בית מעוצב במושב

סטיילינג צבעוני ושמח | צלם: בועז לביא
סטיילינג צבעוני ושמח | צלם: בועז לביא

בואו לראות איך שילוב נכון של אנשי מקצוע, אסתטיקה וסטיילינג צבעוני ושמח, הפך את ביתם של משפחת ברקאי במושב אדרת לפונקציונאלי, אסתטי והכי חשוב: כזה שמעלה חיוך קטן על השפתיים

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות: עינת איכהולץ-פורת ותמר ענתבי-רוטמן
הום סטיילינג: סטפני גריב
שטח המגרש: חצי דונם
שטח בנוי: 230 מ"ר

בית משפחת ברקאי נמצא בהרחבה של מושב אדרת, הממוקם דרומית לעיר בית שמש וצופה אל הטרסות של עמק האלה. דיצה ונעם רכשו את השטח בזמן שגרו במושב גבעת ישעיהו הסמוך, ועם חברם הטוב אורן שגיב, מרצה לאדריכלות בבצלאל, עברו את תהליך החשיבה הראשוני בנוגע לתכנון הבית. את הדיאלוג עם הזוג ואת התכנון המעשי המשיכו אדריכליות עינת איכהולץ-פורת ותמר ענתבי-רוטמן, שפיתחו שפה מקומית ייחודית המותאמת לסביבה ולדיירים.


הקליניקה משתלבת בעיצובה עם עיצוב הבית כולו. צילום: בועז לביא

התכנון

חלק אחד של המגרש נמוך בשני מטרים מחלקו השני, ואילוץ זה לצד הנוף הפתוח הכתיב לדברי האדריכליות את אופן הושבת הבית על פני הקרקע, את תכנון מפלסי הבית ואת מיקום הכניסה הראשית והחצר האחורית. לבני הזוג היה חשוב שהבית לא יתנשא לגובה, שהנוף ייראה בו מכל החדרים בלי לחשוף אותם לאור שמש ישיר, שיהיה קשר בין החללים ועם זאת שיהיו מגוונים ומעניינים ושיכללו חללים שאפשר ליצור בהם.

נעם הוא איש תוכנה שעובד בעיקר מהבית, ודיצה היא רופאה שעשתה הסבה לרפואה אלטרנטיבית ומתמחה בדיקור סיני בשיטת הגזעים והענפים. הצורך שלה בקליניקה פרטית השומרת על הפרדה משאר הבית אך אינה מנותקת ממנו לחלוטין היה עוד שיקול חשוב בתכנון. התוצאה היא בית בן שתי קומות עם מפלס ביניים, שכל אחד משלושת אגפיו מאופיין בשפה אדריכלית שונה, המתכתבת עם צורות מגורים קדומות או עכשוויות.


מבט מחלל הכניסה חושף חלק מהאזור הציבורי שבמפלס התחתון. צילום: בועז לביא


הכניסה לבית עוברת דרך דלת חלבית שתורמת להארת החלל. צילום: בועז לביא

האגף הציבורי

האגף הימני תוכנן בהשראת השוֹמֵרַה (מבנה ששימש בימי קדם להגנה על חלקה חקלאית) וחופה באבני לקט שנעם אסף. אגף זה פתוח לנוף ועצמאי בתפקודו, ובו ממוקמת הקליניקה של דיצה; האגף השמאלי, שבו נמצאים החדרים הפרטיים, דומה בתכנונו לבתי המושבים של שנות ה-50, אותן קופסאות מגורים פונקציונליות שהותאמו לצרכים הבסיסיים של בני המשפחה, והמעטפת החיצונית שלו מחופה בטיח בטון גס ופשוט; והאגף המרכזי, שבו מתרכזת עיקר התנועה בבית, מזכיר במבנהו את הבתים החדשים בהרחבות של המושבים.

מדובר בהאנגר לבן, פתוח ומואר בן שתי קומות, ללא חלוקה פנימית, שפתחיו הגדולים מטשטשים את הגבול בין הפנים לחוץ. הכניסה לבית נקבעה במבנה זה, האגף ה"ציבורי" של הבית, והיא מובילה למעין גלריה פתוחה המשקיפה מצדה האחד אל חללי הבית הפנימיים ומצדה השני אל הנוף הפתוח.

הגלריה מחברת ומקשרת בין חלקי הבית וממנה יוצא מעבר באותו מפלס למבנה "השומרה" המשמש כקליניקה. ירידה של חצי קומה מהגלריה מובילה למפלס התחתון שכולל את הסלון, את פינת האוכל ואת המטבח, ועלייה של חצי קומה ממנה מובילה למבנה השמאלי של הבית, האגף ה"פרטי" שלו, הצופה אל החלל המרכזי.

חום ומגע אישי

דיצה מספרת שלמרות הנוף הירוק שנשקף מהחלונות והאלמנטים הצבעוניים והשמחים שהבית משופע בהם, כמו אריחים מצוירים וחלונות בפרופיל בצבע טורקיז, היא ונעם רצו להכניס למרחב עוד חום ומגע אישי. אל הסטייליסטית סטפני גריב הגיעו דרך חברה משותפת, אחרי שהתחברו מאוד לסגנון שלה. סטפני עוסקת בהלבשת בתים ואוהבת שילובים בלתי צפויים של צבע וחומר. היא אינה אוהבת סטים, מרבה לשחק עם צורות וגבהים, עושה שימוש חוזר ברהיטים ובחפצים ומשלבת בבתים שהיא מעצבת אלמנטים מעשה ידיה.

כאמור, הכניסה לבית נעשית ממפלס הביניים ועוברת דרך דלת רחבה מברזל מולבן ומזכוכית חלבית, התורמת להארת החלל. בכניסה ניצבים ספסל עץ ועליו כריות צבעוניות ומתלה לתיקים ולכובעים, שתורמים לתחושה הביתית.

בצדו הימני של חלל הכניסה נמצאת הקליניקה שמשתלבת בעיצובה עם עיצוב הבית כולו, אך משדרת יותר חום ואינטימיות: מרצפות בטון מאוירות שנרכשו ברוחמה שרון שולבו ברצפת הטרצו; שולחן עתיק שהגיע עם הדיירים ושתי כורסאות בגוני חום מדרום תל אביב שכריות צבעוניות פזורות עליהן יוצרים יחד פינת מטפל-מטופל נעימה; ופרגוד במבוק משמש אלמנט חציצה בין פינת הישיבה למיטת הטיפולים – האזור האינטימי ביותר בחדר.


פינת זולה משפחתית בחצר. צילום: בועז לביא


מבט חזיתי אל הבית. צילום: בועז לביא

פינת זולה לילדים

מבט מחלל הכניסה חושף חלק מהאזור הציבורי שבמפלס התחתון ויוצר סקרנות לגבי המתרחש מטה. ירידה במדרגות מגלה גם את חלקו הפנימי של המטבח ואת היציאה לחצר ולנוף עוצר הנשימה. הלבשת החלל המורכב הזה הייתה משימה מאתגרת שהחלה ברכישת הספה הסגולה לסלון. את הספה רכשו בחנות גוטליב ברחוב הרצל שבתל אביב, על פי דגם שמצא חן בעיניהם ושעבר כמה שיפורים כמו הגימורים הבהירים בקצוות. על הספה שולבו מגוון כריות בטקסטורות ובהדפסים שונים כדי לרכך אותה.

את הכורסאות בסלון הביאו בני הזוג מביתם הקודם, והן רופדו מחדש הן בבדים בגוונים חלקים והן בבדים צבעוניים. בגלל הבדלי הגבהים בקרקע, התקבל מאחורי הספה בסלון חלל סגור שנוצל לטובת חדר ג'ימבורי.

בני הזוג חלמו על פינת זולה לילדים ובעזרתה של גריב הפכו את המקום לפינת חמד: מדבקת קיר בצורת עץ עם עלים ורודים הודבקה על הקיר החזיתי, מזרנים צבעוניים הונחו על הרצפה ווילון אוורירי מסרטי משי, מעשה ידיה של סטפני, נתלה בכניסה ומרמז על המעבר לעולמם הקסום של הקטנטנים.


הספה הסגולה היא הפריט היקר ביותר שנרכש בתהליך הלבשת הבית. צילום: בועז לביא


מאחורי הספה בסלון נוצר חלל סגור שנוצל לטובת הג'ימבורי. צילום: בועז לביא

להוסיף קריצה

כיוון שהחלל גדול, ביקשה גריב ליצור בו פינה אינטימית נוספת, ומיקמה ליד האח כורסה עתיקה והדום, שרופדו מחדש, ומנורת בודהה הומוריסטית. ביציאה לחצר נתלה וילון טול שנרכש באיקאה. הבחירה בטול נבעה מרצון למקסם את כניסת הנוף ואת משב הרוח פנימה, להימנע ממראה אטום ולשמור על אווירה קלילה ובלתי מחייבת. בחירת התאורה לסלון הציבה בפני גריב אתגר בגלל גובה התקרה, והיא בחרה לשלב בו כמה גופי תאורה תלויים כדי ליצור עניין.

לצד דלת היציאה לחצר ניצבת ספרייה שנרכשה גם היא בדרום תל אביב ועשויה מברזל – חומר זול שאפשר לפרק ולהרכיב בצורה מודולרית ומגיע במגוון צבעים. גריב בחרה בגוון הכסוף הבסיסי וצבעה שני מדפים בסגול כדי לשבור את הקרירות. באופן זה הספרייה מתכתבת עם שולחן הסלון המרוקאי ואינה מעמיסה על החלל.

קירות הסלון חפים מתמונות כיוון שבני הזוג התקשו מאוד בבחירתן, וגם כך הקיר הדומיננטי בסלון יועד למסך הקולנוע הביתי. כחלופה צבעונית שילבה גריב כמה מדבקות קיר משעשעות, כמו מדבקת ציפור שהודבקה ליד גוף תאורה צמוד תקרה ומדבקות של אגרטלים עם פרחים ליד האח ועל אחד המדפים בספרייה.


וילון מטול לבן מאפשר לאויר ונוף לחדור פנימה. צילום: בועז לביא


כחלופה צבעונית לתמונה שולבה מדבקת קיר צבעונית ומשעשעת. צילום: בועז לביא


קיר לבן מחופה בפסיפס של טפטים צבעוניים. צילום: בועז לביא


עוד מדבקת קיר משעשעת. צילום: בועז לביא

המטבח

משפחת ברקאי שומרת כשרות, ולכן תוכננו במטבח שני כיורים והרבה שטחי אחסון – בארונות התחתונים, באי הרחב ובארון הקיר הכולל בתוכו את המקרר, את מכונת הכביסה, את המייבש ואת המזווה. את עבודות הנגרות במטבח, את הדלתות הפנימיות ואת ארונות הקיר בחדרים בנה איל תירוש מצומת ביל"ו.

במטבח שולבו אריחים עם טקסטורת תחרה בצבעי פסטל, שדיצה בחרה מסטודיו אריחים מצוירים שבבית נקופה. גריב רצתה להעצים את הצבעוניות של המטבח ובחרה עבור פינת האוכל כיסאות משלושה סוגים, חלקם לבנים וחלקם צבעוניים, שנרכשו כולם בפיק אפ. לפינת האוכל נבחר שולחן ברזל המתחבר גם לפריטי האלומיניום האחרים שבמפלס התחתון. השולחן תוכנן על ידה, וחבר של נעם בנה אותו. רגלי השולחן עשויות ברזל בצבע לבן והפלטה שלו עשויה זכוכית חלבית.

מעל האי במטבח נתלה גוף תאורה ייחודי הבנוי מקערת פח מחוררת, שהייתה ברשות בעלי הבית. האור במטבח מגיע בעיקר מהחוץ ומהספוטים שהותקנו בהיקפו, ולכן גוף התאורה הזה הוא בעיקר דקורטיבי.

הבית עוד צעיר והגינה עדיין בחיתוליה, אך בני הזוג נעזרו באדריכל נוף דניאל בר-און מגבעת ישעיהו, שתכנן עבורם גינה ארצישראלית ובה צמחי תבלין, שיחי רותם והדס ועצים שונים. פינת ההסבה המרכזית בחצר נמצאת בסמוך ליציאה מהסלון, וממוקמת בה פינת זולה משפחתית הכוללת ערסל, נדנדות לילדים ומשטחי עץ ועליהם מזרנים וכריות שנרכשו בדידי מוצרי סיני.


המטבח רחב ומואר ומשלב שטחי אחסון רבים. צילום: בועז לביא


אריחים עם טקסטורות תחרה בצבעי פסטל ששולבו במטבח. צילום: בועז לביא


שולחן הברזל מתחבר לפריטי אלומיניום אחרים שנמצאים במפלס התחתון. צילום: בועז לביא

עולים למעלה

הכניסה לחדרים בקומה העליונה היא דרך מסדרון התחום בצדו האחד במעקה, ואפשר להשקיף ממנו אל הקומה התחתונה. חלקו התחתון של המעקה משמש לאחסון ספרים ונעליים, ופעור בו פתח קטן שעליו מונח מקרן להקרנת סרטים על המסך שבסלון.

החדר הראשון בקומת החדרים הוא של הבת הקטנה, יהלי. לדברי גריב, היה זה החדר הכי כיפי לעיצוב והיא הלבישה אותו בשיתוף עם סנדרה אלבז, בעלת אתר Ayo Aya המציע פריטי בוטיק לאימהות ולילדים. בין הפריטים המעניינים שיצרו – אהיל מכלוב ציפורים, כוכבים תלויים ששולבו בווילון טול מאיקאה, ארבעה מזרנים דקים שרופדו בבדים מיוחדים ומשמשים פינת ישיבה קסומה על אדן החלון, שרשרת של עיגולי בד ומתלה ממטאטא בצורת סוס שהתקינו בו ידיות תלייה.

בהמשך המסדרון ממוקמים בזה אחר זה חדרו של הבן יונתן, חדר הרחצה של הילדים, חדר הרחצה של ההורים ובקצה – חדר השינה של ההורים. בשלושת חדרי הרחצה בבית שולבו מרצפות מגרניט פורצלן עם איורים מודפסים שנרכשו בוורדי וכיורי קרמיקה שרכשו בני הזוג מאומנים שונים באזור. גריב החליפה את הידיות של השידות בחדרים אלה לידיות צבעוניות, כדי להכניס עוד צבע לחללים הבהירים.

ביתם של משפחת ברקאי ממחיש כיצד שילוב מוצלח של אנשי מקצוע, חשיבה על כל פרט ושיתוף פעולה פורה עם בין המתכננים לדיירים יכול להוליד בית פונקציונלי ואסתטי, הגורם אושר לבעליו ומעלה חיוך על פני אורחיו.


חדרה של הבת יהלי, הולבש בפריטי בוטיק לאמהות וילדים. צילום: בועז לביא


מזרנים מרופדים בבדים שונים יצרו פינה מקסימה על אדן החלון. צילום: בועז לביא


האריחים המצוירים והידיות הצבעוניות בארון מכניסים צבע לחדר. צילום: בועז לביא