מריח כמו הצלחה: הסטודיו של עומר פולק

אגרטלים לסידור פרחים בצורות שונות | צילום: יח"צ
אגרטלים לסידור פרחים בצורות שונות | צילום: יח"צ

רגע לפני תערוכת העיצוב בטורינו, בה הוא מציג פרח עם ריסים וקופסת תכשיטים בתלת ממד, תפסנו את המעצב העולה עומר פולק לשיחה על עיצוב, אמנות ומה שביניהם

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם: עומר פולק
מגורים: יפו
לימודים: עיצוב תעשייתי בבצלאל
עיסוק: מעצב רב תחומי
אתר הבית

עומר פולק | צילום: אלה ברק
עומר פולק | צילום: אלה ברק

המעצב עומר פולק (30) נמצא בעיצומה של בתקופה עמוסה, לפני תערוכת העיצוב Operæ בטורינו שבאיטליה שמתקיימת בימים אלה (6־8 בנובמבר). בתערוכה יציג פולק שבע עבודות ישנות וחדשות שעוסקות בזיכרון ובשימור, בהן ואזות, רישומים בעיפרון, קופסת תכשיטים מברונזה בהדפסת תלת ממד ופרח עם ריסים. הוא למד בתיכון תלמה ילין ועבד בעמותה של איגוד התעשיינים, שם נתקל לראשונה בעיצוב תעשייתי. הוא נרשם לבצלאל למסלולי אמנות ועיצוב תעשייתי ולבסוף בחר באפשרות השנייה. "השנה הראשונה הייתה לא קלה בתפיסה אבל אני מאוד שמח על המהלך. הלימודים נתנו לי הרבה ידע והבנה טכנית שמשפיעים על צורת המחשבה שלי עד היום. אני יכול לערוך מחקר באוריינטציה של מוצר ומצד שני להתייחס למוצר כאל פסל מנקודת מוצא של קומפוזיציה וחומר". עבור פולק, בעבודה האובייקט יש פן טכני ופן אמנותי, ועל פי רוב יצירתו אינה מושפעת מדרישות השוק. "יותר מכל דבר אחר אני מרגיש שאני מספר סיפור"

אגרטלים לסידור פרחים בצורות שונות | צילום: יח"צ
אגרטלים לסידור פרחים בצורות שונות | צילום: יח"צ

הכל התחיל מסיכה

כבר כמעצב צעיר האיר המזל לפולק. המוצר הראשון שעיצב, סיכת דש לפרח, התפרסם במגזין "Living" בתפוצה של 400 אלף עותקים. "בהתחלה דובר על אייטם בעמוד האחרון, ושבוע לפני תערוכת Salone del Mobile במילאנו יצאה כתבה גדולה. זה פתח לי דלתות באיטליה ונתן דחיפה לכל הקריירה שלי". הסיכה נוצרה בעקבות מחקר על ריח שפולק ערך בשיתוף עם מכון ויצמן. "עניין אותי החיבור בין ריח לרגש – איך אנחנו יודעים להריח רגשות, איזו השפעה יש לריח ואיך משתמשים בריחות", הוא מספר. הוא קיבל גישה למעבדה לחקר הריח במכון ובמשך שלושה חודשים קרא מאמרים ולמד על ריח ועל תתרנות. בתחילת הפרויקט צילם פולק את פניו מכוסים בעלי כותרת המסמלים ריח לבן. בהמשך הוא עיצב מכשיר שאמור ללמד תתרנים להריח ויצר סיפור על בחורה תתרנית, שתורגם לסרט קצר המופיע באתר שלו. "היא, כלומר אני, יצרה טבעת שמשחררת ריח, וסיכה שאפשר להעיף איתה בועות סבון למרחקים – מעין קריאת חיזור וצורה קצת חייתית של הפרשת ריח. מכאן נולד הרעיון לסיכת הדש". הפרויקט, שחלקו האחרון קושר בין ריח לזיכרון באמצעות תמונות משפחתיות של אותה בחורה, זכה לשבחים מצד המרצים בבצלאל. באתר האינטרנט של פולק ניתן לצפות בהרצאה שהעביר על הפרויקט בכנס TEDx שהתקיים בשווייץ.

קופסת תכשיטים בהדפסת תל מימד | צילום: יח"צ
קופסת תכשיטים בהדפסת תל מימד | צילום: יח"צ

הוואזות שפולק עובד עליהן בימים אלה אינן ואזות רגילות. הן עשויות שיש ופליז מחורר ובנויות כך שפחות משלושה סנטימטרים של הגבעול טבולים במים. "אין צורך ביותר מכך כדי לאפשר לו להתקיים, ואפשר לסדר את הפרחים במקבצים שונים – ממניפה טווסית עד שורות", הוא מסביר. "הכנסת הטבע למרחב הביתי מעניינת אותי וריח ופרחים העסיק אותי מאז שהתחלתי לעבוד על סיכת הדש. פרח הוא פרט רגשי. מעניין אותי איזה ריח יש לפרחים, כי כיום קשה למצוא פרחים עם הריח המקורי שלהם. ללא פרחים האגרטל יכול לשמש לנוי, וכך המוצר שב והופך ליצירת אמנות.

שרפרף ניירות גרוסים | צילום: יח"צ
שרפרף ניירות גרוסים | צילום: יח"צ

קופסאות התכשיטים שהוא עובד עליהן במקביל, בשיתוף עם האנימטור נועם טולדנו, מעוצבות בדמות חד קרן וחתול־נמר. נקודת המוצא לרעיון זה היא החומר – ברונזה בשילוב חומר פלסטי בהדפסת תלת ממד. "הצורה מקורה בפנטזיה והיא יצור כלאיים בין פיקציה לאמת. החומר עובר מניפולציות שמזרזות תהליכים ומעוררות את השאלה אם זו עדיין ברונזה".

משאלה בהשאלה

אותה טכנולוגיה יושמה בעבודה אחרת של פולק – סביון פלסטיק שהודבקו אליו יותר מ־200 ריסים. "אני אוסף ריסים כבר כמה שנים. זה התחיל כבדיחה אחרי שכמה ריסים נפלו והחלטתי לשמור אותם בשביל משאלות, והמשיך בכך שביקשתי ריסים מאנשים. 'תלווה לי את המשאלה שלך ואחזיר לך בעתיד, הייתי אומר להם'. התחלתי לשאול שאלות על ריסים ואמונות תפלות ויצרתי סיפורים שמחברים בין בעל הריס למשאלה". הפרויקט הוצג בתערוכה ״מסמר שיער״ בגלריית החווה בחולון, ועד היום פולק מזמין אנשים לשלוח ריסים שישובצו בפרחים עתידיים, והמשאלות יוקרנו כסרט. הפרויקט העכשווי שלו עוסק בחדשנות באוכל ומציג סדרת עבודות שעוסקות בצורה מול טעם ובהתנהגות תרבותית סביב אוכל. הפרויקט זכה בפרס cor77 בניו יורק.

מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ
מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ

ביומיום פולק מעניק שירותי עיצוב ללקוחות פרטיים ועובד על פרויקטים מגוונים עם חברה שמספקת חדשנות מוצרית לחברות. הוא התקבל ללימודי תואר שני ב־RCA, הקולג' המלכותי לאמנויות בלונדון, אך ויתר מסיבות תקציביות. "אני מאמין שאלמד במקום אחר, אבל לא עיצוב תעשייתי אלא אינטראקטיב ושילוב של טכנולוגיות ומדע. אני אוהב לחקור את המעבר מחומר לתוצר הסופי".

מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ
מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ
מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ
מכשיר ללימוד ריח לתתרנים | צילום: יח"צ

קצרים עם עומר פולק

מוטו: "אני מובל על ידי סקרנות ומפגש עם אנשים מתחומים שונים. זה מה שמנחה אותי, מעודד אותי ומעורר אותי ליצור. חלק נכבר מהקשר נוצר דרך חשבון האינסטגרם שלי שבו אני מציג תהליכי עבודה, השראות ומחשבות".

המוצר הראשון שלי: "סיכת דש לפרח (בוטונייר) שהתפתחה כתוצר לוואי מפרויקט הגמר. לתערוכה עשיתי לעצמי סיכה, ובגלל שהתגובות היו טובות התחלתי בתהליך של ייצור סדרתי".

מעצב מוערך: "סטודיו Formafantasma מאמסטרדם. יש להם חשיבה רעננה, חומריות מעניינת ואמביציה גבוהה ברמה האישית".

עוד עשר שנים: "סביר להניח שאעבוד בסטודיו שלי על הקו בין ישראל לחו"ל. אני מאוד מחובר לארץ".

טיפ למעצב המתחיל: "לא להפסיק ליצור ולא משנה מה. זה משהו שאני כל הזמן מזכיר לעצמי, כי גם אני בסופו של דבר מעצב מתחיל".

איפה אפשר להשיג את המוצרים? "הסיכות זמינות באינטרנט ובחנויות סאגה ואסופה".