בית על גלגלים

צילום Filip Dujardin
צילום Filip Dujardin

בית מגורים שהיה בעבר אסם בעיירה גלדרמלסן בהולנד, שופץ כדי שיתאים לצרכיו של זוג שאוהב לארח ולחיים בעידן הנוכחי. השילוב בין המראה המסורתי של החזית לעיצוב הפנים המודרני והוורסטילי, יצר חלל מעניין, מואר ומפתיע

88 שיתופים | 132 צפיות

אדריכלות ועיצוב פנים Maxwan Architects+Urbanists מיקום Geldermalsen, הולנד שטח בנוי 120 מ"ר

העיירה Geldermalsen שוכנת סמוך לנהר Linge שבמערב הולנד ומוקפת בירוק. אסם ישן שנבנה בעיירה בתחילת המאה הקודמת עבר שיפוץ קל בתחילת שנות ה־90 והפך לבית מגורים אשר היה רחוק מלעמוד בסטנדרטים של הזוג הצעיר שרכש אותו. כל זאת עד אשר הגיע המבנה לידיו של משרד האדריכלים Maxwan Architects+Urbanists, שהפך אותו לבית מגורים בן שתי קומות, תוך שימור החזית המקורית המשתלבת בנוף הכפרי שמסביב. הבית מתהדר כעת בעיצוב פנים מודרני ומעניין, המשרת את הזוג צעיר שמחזיק בתחביבים של העידן הנוכחי. בשטחי האדמה הנרחבים שמסביב לבית מגדלים בני הזוג מינים שונים של פרחים, ובהם סחלבים, ומאמנים כלבי רועים.

חזית הבית שומרת על המבנה של האסם הישן, המשתלב בטבעיות בסביבה. צילום Filip Dujardin
חזית הבית שומרת על המבנה של האסם הישן, המשתלב בטבעיות בסביבה. צילום Filip Dujardin

נגד הזרם

המתכננים מספרים כי בני הזוג, העוסקים בתחום יינות הבוטיק, ביקשו ליצור בביתם מטבח וחדר אורחים מרווחים שבהם יוכלו לארגן מפגשי טעימה של יינות עבור לקוחותיהם. "הבעלים הקודמים של האסם האריכו את המבנה בעשרה מטרים ויצרו בו שתי קומות, אך עדיין נמנעו ממגע עם הנוף והטבע שמסביב, כך שהבית היה רחוק ממיצוי הפוטנציאל שלו. אנחנו גילינו שפתחי החזית קטנים מדי או שמוקמו בדרך לא נכונה, ולכן ההחלטה הראשונה שלנו היית להוסיף חלונות ודלתות, ליצור פתחים בגג לכניסת אור יום ואף לעשות שימוש מתוחכם במראות המחזירות אור לאזורים החשוכים יותר. החלטה נוספת הייתה לשנות את הפריסה של הבית כך שיכלול חלל מרכזי אחד מרווח וארוך שמאחוריו יהיו שטחי אחסון ומשרדים, והחלטה עקרונית שלישית הייתה ליצור יחידות ריהוט גדולות ומסיביות על גלגלים, ולהימנע מעומס של רהיטים ואביזרים קטנים כדי ליצור אווירה מודרנית ודינמית".

הקומה הראשונה תוכננה כחלל אירוח רחב ומרווח שבו מקיימים בעלי הבית מפגשי טעימה של יינות בוטיק שהם משווקים. צילום Filip Dujardin.
הקומה הראשונה תוכננה כחלל אירוח רחב ומרווח שבו מקיימים בעלי הבית מפגשי טעימה של יינות בוטיק שהם משווקים. צילום Filip Dujardin.

הבית בנוי משתי קומות, כאשר הקומה השנייה שלו היא מעין קומת גלריה. בקומה התחתונה נמצאים הסלון, המטבח, שירותים ומחסן, ובקומת הגלריה סלון צנוע שבהמשכו חדר שינה וחדר אמבטיה. האדריכלים מספרים כי כדי ליצור איזון והרמוניה בין מראה קלאסי למראה קליל יותר, החליטו להשתמש בחומרים שמשמרים את המראה הטבעי שלהם ולהוסיף אלמנטים בעלי אופי תעשייתי וצבעוניות עזה. הם בחרו בעץ המילה (Ash Wood) עבור רוב האלמנטים בבית. עץ זה ידוע בחוזקו, בגמישותו ובצמיחתו המהירה, ואהוב על מעצבים בזכות עושר גווניו הנע בין שמנת לחום בהיר. במקרה זה השתמשו בעץ זה לרצפה בקומה העליונה, למדרגות ולספרייה, ונוצרת תחושה שמדובר ביחידה אחת בגוון בלונד בהיר שזכתה לגימור פוליטורה טבעי. ה"מיתרים" הלבנים המחזיקים את המדרגות מוסיפים אלמנט גיאומטרי המשתלב בעדינות בבית. הבחירה לצבוע את כל הבית בלבן מספקת רקע שקט להתרחשויות השונות במרכז החלל.

מדרגות על מיתרים. צילום Filip Dujardin
מדרגות על מיתרים. צילום Filip Dujardin

קורות העץ התומכות של הגג, בעלות המראה האותנטי והגוון העמוק והגס, מחברות את המבנה אל העבר, תורמות למראה מחוספס ויוצרות ניגוד מעניין לרצפת הבטון המוחלק שבחלל המרכזי, אשר זכתה לשתי שכבות של צבע שקוף במרקם משי. באמצעות זאת נוצר בחלל משחק שקיפויות – החלונות הפונים החוצה, הרצפה החצי שקופה, הספרייה והמדפים הבהירים וקורות העץ המחוספסות.

צילום Filip Dujardin
צילום Filip Dujardin

ניידות ופונקציונלית

אחד האלמנטים המאפיינים ביותר את הרהיטים בחלל המרכזי הם גלגלים, המאפשרים להזיז את הרהיטים כמו השולחן ומשטח העבודה ממקום למקום. הרהיטים עוצבו על ידי המתכננים והותאמו להם כיסאות אדומים של איימס מדגם DAR Chair וכיסאות נוספים בעיצוב מודרני של המותג האיטלקי Kartell. המטבח, אשר עוצב אף הוא על ידי המתכננים כיחידה ארוכה הפרושה לאורך החלל, עשוי מחומרים קלים ונוחים לניקוי כמו נירוסטה ואלומיניום. מכשירי החשמל הם של המותג Gaggenau והם ממוקמים על ציר אחד כך שאינם מושכים תשומת לב מיוחדת. המדפים העליונים במטבח זכו לדלתות מזכוכית חלבית המחזירה אור ובו בזמן מסתירה את הכלים שבארונות. הצמחייה העשירה ש"נכנסת" פנימה משלל החלונות והדלתות מרככת את האווירה והופכת את המטבח לא רק לפונקציונלי כי אם גם לנעים לעבודה.

צילום Filip Dujardin
צילום Filip Dujardin

פינה מיוחדת בבית היא אזור האח. שטיח בגוון חול ארוג ביד, של חברת  Vintagecarpets, משתלב עם אח משיש, ויחד הם יוצרים פינה חמימה שנעים לרבוץ בה ולשחק בה עם כלב הרועים של בעלי הבית. גופי תאורה מיוחדים של מעצבים ידועים תורמים גם הם לאווירה ויוצרים משחק וגיוון בחלל. למשל גוף התאורה מדגם Johnny B Good של המעצב אינגו מאוואר; הוא בנוי כמעין תליון אור יפהפה שקשור אליו חוט אדום שבעזרתו אפשר לעמעמם את תאורת נורת ההלוגן לפי הצורך. גופי תאורה אלה תלויים במטבח ואליהם מצטרפים גופי תאורה מדגם  Twiggy Color White, הקורצים לשנות ה־60; הם עוצבו עבור חברת Foscarini, מהחברות המוכרות והידועות בעולם בתחום עיצוב תאורה מודרני.

פינת האח. צילום Filip Dujardin
פינת האח. צילום Filip Dujardin

מבט מלמעלה

הקומה העליונה נועדה בעיקר לשימושם של בני הזוג; יש בה פינת ישיבה נעימה עם ספות בגוון חום־שחור מרופדות בפשתן עבה, של החברה האיטלקית Molinari Life Time המאופיינת בקו נקי, אלגנטי וסולידי, ובעיקר בהקפדה על נוחות שמתבטאת במקום רחב להנחת הזרועות ובריפוד רך. את המראה האלגנטי משלים גוף תאורה של החברה האיטלקית Catellani & Smith, המהווה מעין יצירה פיסולית של כדור המורכב מחוטים השזורים בעדינות אלה באלה ובתוכם נורות הלוגן.

ריהוט יוקרתי ונוח יוצר פינת ישיבה מפנקת בקומה העליונה. צילום Filip Dujardin
ריהוט יוקרתי ונוח יוצר פינת ישיבה מפנקת בקומה העליונה. צילום Filip Dujardin

נראה כי האדריכלים השכילו להפוך את ביתם של בני הזוג לא רק למקום מגורים נעים ומעודכן מבחינה עיצובית, כי אם גם למקום עבודה שבו הם יכולים לאמן כלבי רועים בחצר הגדולה ולקיים מפגשי טעימות מהיינות שהם משווקים בחלל האירוח הרחב.

ספריה, צילום Filip Dujardin
ספריה, צילום Filip Dujardin

על קצה המזלג עם Maxwan Architects+Urbanists

אני מאמין בני אדם נועדו להיות יצירתיים ויש ליצור עבורם הזדמנויות לממש את הפוטנציאל הזה

גישת עיצוב טוב זה לא מספיק. שאפו אל המיוחד ואל היוצא דופן ולעולם אל תפסיקו לעצב

טיפ עיצוב טרנדים הם דבר משתנה וחולף. אל תתמקדו בטרנדים, העדיפו להתמקד באיכות

לא כדאי לעשות שיפוץ כולל בלי להגדיר מראש את הצרכים והחלומות שלכם