסברג אומרת שאלמלא העיכוב ניתן היה להקים אותו בשלושה חודשים. בעקבות הניסיון שצברה בהקמת ביתה הפרטי היא יודעת שניתן לקצר את לוחות הזמנים אף יותר ולהקים בית מכולה בשבועיים. "כמות התשתיות הנדרשות תלויה באזור שבו מקימים את הבית. אם מדובר באזור עם מזג אוויר חם, צריך רק תשתית למזגן", היא מסבירה. "שכרתי חברת בנייה קטנה שתקים את הבית אבל למעשה זה היה מאוד פשוט. הקונטיינרים הגיעו מוכנים עם הפתחים, הוצבו במקום תוך כמה שעות ורותכו אל היסודות. העבודה התארכה כי בן הזוג שלי ואני היינו מעורבים בכל הפרטים הקטנים של התהליך. הכל תוכנן מראש והגיע מסין – מוכן ובצורה מושלמת. צוות הבנייה והאדריכל השיגו מבעוד מועד רישיונות מהעירייה והכל הלך חלק".

"התכלת פונה למכנה משותף רחב. כשהגעתי לחדר הטלוויזיה אמרתי 'הוא יהיה בצבע שאני רוצה'", אומרת גלסברג. סטיילינג עשיר תואם יוצר אווירה חמימה ומחבקת | צילום: Matt Kocourek
"התכלת פונה למכנה משותף רחב. כשהגעתי לחדר הטלוויזיה אמרתי 'הוא יהיה בצבע שאני רוצה'", אומרת גלסברג. סטיילינג עשיר תואם יוצר אווירה חמימה ומחבקת | צילום: Matt Kocourek
רעיון לאמץ: השאירו חדר אחד בבית שבו תרשו לעצמכם להפתיע בעיצוב | צילום: Matt Kocourek
רעיון לאמץ: השאירו חדר אחד בבית שבו תרשו לעצמכם להפתיע בעיצוב | צילום: Matt Kocourek

תכלת כמו טיפאני

הבית בנוי, כאמור, מחמש מכולות. קומת הקרקע נפרשת על שתי מכולות – באחת המשרד ושירותי האורחים ובשנייה המטבח וחדר הטלוויזיה והאורחים. הקומה העליונה מוקדשת לשני חדרי שינה: סוויטה ראשית שנפרשת על שטחן של שתי מכולות וחדר עבור בנה של בעלת הבית. עיצוב הפנים מבוסס על פריטים וחומרים שהובאו מסין – חלקם ידידותיים לסביבה. על הגג ניצבת גינת ירק: "אין דבר טוב יותר מאשר לראות את האוכל גדל ולקטוף אותו בדיוק ברגע הנכון", צוחקת גלסברג.

גוון ספציפי של תכלת נבחר להובלת העיצוב ומופיע כמעט בכל החללים, בחוץ ובפנים. "תכלת טיפאני הוא צבע שכמעט כולם אוהבים", היא אומרת בחיוך ומתייחסת למותג התכשיטים האיקוני. "זה צבע עם אנרגיות טובות שמסמל את השמים ומתאים לגברים ולנשים וגם לסביבה שבה הבית נמצא. הוא הפך ל'צבע הדגל' של החברה שלי". עלות הבית נגזרת בעיקר מעיצוב הפנים. גלסברג מספרת שהייתה יכולה להוזיל אותה, אך לא הסכימה להתפשר על איכות חומרי הגלם והריהוט, שרובו יד שנייה. בנוסף היא שילבה בתכנון עבודות של אמנים מקומיים כמו ספק טפט ספק ציור אבסטרקטי בטכניקה מיוחדת שנמתח כפס עיטור על קיר הסלון.

חדר השינה של הבן עוצב בגוונים גבריים שקטים | צילום: Matt Kocourek
חדר השינה של הבן עוצב בגוונים גבריים שקטים | צילום: Matt Kocourek
חדר הרחצה הצמוד לחדר הבן. למרות שטחן המצומצם של המכולות גלסברג לא ויתרה על נוחות | צילום: Matt Kocourek
חדר הרחצה הצמוד לחדר הבן. למרות שטחן המצומצם של המכולות גלסברג לא ויתרה על נוחות | צילום: Matt Kocourek

דלת הכניסה לבית ממוקמת סמוך למרפסת קדמית מוגבהת, שמקורה במכולה השייכת לקומה העליונה. חומרי הגלם – בעיקר מתכת – נחשפים אם כן כבר בשלב מוקדם, וכך גם גוון התכלת הייחודי. החלל הציבורי שבקומת הקרקע מחולק לפינת אוכל ולסלון.

את פינת האוכל מגדיר ריהוט מודרני בקווים נקיים, ואילו בסלון בולטים פריטים בסגנון שנות ה־50. עץ מחבר בין שני האזורים והופך אותם ליחידה עיצובית מגובשת. עבור הכורסאות בסלון נבחר ריפוד בגוני חום ותכלת, המתכתבים עם העץ ועם צבע המכולות. בפינה הוצבו שולחן וכיסאות עץ בעלי מראה כפרי, כתזכורת למיקומו של הבית באמריקה הכפרית. הדלתות עשויות חומרים ממוחזרים ובצד דרום תוכננו חלונות גדולים לניצול מקסימלי של אנרגיית השמש. "בתקופת החורף, אפילו כשקר בחוץ, הטמפרטורה בפנים יכולה להגיע ל־30 מעלות", מספרת גלסברג. חלקם התחתון של החלונות עשוי זכוכית חלבית לשמירה על הפרטיות. מאותו טעם הותקנו בחדר השינה הראשי שמשות חד כיווניות.

חדר הרחצה הצמוד לחדר השינה שומר על גוון הטורקיז הייחודי של הבית. שני כיורי זכוכית מספקים טאץ' יוקרתי ופרקטיות | צילום: Matt Kocourek
חדר הרחצה הצמוד לחדר השינה שומר על גוון הטורקיז הייחודי של הבית. שני כיורי זכוכית מספקים טאץ' יוקרתי ופרקטיות | צילום: Matt Kocourek

הפתח בקיר המכולה מאפשר קשר עין בין פינת האוכל למטבח, שממוקם במכולה נפרדת. ניצול מיטבי של השטח הכתיב מבנה בצורת האות חי"ת המורכב מיחידת ארונות צרה, יחידה נוספת לכיריים ויחידה שלישית שבה קבוע כיור. בהמשך לכיור הותקנו מכשירי חשמל ולאורך הקיר נמתחת יחידת אחסון תלויה. בשל הנדסת האנוש הקפדנית, למרות השטח המוגבל, יש במטבח די והותר משטחי עבודה, והמרחק בין הכיריים לכיור קצר ונוח. החלונות הגדולים מכניסים פנימה שפע של אור טבעי. אחד מהם פונה למרפסת הקדמית והשני ממוקם מעל הכיריים לתוספת אוורור. הבחירה בגוונים בהירים יוצרת אשליית גודל, וטפט בדוגמת גזעי עצים מתכתב עם הנוף שבחוץ.

מבנה המכולה הכתיב מטבח צר וארוך, שבעזרת תכנון קפדני נהיה נוח לעבודה. החלונות הגדולים מספקים שפע של אור טבעי ואוורור | צילום: Matt Kocourek
מבנה המכולה הכתיב מטבח צר וארוך, שבעזרת תכנון קפדני נהיה נוח לעבודה. החלונות הגדולים מספקים שפע של אור טבעי ואוורור | צילום: Matt Kocourek

החדר האדום

הסלון צמוד לחלל הפתוח המשמש חדר טלוויזיה וחדר אורחים בעת הצורך. הצבע השולט בו הוא אדום, הבולט על רקע שאר החללים הבהירים. "התכלת פונה למכנה משותף רחב. כשהגעתי לחדר הטלוויזיה אמרתי 'הוא יהיה בצבע שאני רוצה'", אומרת גלסברג בחיוך. "כולם אוהבים אותו ובאופן מפתיע הוא מרגיע מאד".

לקירות באדום־ורוד עמוק נוספו עבודות אמנות וטקסטיל בגוונים חמים. יחידת הטלוויזיה האדומה מתכתבת עם שידה באותו גוון ושנדלייר צבעוני מוסיף לעיצוב סיומת קלאסית עשירה אך מחויכת. בקיר שמול חדר האורחים נפתח פתח אל מכולה נוספת שבה נמצא משרדה של בעלת הבית. בקיר המקיף את הפתח נבנתה ספרייה שבה יש מקום לצעצועים שגלסברג עיצבה. סמוך לקיר הנגדי הוצב שולחן כתיבה בעיצוב מודרני מעץ וזכוכית בגוון תכלת. אור טבעי נכנס מהחלון שמעל שולחן הכתיבה ובתקרה הותקנו ספוטים כתאורה פונקציונלית.

צילום: Matt Kocourek
צילום: Matt Kocourek

מאחורי החדר האדום ממוקם גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה – לחדר השינה הראשי ולחדר הבן. החדר מעוצב בסגנון צעיר וגברי המוכתב על ידי גוונים כהים ונקודות צבע בודדות. "תכננתי לנצל את גובה המכולה לבניית גלריה לשינה, אבל בני החליט שהוא מעדיף לישון למטה, אפילו שהיא תופסת שטח רצפה". סוויטת השינה הראשית מורכבת משתי מכולות שיוצרות חלל גדול המספיק למיטה זוגית וחדר ארונות.

חדר הארונות נוצר על ידי השארת חלק מהקיר המחבר בין המכולות ופתיחת שני פתחים בקצותיו. "אחסון הוא הדבר שהכי מדאיג אנשים כשם שוקלים לבנות בית במכולה. יש לי בבית שפע של מקומות אחסון". חדר הרחצה הצמוד לחדר השינה מפנק בכל קנה מידה: יש בו אמבטיה, מקלחת וארון עץ שעליו משטח זכוכית ושני כיורים יצוקים. "משום שהחלל קטן רציתי להראות שאפשר לעצב אותו במקסימום התאמה לדיירים", מסכמת גלסברג. "הבית מרגיש נכון וטוב, והצלחתי להוכיח שבנייה במכולה היא פתרון פשוט וזול שאינו מחייב ויתור על נוחות ועיצוב".

בעלת הבית מאמינה בתכנון ירוק, בחיסכון באנרגיה ובקיימות, ולכן הוצבו בחזית הבית ועל הגג גינות ירק | צילום: Matt Kocourek
בעלת הבית מאמינה בתכנון ירוק, בחיסכון באנרגיה ובקיימות, ולכן הוצבו בחזית הבית ועל הגג גינות ירק | צילום: Matt Kocourek
בעלת הבית מאמינה בתכנון ירוק, בחיסכון באנרגיה ובקיימות, ולכן הוצבו בחזית הבית ועל הגג גינות ירק | צילום: Matt Kocourek
בעלת הבית מאמינה בתכנון ירוק, בחיסכון באנרגיה ובקיימות, ולכן הוצבו בחזית הבית ועל הגג גינות ירק | צילום: Matt Kocourek

על קצה המזלג עם דבי גלזברג

אני מאמין

"אני מאמינה בעיצוב עילי, בטכנולוגיות חדשניות, באסתטיקה נקייה ובחומרים בני קיימא, עבור כל מי שמחפש חיים נוחים ופשוטים, תוך שמירה על כדור הארץ"

גישת עיצוב

"עיצוב מודרני שבו הצורה היא פועל יוצא של פונקציונליות. כל החומרים חשופים כדי לגלות את יופיים הטבעי, אפילו המכולה"

טיפ עיצוב

"לעבוד עם אנשים שמכבדים ומעריכים"