איך מעצבים דירה זוגית?

שנינו ביחד וכל אחד לחוד. עיצוב דירה לזוג | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
שנינו ביחד וכל אחד לחוד. עיצוב דירה לזוג | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

מגורים משותפים עם בן הזוג היא הזדמנות ליצור פינה אינטימית שתשקף את טעמכם הזוגי. איך מאזנים בין שני טעמים שונים ושומרים על ייחודו של כל אחד מבני הזוג?

88 שיתופים | 132 צפיות

מאז ומתמיד התנהלה מערכת יחסים רומנטית בין החלל הביתי לדייריו, כשהוא מפרגן להם בפינות אינטימיות, מפנק אותם במיטות לוהטות ומרעיף עליהם שלל אלמנטים זוגיים ליצירת אווירה עשירה בארומה חושנית ותשוקה כובשת.

לסביבת המגורים יש יכולת לתרום לחיזוק הקשר הרומנטי והיא אף משקפת את מערכת היחסים בין הצדדים. המהלך העיצובי הבולט כיום בבתים הוא השינוי שחל בגישה לזוגיות.

פעם האמינו שבני זוג משולים לשני חצאים נפרדים שביחד יוצרים שלם אחד מאוזן. הם נדדו ברחבי העולם בעקבות החצי השני שלהם, כדי למצוא עמו את האחידות וההרמוניה החסרה להם.

במרוצת השנים השתנתה הגישה, וכיום בולטת בעיקר התייחסות עיצובית לכל אדם כישות בפני עצמו, או במונחים עיצוביים – עירוב בין סגנונות שמתאימים לשני שלמים שונים זה מזה הגרים יחד תחת קורת גג אחת.

דירה אחת – שני טעמים

יצירת חלל זוגי היא משימה מורכבת ובכוחה לשקף את טיב הקשר הזוגי. כך, לדוגמה, גבר המבטל את עצמו בפני בת זוגו קרוב לוודאי שלא ממש יתעקש לתלות בסלון את התמונות האהובות עליו – בפרט אם הן לא ממש לטעמה.

לחלופין, בני זוג שמסתגרים כל אחד בעולמו שלו, יוצרים גם בביתם המשותף איים של טריטוריות פרטיות המעוצבות ומתוחזקות באופן בלעדי על ידי כל אחד מהם. מדובר באמירה שהיא הרבה יותר מעיצובית, כזו שמשפיעה על היומיום באותו הבית ולעתים יכולה גם לרכך פינות בעייתיות במערכת היחסים בין שני האנשים".

ומה לגבי הטריטוריאליות? כאשר מעצבים חלל משותף, חשוב לזכור שהמטרה היא ליצור שלם שהוא גדול מסך שני חלקיו. כשמעצבים חדר שינה זוגי, יש להתאים בין התמונות שעל הקיר, לבחור מתלים ומדפים שיכילו בנוחות את הבגדים והחפצים של בני הזוג, ובעיקר למזג בין שני הסגנונות ובין שני סוגי הצרכים ולהימנע ממצב של שתי טריטוריות נפרדות".

עוד דרכים הן להקצות פינות לכל אחד מבני הזוג, כמו חדר עבודה משותף שיכלול שתי פינות עבודה או סלון בעל מערכות ישיבה נפרדות שמתחברות למערכת ישיבה אחת. כדאי לחפש אחר חיבורים משותפים בעיצוב.

כך למשל, מיזוג של גוונים האהובים על בני הזוג שנצבעים על הקיר או אכלוס החפצים בבית שכל אחד מבני הזוג הביא עמו מדירתו הקודמת או מחיי הרווקות שלו.

ספה רומנטית

חללי תשוקה

כדי לשהות באווירה זוגית נעימה, מציע האדריכל צביקה דונסקי, מ"דונסקי אדריכלים ומעצבים בע"מ", ליצור פינות רומנטיות ורכות שבהן יוכלו לנוח, להתפנק, לאהוב ולממש את אהבתם. "פינה כזו צריכה להיות מנותקת מכל, אינה חייבת להיות חלק מחדר השינה, והיא מבדלת את פעילויות בני הזוג הן מהעשייה היומיומית השוחקת והן משאר פעולות הבית שהן בבחינת החובה.

לפני הכול, צריכים בני הזוג לבחור לעצמם אזור מיועד מראש לפינה זו. לאחר מכן, הייתי ממליץ להם לבחור את הצבעים האהובים עליהם שיבדלו את הפינה משאר חלקי הבית וממש יכריזו על "פינת אהבה מיוחדת". באופן אינסטינקטיבי הצבעים המקושרים לפינת אהבה רומנטית הם צבעים אדומים, לבנים ובגוונים פסטליים, אך כל צבע אהוב הוא אפשרי".

פינה כזו, מציע דונסקי, כדאי לאבזר בבדים נעימים ורכים, במגוון כריות מפנקות, באגרטלים, פרחים ופסלים מיוחדים, וכמובן – תאורה מעומעמת, נרות וכדומה. כמו כן, כדי להעניק לבית קסם רומנטי, ניתן לשלב בו מיטות בצורת לב, פריטים אדומים שתורמים לאווירה, קמין חימום מיוחד ועוד, כיד הדמיון הטובה.

ספת בצורת שפתיים

הבית הזוגי

נוח התנ"כי, דבק במוטיב ה"זוגות זוגות" כשהזמין את כולם בשניים אל התיבה. לפי בני דיקלר, מעצב תעשייתי ומרצה בחוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי המכללה למינהל, פריטים זוגיים אינם תוצר עיצובי חדש ונראו לאורך כל ההיסטוריה.

"בתקופה הרומאית, למשל, יצרו את השזלונג, שהנו מעין כיסא ארוך שעליו היה מקובל לשבת בזוגות ושם התפתחו רומנים רבים. בתקופה הג'ורג'יאנית באנגליה, גם ייצרו כיסא בסגנון הרוקוקו שהיה עם שני מושבים ושתי משענות גב. כיסא זה אפשר ישיבה זוגית ומשם התפתחו המיטות הזוגיות, הספה הדו מושבית ופריטים מודרניים המיועדים לזוגות".

עיצוב זוגי הינו מושג פופולארי גם בתורת הפנג שואי, שמעניקה משמעות מיוחדת לפריטים זוגיים באופיים, כאלה שמקרבים את הזוגיות או מחזקים את זו הקיימת. צמד הברווזים המנדרינים, לדוגמה, מהוווים סמל לזוגיות על פי תורת העיצוב היפנית, והם פריט נפוץ בביתם של הכמהים לאהבה, אך למעשה כל פריט זוגי באופיו הוא תוספת מבורכת.

"מבלי להיכנס לתורת הפנג שואי", מסביר אחד מבעלי "טורקיז בית יצחק", פריטים 'זוגיים' באופיים מביאים פן הרמוני ונעים לכל חדר: בין אם מדובר בשני פריטים המתכתבים ביניהם ברמה העיצובית, ובין אם הם משלימים אחד את השני או יוצרים מוצר אחד שלם. למרות הנטייה לשים אותם צמודים אחד לשני, לעתים אני ממליץ לבחור שניים-שלושה סטים של פריטים משלימים, ולמקם כל אחד מהם בחלק אחר של החדר כדי ליצור משחק עיצובי מעניין בחלל".

 

כורסאות ישיבה

טובים השניים

המעצב של "ניסו רהיטים", מסביר כי "בשנים האחרונות העיצוב הסטנדרטי, זה הכולל ספת תלת, ספת דו ואולי כורסה תואמת, כבר לא קיים. בסלון של היום ניתן לראות ספת רביצה גדולה, אליה מצטרפים פריטי ריהוט משלימים, ובשנה האחרונה עדיף שיהיו אלה פריטים שמגיעים בזוגות". לדבריו, "נהוג לעתים לחשוב שאם מיקמנו בסלון כורסה או שולחן מדהימים, אנחנו לא רוצים ששום פריט 'יגנוב' מהם את ההצגה, אבל עובדתית אם ניקח את אותה כורסה מדהימה או שולחן מיוחד ו'ונכפיל' אותם, נקבל אפקט מדהים ואת האפשרות להבליט את הרהיט או את האביזר בצורה אופטימלית.

בנוסף, העיצוב ברהיטים או באביזרים זוגיים זהים, מאפשר לנו למלא בצורה טובה יותר את החלל באמצעות התאמה מושלמת בין הפריטים ויצירת טוטאל לוק מושלם". "כך למשל", אומר אדוט, "יתקבל אפקט ומראה הרבה יותר נכון, כאשר נציב שני הדומים זה לצד זה או שתי כורסאות תואמות זו לצד זו, כאשר כל זה תקף גם לגבי האביזרים המשלימים – שני אגרטלים או שני מבערים זהים. ניתן ליצור מראה מעניין גם באמצעות משחקים בגודל ובנפח: שולחן קטן ש"נכנס" לתוך שולחן מעט יותר גדול, שני אגרטלים זהים כשאחד מעט יותר גבוה מהשני וכו'.

שני כיורים

לדברי הבעלים והקניינית רשת "מודי קרמיקה", העידן המודרני סוחף אחריו תמורות המקצרות וחוסכות בזמן איכותי. "בתרבות בה זמן שווה כסף, כל דקה של התארגנות בבוקר היא חיונית, ועל כן ניתן לראות כיום את המגמה הזוגית גם בחדר הרחצה.

מעצבים רבים אשר קשובים לדינמיקה הביתית, בוחרים להכניס לחדר הרחצה שני כיורים ולעתים אפילו שני ראשי טוש או לחלופין ראש גשם גדול ממדים".

המעצב של מטבחי "זיו & effeti", מסביר כי "גם בעיצוב המטבח יש דגש מאוד משמעותי על תכנון ועיצוב חלקים מסוימים בזוגות. כשמדובר על עיצוב המטבח, ישנה חשיבות עליונה לנושא הנוחות הפונקציונליות, בנוסף לנושא העיצובי עצמו, כאשר השימוש במוטיב הזוגי נותן מענה לשני הפרמטרים". והוא מוסיף: "העיצוב בזוגות נותן אלמנט של סימטריה המהווה עניין הכרחי בתכנון ועיצוב המטבח".

ספת לבבות