אמנות נושכת

מבנה באוהאוס שנשמרו בו מאפיינים מקוריים משנות השבעים משמש רקע לאוסף אמנות עכשווית צבעוני במיוחד, הומוריסטי ועוקצני. אמנות העיצוב

88 שיתופים | 132 צפיות

שטח המגרש: שני דונם
שטח בנוי: 230 מ"ר

אווירה כפרית וטעם של פעם מאפיינים את ביתם הצבעוני של בני זוג בשכונת כפר הדר בהוד השרון, אחת מארבע המושבות המרכיבות את העיר. עיצוב בסגנון רטרו המהול בהשפעות אסייתיות מאפיין את הבית ומשמש כרקע לאוסף אמנות צבעוני במיוחד, הומוריסטי ועוקצני, שחוזרים בו מוטיבים של משחק ושעשוע לצד אמירות פוליטיות וחברתיות.

הבית נבנה בשנות ה-70 בסגנון הבאוהאוס. רבים ממאפייניו המקוריים של המבנה נשמרו, בהם חלקים רבים בנויים מעץ כמו תקרה משופעת, ספריית עץ מודולרית ומעקה מדרגות ישר קווים ומסוגנן התורמים לאווירת הרטרו החמימה בבית. אוסף הרהיטים והפריטים האקלקטי כולל פריטים בסגנון רטרו, בהם פינת אוכל עגולה שעוצבה במיוחד, אגרטל זכוכית צבוע כתום עז ואהיל חישוקי אלומיניום בעיצוב גרמני. לצדם פסלי בודהא וארגז אחסון מהמזרח הרחוק ושולחנות צד מרוקאיים המעידים על חיבתם של בני הבית למסעות אקזוטיים.

אוסף האמנות מתאפיין בעבודות רבות של אמנים צעירים בתחילת דרכם ובוגרים טריים של בתי ספר לאמנות. בני הזוג מרבים לבקר בתערוכות גמר של בתי הספר שונים לאמנות בארץ ולנצל את ההזדמנות לרכוש עבודות במחירים סבירים ובאותה הזדמנות לתמוך באמנים צעירים שהם מאמינים בהם.


אמנות משחקיתבמבואה: שני חלקי לגו מוגדלים של אמן הרחוב M72


עבודות של בוגריאמנות טריים לאורך גרם המדרגות. בראש המדרגות ציור שמן של ערן ששון מעל תיבת עץ בורמזית

יצירות משעשעות, צבעוניות וקלילות

עבודות אמנות מקבלות את פני המבקר כבר בכניסה לבית. צבעוניות עזה ומוטיבים מתוך משחקי ילדים חוזרים בעבודות התלויות במבואה, ומופיעים גם בפינות נוספות בבית.

מעל מראה שמסגרתה העבה נצבעה באדום עז נתלו שתי עבודות של M72, אמן רחוב אמריקאי הפועל בישראל שאומץ בשנים האחרונות אל חיק ממסד האמנות הישראלי, בדומה לאמני רחוב אחרים. שתי העבודות הן למעשה שתי פיסות לגו שהוגדלו לממדים ענקיים, אחת באדום והשנייה בצהוב, ומיוצרות ביד על פי הזמנה. בעל הבית מספר כי העבודות מושכות תשומת לב רבה ומעוררות תגובות מצד מבקרים.

לצדן תצלום של מעיין שטראוס שהוצג בתערוכה "מיני ישראל" ב-2006 במוזיאון ישראל בירושלים, ובו סצנה המדמה פינוי התנחלות (במהלך ההתנתקות מרצועת עזה) הבנויה מבובות פליימוביל – חיילים, שוטרים, ילדים ואפילו מתנחלים חובשי כיפה מפלסטיק. שטראוס בנתה מיצב ענקי מבובות פליימוביל המדמה סצנות שונות מתהליך הפינוי, וצילמה אותן כאילו הייתה צלמת עיתונות המתעדת את הפינוי.

שימוש בחלקי צעצועים בצורה ביקורתית מופיע גם בעבודתה של עידית ימיני המונחת על שולחן סמוך. ימיני, בוגרת טרייה של המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל, עסקה בתערוכת הגמר שלה במתח ובניגוד שבין העולם התעשייתי המייצר מוצרי צריכה בייצור המוני בסין ובין מעשה הייצור הידני שכמעט נכחד מן העולם.

את המלחמה בין העולמות ייצגה באמצעות חיילי צעצוע ששילבה בכלי חרסינה זולים שיוצרו בסין ונרכשו בשוק. העבודה כוללת קומקום חרסינה מעוטר בברבור קיטשי שממנו פורץ גדוד חיילי פלסטיק ומאחוריו שני תצלומי פורטרטים של חיילי צעצוע ממוסגרים בבד סאטן, כאילו היו חללים שנפלו בקרב. בעל הבית התרשם מהביקורת המושחזת ומההומור, וכן מהרוח המרדנית – ימיני, אמנית קרמיקה שציפו שבסיום לימודיה תייצר כלי קרמיקה בעצמה, בחרה לרכוש כלים שיוצרו בסין ולהתאים אותם לעבודתה.


ראש צבי מעץ ממוחזר להרכבה עצמית של מעצב שוודי במבואה

בכניסה לסלון פינה נוסטלגית ובה מצלמת מנטור ישנה ומרשימה מ-1920 ("שעדיין עובדת") בעלת חצובת עץ מעוצבת בסגנון אר-דקו, ולמרגלותיה מזוודת נסיעות שנרכשה בשוק פשפשים באמסטרדם.

הסלון כולל עירוב מעניין בין אמנות צעירה ובין פריטים אסייתיים שהובאו מהמזרח הרחוק, בהם ראש גדול של בודהא שנרכש בתאילנד, שני פסלים בני מאה של נזירים בודהיסטים רוקדים שהובאו מבורמה וניצבים משני צדי האח, וסוס מתכת צבעוני שנרכש בעת ביקור בצפון הודו.

קיר הסלון המרכזי הוא קיר לבנים חשופות שנצבע בלבן ומשמש כרקע לכמה עבודות אמנות בולטות, בהן ספרייה ייחודית שעוצבה על ידי בעל הבית, מעצב ואמן. הספרייה כוללת לוח עץ שאליו מוסמרו עמודים קצרים מעץ צבוע בצבעי פופ-ארט שביניהם מונחים ספרים.


בכניסה לסלון: מצלמת מנטור מ-1920 על חצובת עץ בעיצוב אר-דקוומזוודה שנרכשה בשוק הפשפשים באמסטרדם

לצד הרהיט הצבעוני תלוי ציור שמן שחור-לבן של אורה דרוקר, המאזן את הצבעוניות העזה ויוצר במונוכרומטיות שלו הפוגה ויזואלית על הקיר. דרוקר, בוגרת טרייה נוספת מבצלאל, מרבה לצייר דמויות של נערות במדי בית ספר אחידים, ובציור זה ציירה דמות לבנה על רקע שחור של ילדה הנושאת צמד דליים. בעל הבית מודה כי העבודה מעט עצובה בעיניו, ולכן בחר לתלות לצדה ציור שמן מעשה ידיו שהוא מכנה "הברושים המדממים", ובו דימוי אקספרסיבי, ספק מופשט ספק פיגורטיבי, הנושא מסר אקולוגי על הפגיעה בכדור הארץ.

מתחת לחלון הקטן שידה ועליה שלוש מנורות שיש שנרכשו בציריך ולצדן פסל פלסטיק צבעוני של בארט סימפסון ועליו ציורי קומיקס המתייחסים לאסון שהתרחש ב-11 בספטמבר. הפסל בעל המראה הפופי, מעשה ידיו של אמן רחוב תאילנדי בשם Boonchai, נרכש בשוק האמנים בבנגקוק. במבט ראשון הוא נראה עליז וילדותי, אבל מבט נוסף מגלה כי האיורים על הדמות הם סצנות מאסון התאומים. ".

בנישה שליד האח ציור נוסף מעשה ידיו של בעל הבית ובו ארנב לבן מצויר בתוך מגירה ישנה שנאספה מהרחוב ונצבעה בשחור. לצד הדמות המצוירת מונח ארנב צעצוע לבן המשכפל את הדמות המצוירת בתלת-ממד, הד לשימוש החוזר במשחקי ילדים בעבודות אחרות בבית.

לצדה נתלה ציור שמן של אורלי דביר ובו שועל המישיר מבט אל הצופה, והסמיכות בין הארנב בעבודה אחת לשועל בעבודה השנייה מעלה על הדעת קונוטציה של צייד וטרף. בעל הבית, שנמשך אל תפיסת הציור הפיגורטיבית-קלאסית של דביר ש"לא מרבים לראות כמוה היום", רכש עבודות נוספות של האמנית, בהם ציור הנוף הירוק של טיביליסי, גיאורגיה, מקום הולדתה של דביר, שנתלה לצד פינת האוכל.

פופ ארט בחדר שינה

בחדר השינה ממלאים את הקירות שתי עבודות צבעוניות וגדולות בעלות גוון הומו-ארוטי. האחת – תצלום של נער המישיר מבט אל המצלמה של אלון כהן, בוגר טרי של המדרשה לאמנות בית ברל, שצילם סדרה של זוגות חד-מיניים בחדרי מלון באירופה. לצד התצלום תלוי ציור שמן ענק של דמות גברית מהקולנוע ההודי של רג'ול מאטה, ציירת הודית העוסקת בהנצחת איקונים מהקולנוע הבוליוודי.


אמנות הומו-ארוטית בחדר השינה. תצלום של אלון כהן וציור של הציירת ההודית רג'ול מטה
של כוכב קולנוע הודי

"מאוד אהבנו את ממדיו הענקיים ואת הצבעוניות של הציור", אומר בעל הבית. "יש בו משהו פופ-ארטי". העבודה הזאת מסכמת היטב את הקו האמנותי המאפיין את העבודות בבית – עבודות בעלות מראה צבעוני ופופי הנראות משעשעות וקלילות במבט ראשון, ומבט נוסף מגלה בהן לא פעם עיסוק בתכנים טעונים והומור מושחז השזור בביקורת חברתית ופוליטית.