בית בלב הכפר

שיקוף אישיות הדיירים בעיצוב ועקרונות משותפים להם ולמעצבת - פונקציונליות, דינמיות, אקלקטיות, פשטות ויצירה - היוו את הבסיס לתהליך | צלם: שי אדם
שיקוף אישיות הדיירים בעיצוב ועקרונות משותפים להם ולמעצבת - פונקציונליות, דינמיות, אקלקטיות, פשטות ויצירה - היוו את הבסיס לתהליך | צלם: שי אדם

פונקציונליות, דינמיות, אקלקטיות, פשטות ויצירה. כל אלה יצרו בית אישי וחד פעמי. הצצה לבית בקיבוץ רמת השופט שמתאים את עצמו לטבע ולנשמה

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב פנים: מרב זהר – עיצוב מבפנים
שטח המגרש: כ־500 מ"ר
שטח בנוי: 200 מ"ר

מגרש בהרחבה של קיבוץ רמת השופט כבש את לבם של בני זוג ממרכז הארץ, והם החליטו שכאן יקום ביתם. למלאכה גויסה המעצבת מרב זהר, שמספרת על כימיה מיידית שנוצרה בינה לבין הלקוחות. שיקוף אישיות הדיירים בעיצוב ועקרונות משותפים להם ולמעצבת – פונקציונליות, דינמיות, אקלקטיות, פשטות ויצירה – היוו את הבסיס לתהליך.

מִחזור ופשטות

לבית שתי קומות – קומת קרקע ובה חללים ציבוריים, חדר משחקים ומרפסת, וקומת חדרי השינה. המתווה הוכתב על פי תנאים טופוגרפיים, ולכן כדי להגיע לאזור הפרטי יש לרדת בגרם מדרגות.

דלת הכניסה נפתחת אל חלל מרכזי גדול הכולל סלון, מטבח ומרפסת. אי עבודה, שכמו כל עבודות הנגרות האחרות בבית יוצר בנגריית פטיש בראש, אמור היה ליצור הפרדה חלקית, אך למעשה מהווה חלק אינטגרלי מהחלל. מושכת את תשומת הלב מרפסת מרוהטת באוסף כיסאות שמשקיפה לנוף ירוק ובולטת על רקע קירות בהירים ועיצוב "מאוורר" שנתמך בריצוף גרניט פורצלן בגוון שמנת ווילונות לבנים קלילים.


כדי להגיע לאזור הפרטי יש לרדת בגרם מדרגות

גוני הטבע שבחוץ שימשו השראה לריהוט – אוסף אקלקטי שהמעצבת והלקוחות בחרו לבסס על מִחזור ועל פשטות כפילוסופיית חיים. ספה כחולה נרכשה בביתילי ועברה "מתיחה" בעזרת הדום תואם שהוצב בין שני חלקיה, ויצר אפקט כפול: תוספת מקומות ישיבה המשרתים את בעלי הבית המרבים לארח, ותצורת זיג־זג בשלושה ממדי רוחב לתוספת עניין. כגב להדום משמשות כריות פרחוניות המתכתבות עם תמונות מבדים שנרכשו בדרך הבד ומוסגרו לתמונה.


הספה כחולהעברה "מתיחה" בעזרת הדום תואם שהוצב בין שני חלקיה, ויצר אפקט כפול: תוספת מקומות ישיבה ותצורת זיג־זג בשלושה ממדי רוחב לתוספת עניין

שולחן הקפה נקנה בשוק הפשפשים ומתחתיו נפרש שטיח שנרכש בנצרת. כורסת עץ בסגנון וינטג' נרכשה גם היא בשוק ורופדה מחדש. שלושה גופי תאורה מזכוכית נרכשו ברחוב וולפסון בתל אביב ונתלו באופן שמדגיש את שונותם זה מזה.


שולחן הקפה נקנה בשוק הפשפשים

מתחת למסך טלוויזיה שטוח ניצבת שידה בירוק בהיר שהלקוחה קנתה בשוק וצבעה במו ידיה ב"סטודיו סגלגל", סטודיו לצביעה אמנותית הנמצא בקיבוץ. מעל המסך נתלתה נפת קמח ישנה ובתוכה תמונה, גם היא מעשה ידי הלקוחה, ומגירה ישנה ששיפצה הונחה על הרצפה כקובייה דקורטיבית.


מעל המסך נתלתה נפת קמח ישנה ובתוכה תמונה, גם היא מעשה ידי הלקוחה

על קיר סמוך בפתח חדר המשחקים נתלה ראש פיל מעץ שבעלת הבית מצאה וצבעה בצהוב, ומתחתיו הוצב כיסא עץ צבוע ועליו קערת אמייל צבעונית. "יש בחלל המון נגיעות אישיות של בעלת הבית", אומרת זהר ומצביעה על אוסף צלחות שנתלה על קיר סמוך לפינת האוכל. "הן נרכשו מ־etsy ובשוקי פשפשים, וחלקן מתנות מחברים". ארון עץ שחלקו ויטרינת זכוכית וחלקו מגירות משמש לאחסון ומוסיף חמימות כפרית, והותאמה לו פינת אוכל בסגנון דומה (ממנסור, עוספיא). צבע העץ הטבעי מגדיר את שטח פינת האוכל ומעל משתלשלת נברשת בסגנון רומנטי (טרנד לייט, חדרה).


מעל אוסף הצלחות משתלשלת נברשת בסגנון רומנטי

פונקציונליות ועיצוב

במרכז המטבח ניצב כאמור אי עבודה המשמש גם לאחסון. עבורו הותאמו שלושה כיסאות בר מפח, השוברים את הקו האחיד של החומרים והצבעים. בולטת בהיעדרה "יחידה גבוהה" המקובלת בתכנון מטבחים, אך המעצבת מסבירה זאת בכך שיש די והותר חללי אחסון. מעל משטח העבודה הודבקה שורת אריחים במידות 10X10 ס"מ שנרכשו משאריות בורדי. הם נבחרו כך שצבעיהם משכפלים את צבעי הנוף ויוצרים מתאם בין הפנים לחוץ, הנשקף משני חלונות גדולים.


במרכז המטבח ניצב אי עבודה המשמש גם לאחסון

חדר שינה וחדר אמבטיה משמשים בשלב זה כחדר משחקים ושירותי אורחים עבור הבנות (3, 5). בעתיד הרחוק יוכלו בעלי הבית להסב אותם לסוויטת הורים כדי להימנע מירידה במדרגות. חדר המשחקים קיבל עיצוב ברור "של בנות": ספה ורודה, מתלה עץ ורוד (Oaky), וילונות לבנים שקופים שנרכשו בשוק נצרת ועוד. בכניסה נתלתה שרשרת מוואשי טייפ – סרטי הדבקה דקורטיביים, מעשה ידיה של בעלת הבית.

שירותי האורחים עוצבו בגוונים מאופקים של שחור־לבן־עץ, הקירות מגוונים בצבע שמן תכלכל ובדים פרחוניים ממוסגרים במסגרות שנצבעו בסטודיו סגלגל נותנים "נגיעות" של צבע. שובר את השגרה ריצוף בגוון תכלת בהיר ושידה בסגנון וינטג' מנגריית פטיש בראש, שהותאמו לה כיור וידיות דקורטיביות שנרכשו ב־etsy עם משפט השראה. מראה אליפטית מעניינת נרכשה בחנות דרך המשי שברשפון.


שירותי האורחים עוצבו בגוונים מאופקים של שחור־לבן־עץ

טביעת יד אישית

גרם מדרגות מוביל אל אזור הכניסה של הקומה התחתונה, שבו פינת מחשב (ענת סגל) שמעליה צילומים ממוסגרים של בני המשפחה. פסל צבי דקורטיבי שבעלת הבית עיצבה ויצרה מתכתב עם גוף תאורה שנרכש בשוק באנגליה והועבר מדירת המשפחה הקודמת. גוף תאורה בתכלת מטרנד לייט וספה מאיקאה שרופדה מחדש מובילים אל היציאה לגינה.


פינת המחשב- מעליה צילומים ממוסגרים של בני המשפח

מעל הספה נתלה חבל ואליו הוצמדו באטבים גלויות ופריטים נוספים בסגנון רומנטי. גלויות נוספות הושמו במסגרות עץ שבעלת הבית צבעה. בחירת הגוונים באזור זה, בתוספת פרקט למינציה לבן, מגדירה את פלטת הצבעים של הקומה, שהמעצבת מכנה אותה "ימית" – כחול, לבן ועץ־חול.


מעל הספה נתלה חבל ואליו הוצמדו באטבים גלויות ופריטים נוספים בסגנון רומנטי

כמה נקודות צבע בוורוד מתייחסות לחדר סמוך, חדר השינה של הבנות. גם כאן הצבעוניות הילדית ניכרת, אך במינון מאופק לעומת זה שבחדר המשחקים שבקומה מעל. מנורת לילה פרחונית וכיסויי מיטה בדוגמת טלאים שנרכשו בביתילדים.קום, צוּות שולחן שנרכש בשוק בחיפה. שידה ששימשה את ההורים בדירה הקודמת נצבעה בכחול ושינתה ייעוד לכוננית לילה. מגירות ששופצו בעזרת טפט הפכו למדפים דקורטיביים, ודגלונים שבעלת הבית יצרה מבגדים ישנים של הבנות נתלו מעל החלונות.


מגירות ששופצו בעזרת טפט הפכו למדפים דקורטיביים

מול חדר הבנות תוכננה פינת איפור מאובזרת במדף עץ קטנטן ובמראה שהייתה בדירת המשפחה הקודמת ונצבעה בוורוד. חדר רחצה סמוך עוצב בגוונים דומים בעזרת אריחי סריגת קרושה פרחוניים (אלוני), שידה ירקרקה עם ידיות שונות זו מזו (Etsy) וריצוף סגול. "זהו חדר נקי ופשוט עם נגיעות צבע שעושות אותו מתוק", אומרת זהר ומחמיאה לאומץ של בעלת הבית שהחליטה על עיצוב "של בנות" אף שעתידה הדמוגרפי של המשפחה עדיין לא הוחלט סופית.


חדר נקי ופשוט עם נגיעות צבע שעושות אותו מתוק

בחדר ההורים בולט חיפוי קיר נמוך המשמש גם כגב מיטה מפסי עץ באותם גוני ים וחול שיצרה בשמת גל, והבולטים על רקע הקירות הבהירים. כיסוי תחרה לבן שנרכש באנגליה נפרש על המיטה, ובובת חייטים שנרכשה בביתילי משמשת מתלה צעיפים. תמונות ממוסגרות מוסיפות צבע ואווירה. "החדר רומנטי ודינמי. בכל פעם שמחליפים תמונה הוא נראה אחרת".


החדר רומנטי ודינמי. בכל פעם שמחליפים תמונה הוא נראה אחרת

פלטת הצבעים נשמרת בחדר הרחצה שביחידת ההורים. את הפרקט הלבן מחליפים אריחים דמויי פרקט בגוון תכלת, פרקטיים ונוחים לניקוי. בארון שהיה בבית המשפחה הקודם בוטלה מגירה ובמקומה הוכנס כיור – חיסכון כספי ובצדו מִחזור. פריטי נוי בוורוד עתיק, סלסילות קש וגוף תאורה מזכוכית משלימים את הצבעוניות הרגועה שנבחרה, ומוסיפים עוד קצת נפח לרומנטיקה.


גוף תאורה מזכוכית משלימים את הצבעוניות הרגועה שנבחרה

מערכת היחסים הקרובה שנוצרה בין המעצבת ללקוחות הובילה ליצירת בית אישי וחד פעמי. דגם בסיסי שעבר שינוי והתאמה לצורכי המשפחה עוצב על פי עקרונות שכל השותפים למלאכה הסכימו עליהם – המעצבת – מתוך הגדרת עקרונות העבודה שלה, והלקוחות – כדרך חיים. תבונת כפיים וכיתוּת רגליים, הבנת הפוטנציאל מעבר למה שנראה לעין, אהבה לפשטות ואמונה שבכל דבר טמון גרעין של יופי – הם אלה שעושים את הקסם.

כמה טיפים לאמץ

סלון-הדום תואם שהוצב בין שני חלקי הספה, הוסיף מקומות ישיבה ועניין בסלון

חדר שינה– חיפוי קיר נמוך מפסי עץ צבועים בגוני ים וחול, ממשיך את הפרקט ומשמש כגב מיטה

מטבח-ליצירת עניין בחלל נתלו שלושה גופי תאורה מזכוכית צבעונית באופן שמדגיש את שונותם זה מזה

על קצה המזלג עם מרב זוהר

אני מאמין עיצוב פנים -הוא למעשה תהליך שבו בונים יחידת מגורים משמעותית לבעליה. עיצוב פנים הופך "מקום" ל"בית" שהוא אישי, פרטי, אינטימי ונוח באמצעות היכרות עם בעלי הבית בתהליך העבודה ובשילוב אישיותם, זיכרונותיהם, אהבותיהם, חוויותיהם והחלומות שלהם. בסוף התהליך נשמתם של בעלי הבית "מדברת" דרך הקירות, החפצים והצבעים, ואלה משמשים עבורם כמראה.


גישת עיצוב עיצוב פנים זמין לכולם
: יקר או זול, צבעוני או רגוע, שמח או עצוב, מסודר או מבולגן – איש איש לפי טעמו, יכולתו וצרכיו. כמעצבת אני מנסה להביא את לקוחותיי למקום שבו יוכלו להעז, לשחרר, למצוא את השוני, את הייחוד ואת ההוויה של עצמם בתהליך הבנייה של ביתם.

טיפ עיצוב לא לוותר על הומור. ההומור הוא צורת תקשורת חיובית ודרך בלתי שגרתית ויצירתית להביט בדברים. מומלץ להמציא, לעצב את הפינה הזו, החייכנית, המפתיעה, שתגרום לחיוך על בסיס יומיומי.

לא כדאי לקמץ בנקודות חשמל. אם אין מספיק נקודות חשמל אנחנו מקובעים, וכשיש מספיק מהן החלל יכול להשתנות ולהיות דינמי במשך שנים בלי להיכנס להוצאות נוספות.